Islannin tulivuoren purkauksen seurauksena koko Euroopan lentoliikenne seisoo. Monessa eri yhteydessä on pohdittu, millainen vaikutus tilanteella on kasvihuonekaasupäästöihin.
Information is Beautuful -sivusto on laskenut eri lähteisiin perustuen, että kasvihuonekaasupäästöjen vähennys on noin 200 000 tonnia päivässä.
Euroopan lentoliikenteen päästöt ovat lähes 350 000 tonnia päivässä siinä missä Eyjafjallajökullan päästöt ovat olleet tällä hetkellä noin 15 000 tonnia päivässä. Kun huomioidaan, että noin 60 prosenttia Euroopan lennoista seisoo, vastaa erotus suunnilleen koko Suomen päivittäisiä kasvihuonekaasupäästöjä.
Lentoliikenteen pysähtyminen aiheuttaa tietysti monia haittoja ja inhimillistä kärsimystä. Toisaalta tilanteesta on ainakin seuraavia hyötyjä:
– Kasvihuonekasupäästöt vähentyvät
– Turhat liikematkat ja hupimatkat jäävät tekemättä
– Ihmiset etsivät vaihtoehtosia tapoja hoitaa työt ja lomat
– Ihmiset saavat kokemuksia joukkoliikenteen käytöstä
– Syntyy poliittista painetta edistää esimerkiksi Helsingin ja Tallinnan välistä junayhteyttä tai Joensuun ja Helsingin yöjunaliikennettä.
– Illuusio matkustamisen ”helppoudesta” murtuu.
Samaan aikaan pitäisi miettiä niitä keinoja, jolla yhteiskunta pääsisi eroon lentoriippuvaisuudesta. Tällä hetkellä ongelmana on, että lentomatkustaja ei maksa lentämisestään aiheuttamiaan ympäristövaikutuksia. Tarvitaa ainakin seuraavia muutoksia:
– Lentokerosiinin verottaminen
– Lentoveron käyttöönotto
– Lentokenttien ja reittilentojen tukemisen lopettaminen
– EU:n lentoliikenteen päästöoikeuksien huutokauppaaminen
– Raideliikenteen tukeminen
– Etätyön ja videoneuvotteluyhteyksien mahdollistaminen
Hiilineutraalissa yhteiskunnassa koneet lentävät biopolttoaineilla tai aurinkoenergialla – tai eivät lennä ollenkaan esimerkiksi mantereiden sisällä, koska siellä pääsee liikkumaan kätevästi ekotehokkailla pikajunilla.