Viikkopäiväkirja 39 (27.9.-3.10.2010)

Maanantaina osallistuin Allianssin sitoutumattomien järjestöjen aamutapaamiseen. Keskustelimme mm. nuorisojärjestöjen avustusjärjestelmästä ja Allianssin syyskokousasioista. Muuten aamupäivä sujui kirjoitushommien parissa. Iltapäivällä vedin Luonto-Liiton toimistokokousta ja istuin verkkolahjoituksia koskevan projektin avauspalaverissa. Alkuillan viimeistelin vielä tulevia esityksiä. Päivän kiinnostavinta lukemista oli FinnWatchin tuore raportti: Suomalaiset energiayhtiöt eivät valvo kivihiilensä alkuperää.

Tiistaina kävin aamulla juoksemassa ja osallistuin Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunnan kokoukseen, jossa esittelin myös alustavia tuloksia verkkovaikuttamista koskevasta selvitystyöstäni. Päivän mittaan julkisuudessa käytiin keskustelua myös nopeusrajoituksista. Iltapäivän vietin Luonto-Liiton toimistolla ja alkuillasta viimeistelin ympäristötietoisuus Suomessa -artikkelia. Päivän ajan seurasin myös ajankäyttöäni. Yksityöskohtainen kuvaus päivän kulusta on katsottavissa täältä: Tyypillinen päivä: Tiistai tunnista tuntiin.

Keskiviikkona kävin aamulla juoksemassa ja olin puhumassa OK-opintokeskuksen ”Sosiaalinen media järjestötoiminnassa” -koulutustilaisuudessa. Yhteenveto sanomisistani on luettavissa täältä: Sosiaalinen media ja järjestötoiminta. Iltapäivän aluksi allekirjoitimme Tom Henrikssonin kanssa juhlallisin menoin kustannussopimuksen tulevasta kirjasta. Tämän jälkeen istuin vielä ympäristöjärjestöjen ja poliittisten nuorisojärjestöjen yhteisessä energiavaikuttamiseen liittyvässä palaverissa sekä Luonto-Liiton talousjaoston kokouksessa.

Torstaina annoin aamupäivällä haastattelun hollantilaisen Newton Magazinen juttuun Suomen energiapolitiikasta. Iltapäivällä kävin lounaalla sivarikeskuksen Eveliina Lundqvistin kanssa ja istuin palaverissa virittelemässä tulevia yhteisyökampanjoita Luonto-Liiton Salakaadot seis –kampanjan suhteen. Illalla nautin Annukan kanssa laatuajasta. Teimme ruokaa, luimme kirjoja ja lehtiä sekä keskustelimme. Lukiessa opin, että kannattaa tehdä tärkeät asiat silloin, kun niillä ei ole vielä kiire. Näin kiire ja stressi eivät häiritse silloin, kun panokset ovat kaikkein korkeimmat.

Perjantaina kävin aamulla juoksemassa ja istuin Uudenmaan ympäristönsuojelupiirin aamubrunssilla. Luonnonsuojelurintamalla on kuljettu kuluvan viikon aikana voitosta voittoon. Ensin oikeus pisti merimetsojen ammuskeluluvat jäihin Uudellamaalla Tringan ja piirin valitusten käsittelyn ajaksi. Toiseksi hallitus näytti iltakoulussaan vihreää valoa Sipoonkorven kansallispuistolle! Kirjoitukseni avoimista ja vapaista yhteisöistä julkaistiin Ajatuspaja e2:n blogissa. Illaksi suuntasimme Porvooseen yhdessä Minnan, Niklaksen, Päivän ja Jannen kanssa katsomaan Anna-Stiina, Markusta ja Rimpulaa.

Lauantaina tein tulevan viikon kirjoitushommia. Kirjoittelin mm. seuraavista aiheista: isovelivalvoo, susien suojelu ja metropolin liikennepolitiikka. Alkuillasta piipahdimme Tepon ja Pian luona brunssilla. Päivän paras sitaatti oli Salla Tuomivaara Helsingin Sanomien kuukausiliitteessä, jossa Salla toteaa veganismistaan seuraavaa: ‎”Pidän vartalossani siitä, ettei se tarvitse kuolemaa elääkseen ja voidakseen hyvin” Hienosti kiteytetty!

Sunnuntaina kävin aamulla juoksemassa ja valmistelin tulevan viikon esityksiä. Päivällä vietimme kerrostaloyhteisömme sadonkorjuujuhlaa. Kerrostalopihallamme on erilaisia yrttejä, mansikkaa, perunaa, salaattia, kesäkurpitsaa, raparperia sekä marjapuskia, hedelmäpuita ja sen sellaista. Talkoissa laitoimme viljelykset talviteloille (poimimme satoa, käännettiin maa ja laitettiin se olkien alle).

Viikon aikana kävin juoksemassa 4 kertaa  (yhteensä 46 km) ja pyöräilin 72 km Työtunteja ja yhteiskunnallista vapaaehtoistyötä kertyi viikon aikana yhteensä 77,5 tuntia.

Viikon osalta olen kiitollinen luonnonsuojelutyön edistymisestä, kustannussopimuksesta sekä hyvistä tilaisuuksista, joissa olen ollut puhumassa. Lisäksi olen kiitollinen niistä läheisistä ihmisistä, joilta olen oppinut niin paljon ja jotka ovat jatkuvasti jaksaneet tukea ja kannustaa sekä hyvästä meiningistä asuntoyhtiössämme!

Viikon aikana olen oppinut, että jokaisen päivän tärkein tavoite on vaalia (1) omaa innostusta ja energiaa, (2) läheisiä ihmissuhteita ja rikastavaa vuorovaikutusta sekä (3) omaa oppimista. Lisäksi kannattaa valita 1-3 tärkeintä muuta tehtävää, jotka ehdottomasta haluaa seuraavana päivänä tehdä ja tehdä ne sitten heti päivän aluksi ensimmäisenä. Kannattaa tehdä tärkeät asiat silloin, kun niillä ei ole vielä kiire. Näin kiire ja stressi eivät häiritse silloin, kun panokset ovat kaikkein korkeimmat.

Tulevan viikon aikana viimeistelen verkkovaikuttamista koskevan selvitystyön, osallistun järjestöjen väliseen ilmasto- ja energiapoliittiseen vaikuttamistyöhön sekä olen puhumassa Kehitysyhteistyön palvelukeskuksen Kehityspoliittisessa päivässä ilmastosta ja ihmisoikeuksista kehityspolitiikassa. Viikonloppuna olen myös nuorten ympäristötoimintapäivillä Orivedellä puhumassa vaihtoehtoelämästä.

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin