Kaupunginvaltuutettuna on yleensä helppo saada nopeasti vastauksia Helsinkiä koskeviin erilaisiin kysymyksiin kaupungin viranhaltioilta.
Olen ollut tästä mahdollisuudesta todella kiitollinen. Aina kaikki ei mene kuitenkaan niin kuin voisi kuvitella.
Kaupungin yhtiön Palmian johdolle lähettämääni viestiin en ole saanut vielä vastausta vuoden ja neljän kuukaudenkaan odottelun jälkeen vaikka olen laskujeni mukaan kysynyt asiaa tuona aikana 13 kertaa.
Mistä on kysymys? Seuraavassa hiukan tarkempi kuvaus prosessista.
Lähetin 3.5.2017 Palmian johdolle kyselyn, voisiko siivouksessa käyttää puhdistuskemikaalien sijaan esimerkiksi aktiivivettä.
Viesti kuului näin:
***
Hei Nina
Sain viestin, jossa ehdotettiin, että Helsingissä kokeiltaisiin siivouksessa aktiiviveden käyttöä.
Kyse on siis tästä:
Osaatko sanoa kuka teillä tietäisi siivouskemikaalien hankinnoista ja käytöstä ja osaisi sanoa, olisiko Helsingissä ja teillä mahdollista kokeilla tätä?
Parhain terveisin
-Leo—
Leo Stranius
Helsingin kaupunginvaltuutettu (vihr)
Ympäristölautakunnan varapuheenjohtaja
puh. 040-754 7371
www.leostranius.fi
FB: www.facebook.com/leostranius
Twitter: @leostranius
Instagram: @leostranius***
En saanut viestiin mitään vastausta, joten lähetin sen uudelleen 10.5.2017 ja varmistelin, että tuliko viestini perille.
Sainkin vastauksen seuraavana päivänä, että siivouspalvelun johtaja Jaana Kujala osaa vastata minulle ja hankkia tarvittaessa lisätietoja.
Kun mitään ei kuulunut. Lähetin kolmannen viestin 16.5.2017 ja tiedustelin tuliko viestini perille.
Sainkin sitten samana päivänä vastauksen, että hommassa hiukan kesti, koska oli tehty “alustavia selvityksiä aiheen tiimoilta”. Samalla kerrottiin, että on tarkoitus tehdä kokeiluja aktiiviveden ja toisen tuotteen kanssa ja minuun ollaan sen jälkeen yhteyksissä.
Seuraavana päivänä (17.5.2017) tiedustelin mahdollisten testien aikataulua. Sainkin heti 19.5.2017 vastauksen, että testausta on tarkoitus tehdä syksyllä.
Tämän jälkeen ei kuulunut mitään, joten palasin itse asiaan 11.10.2017 ja kyselin testausten perään.
Ei vastausta. Lähetin uudelleen viestin 29.10.2017 ja kyselin, onko viestini tullut perille.
Ei vastausta. Lähetin kolmannen kerran viestiä 12.11. ja kyselin onko viestini tullut perille ja onko testauksia tehty.
Kolmas kerta toden sanoo! Liiketoimintajohtaja Jaana Kujala vastaa minulle 12.11.2017 ja kertoo, että Palmialla on tehty organisaatio- ja henkilömuutoksia ja kilpailutukset ovat vieneet aikaa. Testaukset eivät ole edenneet hänen mukaan suunnitellulla tavalla. Hän lupaa selvittää tilannetta ja palata asiaan.
Kiitän 13.11.2017 vastauksesta. Tämän jälkeen ei kuulu mitään.
Lähetän jälleen viestiä 22.11.2017 ja kyselen tilannekatsauksen perään.
Ei vastausta. Laitan uudelleen viestin 13.12.2017 ja kysyn:
”Nyt on kulunut kuukausi siitä kun piti selvittää, mikä testausten tilanne on. Osaatteko sanoa, mikä testausten tilanne on?”
Liiketoimintajohtaja Jaana Kujala vastaa minulle seuraavana päivänä 14.12.2017 ja pahoittelee, että vastaus on jäänyt “kaiken muutoksen alle”. Hän kertoo, että testit ovat edenneet, mutta hänen toimenkuva on muuttunut ja liiketoimintajohtajan sijainen Susanna Immonen vastaa minulle.
Kiitän häntä tiedosta vielä samana päivänä ja kerron, että jään odottamaan Susanna Immosen vastausta.
Susanna Immonen vastaa minulle samana päivänä 14.12.2017 ja kertoo, että syksyn aikana on päädytty testaamaan Ultra H2O by Orbotech vettä, joka on on puhdistettua hanavettä. Immonen kertoo, että ”Tämä kokeilumme kestää puoli vuotta ja tuloksia verrataan tiloihin, jossa käytetään puhdistusaineita sekä tiloihin jossa käytetään ihan tavallista hanavettä.” […] ”Keväällä pystymme siis vastaamaan Sinulle tarkemmin, millaisia tuloksia olemme saaneet ja onko tuotteissa eroa.”
Viestin lopuksi Immonen vielä toivottaa hyvää joulua ja lupaa palata asiaan keväällä: ”Toivottelen mukavaa joulun odotusta Sinulle ja ollaan yhteydessä asian tiimoilta viimeistään keväällä, kun tiedämme kokeilujemme tuloksista paremmin.”
Kiitän viestistä ja saamastani tiedosta 15.12.2017.
Talvi tulee ja menee. Kevät tulee ja vaihtuu kesäksi. Kun mitään ei kuulu, lähetän viestiä 6.6.2018 ja kyselen testien perään.
Kehittämispäällikkö Susanna Immonen vastaa minulle heti seuraavana päivänä ja kertoo, että testit ovat lähestymässä loppuaan ja lupaa palata minulle lopullisen analyysin kera asiaan juhannuksen jälkeisellä viikolla.
Juhannus tulee ja menee. Juhannuksen jälkeinen viikko tulee ja menee. Lähetän jälleen viestiä 2.7.2018 ja kysyn tulosten perään. Tässä vaiheessa saan out of office replyn lomasta.
Kesä ja lomat tulevat ja menevät. Ei vastausta.
Lähetän jälleen viestiä 7.8.2018 ja kyselen tulosten perään.
Ei vastausta. Lähetän jälleen viestiä 22.8.2018 ja kyselen, onko viestini tullut perille.
Ehkä tämä blogikirjoitukseni auttaa asiaa ja saan lopulta vastauksen kysymykseeni, jota olen odottanut nyt noin vuoden ja 4 kuukautta sekä kysynyt Palmian johdolta nyt laskujeni mukaan yhteensä 13 kertaa.
Palmia, miten meni noin niinku omasta mielestä?
Näytti menevön juuri niinkuin monen muun asian kanssa Helsingissä. Liekö syynä se että liikaa virkamiehiä vai mikä?
tehdessä tulee tehtyä virheitä , tehtävän siirrossa toisaalle onnistumisprosentti on paljon parempi , laumapäätökset on paljon mukavampia kuin omissa nimissä tehdyt , rahaa saa vastiketta vastaa , se pidetään vastike ulkoistetaan.
firmat on mitä , henkilökunta sen osoittaa olevan , kauniit puheet eivät teoiksi taivu , ilman tekoja.
hallitus liian vahvalla puheenjohtajalla , murenee kuuromykäksi.
liien tiivis verkko , ohjaa tapahtumia, tapahtumat juuttuvat verkkoon.
yksi ongelma on merkki monista kytevistä ongelmista..
jatkuva muutos on merkki , jatkuvasta muutoksen tarpeesta..
varjo seuraa huonoa päätöstä ja huonoin päätös syntyy ilman varjoa.