Uusi kaupunginvaltuusto aloitti kesäkuun alusta. Ensimmäinen kokous on keskiviikkona 7.6.2017 klo 18 alkaen.
Kokouksia voi seurata suorana lähetyksenä tai jälkikäteen Helsinki-kanavalla. Esityslistat löytyvät verkosta.
Itse ajattelin tehdä heti ensimmäisen kokouksen iloksi aloitteen, jossa kaupungin työntekijöille annettaisiin työsuhde-etuna kaupunkipyörien kausimaksu ja näin kannustettaisiin työntekijöitä kulkemaan päivittäisiä lyhyitä matkojaan kaupunkipyörillä.
Samalla haastan kaikki muutkin työpaikat Helsingissä antamaan työntekijöilleen työsuhde-etuna kaupunkipyöräkauden!
Ensimmäisessä kokouksessa päätämme muodollisesti pormestarista, apulaispormestareista ja muista luottamustehtävistä. Käytännössä näistä on sovittu jo puolueiden välisissä ja sisäisissä neuvotteluissa. Lisäksi kokouksessa päätetään Vihreiden valtuustoryhmän ryhmäaloitteesta alueiden eriarvoisuuden torjumiseksi sekä muutamia maankäyttöön liittyviä asioita, esimerkiksi Jätkäsaaren tornihotellin ja kongressikeskuksen tontin myymisestä.
Ensimmäisen kokouksen jälkeen alkavat neuvottelut kaupunkistrategiasta, jossa linjataan tulevan valtuustokauden tärkeimmät tavoitteet.
Alla vielä luonnostelemani aloite kaupunkipyöräkauden tarjoamisesta kaupungin työntekijöille.
***
Valtuustoaloite kaupunkipyöräkauden tarjoamisesta työsuhde-etuna kaupungin työntekijöille
Helsingin kaupunkipyörät ovat herättäneet suurta suosiota ja innostusta. Monet työpaikat ovat alkaneet tarjota kaupunkipyörää myös työsuhde-etuna.
Esimerkiksi HKL tarjoaa työntekijöilleen kaupunkipyöräkauden (25 euroa / kausi) työsuhde-etuna.
Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että kaupunki tarjoaa työntekijöilleen kaupunkipyörien kausimaksun työsuhde-etuna.
Helsingissä 7.6.2017
Leo Stranius (vihr)
***
PS. Miten kaupunkipyöräetu voisi käytännössä toimia? Yksinkertaisimmillaan homma voi toimia niin, että työnantaja tekee päätöksen, että kaikki halukkaat työntekijät saavat edun. Tämän jälkeen työntekijä (jos haluaa) ostaa itse kaupunkipyöräkauden (25 e/kausi) ja tekee asiasta matkalaskun, jonka työnantaja maksaa normaaliin tapaan työntekijälle.
Mielestäni kaupunkipyöräkauden tarjoaminen työsuhde-etuna on hieno tapa edistää pyöräilyä. Se on myös ideologinen ele Helsingin kaupungilta. Koska liikenteen osuus kasvihuonekaasupäästöistä on noin viidenneksen Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä, on tärkeää edistää kevyen liikenteen houkuttelevuutta. Sillä on myös kansanterveydellisiä vaikutuksia lisäten ihmisten päivittäistä hyötyliikuntaa.
Kaupunkipyörien houkuttelevuutta voi vähentää niiden lyhyt käyttöaika. On hankalaa miettiä omaa liikkumista 30 minuutin sykleissä. Kaupunkipyörien käyttäjille tulisi myös tarjota erittäin selkeät käyttöohjeet. Myös liikennesääntöjen lisääminen käyttöohjeiden oheen olisi paikallaan: kaikki pyöräilijät eivät osaa liikennesääntöjä. Pyöräilyn edistämiseen tarvitaan lisäksi myös toimivat rakenteet eli sujuvat pyörätiet ja -kaistat.
Täällä Joensuussa on käytössä virkafillareita joidenkin kaupungin yksiköiden käytössä. Niitä voidaan käyttää työaikana lyhyiden matkojen taittamiseen. Virkafillareita ei kuitenkaan voi käyttää vapaa-ajalla. Tällainen kaupunkipyöräkauden tarjoaminen olisi hyvä idea myös Joensuussa, vuoden 2014 pyöräilykaupungissa. Tosin paljon on vielä tehtävää järjestelmän kehittämiseksi. Helsingin kaupunki voisi toimia suunnannäyttäjänä.