Kymmenen huomiota Ukrainan sodan ympäristövaikutuksista

Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa näyttää vauhdittava irtautumista fossiilisista polttoaineista. Samaan aikaan on kuitenkin riski, että eri maat siirtyvät vain muihin fossiilisiin polttoaineisiin, kuten nestemäiseen maakaasuun tai muihin ilmaston kannalta huonoihin ratkaisuihin. Inhimillisen kärsimyksen ohella sodalla on tietysti vaikutuksia myös paikalliseen luontoon ja eläimiin.

Keskustelimme taannoin Kestävyysmuutoksen tekijät -livelähetyksessä Ukrainan sodan ilmasto- ja ympäristövaikutuksista Syken tutkimusprofessori Paula Kivimaan ja Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtaja Tapani Veistolan kanssa.

Seuraavassa hiukan pohdintaa tähän teemaan eli kymmenen huomiota Ukrainan sodan ympäristövaikutuksista:

1. Ensinnäkin Venäjän hyökkäys Ukrainaan näyttäisi nopeuttavan ilmastotoimia Suomessa, Euroopassa ja maailmalla. Vaikka irtautuminen Venäjän fossiilisista polttoaineista on hidasta ja vaikeaa, nopeutuu tämä prosessi varmasti sodan myötä. Olennaista on tietysti, että Venäjän fossiileja ei korvata muilla fossiilisilla polttoaieneilla.

2. Toisekseen on selvää, että myös energiatehokkuus ja energiansäästö ovat nousseet uudestaan poliitiselle agendalle. Tilannetta on verrattu monin paikoin 1970-luvun energiakriisiin.

Esimerkiksi Maailman energiajärjestö listasi maaliskuussa 2022 10 keinoa öljyriippuvuudesta irtautumiseksi. Näitä olivat esimerkiksi autojen nopeusrajoitusten alentaminen, etätyön suosiminen, kaupunkien autottomat sunnuntait, joukkoliikenteen lippujen hintojen alennukset sekä pyöräilyn ja kävelyn tukeminen, yhteiskäyttöautojen suosiminen, rahtiliikenteen energiatehokkuuden parantaminen, junaliikenteen suosiminen lentoliikenteen kustannuksella sekä liikematkustelun rajoittaminen silloin kun vaihtoehtoja on tarjolla ja sähköisen liikenteen tukeminen. Osa keinoista muistuttaa hyvin paljon 1970-luvun öljykriisin keinovalikoimaa.

3. Kolmanneksi sodan myötä maailmalla on kasvanutta kiinnostusta nestemäiseen maakaasuun, jonka infran ajatellaan myöhemmin mahdollistavan vihreän vedyn hyödyntämisen. Samalla eri mailla, kuten Suomella on houkutus käyttää biomassaa, turvetta ja hiiltä pidempään kuin ilmaston kannalta olisi järkevää. Turpeen ongelma on ilmaston ja luontovaikutusten ohella se, että päästöoikeuksien hinnan noustessa tai sateisen kesän sattuessa huoltovarmuus katoaa kuin vesi hanhen selästä.

4. Neljänneksi toki samaan aikaan hyvät vaihtoehdot, kuten tuulivoima, aurinkoenergia, maalämpö ja kaikki uusiutuvat ovat kovassa nosteessa ja nostavat kätevästi energiaomavaraisuutta. Joissain uusiutuvissa energialähteissä saattaa kuitenkin olla kriittisiä komponentteja, joiden hankinta- ja saatavuusketjut voivat häiriintyä sodan myötä. Sota on tuonut entistä näkyvämmäksi materiaalivirrat energiantuotannossa, maataloudessa ja lannoitteissa.

5. Viidenneksi Venäjän puuntuonnin tyrehtyminen tekee hyvää Venäjän metsien monimuotoisuudelle. Sen sijaan Suomen metsien käyttöön tilanne aiheuttaa kovia paineita. Vaikka nuorten metsien käyttöä voitaisiinkin pariksi vuodeksi ehkä lisätä, ei ratkaisu ole ilmaston eikä luonnon monimuotoisuuden kannalta pidemmällä tähtäimellä kestävällä pohjalla.

6. Kuudenneksi sota ja halu irtautua Venäjän fossiilisista tulee lisäämään ydinvoiman suosiota. Toki hiukan ristiriitaisesti. Monet ovat erittäin tyytyväisiä, että Olkiluodon kolmosreaktori saatiin vihdoin käyntiin ja näin sähkön tuontia Venäjältä voidaan vähentää. Samaan aikaan kiihtyvä joukko osakkeenomistajia, lähinnä kuntia, haluaa irtautua Fennovoiman ydinvoimahankkeesta sen Putiniin liittyvän suoran kytköksen takia. Myös Saksassa on kovat paineet jatkaa nykyisten ydinvoimaloiden käyttöaikaa vaikka maakaasuun pohjautuvaa energiajärjestelmää ei kovin helppo sähköllä olekaan suoraan korvata.

Ydinvoimaan liittyy edelleen uraanin saatavuusongelmat, hybridivaikuttamisen ja sotilaallisiin iskuihin liittyvät riskit sekä erityisesti se, että ainakin uudet hankkeet ovat liian hitaita ja kalliita vastaamaan käsillä olevaan energiakriisiin eikä pienydinreaktoreistakaan ole vielä seuraavien vuosikymmenten aikana apua. Suomessa rakennetaan tällä hetkellä noin kolmessa vuodessa Olkiluoto 3:n tuotannon verran pelkästään tuulivoimaa. Uusiutuvien energialähteiden hinnat ovat tällä hetkellä houkuttelevampia kalliisiin ja hitaisiin ydinvoimalaprojekteihin.

7. Seitsemänneksi sota aiheuttaa myös omat haasteensa ruuan tuotannolle ja sen myötä luonnon monimuotoisuudelle. Viljelymaata kuitenkin riittää Suomessakin. Varsinkin, jos lisäämme kasvisproteiinien tuotantoa ja vähennämme eläintuotantoa. Lannoitteiden saatavuuden kannalta siirtyminen luomuviljelyyn voi parhaimmillaan vauhdittua. Varsinkin, jos EU jatkaa biodiversiteettipolitiikkaansa eikä laita sitä sodan takia jäihin. Vahva ja monimuotoinen luonto kasvattaa ja ylläpitää kansakunnan resilienssiä, joten olisi sulaa hulluutta olla investoimatta luonnonsuojeluluun tämmöisenä aikana kun energiapuoleltakin tuleekin painetta metsien käyttöön ja vesivoiman lisäämiseen.

8. Kahdeksanneksi sodalla on välittömiä ja tuhoisia vaikutuksia myös paikalliselle luonnolle. Sodan suorat ympäristövaikutukset ovat merkittävät. Esimerkiksi Yhdysvaltojen hyökättyä Irakiin, poltettiin alueen öljykenttiä ja vapautettiin näin suuri määrä hiilidioksidia ilmakehään. Ukrainan alueella talvehtii iso osa muuttolinnuista. Lisäksi sota aiheuttaa kemikaalipäästöjä, palojäämiä, saastunutta maaperää ja miinoja. Myös vesistöt saastuvat. Itse sota kuluttaa tietysti myös valtavan määrän luonnonvaroja. Lisäksi Ukrainan alueella on uhkana esimerkiksi ydinonnettomuuden riskit. Puhumattakaan siitä, mikä on biologisten tai kemiallisten aseiden tuomat riskit.

9. Yhdeksänneksi sota on tuonut uuden ulottuvuuden yritysten vastuullisuustyöhön. On ollut ilahduttavaa, miten selkeästi esimerkiksi suomalaiset yritykset ovat halunneet vetää liiketoimintansa pois Venäjältä.

Muistan kun Yhdysvallat hyökkäsi Irakiin vuonna 2003. Virittelimme tuolloin Maan ystävissä yhdessä Rauhanjärjestöjen kanssa boikottikampanjaa niitä yhdysvaltalaisia yrityksiä vastaan, jotka olivat tukeneet silloista hyökkäyssotaa käyvää Yhdysvaltojen hallintoa rahallisesti. Tämä koettiin silloin valtaapitävien toimesta täysin vääränlaisena toimintana. Nyt 20 vuotta myöhemmin ei ole juuri tarvittu kansalaisjärjestöjen boikottikampanjoita siihen, että päättäjät ja yritykset eivät olisi ymmärtäneet omaa rooliaan tilanteessa muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

10. Kymmenenneksi tästä kaikesta kärsivät eniten sodan uhreiksi joutuvat siviilit, maailman köyhimmät sekä ne, jotka eivät voi omasta puolestaan puhua, kuten paikallinen luonto ja eläimet. Sota voi kyllä parhaimmillaan kiihdyttää irtautumista fossiiliriippuvuudesta, mutta samalla se saastuttaa vesistöjä ja maaperää sekä tuhoaa esimerkiksi viljasatoja. Myös jälleenrakennus tulee aikanaan vaatimaan paljon luonnonvaroja.

Samalla kannattaa muistaa, että ilmastokriisi ja luontokato ovat vuosisadan tai tuhannen mittaisia haasteita koko ihmiskunnalle. Siinä ajassa erilaiset tartuntataudit ja sodat tulevat ja menevät.

Yksi kommentti artikkeliin ”Kymmenen huomiota Ukrainan sodan ympäristövaikutuksista”

  1. Mielestäni sodan kohtalokkain vaikutus on sotilasblokkien vahvistuminen eli kansainvälisen yhteistyön vaikeutuminen. Venäjän eristäminen tietää suuria vaikeuksia neuvotteluihin ja päätöksentekoon esimerkiksi Arktiksen pelastamisesta.
    Sotilasblokkien vahvistuminen tietää myös kilpavarustelua, siis rahojen, raaka-aineiden, energian ja osaamisen haaskaamista vahingolliseen tuotantoon ja innovaatioihin.

Kommentointi on suljettu.

Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!