EU:n ilmastopaketti: tervetullut, mutta riittämätön

EU julkaisee 14.7.2021 suunnitelman päästövähennystoimista (Fit for 55) eli siitä, miten pääsemme tavoitteeseen vähentää päästöjä 55 % vuoteen 2030 ja näin siirtyä kohti hiilineutraalia Eurooppaa vuoteen 2050 mennessä.

Komission paketti sisältää uusia aloitteita ja esityksiä nykyiseen lainsäädäntöön. Näitä ovat muun muassa energiatehokkuusdirektiivi, päästökauppa ja päästökaupan ulkopuolisen sektori (taakanjako), uusiutuvan energian direktiivi, maankäytön muutokset ja nielut (LULUCF) sekä hiilitullit.

Vaikka EU:n sitova lainsäädäntö vauhdittaa konkreettisia ilmastotoimia, ei se ole linjassa ilmastotieteen kanssa. Nyt käsillä oleva esitys ei myöskään vaikuta ihmisten arkeen niin paljon kuin julkisessa keskustelussa helposti kuvitellaan.

Ohessa viisi havaintoa EU:n Fit for 55 -ilmastopaketista:

1. Ensinnäkin EU:n tavoite ei ole linjassa ilmastotieteen kanssa. EU:n tulisi asettaa vähintään 58-70 % päästövähennystavoite vuoteen 2030, jotta kantaisimme oman oikeudenmukaisen osuutemme ilmastokriisistä.

Nykyinen ilmastopolitiikka on huolestuttavan kaukana siitä, että käsittelisimme ilmastokriisiä kriisinä tai toimisimme Euroopan parlamentin julistaman ilmastohätätilan viitoittamalla tiellä.

2. Toisaalta EU:n sitova lainsäädäntö vauhdittaa ilmastotoimia. Vaikka ylätason tavoite ja siitä johdetut konkreettiset esitykset ovat riittämättömiä, on vaikea kuvitella, että monessakaan jäsenmaassa päästäisiin ilmastopolitiikassa näin sitoviin toimiin ilman EU:n johtajuutta. Monessa jäsenmaassa on niin paljon omia lyhytnäköisiä kansallisia intressejä, että vain harvassa maassa päättäjät ovat kykeneviä tekemään kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa. Onneksi on siis EU.

3. Yksilön arjessa päätökset näkyvät lopulta vähän. Toisin kuin monissa keskusteluissa tuodaan esille (ks esim HS 10.7.2021, Edessä on isoja päätöksiä, jotka vaikuttavat suoraan suomalaisten arkeen) vaikutukset ihmisten arkeen ovat mitättömiä.

  • Energiajärjestelmämme muuttuessa hiilineutraaliksi koteihin tulee edelleen sähköä ja lämpöä.
  • Autokannan sähköistyessä sekä joukkoliikenteen ja pyöräilyn olosuhteiden parantuessa ihmiset voivat edelleen liikkua paikasta toiseen.
  • Hiilitullien myötä ihmiset voivat edelleen hankkia tarpeellisia tavaroita. Ne ovat vain aiempaa kestävämpiä ja vähäpäästöisempiä.
  • Metsähakkuiden vähentyessä, suojelualueiden lisääntyessä ja nielujen vahvistuessa voimme edelleen lukea uutisia, pyyhkiä pyllymme vessapaperiin sekä asua puutaloissa ja nauttia lähiluonnosta.

Tällä en tarkoita, etteikö tarvittaisi radikaalia muutosta kulttuuriin, arvoihin ja ihmisten arkeen. Haluan vain sanoa, että lähtökohtaisesti ilmastotoimet lisäävät ihmisten hyvinvointia varsinkin pidemmällä aikavälillä, samalla kun kannamme välttämättömän vastuumme planeetasta ja sen monimuotoisen elämän jatkumisesta.

4. Osa yrityksistä kulkee kaukana politiikan edellä. Monet yritykset ovat Suomessa ja kansainvälisesti asettaneet hiilineutraalisuustavoitteita jo vuosille 2025-2030. Esimerkiksi Microsoft aikoo olla hiilinegatiivinen vuoteen 2030 mennessä ja poistaa ilmakehästä kaiken sinne päästämänsä hiilidioksidin. Suomessa monet energiayhtiöt ovat jo vuoteen 2030 mennessä hiilineutraaleja. Lisäksi esimerkiksi S-ryhmä ja OP ryhmä aikovat olla hiilineutraaleja vuoteen 2025 mennessä.

