Priorisointi on asioiden laittamista tärkeysjärjestykseen. Hyvään johtamiseen kuuluu kyky priorisoida asioita, koska kaikkea ei kuitenkaan pysty eikä ehdi tehdä.
Priorisointi on helppoa, mikäli visiot, tavoitteet, tarpeet ja velvollisuudet ovat selvillä. Avainkysymys on seuraava: Minkä asian toteutumisella on myönteisin vaikutus elämääni? Nämä asiat kannattaa priorisoida korkealle omassa tehtävälistassa.
Ohessa neljä vinkkiä priorisointiin:
1. Kirjoita ylös kaikki asiat, joita olet tekemässä
2. Mieti minkä asian toteutumisella on myönteisin vaikutus elämääsi
3. Priorisoi ne asiat, jotka ovat merkittäviä, todennäköisiä ja pitkällä tähtäimellä hyviä
4. Jos voit jättää jotain asioita tekemättä, jätä ne pois
Mieti päivän ja viikon tärkeimmät tehtävät ja jätä kalenteriin tilaa. Jokaiselle päivälle ja viikolle kannattaa valita 1-3 tärkeintä tehtävää, jotka ainakin haluaa tehdä ja tehdä nämä ensimmäiseksi aamulla. Kalenteriin kannattaa priorisoida noin 40 % tyhjää aikaa, jotta joustavuus ja ketteryys tärkeiden asioiden suhteen säilyy.
Tehtävien delegointi roskikseen tai kaverille. Omaa tehtävälistaa voi lähestyä myös sitä kautta, että jättää tekemättä (karsii pois) ne asiat, jotka eivät ole tärkeitä. Nämä asiat voi jättää tekemättä tai delegoida jollekin muulle. Turhaa työtä tai merkityksettömiä asioita ei kuitenkaan kannata delegoida.
Ennen delegointia kannattaa miettiä seuraavaa:
– tekisikö joku muu tämän asian paremmin
– tekisikö joku muu tämän asian nopeammin
– tekisikö joku muu tämän asian mielummin
Kun keskittyy tärkeisiin asioihin, syntyy tuloksia pidemmällä aikavälillä automaattisesti. Lisää aiheesta myös esimerkiksi täältä: 4 askelta tehokkaaseen priorisointiin
Kirjoitussarjan edelliset osat luettavissa täältä:
– Osa 1: Tavoitteet
– Osa 2: Palautteen antaminen
– Osa 3: Viisi vinkkiä sähköpostin käyttöön
– Osa 4: Ajanhallinnasta itsensä johtamiseen
Yksi kommentti artikkeliin ”Hyvä johtaminen – Osa 5: Priorisointi ja delegointi”