Pariisin ilmastosopimus on nyt totta! ”Mikä aikanaan näytti mahdottomalta, on nyt väistämätöntä”

leo-stranius-pyoraPariisin ilmastosopimus astui tänään 4.11.2016 voimaan. Sen kunniaksi on syytä nostaa malja! 

Pariisin ilmastosopimuksen voimaantuloon vaadittiin vähintään 55 osapuolta, joiden osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on vähintään 55 %. Tällä hetkellä jo 94 maata sopimuksen 197 osapuolesta on ehtinyt ratifioida sopimuksen. Mukana ovat kaikki suuret saastuttajat, kuten Kiina, Yhdysvallat, Intia, Meksiko ja EU.

Voimaantulokynnyt ylittyi keskiviikkona 5.10., kun muun muassa EU  ja Kanada luovuttivat ratifiointiasiakirjansa YK:lle. Sopimus astuu voimaan 30 päivän kuluttua kynnyksen ylittymisestä eli perjantaina 4.11.2016.

Samaan aikaan Suomen hallitus on kieltämässä kivihiilen käytön lailla. Tämä on juuri sitä, mitä Pariisin ilmastosopimus käytännössä tarkoittaa. Tässä yhteydessä pitää kuitenkin varmistaa, että kivihiiltäkin pahemman turpeen energiakäyttö ei lisäänny. Myös turpeen energiakäytöstä tulisi vapautua mahdollisimman pian. Ja sitten on vielä öljy ja maakaasu. Eli energiamurros tulee olemaan paljon suurempi kuin ehkä osaamme vielä kuvitellakaan.

Ohessa kirjoitukseni aiheeseen liittyen Tuulivoima-lehdessä

***

”Mikä aikanaan näytti mahdottomalta, on nyt väistämätöntä”

Pariisin ilmastosopimus astuu voimaan vielä tämän vuoden puolella. Vain vajaa vuosi sitten solmitun sopimuksen ratifiointivauhti on ollut ennennäkemättömän nopeaa. Ainakin, jos sitä vertaa esimerkiksi aiempaan Kioton ilmastosopimukseen. Siitä sovittiin jo vuonna 1997, mutta se saatiin lopulta ratifioitua ja astui voimaan vasta vuonna 2005.

Pariisin ilmastosopimuksen myötä maailman maat ovat sitoutuvat pitämään ilmaston lämpenemisen alle kahdessa asteessa ja tavoittelevat lämpenemisen pitämistä 1,5-asteen tuntumassa. Tavoitteeseen pääseminen edellyttää koko energiasektorin murrosta.

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon totesikin Pariisin ilmastosopimuksesta syyskuussa YK:n huippukokouksen yhteydessä osuvasti: ”Mikä aikanaan näytti mahdottomalta, on nyt väistämätöntä.” Energiamurros näyttää etenevän maailmalla todella nopeasti.

Suomessa ollaan samaan aikaan valmistelemassa kansallista energia- ja ilmastostrategiaa. Strategian tavoitteena on löytää ne keinot, joilla Suomi täyttää oman reilun osansa niin EU:n ilmasto- ja energiatavoitteista kuin Pariisin ilmastosopimuksestakin.

Suomen strategiaa valmisteleva ministeri Olli Rehn on luvannut, että yhtenä vaihtoehtona tarkastellaan skenaariota, jossa Suomi siirtyy kokonaan uusiutuviin energialähteisiin.

Joidenkin mielestä tämä voi tuntua radikaalilta. Perustuuhan energiantuotantomme pitkälle fossiilisiin polttoaineisiin, turpeen energiakäyttöön ja ydinvoimaan. Käytännössä kuitenkin kaikki muut vaihtoehdot kuin nopea siirtyminen pois fossiilisista polttoaineista kohti uusiutuvia energialähteitä, ovat mahdottomia.

Yhtenä ratkaisuna Suomen hallituksen tavoitteena on biomassan käytön lisääminen energiantuotannossa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että bioenergian hyväksyttävyys uusiutuvana energiamuotona sekä sen laskennallinen nollapäästöisyys EU:n päästökaupassa ja päästökaupan ulkopuolisilla sektoreilla pitäisi varmistaa.

Tähän liittyy kuitenkin monia ongelmia. Ensinnäkin tiede ei tue näkemystä, että biomassan energiakäyttö olisi nollapäästöistä ja kaikella bioenergialla olisi sama ilmastovaikutus. Näin ollen ei ole perusteltua määritellä bioenergiaa ”poliittisesti” nollapäästöiseksi.

Toisekseen bioenergian ja biomassojen käytön lisäämisellä on negatiivista vaikutusta luonnon monimuotoisuudelle. Hakkuukierron lyhentäminen muuttaa metsien ikärakenteita, mikä on yksi lajien uhanalaisuuden suurista syistä.

Kolmanneksi puun käyttötarkoituksella on keskeinen vaikutus käytön ilmastovaikutukseen. Jos puun käyttöä lisätään, tulisi käyttö kohdistaa energiakäytön sijaan pitkäikäisiin puutuotteisiin, kuten puurakentamiseen.

Biomassaa kannattaa energiantuotannossa (tai liikenteessä) käyttää vain siellä, missä sille ei ole nähtävillä vaihtoehtoja. Esimerkiksi liikenne voidaan pitkälle sähköistää lukuun ottamatta ehkä raskaita kuljetuksia ja lentoliikennettä, jossa biomassan käyttö voi olla perusteltua.

Mitä siis yritän sanoa? Tarkoitanko sitä, että kansallisen energia- ja ilmastostrategian tulisi lähteä siitä, että luovumme niin fossiilisista polttoaineista kuin ydinvoimasta ilman, että lisäämme biomassan energiakäyttöä.

Pitäisikö Suomen pystyä ratkaisemaan energiatarve pelkästään tuulivoimalla ja aurinkoenergialla, maalämmöllä ja aaltoenergialla sekä lisäämällä energiatehokkuutta ja energian säästöä. Joku voisi sanoa: utopiaa, mahdotonta, ei tule koskaan toteutumaan.

Haaste on kieltämättä valtava. Vaihtoehtona on ilmaston lämpenemisen kiihtyminen ja luonnon monimuotoisuuden heikkenemisen aiheuttamat peruuttamattomat ja vakavat muutokset, joihin yhteiskunnat eivät todennäköisesti pysty sopeutumaan. Ban Ki-moonin sanat kuitenkin auttavat: ”Mikä aikanaan näytti mahdottomalta, on nyt väistämätöntä.”

Leo Stranius
Kirjoittaja on Luonto-Liiton toiminnanjohtaja

9 kommenttia artikkeliin ”Pariisin ilmastosopimus on nyt totta! ”Mikä aikanaan näytti mahdottomalta, on nyt väistämätöntä””

  1. Tämän Pariisin sopimuksen nopean voimaanastumisen puolesta on mm. Ranskan ympäristöministeri Ségolène Royal tehnyt ennennäkemättömän kovasti työtä neuvotellen osapuolten kanssa. Hän hoitaa nyt COP21:n presidentin tehtävää. On paljolti hänen ansiotaan, että sopimus astui voimaan jo paljon odotettua aikaisemmin eli 2-4 v. aikaisemmin kuin uskottiin . Royal halusi välttämättä, että sopimus ratifioidaan ennen tulevaa COP22.

    Pariisin COP21 sopimus helpottaa ja nopeuttaa kansainvälisesti toimintaa ilmaston lämpenemisen pysäyttämiseksi. Nyt ei enää ole kysymys pelkästään suurista lupauksista. Marrakeshissa 08.11.2016 puhutaan jo mekanismeista, tekniikoista ja keunoista. COP22 sattuu samalle päivälle Yhdysvaltojen presidentinvaalin kanssa. Toivoa vain sopii, ettei Trump tule valituksi, sillä hän on luvannut mitätöidä USA:n ratifioinnin !
    Jostain on aloitettava, ja COP21-spimuksen voimaantulo on ensimmäinen etappi. Ranskan Vihreiden EU-edustaja ( meppi ) José Bové sanoo, että tämä on ensimmäinen edistysaskel. Kuitenkin yllättäen Ranskan hallitus, vastoin Pariisin sopimuksen tavoitteita, päätti 21.10.16 olla lisäverottamatta maan kivihiilituotantoa! CO2:n päästökaupan markkinoita ei myöskään ole meillä vielä avattu. Kunhan eivät muutkin maat seuraisi Pariisin esimerkkiä !
    Tämä konkreettinen päästökauppakysymys saattaakin olla nyt Marrakeshin neuvottelujen asialistalla.
    Ranskalaisen Nobel-ekonomistin Jean Tirolin mukaan COP21-sopimus on liian epämääräinen, koska tiedämme, että kollektiivisesti annettuja lupauksia ei koskaan pidetä, sillä kukaan ei tunne olevansa vastuussa …! Ja lisäksi Tirolin mukaan tällä sopimuksella työnnetään kaukaisempaan ajankohtaan niiden maiden konkreettinen osuus, joiden tulisi heti alkaa vähentää ilmastolle haitallisia päästöjä.

  2. Ja tänään sitten Suomen hallitus haluaa monta uutta Kandin jättitehdasta, joilla veronmaksajien tukemana pitäisi tuottaa liikennepolttoainetta puusta. MItä järkeä muun maailman mennessä päästöttömään sähköautoiluun? On aivan hullua, että puun polttamista sanotaan päästöttömäksi ja vielä hullumpaa on valita näin huono vaihtoehto, kun tarjolla on aidosti hyvä eli sähkö. Elon Musk pitää myös sähkölentokonetta aivan mahdollisena, joten öljystä ja sen korvaavista voidaan aidosti luopua. Mitä virkaa on uudella yleiskaavallakaan, jos uuden Helsingin kaduilla saastuttaa sitten biopolttoaineautot. Katukuilut täyttyvät veronmaksajien tukemilla saasteilla, vaikka sähköautot toisivat puhtaat keuhkot.

    Yhtä hullua on rakentaa maahan lisää ydinvoimaa näin suuria määriä, mutta sitten ei kuitenkaan ohjata liikennettä sähköiseksi, vaan ryhdytään viherpesemään näitä ilmastolle ja metsille tuhoisia biohankkeita. Tekee myös nämä ydinvoimalobbaajat naurettaviksi, jotka täälläkin ovat sitä puolustaneet pilkkakirvein.

    Kyllä vihreissäkin pitäisi olla oppositio näille viherpesuhankkeille, tai menee koko uskottavuus. Yleiskaavaassa oli kahden miehen oppositio, joten kai tässäkin voisi nousta kapinaan, jotta ihmiset heräisivät tähän ongelmaan. Oli kuvaavaa, että Ylen toimittaja ei sanonut sanaakaan biopolttoainehankkeiden ongelmallisuudesta, kun asiasta radiossa juuri kertoi. Valtamedia on teollisuuden asialla ilman kritiikkiä.

  3. Miksi Suomen täytyy olla mallimaa joka asiassa. Esim. ilmastonmuutoksesta on tehty melkoinen peikko. Suomen kansan mieliin on propagandalla syövytetty, että yksityisauto on se pahoista pahin. Ja nyt raukat luulevat, että autoilun vähentämisellä Suomessa olisi jotain vaikutusta ilmastonmuutokseen!
    Oletetaan, että hiilidioksidipäästöt kiihdyttävät ilmastonmuutosta. Valitettavasti maailman hiilidioksidipäästöistä tuotetaan Suomessa vain kolme promillea. Suomen hiilidioksidipäästöistä, siis siitä kolmesta promillesta, henkilöautot tuottavat vain yhdeksän prosenttia. Voimme siis laskea, että maailman hiilidioksidipäästöistä Suomen henkilöautot tuottavat 0,00027 prosenttia. 99,99973 prosenttia hiilidioksidista tulee muualta kuin Suomen henkilöautoista. Jos autoilu Suomessa lopetettaisiin kokonaan, ei sillä olisi käytännössä mitään vaikutusta kokonaispäästöihin.
    On olemassa oikeastikin tehokkaita tapoja vähentää hiilidioksidipäästöjä, mutta eihän hallitus tietenkään ota niitä kuuleviin korviinsa. Mieluummin ollaan tekevinään jotain raflaavaa, ja kansa pysyy tyytyväisenä.
    Kukaan ei puhu, että rajan vieressä on viiden miljoonan ihmisen kaupunki ja sen liikenne ym. saasteet joita ei rajamuodollisuudet pysäytä.
    Suomi voisi esimerkiksi lähettää joukkoja sammuttamaan Kaakkois-Aasian metsä- ja turvepaloja, joista sentään aiheutuu 15 prosenttia maailman hiilidioksidipäästöistä puhumattakaan tulivuorten purkauksien aiheuttamista päästöistä.
    Vaan auto se on kaiken pahan alku.