Kuolleella planeetalla ei ole liiketoimintaa, työpaikkoja tai hyvinvointia. Yritykset tajuavat tämän hyvin ja muuttavat kovaa vauhtia toimintaansa. Ilmastokriisissä, kuten luontokadossakin, on kyse systeemitason valtavasta riskistä liiketoiminnalle. On yritysten etu, että ilmastokriisiä käsitellään kriisinä.

5. Oikeudenmukaista siirtymää ei voi kuitenkaan tarpeeksi korostaa. Ilmastotoimille on tärkeä saada ihmisten hyväksyntä. Tätä ei auta se, että osa poliittisista päättäjistä maalailee uhkakuvia kurjistumisesta ja väittää päästöjen vähentämisen haittaavan ihmisten arkea kohtuuttomasti. Tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkansa.

Isossa kuvassa ilmastotoimet parantavat arkea ja hyvinvointiamme kaikilla tasoilla, puhuttiin sitten yksilöiden, alueiden tai kansakunnan hyvinvoinnista. Toki yksittäisille elinkeinoille ja niiden harjoittajille on luvassa isojakin muutoksia, ja näihin siirtymiin saatetaan tarvita isoakin tukea.

Ilmastopolitiikassa emme voi kuitenkaan tuijottaa pelkästään mielipidekyselyitä, kuten Greenpeacen Kaisa Kosonen Helsingin Sanomien uutisessa osuvasti kiteyttää:

”Kaikkein olennaisinta on kuitenkin, ettei ilmastonmuutos ja siihen kytkeytyvä luontokato kysy meidän mielipidettämme. Jos nyt katsoo vaikka noita Kanadan ennätyshelteitä, niin eipä siellä Lyttonin kylän asukkailta kysytty, että mitä mieltä olet ilmastonmuutoksesta, kun koko kylä paloi poroksi yhdessä hetkessä”, Kosonen sanoo.

Suomen näkökulmasta EU:n kiristyvät ilmastotoimet ovat vaatimattomia mutta tervetulleita. Suomella on jo tavoite olla hiilineutraali vuoteen 2035. Tämä on hyvä ja kansainvälisessä vertailussa kunnianhimoinen tavoite, josta puuttuu vielä liian paljon konkretiaa. Nyt sitä konkretiaa on EU:n toimesta luvassa. Siitä huolimatta olemme paikoin ajautuneet masentavaan keskusteluun metsien käytöstä.

Tuntuu siltä, että olemme kyllä asettaneet tavoitteen juosta maraton alle neljään tuntiin, mutta kun aamulla pitäisi lähteä harjoittelemaan, tekeekin mieli jäädä sänkyyn nukkumaan. Sitä paitsi neljän tunnin alitus maratonilla on vasta harrastelijaluokkaa. Kisoissa pärjätäkseen pitäisi tavoitella puolet kovempaa aikaa.

Tervetuloa EU:n ilmastotavoitteet. Ne ovat hyvä alku, mutta pystymme kyllä vielä parempaan!

Lisäksi kannattaa lukea tämä Greepeacen EU-yksikön arvio EU ilmastopaketista: Six things to look out for in EU Commission’s ‘fit for 55’ climate package

Yksi kommentti artikkeliin ”EU:n ilmastopaketti: tervetullut, mutta riittämätön”

  1. Kulutushysterian siemenet kylvettiin 50-lukulaisen markkinatalouden huumassa teollistumisen nuoruusvuosina. ” Liian paljon ja liian varhain ”.
    Nyt niitetään sitä satoa, mitä moinen ajattelu on ahneimmillaan ja röyhkeimmillään saanut aikaan – globaalia ilmastokriisiä. EU:n vastine tähän on valitettavasti edelleen ”Liian vähän, liian myöhään ”.

    Tästäkin huolimatta toiveikasta kesän jatkoa vaan. ”Nautitaan nyt näistä helteistä, kun nämä ovat niin harvinaista herkkua Suomessa ”.
    Ja muita ihmiskunnan paradoksaalisia viiden pennin viisauksia.

Kommentointi on suljettu.

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin