Metsähallitus hakkaa – Nyt Isosaari

Metsähallitus IsosaariHelsingin kaupunginvaltuusto teki keskiviikkona 3.9.2014 syysretken Isosaareen ja Vallisaareen. Upeita kohteita.

Valitettavasti Isosaaressa vastassa oli irvokas näky.

Metsähallitus oli hakannut saaren keskuskuusikosta useamman hehtaarin arvokasta metsää.

Kaupunginvaltuuston retkellä oli sopivasti mukana myös Metsähallituksen luontopalveluiden henkilöstöä. Heille hakkuut tulivat yhtä suurena yllätyksenä ja järkytyksenä kuin suurelle osalle mukana olleita kaupunginvaltuutettujakin.

Meille luvattiin selvitys tilanteesta. Kyse on todennäköisesti myrskytuhoaluiden luonnonhoidon nimissä tehdyistä hakkuista. Valitettavasti mopo oli vain karannut käsistä.

Metsähallitus Isosaari 2Isosaaren osalta on surullista, että hakkuita on tehty juuri nyt kun saaren käyttöä pohditaan aktiivisesti. Menetys Helsingin luonto- ja virkistysarvoille on melkoinen.

Hiljattain Metsähallituksen julkaiseman selvityksen mukaan ”retkeilijä kokee saavansa yhdestä vierailusta kansallispuistoon hyvinvointia keskimäärin 208 euron arvosta. ”

Tämä reissu oli ilman muuta ja kaikesta huolimatta vähintäänkin tuon arvoinen. Kiitos hienosta retkestä valtuutettu Jarmo Niemiselle ja Metsähallituksen luontopalveluiden väelle!

Oma lukunsa koko sopassa on myös Metsähallituksen ylimitoitetut tuottovaatimukset, jotka johtavat luonnon monimuotoisuuden kannalta liian suuriin hakkuisiin.

Metsähallitus Isosaari 3

 

8 kommenttia artikkeliin ”Metsähallitus hakkaa – Nyt Isosaari”

  1. Arvometsien hakkuu on ehdottomasti väärin.

    On kuitenkin todella tärkeää ymmärtää kokonaisuuksia. Eduskunta on Metsähallituksen omaisuuden hallitsijana joka vuosi vaatimassa valtionkassaan lisää tuloja. Tämä on johtanut siihen, että nyt ei enää vain hakata, vaan myös myydään kansallisomaisuuttamme eli omaa pääomaa.

    Tämä on pitkällä aikavälillä todella lyhytnäköistä. Mistä tuloja tulevaisuudessa saadaan, jos ei ole, mistä ottaa?

    Toinen tärkeä pointti on se, että meidän vihreiden tulee myös vaatia talousmetsien hoidolta kestävän kehityksen mukaista toimintaa. Itselleni ei ainakaan riitä muutama luonnonsuojelualue tai kansallispuisto, vaan myös talousmetsissä pitää mahdollistaa mahdollisimman laaja monimuotoisuus kestävällä tavalla.

    Siksi on erittäin tärkeää, ettei eduskunta hyväksy Metsähallituksen yhtiöittämistä eikä sen johtoon päästetä sitä yksisilmäisesti ajavaa virkamiestä. Yhtiöittämisen seuraukset ovat potentiaalisesti todella negatiiviset monestakin syystä. Olen kirjoittanut tästä viime talvena mm. Aamulehteen ja blogiini:
    http://annebland.puheenvuoro.uusisuomi.fi/161057-metsahallinnosta-yhteiskunnallinen-yritys

  2. Isosaaren hallinnoija, Senaatti-kiinteistöt tilasi Puolustusvoimien pyynnöstä Metsähallituksen metsätaloudelta myrskytuhoalueen puiden korjuun. Tilauksen pohjalta laadittiin korjuusuunnitelma, jonka toteutus ajoittui heinä-elokuulle 2014.
    Tuulenkaatojen lisäksi myrskytuhoalueelta ja reunamilta poistettiin puita, joista voisi olla vaaraa alueen käyttäjille. Tällaisia ovat esimerkiksi kallistumassa olevat tai heikkojuuriset kuuset.
    Metsähallituksen metsätalous ei Etelä-Suomessa korjaa puuta saarista. Sen vuoksi korjuupalvelu ostettiin ulkopuoliselta.

  3. Hakkuutyö saarissa on kallista, siksi jälki usein on tuollaista ylilyöntiä.

  4. Hakkuut aloitettiin saarelaisten mukaan 28.8. Niiden laajuus on huomattavasti myrskytuhoalueita laajempi. Hakkuut noudettavat nuorten metsien kuviorajoja. Saaressa siis toteutettiin 100-vuotiaan kuusikon päätehakkuu. Alueen koko on 15 hehtaaria. Saaresta vastaavat sotilaat olivat hämmästyneitä hakkuiden laajuudesta. Kuusikko suojeltiin luotsien otimenpitein jo 1700-luvulla. Olen hyvin pahoillani että Suomenlahden keskiosan uloin aidosti metsäisen saaren vanhat kuusikot hävitettiin. Niissä eli mm. viiksisiipat ja korvayököt sekä reunametsissä mustaleppälinnut. Metsä tarjosi suojan kanahaukoille ja toimi lintujen ja muttaavien lepakoiden levähdyspaikkana ennen/jälkeen Suomenlahden ylityksen.

  5. Myrskyjen jäljiltä vanhat kuuset kaatuvat sikin sokin, mutta eivät suinkaan kaikki. Mustavuoressa, jossa itse liikun, en ole huomannut, että tuulenkaatoja korjattaisiin pois luonnonsuojelualueelta eikä sen ulkopuoleltakaan; puhumattakaan siitä, että olisi tehty harvennus- tai peräti päätehakkuita. Poluille kaatuneet puut vain hakataan keskeltä poikki; ilmeisesti jotta ulkoilijat eivät alkaisi tehdä uusia polkuja. Miksi siis Isosaaressa tarvitsi kaataa vanhaa metsää juuri nyt, kun saaren tulevaa virkistyskäyttöä vasta suunnitellaan? Eihän siellä asu ketään eikä siellä saa liikkua omin luvin, joten turvalliseen liikkumiseen vetoaminen on pelkkä tekosyy. Mahtaako edes puiden myynnistä saadut tulot kattaa saaressa tehdyn kaadon kustannukset?

Kommentointi on suljettu.

Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja