Nuorisotyön ja nuorison tulevaisuus

nuoret-voivat-hyvinOsallistuin tiistaina 11.10.2016 Nuorisotyön tulevaisuusfoorumiin. Tilaisuus järjestettiin sopivasti nuorisotyön viikolla, jonka teemana on yhdenvertaisuus.

Kaikkein kiinnostavinta antia oli tilaisuudessa julkaistu Nuorista Suomessa -tutkimuskooste (ks. pdf).

Tutkimus osoittaa, että enemmistö nuorista on tyytyväisiä elämäänstä. Toisaalta ongelmiakin on aika paljon – erityisesti niillä alueilla, joihin nuoret eivät itse voi vaikuttaa.

Julkaisussa listataan 9 asiaa, joissa nuorilla menee nyt paremmin kuin ennen. 

1. Tyytyväisyys. Nuoret antavat keskiarvon 8,5 arvioidessaan tyytyväisyyttä elämäänsä.

2. Harrastus. Nuorten harrastaminen on kasvanut. Kaiken kaikkiaan 89 prosentilla nuorista on jokin harrastus.

3. Liikenne. Liikennekuolemien määrä on puolittunut ja loukkaantumisten määrä laskenut 20% kymmenen vuoden aikana.

4. Kiusaaminen. Kiusaamisen kohteeksi joutuneiden määrä on laskenut. Eniten kiusaaminen on vähentynyt peruskoulussa.

5. Pikavippi. Pikavippiuudistus on vähentänyt velkomustuomioita.

6. Terveys. Pääsy oppilasterveydenhuollon palveluihin on helpottunut huomattavasti.

7. Raskaus. Raskaudenkeskeytykset ovat vähentyneet.

8. Tupakka. Yhä harvempi nuori tupakoi. Esimerkiksi peruskouluikäisistä 72% ei ole koskaan tupakoinut (vuonna 2005 luku oli 54%).

9. Alkoholi. 1990-luvulla syntyneet nuoret joivat alaikäisinä vanhempia ikäluokkia vähemmän.

Kaikki eivät ole menneet kuitenkaan vain hyvään suuntaan. Näyttäisi siltä, että erityisesti ne asiat, jotka eivät johdu nuorten omista valinnoista, vaan yhteiskunnan rakenteista, perheiden ongelmista, Suomen taloudellisesta tilanteesta ja päättäjien tekemistä poliittisista valinnoista, ovat menneet negatiiviseen suuntaan.

10 asiaa nuorista, joissa on parannettavaa.

1. Väestömäärä. Vuonna 2030 alle 15-vuotiaita on yhtä vähän kuin viimeksi vuonna 1894. Nuorten määrä vähenee ja huoltosuhde heikkenee.

2. Koulutus. Matalasti koulutettujen määrä nousee ja korkeakoulutettujen määrä vähenee. Työmarkkinoille tulevat ikäluokat eivät ole koulutetumpia kuin sieltä poistuvat.

3. Työttömyys. Joka viides nuori mies on koulutuksen ulkopuolella työttömänä tai työvoiman ulkopuolella. Nuorten työttömyysjaksojen pituus on noussut 11 kuukaudesta 16 kuukauteen.

4. Alkoholi. Läheisten alkoholinkäyttö aiheuttaa haittoja 12 prosentille lukiolaisista ja 16 prosentille ammattikoululaisista.

5. Yksinäisyys. Yksinäiseksi tuntee itsensä vajaa 10% nuorista. 9 % peruskoulua käyvistä pojista on ilman läheistä ystävää. Yksinäisyyttä on enemmän pojilla kuin tytöillä.

6. Asuminen. Yli puolet asumistuen saajista on alle 30-vuotiaita. Nuoret ostavat ensimmäisen asuntonsa myöhemmin kuin aiemmin.

7. Asunnottomuus. Nuorten asunnottomuus on kasvanut reilusti pääkaupunkiseudulla.

8. Elintaso. Alle 35-vuotiaiden kotitalouksien elintaso ei juurikaan noussut vuosien 1990 ja 2013 välillä. Pienituloisia on eniten 18-24 vuotiaieden joukossa, yhteensä 134 000. Vanhempien, mutta alle 55-vuotiaiden kotitalouksien tulotaso on noussut noin 10% korkeammaksi kuin edeltävällä sukupolvella.

9. Rahanpuute. Yhä useampi joutuu tinkimään harrastuksistaan rahanpuutteen vuoksi. Erityisesti rahanpuute vaikuttaa liikuntaharrastusten määrään. Nuorten keskitulo jää alle muun väestön.

10. Ylipaino. Nuorten ylipainoisuus on lisääntynyt. Ylipainoisten suomalaisnuorten osuus 15-24 vuotiaista miehistä on 24 prosenttia ja naisista 16 prosenttia.

nuoret-ja-1990-luvun-laman-leikkauksetErityisesti näyttää siltä, että 1990-luvun laman leikkaukset tulivat nuorille ja koko yhteiskunnalle todella kalliiksi. Allianssi on koonnut yhteen Suomen 1990-laman leikkauksia ja niiden vaikutuksia.

Oheinen kuva kertoo omaa karua kieltään. Tästä on syytä oppia kun nyt tehdään poliittisia päätöksiä.

“Suomalainen menestystarina on katkeamassa nuorten nenän edestä”, kirjoittaa nuorisotutkija Veli Liikanen julkaisun yhteenvedossa.

#tulevaisuusfoorumi #syrjinnästävapaa #hupparikansanpuolella

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin