Guggenheim ja Fennovoima: Suurten hankkeiden aika ohi?

Leo Stranius 2014Keskiviikkona 24.6.2015 tapahtui ehkä jotain historiallista.

Helsingin Sanomat julkaisi kaupunginvaltuutetuille tehdyn kyselyn tulokset, jonka mukaan merkittävä osa valtuutetuista vastustaa Guggenheimin museohanketta.

Fortum taas ilmoitti, että ei ole valmis osallistumaan Fennovoiman ydinvoimahankkeeseen, koska se ei ole saanut sopimusta venäläisen TGC-1:n vesivoimatuotannon ostosta.

Miten nämä kaksi hanketta oikein liittyvät toisiinsa? Eivät välttämättä mitenkään. Tai sitten niin, että suurten hankkeiden aika on ohi. Pieni on taas kaunista. Perustelen seuraavassa hiukan tarkemmin. 

Helsingin Sanomat oli kartoittanut Helsingin kaupunginvaltuutettujen näkemyksiä Guggenheimin museohankkeeseen. Vain 6 valtuutettua kannatti hanketta ja peräti 31 vastusti. Suurin osa valtuutetuista (32) ei vielä osannut sanoa kantaa.

Tämän hetken ymmärryksen valossa pidän aika selvänä, että Guggenheimillä ei ole läpimenomahdollisuuksia kaupunginvaltuustossa. Epävarmoista kaupunginvaltuutetuista hankkeen vastustajiksi kääntyy lopulta sen verran moni, että esitys kaatuu äänestyksessä heittämällä.

Eikä kyse ole lopulta välttämättä siitä, millaisia positiivisia tai negatiivisia taloudellisia vaikutuksia Guggenheimin mahdollisella museolla arvioidaan olevan. Kyse on siitä, että suurin osa kaupunginvaltuutetuista ei halua kaupunkiin jättimuseota, johon liittyy suuria epävarmuustekijöitä ja riskejä.

Rikas ja elävä kaupunkikulttuuri syntyy esimerkiksi ravintolapäivän ja siivouspäivän kaltaisista ruohonjuuritason ja kaupunkilaisten omaehtoisista tapahtumista. Taidetta ja kulttuuri edistetään parhaiten tarjoamalla pieniä tiloja ja toimintamahdollisuuksia erilaisille kulttuuritoimijoille.

Guggenheim ei ollut ainoa uutinen. Tapahtui mahdollisesti myös jotain vielä merkittävämpää.

Fortum ilmoitti, että ei ole saanut sovittua vielä venäläisen vesivoiman omistuksista. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Fortum ei lähde osakkaaksi Fennovoiman ydinvoimahankkeelle. Tämä saattoi olla Fennovoiman ydinvoimahankkeen arkkuun viimeinen naula. Rakennuslupahakemus pitäisi jättää kesäkuun loppuun mennessä eikä kasassa ole millään 60 prosentin kotimaista omistusta ilman Fortumia. Ellei tapahdu ihmeitä, jää Fennovoiman hanke toteutumatta.

Samaan aikaan Helsinki on linjaamassa energiastrategiaansa ihan uudelle pohjalle.

Kaupungin energiayhtiö Helen Oy ilmoitti kesäkuussa tavoittelevansa hiilineutraalia Helsinkiä hajautetulla energiaratkaisulla. Helenillä on todennäköisesti ymmärretty se, mitä Guggenheim ja Fennovoima eivät vielä tajua.

Suurten jättihankkeiden aika on ohi. Keskitetyt ratkaisut ovat kalliita ja omaavat suuria taloudellisia ja yhteiskunnallisia riskejä. Pieni ja hajautettu on kaunista. Kokeilut, joita voidaan tarvittaessa monistaa ja laajentaa tai ajaa nopeasti alas, kukoistavat. Ruohonjuuritason toiminta inspiroi ihmisiä ja tarjoaa uusia vaikuttamismahdollisuuksia.

Emme tarvitse jättihankkeita. Tarvitsemme kukoistavaa ruohonjuuritasolta ponnistavaa kaupunkikulttuuria ja hajautettuja energiaratkaisuja, joihin kuka tahansa pääsee mukaan. Yhtenä esimerkkinä uudesta maailmanjärjestyksestä ravintola- ja siivouspäivien lisäksi on myös Helenin Suvilahden aurinkovoimala, jonka paneelien sähköntuotannon saavat varata kaupunkilaiset itse.

Onko suurten hankkeiden aika ohi? Nouseeko Guggenheim ja Fennovoima vielä tuhkasta? Päätyykö Helsinki sittenkin investoimaan esimerkiksi suureen yksittäiseen monipolttolaitokseen? Aika näyttää.

#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.