Mitä jos talous ei kasva, valtiovarainministeri Jyrki Katainen?

Kuva: Valtioneuvosto

Olin tänään tapaamassa valtiovarainministeri Jyrki Kataista. Mukana lisäkseni olivat professori Peter Victor Yorkin yliopistosta Kanadasta, Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtaja Eero Yrjö-Koskinen, Maan ystävien Marko Ulvila ja Aalto-yliopiston Timo Järvensivu.

Miten Suomi valmistautuu sellaiseen tilanteeseen, jossa ekologiset reunaehdot tekevät nykyisenkaltaisen talouskasvun mahdottomaksi? Mikä on vaihtoehtoinen suunnitelma, jos talous ei enää tulevaisuudessa kasva 2-3 prosentin vuosivauhtia?

Huomenna pe 24.9. klo 10-18 aiheesta keskustellaan Kasvu murroksessa konferenssissa Vanhalla ylioppilastalolla Helsingissä. Paikalla ovat mm. Peter Victor, Tim Jacson ja Serge Latouche. Lisätietoja seminaarista täältä: http://www.degrowthfinland.fi/

Ministeri Kataiselle jaettiin tapaamisessa alla oleva lyhyt muistio:

* * *
Ympäristön ja ihmisten hyvinvointi on murroksessa

Luonnonvarojen ylikulutus, finanssikriisi ja globaali epätasa-arvo pakottavat tarkastelemaan taloutta uusin silmin. Viimeksi kuluneen neljännesvuosisadan aikana maailman talous on kaksinkertaistunut [1], mutta samalla on ylitetty maapallon ekologisen kantokyvyn rajat, eikä globaalia eriarvoisuutta ole onnistuttu ratkaisemaan [2; 3].

Vastuu uusien globaalisti vastuullisten yhteiskunnallisten mallien kehittämisestä on vaurailla mailla ja siten myös Suomella.

1) Tarvitaan tilaa talouden kasvupakolta. Nykyinen talousjärjestelmä perustuu kasvupakkojen kehälle [4; 5]. Talouskasvun pakko syö poliittista tilaa ratkaista aikamme muita yhteiskunnallisia haasteita. On pohdittava, voidaanko ympäristö- ja hyvinvointihaasteiden ratkaisu ylipäänsä yhdistää talouden jatkuvaan kasvuun.

2) Ympäristön kestävyys on haaste talouskasvulle. On esitetty analyyseja [6; 7; 8], että teollisuusmaissa voidaan vähentää kasvihuonekaasupäästöjä siten, että talous samalla kasvaa. Toisaalta esimerkiksi New Economics Foundation (NEF) ja professori Tim Jacksonin tutkimusryhmä ovat laskelmissaan päätyneet johtopäätökseen, ettei kasvutavoitetta voi enää sovittaa yhteen ilmastotavoitteen kanssa.[4; 9]

3) Kasvu syö ekotehokkuuden hyödyt. Ekotehokkuus ei ole taannut luonnonvarojen käytön pysymistä ympäristön kantokyvyn rajoissa.[10] Jevonsin paradoksin mukaan resurssin käytön tehostuminen johtaa keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä tämän resurssin käytön lisääntymiseen, eikä niinkään vähentymiseen (ns. rebound-ilmiö). [11; 12; 13] Palvelu- ja immateriaalitalouteen siirtyminen vähentää globaalia materian kulutusta vain hieman.[14; 15]

4) Talouskasvu ei yksin ole hyvinvoinnin tae. Nykyinen talouskasvumalli ei ole onnistunut poistamaan äärimmäistä köyhyyttä maailmasta. [16] Vaurauden ja hyvinvoinnin välillä on jonkinlainen yhteys, mutta korrelaatio on vain osittainen. [17; 18]

5) Meiltä puuttuu B-suunnitelma. Mitä jos talouden kasvattaminen ei ole mahdollista ilman, että ympäristön vaarantaminen ja globaali epäoikeudenmukaisuus lisääntyvät? Esimerkiksi Antti Tanskasen kasvutyöryhmä [19; 20] ei ole pohtinut tällaista mahdollisuutta. Mitä tehdään, jos kasvun rajat tulevat todella vastaan?

Kohti ratkaisua: Tarvitaan kasvupakosta vapautumista

1. Talous ja sen teoreettiset mallinnukset on sovitettava ympäristön rajoihin. Tarvitaan uutta makrotalousteoriaa, joka ottaa kokonaisvaltaisesti huomioon ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin. [21; 22; 27]
2. Otetaan käyttöön merkityksellisiä mittareita. BKT:n rinnalle esimerkiksi GPI, ISEW ja HPI [23; 24; 25; 26].
3. Laitetaan tasa-arvoiset yhteisöt kukoistamaan paikallisesti ja globaalisti. Tasaisempi tulonjako – ei talouskasvu sinällään – edistää yhteiskunnallista vakautta, hyvinvointia ja kestävyyttä. [28]
4. Luodaan rehevä toimeliaisuuden aluskasvillisuus – myös talousjärjestelmän ulkopuolella. Kestävän talouden mahdollisuuksia ja rajoja on syytä kehittää kokeilemalla sekä tukemalla paikallisyhteisöjä. Hyvinvointia tuotetaan aina myös talousjärjestelmän ulkopuolella. [29; 30]

Yksi kommentti artikkeliin ”Mitä jos talous ei kasva, valtiovarainministeri Jyrki Katainen?”

Kommentointi on suljettu.

#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.