  4. Tuo viimeisin Pekka Tuikan kommentti kuulostaa autoteollisuuden lobbaajan puheelta!
    Tietenkin hiilidioksidipäästöjä tulee paljon muualtakin, ja Suomen ulkopuoleltakin, mutta ei kannattaisi minimisoida Suomen omaa osuutta, jos halutaan kantaa ilmastonmuutoksen jarruttamisesta ja estämisestä vastuuta. Tuntuu kovin huolettomalta siirtää vastuu vain muiden niskoille ja yrittää päastä kuin koira veräjästä!
    Valitettavasti yksityisauto on juuri sellainen ”melkoinen peikko”, että esimerkiksi Pariisissa joudutaan jo useita kertoja vuodessa kieltämään osittain tai kokonaan autojen pääsy kaupunkiin nimenomaan terveyssyistä, koska asukkaat ovat tukehtumassa liikenteen saasteisiin. Samaan aikaan rajoitusten kanssa on kehoitettu väestöä, varsinkin lapsia,vanhuksia ja terveydeltään heikkoja ihmisiä pysymään sisätilpissa ja olemaan urheilematta ulkona muutoin kuin tarvittaessa.Tänäkin vuonna on jouduttu rajoittamaan moottiriliikennettä kaupungin alueella useita kertoja, koska sen haitallisuusaste on noussut korkealle. Pariisiin tulevilla ja siellä liikkuvilla autoilla on eriväriset tarrat merkkinä niiden saastuttamiskapasiteetista. Varsinkin korkeina saastehuippuina autot voivat liikkua tarran vârin mukaisesti vuoropäivinä. Rajoitusten aikana yleiset liikennevälineet ovat ilmaisia. Nyt jo puhutaan vakavasti dieselautojen kieltämisestä¨Pariisissa ja koko Ranskassa. Tästä on jo kait tehty Pariisissa valtuustoaloite. Muissakin Ranskan isoissa kaupungeissa on sama toimintatapa.

    Suomessa Helsingissä ja muissakin isommissa kaupungeissa voidaan joutua samanlaiseen tilanteeseen, jollei autojliikennettä rajoiteta. Ja nämä autoliikenteenkin aiheuttamat saasteet siirtyvät ilmavirtausten kuljettamina kaupungeista maaseudulle, vuoristoon ja valtamerille asti. Tämä tuntuu jo vaikkapa meillä vuoristossa kasvimaallakin, kun maasta löytyy esimerkiksi tavallista suurempia raskasmetallipitoisuuksia yms.saateita, vaikka olemme melko kaukana ( n.75km. ) suurien kaupunkien suorista saasteelaskeutumista.
    Auto ei saisi olla , ei ainakaan enää, sellainen ”pyhä lehmä” , kuin mitä se on ollut ja on joidenkin mielestä yhä !Ilman autoakin pärjää nykymaailmassa, jos todella haluaa.
    Siis ei kovin kaukana Suomesta autojen yms.kulkuneuvojen aiheuttama saaste on jo huolestuttavalla tasolla .Miksi siis jatkaa Suomessa entisellä tavalla ollen välinpitämättömiä omasta hiilidioksidin levittämisestä ja saasteiden tarpeettomasta tuottamisesta ja siirtää syyt ( ja seuraukset ) toisten niskoille ja maksettaviksi ?
    Vaikka Suomi on pieni maa, ja vaikka sen ei tarvitse olla kaikessa mallimaa, niin silti Suomella on lisäksi aihetta yrittää vaikuttaa kaikin mahdollisin tavoin hiilidioksidi-ym.päästöjen vähentämiseksi, koska esimerkiksi kalottijään hälyttävä sulaminen ja sen aiheuttama mahdollinen merenpinnan nousu sekä alueella elävien eläinten tuhoutuminen on alkanut nimenomaan pohjoisella pallonpuoliskolla, jossa Suomi sijaitsee. Tämä ei ole suinkaan ole mikään ”pelottelupeikko”, vaan ihan todellista totta!
    Suomi on vielä rikas maa ja sillä on varaa muuttaa suuntaa ihmis-ympäristö -ja ilmastoystävällisemmäksi. Näin myös autojen aiheuttamia haittoja vähentämällä.Kehittymässä olevat Aasian, Afrikan ja muiden mantereiden köyhät maat sen sijaan eivät voi heti hetkessä toteuttaa ilmastonmuutoksen torjumiseksi tarvittavia keinoja. Syytä ei kannattaisi sälyttää näiden niskoille ja vaatia pikaisia toimia .Niitä on nk.kehittyneiden ja eniten saastuttavien maiden autettava niin rahallisesti kuin teknisestikin.Tästä neuvotellaan nyt parhaillaan meneillä olevassa Marrakechin COP22-kokouksessa.

    Suomessa on otettava lisäksi huomioon

    • ”Suomessa Helsingissä ja muissakin isommissa kaupungeissa voidaan joutua samanlaiseen tilanteeseen, jollei autojliikennettä rajoiteta.”
      Kyllähän on melko paksua puhetta. Ei taida olla nyt kaikki palikat vieläkään kohillaan teillä asukasmäärän ja liikenteen määrä Ranska/Saksa vs. Suomi. Omat aivot voipi ottaa käyttöön kun ihan tosissaan väittää, että meidän 0,00027 CO2 päästöt ovat ne kaikkein ratkaisevimmat tässä ”ilmastomuutostaistelussa”. Ihan sama kuin kävisit kusella Suomenlahden rannalla ja väität, että se on kaiken saastuttamisen syy vaikka muut rannikkovaltiot laskevat pelto ym. lanoitevedet suoraan Suomenlahteen. Joten pelastakaamme Intian valtameri emmekä kuse Suomenlahteen. Suomen autoilijoita on ihan turha syyllistää ja puuttua todella ilmaston saastuttajiin meidän pikkuruisessa 5,4 milj asukkaan maassamme.
      Viikon kysymys: kumpi tuottaa enemmän CO2 hiilidioksidia ilmastoon. Kaksi autossa istuvaa ja matkustavaa ihmistä vai kaksi pyöräilevää ihmistä.

  5. Tämä on juuri sellaista toisia halveksivaa vihamielistä puhetta, josta olisi päästävä eroon puhuttaessa ilmasto-ja ympäristökysymyksistä.

    En ole väittänyt, että Suomen CO2 päästöosuus olisi ratkaiseva ! Sanon sen olevan olemassa. Siis Suomellakin on vastuu päästöistä. Ne eivät ole vain toisten syytä ja toisten maksettavissa. Enkä minä ihan niin hölmö ole ettenkö näe eroa Pariisin ja Helsingin välillä. Olen asunut molemmissa kaupungeissa. Pariisissa itse kaupunginjohtaja Anne Hidalgo on ehdottanut dieselautojen kieltämistä. Tällaista ehdotusta ei varmaankaan ole tehty Helsingin kaupungin johtavissa elimissä ? Ranskassa dieselautojen osuus kaikista autoista oli 77,3 % vielä 2009. Nyt niiden osuus on laskenut alle 50% ja muutaman vuoden päästä niitä uskotaan olevan n.35% autokannasta. Ja vähitellen ne häviävät markkinoilta hybriidien ja uutta vähemmän saastuttavaa tekniikkaa käyttävien bensalla toimivien ajoneuvojen vallatessa markkinat. Ranskan autoteollisuus on alkanut toteuttaa tâtä suuntausta.Tärkeää on kuitenkin kehittää yleistä ja kollektiivista liikennettä. Oli minullakin muutama vuosi sitten iso dieselillä toimiva Ruotsissa valmistettu Volvo Break, mutta kun en tarvinnut sitä edes täällä eristäytyneessä vuoristossa, niin myin sen pois tarvitsevalle .Nykyään kun monenlaisia palveluja yms. saa ilman ikiomaa ykstyistä autoakin. Ja yhden ihmisen autolla pääsee meillä vaikkapa ostoksille monta ihmistä. Sopu sijaa antaa. Kaikki eivät tarvitse autoa, ei varsinkaan kaupungeissa. Siellä on kehitetty julkista liikennettä ja mahdollistettu myöskin sen saatavuus halventamalla hintoja ja maksattamalla työnantajalla osan ¨työmatkoista. Ja Pariisissakin kannustetaan polkupyörän käyttöä.Näin on meillä, mutta näin voisi olla Suomessakin.

    Kommentista päätellen Helsingin ( ja Suomen ) ei nähtävästi siis tarvitsisi ottaa ilmastonmuutosta, ympäristönsuojeluia ja saasteiden vähentämistä sen enempää huomioon, koska autojen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt olisivat niin vähäpätöisiä verrattuna muun maailman saasteisiin! Ja kun se muu maailma onkin se saastuttaja, eikä pieni Suomi ! Tietenkin muu maailmakin saastuttaa ja enemmän, mutta miksi sitten Suomi on ratifioinut Pariisin ilmastosopimuksen, jossei Suomen olisi tarvis toimia muiden kanssa ilmastonmuutoksen jarruttamiseksi ?
    Suomi ei ole ihan yksin maailmassa, eikä se voi olla eristäytyneenä muista maista ”omin nokkinensa'”? Se ei ole pieni ”puhdas” saasteita tuottamaton ja ”syytön” valtio .siellä Pohjolan perillä. Suomellakin on osuutensa päästöissä. Ehkä se tulee enemmän muista lähteistä kuin autoista ja liikenteestä, mutta miksi ihmeessä ei kannattaisi osallistua ilmastonmuutoksen estämiskampanjaan autojenkin päästöjä vähentämällä ?
    Kyllä noista Itämeren saasteista on puhuttu julkisestikin, ja niistä on tehty tutkimuksia. Suomi voi vaikuttaa niiden vähentämiseen mm. osallistumalla esimerkiksi Pariisin ilmastospimuksen täytäntöönpanoon. Ole hyvä ja lue sopimus, jotta näet, mistä siinä puhutaan.

    Mutta Helsinki on yhä kasvava ja leviävä kaupunki. Siis iso kaupunki suomalaismittakaavaan sijoitettuna. Ja nyt sinne on päätetty rakentaa ihan ”kaupunkibulevardi” ja uusia asutusalueirta nakertamalla viheralueista! Eli auroliikennettä lisätään ja ihmisten ja viheralueiden kustannuksella ta vähennetään. Onko tämä sitten sitä ”ympäristöystäv ällistä m

  6. jäi lauseet kesken : piti olla:
    Eli autoliikennettä lisätään ja ihmisten asumiseen tarkoitettuja kerrostaloja rakennetaan viheralueille.
    Ja viimeinen lause:
    Onko tämä sitten sitä ympäristöystävällistä menoa ?

Kommentointi on suljettu.

Miksi urheilen niin paljon? Tätä kysymystä olen viime vuosina kysynyt usein itseltäni, kun olen huomannut liikuntamäärieni nousseen yli 15 tuntiin viikossa. Eikö vähempikin riittäisi? Kansalliset liikuntasuositukset kun täyttyisivät jo 2,5 tunnin viikoittaisella liikunnalla. 

Suurin syy suurille treenimäärille on liikunnan tuottama välitön vaikutus hyvinvointiin ja onnellisuuteen sekä siihen, että hyvässä kunnossa jaksaa paremmin tehdä itselle merkityksellisiä asioita. On palkitsevaa kehittää hyviä rutiineja ja tapoja juuri liikunnan kaltaiseen harrastukseen monen muun tekemisen sijaan. Vaikka omia sairastumisia ei tietenkään voi valita tai hallita niin hyvässä kunnossa sairastumisen tai onnettumuuksien riski on tilastollisesti pienempi. Lisäksi olen huomannut, että itselläni on motivoivaa nähdä miten päivittäiset liikuntasuoritukset kasautuvat suureksi kokonaisuudeksi kuukausien, vuosien ja jopa vuosikymmenten myötä. 

Itseäni liikunnassa motivoi välittömän hyvänolon lisäksi erityisesti kertynyt ja kasautuva hyöty. Kun pitää kirjaa päivittäisistä harjoituksista ja liikuntamääristä, huomaa, että esimerkiksi vuosien ja vuosikymmenten myötä niistä kertyy aikamoinen kokonaisuus. Varsinkin loppuvuosi tuntuu itselläni olevan aina vähän ”sadonkorjuujuhlaa” kun erilaiset määrät ja tavoitteet tulevat täyteen. 

Esimerkiksi tätä kirjoittaessa olin juuri käynyt juoksemassa vuoden 10. puolimaratonin. Olen nyt juossut vuoden 2020-jälkeen joka vuosi vähintään tuon 10 puolikasta ja yhteensä 83 puolimaratonia. Vuodesta 2010 lähtien niitä on kertynyt yhteensä 130. Tai tällä hetkellä olen pyöräillyt tänä vuonna yhteensä noin 5700 kilometriä ja vuodesta 2020 lähtien yhteensä 40 161 km eli juuri sopivasti maapallon ympärysmittaa vastaavan matkan. Tieto näistä kasautuvista tunneista, kilometreistä ja juoksukerroista tekee minut onnelliseksi. Se tuottaa hyvää oloa, aikaa ja terveyttä nyt ja tulevaisuudessa. 

