Päästövähennyksiä Keravalla

Kävin tiistaina (16.2.) Keravan kirjastolla puhumassa ympäristönsuojeluyhdistyksen ja Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen yhteisessä ilmastotilaisuudessa. Kirjaston luentosali oli täynnä ihmisiä ja keskustelu vilkasta.

Keravalla on ilmastopolitiikan suhteen Suomessa erinomaisen mahdollisuudet vaikka mihin. Kaupunki keskittyy radan varrelle. Pyöräilyyn ja kävelykeskustaan on panostettu paljon. Myös näin talvipakkasilla pyöräilijöitä näytti olevan liikkeellä paljon enemmän kuin Helsingin kantakaupungissa. Rakennukset ovat kuitenkin energiasyöppöjä ja passiivi-, matalaenergia tai nollaenergiataloja ei ole vielä rakennettu juuri lainkaan.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristöpäällikkö Tapio Reijonen esittelee KUUMA-ilmastostrategiaa
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristöpäällikkö Tapio Reijonen esittelee KUUMA-ilmastostrategiaa

Tilaisuudessa keskusteltiin Keravan ympäristönsuojeluyhdistyksen puheenjohtaja Ari Heikkisen johdolla KUUMA-kuntien ilmastostrategialuonnoksesta. Lähestymistapa paperissa on erinomaisen perusteellinen. Valitut toimenpiteet (energiansäästö, uusiutuviin energialähteisiin panostaminen, liikkumistarpeen pienentäminen, yhdyskuntarakenteeseen vaikuttaminen jne.) ovat oikeansuuntaisia sekä käytäntöön viemistä on mietitty huolella. Strategiaan nostetut monet esimerkit ovat todella hyviä. Pisteet valmistelijoille!

Ainoa ongelma on kunnianhimon puute. Luonnoksen mukaan tavoiteskenaariossa kasvihuonekaasupäästöjä vähennetään 1 prosentti vuoden 2006 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Tavoite kuulostaa lähinnä vitsiltä. Tilaisuudessa Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen Tapio Reijonen kuitenkin korjasi, että luonnoksesta ei pitä katsoa tavoiteskenaariota vaan ”tavoiteplusskenaariota”, jossa kokonaispäästöt olisivat 24 prosenttia pienemmät vuoden 2006 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Strategiaa tullaankin vielä tavoitteen asettelun osalta tarkentamaan. Hyvä niin!

Tarkasteli tavoitetta (1-24 prosentin päästövähennykset) kuitenkin miten tahansa, on se todella vaatimaton. Esimerkiksi hiilineutraalit kunnat-hankkeen kunnat tavoittelevat 80 prosentin päästövähennyksiä vuosiin 2020-2030 mennessä. Vantaa on sitoutunut viiden prosentin vuosittaisiin päästövähennyksiin ja Kuopio tavoittelee 40 prosentin päästövähennyksiä vuoteen 2020 mennessä. Lahti taas aikoo puolittaa päästönsä vuoden 1990 tasosta vuoteen 2020 mennessä siitäkin huolimatta, että päästöt tällä hetkellä ovat kaupungissa 17 prosenttia vuoden 1990 tason yläpuolella.

Hienoja tavoitteita. Tekeminen on kuitenkin sanomisen korkein muoto ja maailman pisin työmatka on tunnetusti tuumasta toimeen ryhtyminen. Jäämme odottamaan tuloksia.

Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!
Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.