Kirjoittelin tästä aiheesta vähän enemmän www.leostranius.fi
Laskin triathlon-harrastuksen päästöt. Itselläni ne ovat noin 716 kgCO2e vuodessa. Tyypillisen täysmatkan triathlonia harrastavan päästöt saattavat olla lähes kymmenkertaiset eli oman arvioni mukaan 6647 kgCO2e vuodessa. 

Mihin tämä suhteutuu? Keskimääräisen suomalaisen koko vuoden aikana aiheuttamat kaikki CO2-päästöt ovat noin 10 tonnia ja omani ovat noin pari tonnia. Kestävä taso, johon kaikkien pitäisi päästä vuoteen 2030 mennessä on noin 2,5 tonnia ja vuoteen 2050 mennessä 0,7 tonnia. 

Suurin osa päästöistä triathlonissa aiheutuu mahdollisiin harjoitusleireihin ja kilpailuihin osallistumisesta sekä harjoittelusta ja siihen vaadittavasta lisäenergiasta (ruuasta). Lisäksi päästöjä tulee tietysti myös harjoituksiin kulkemisesta, harjoittelupaikoista ja varustehankinnoista. Varmasti jotain muitankin osa-alueita on ja kaikkea tuskin tulee tällä pikaselvityksellä huomioiduksi. Jostain on kuitenkin hyvä aloittaa. Olen enemmän kuin kiitollinen kaikista korjauksista ja tarkennuksista näihin laskelmiin. 

Täällä tarkempi laskelma ja suositukset päästöjen vähentämiseksi: https://leostranius.fi

#triathlon @helsinkitriathlon
Muistoja 10-vuoden takaa. Oli silloin aika yllättävää ja hämmentävää löytää itsensä taidenäyttelystä. 

Teos: @samilukkarinen
Third Rock täytti tänään 5-vuotta! 

Reilu viisi vuotta sitten keskellä koronapandemiaa aloimme pohtia silloisen T-Media Relations Oy nimen ja brändin uusimista. Lopulta Sari Kuvaja, @harrileinikka @riding_n_butterflywings ja @anurasanen (ja oli mukana varmasti moni muukin) kanssa saatiin valmista ja 18.8.2020 oli kaupparekisteri-ilmoitukset hoidettu, verkkosivu pystyssä sekä tiedote lähdössä asiakkaille. 

Third Rock Finland oli saanut alkunsa. 

Mitä me ollaan sitten viiden vuoden aikana tehty? Katsoin nopeasti, että ollaan toteutettu karkeasti: 

-noin 700 projektia
-palveltu noin 300 asiakasta
-tehty noin neljä miljoonaa euroa liikevaihtoa
-tehty hommia noin 50 henkilötyövuotta

Ja toivottavasti myös onnistuttu vähentämään päästöjä ja luonnonvarojen kulutusta sekä vahvistamaan kiertotaloutta, ihmisoikeuksia ja fiksua liiketoimintaa. 

Monenlaisia maailman muutoksia ja tilanteita on viiden vuoden aikana ehtinyt tapahtua ja monessa liemessä ollaan oltu, kun ollaan kasvettu kolmen henkilön yrityksestä nyt 17 henkilön organisaatioksi.

Tavoitteena on edelleen vauhdittaa organisaatioita haittoja vähentävästä niin kutsutusta ”vastuullisesta liiketoiminnasta” kohti planetaarista liiketoimintaa eli kohti sitä, että organisaatiot edistävät kestävyysmuutosta eivätkä vain minimoi omia haittoja tai pahimmillaan jarruta muutosta. Tässä riittää vielä tehtävää näin ilmastokriisin ja luontokadon aikakaudella. 

Hyvää syntymäpäivää Third Rock! On tämä kyllä ollut ihmeellinen ja elämää muuttava matka kaikkien teidän kanssa, jotka olette tavalla tai toisella olleet vuosien varrella mukana.

Ja mitä kaikkea onkaan vielä luvassa!

#thirdrock #vastuullisuus #planetaarinenliiketoimibta
Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon