Lens Politica ja Ecopolis: 15 vuoden kuluessa miljardi kiinalaista elää kaupungeissa

Leo Stranius-Kuva Hanna HeikkiläOheinen kirjoitukseni on julkaistu Lens Politica – Yhteiskunnallisen elokuvan & taiteen festivaalin sivuilla 15.11.2013.

Suosittelen lämpimästi 19.-24.11.2013 pidettäviä festareita ja erityisesti dokumenttielokuvaa Ecopolis!

15 vuoden kuluessa miljardi kiinalaista elää kaupungeissa

Ecopolis on Annakarin Grönroosin ohjaama dokumentti Eero Paloheimon ekokaupunkiprojektista Kiinassa. Samalla se on tarina ympäristöherätyksen saaneesta jättiläisestä, jossa punainen kommunismi on kääntymässä vihreäksi demokratiaksi. Ainakin melkein.

Tosin Paloheimo ei luota demokratiaan. Elämme keskellä ympäristökriisiä ja Paloheimon mukaan ”kriiseissä demokratia on liian hidas”. Siinä missä Euroopassa ekokaupunkihankkeet ovat tyssänneet byrokratiaan, ovat Kiinassa monet projektit lähteneet käyntiin kuukaudessa, Paloheimo hehkuttaa. Aika nopeasti hänelle käy selväksi, että kyllä Kiinassakin hommat saattavat edetä tuskastuttavan hitaasti, jos lainkaan.

Paloheimon projektin ohella dokumentti kuljettaa mukanaan Sky City -hanketta. Rakennus, joka olisi valmistuessaan maailman korkein ja nopeimmin rakennettu pilvenpiirtäjä, jossa myös ympäristöasiat on huomioitu uudella tavalla. Valitettavasti tämäkin megahanke kohtaa omat ongelmansa.

Oikeita ekokaupunkeja ei ole vielä oikein missään. Samalla olemme kuitenkin tilanteessa, jossa kenenkään ei enää pitäisi asua ja elää muuten kuin ekologisesti kestävästi.

Millainen oikea ekokaupunki sitten olisi? Oikeassa ekokaupungissa energia pitäisi tuottaa itse, eikä sen tulisi kuluttaa luonnonvaroja tai saastuttaa. Tämän käsittely jää dokumentissa lopulta valitettavan pinnalliseksi.

Ohessa on kolme kriteeriä ekologisesti kestävälle kaupunginosalle tai kaupungille:

1. Energiaomavaraisuus uusiutuvilla. Lämmitys ja jäähdytys voidaan ottaa esimerkiksi merestä. Myös maalämpöä voi hyödyntää. Sähköä voidaan tuottaa pientuulivoimaloilla ja aurinkopaneeleilla. Biojätteistä voidaan tuottaa biokaasua paikan päällä.

2. Liikenne perustuu kävelyyn, pyöräilyyn ja kiskoihin. Kaupunginosien ja kokonaisten kaupunkien tulisi olla lähes kokonaan autottomia. Autoille varattuja parkkipaikkoja tulisi olla korkeintaan muutamia. Pyöräkaistat tulisi olla jokaisen kadun molemmin puolin. Pyöräilijöille tulisi varata tarpeeksi pysäköinti- ja säilytystilaa katutasossa. Liikkumistarvetta vähennetään sillä, että tarvittavat palvelut ovat lähellä.

3. Rakennukset ovat ekotehokkaita. Lähtökohtana tulisi olla nolla- ja plusenergiatalojen rakentaminen. Rakennusten seiniin ja katoille tulisi asentaa aurinkopaneelit ja pientuulivoimaa. Myös puurakentaminen, viherkattojen hyödyntäminen sekä paikallinen ruuantuotanto voisi olla paljon nykyistä laajempaa.

Ja kyllä täytyy myöntää, että katsojaa ainakin vähän ärsyttää Paloheimon lentomatkailu, autoilu, hienot ravintolat ja kongressisalit, joissa hän projektia pyrkii edistämään.

Toisaalta sinnikkyyden puutteesta Paloheimoa ei voi syyttää. Se, joka ei yritä ja välillä epäonnistu, ei voi koskaan saavuttaa yhtään mitään. Maailman on kuitenkin vääjäämättä menossa siihen suuntaan josta Eero Paloheimo on puhunut jo vuosikymmenet. Toivottavasti tämä ymmärretään pian myös Helsingissä ja Suomessa.

Leo Stranius
Kirjoittaja on Luonto-Liiton toiminnanjohtaja (hoitovapaalla) ja Helsingin kaupunginvaltuutettu

2 kommenttia artikkeliin ”Lens Politica ja Ecopolis: 15 vuoden kuluessa miljardi kiinalaista elää kaupungeissa”

  1. Tämä demokratian hitaus on ihan totta, mutta ne päätökset kuitenkin tehdään sen suojissa ja viranomaiset pistävät ne päätökset käytäntöön, vaikka niistä olisi eri mieltä. Tämän takia ihmettelen miksi demokratian hitauteen turhautuneilla on välttämätön pakko käyttää omaa asemaansa siihen, että yrittävät viedä kannatuksen niiltä, jotka koittavat kuitenkin sen kaiken hitauden keskellä viedä asioita eteenpäin. Tarkoitan nyt nimenomaan Paloheimon kaltaisia henkilöitä, joilla on sitä asemaa ja joita kuunnellaan enemmän kuin montaa muuta. Ja jotka varmasti tietävät, ettei ilman kannatusta siinä demokratiassa nopeuteta yhtään mitään. Hidaskin muutos tulee pitää käynnissä ja miettiä sitten tapoja nopeuttaa sitä, eikä torpata koko hommaa. Kritiikki on sitten eri homma perusteltuna, ja siinä voisi itse kukin tietysti yrittää pysyä riman päällä.

    Jos vaikka ajattelee kuinka paljon hehtaareja on suojeltu Haaviston ja Niinistön ministerikausina, niin ei se hidaskaan demokratia ole aivan turhaa ollut. Väittäisin, että jos vihreät eivät olisi hallituksessa tavallaan persujen tilalla, niin suojelualueita ei tämä hallitus synnyttäisi. Nyt vielä saimaannieriäkin sai suojelun viimeisillä hetkillä. Näissä ympäristöasioissa on se uniikki luonne, että kun jokin alue tuhotaan tai laji katoaa, niin niitä ei tuoda takaisin sillä, että väännetään joku sopimusteksti uusiksi. Eläkeikää voi veivata teoriassa poliittisten muutosten mukana, mutta sukupuuttoon kadonnutta lajia ei voi paperille sopimalla enää palauttaa tai ostaa kaupasta. Juuri tämän takia olisi ihan kiva, jos se vihreiden gallup-kannatus näkyisi myös vaaleissa. Jopa Suomessa lajit ovat sukupuuton partaalla, mutta sitten ei jakseta edes piirtää numeroa lappuun. Hyödyttäisi monen lajin aktivistejakin, jos poliittinen päätöksenteko tukisi toimintaa.

    On myös totta, että oma esimerkki nostaa viestin uskottavuutta hurjasti ja ainakin poliitikon on turha vaatia sellaista, mihin itse ei ole valmis menemään. Suurperheellisen on hivenen vaikeaa kritisoida uskottavasti väestöräjähdystä, tai lentolomailijan ilmastonmuutokseen kohdistuvia toimia. Koskelaa peliin!

    Mitä kaupungin elämään tulee, niin miten olisi, jos kasvissyöjät unohtaisivat ne soijat sun muut proteiinin lähteenä ja menisivät vaikka onkimaan mustapäätokkoja pois Kolera-altaasta, ja käyttäisivät perkeet kompostin vahvikkeena, jolla taas sitten kasvattaisi kasviksia. Tällä yritän havainnoida sitä, että minusta on parempi verottaa kestävää tai vieraslajin kantaa toimivasta ekosysteemistä, kuin tuhota kokonaista monipuolista ja kirjavaa ekosysteemiä vain viljellääkseen yhtä ainoaa kasvia. Kumpi on suurempi murha – viedä elintila ja tappaa sitä kautta epäsuorasti, vai verottaa muutama syödäkseen, mutta jättää ekosysteemi toimivaksi ja laji jatkamaan? Ennen sitä peltoa siinä on kuitenkin ollut se luonnon tila. Väestöä tulee lisää maailmaan pyytämättäkin, ja ei olisi varaa kaikille kaataa sitä metsää pelloksi.

    Kaupungin periaatteet tuossa varmaan tulikin kattavasti. Tämä tila ongelma tuosta tulee taas mieleen, kun en vain pääse ajatuksesta, että jos luonnolta vie tilan, niin on aika turha puhua ekosta. Jos taas pitää mahdollisimman paljon alueita luonnontilaisena, niin luonnon luulisi kiittävän. Itse koitan nähdä jalanjäljen kaikessa ja taitaa olla niin, että saastunut luonto vielä nähdään, mutta rakentamisen alle kadonnutta ei.

  2. Toivottavasti miljoona kiinalaista ei tule elämään nykyisenkaltaisissa kaupungeissa, muusta biosfääristä ”eristetyissä” kivierämaissa, vain ihmisen häkittämiseen tarkoitetuissa.. Olisi korkea aika tajuta antaa ihmisen tärvelemättömän luonnon elää jokaisessa mahdollisessa raossa: katujen keskellä, talojen välissä, seinillä ja katoilla. Julkisen liikenteen väylät (yksityisautot saavat ihan kohta mennä – Kiinassakin!) voisivat kiertää ulkopuolelta usean korttelin rykelmiä, joiden sisällä hoivattaisiin yrttimaita, omenapuita ja marjapensaita. Onko jokin järjellinen syy peittää asfaltin alle joka neliösentti taajamien maa-alasta, nekin, joita ei tarvita autojen lepuutusalustoiksi?

Kommentointi on suljettu.

Haluatko olla rikas? Ei kannata hankkia autoa. 

Jos oletetaan, että olisin hankkinut uuden 48 000 euroa (uuden auton keskimääräinen hankintahinta Suomessa) maksavan auton 10 vuoden välein (yhteensä 3 uutta autoa) ja käyttänyt autoiluun vuosittain 6000 euroa, tarkoittaisi se 30 vuoden aikana yhteensä 354 000 euron menoja. Tuolla summalla saa vaikka ihan mukavan asunnon hyvien liikenneyhteyksien päästä. Vaihtoehtoisesti jos auton ja sen käytön sijaan sijoittaisin vastaavan summan kuukausittain 30 vuoden ajan noin kolmen prosentin vuosittaisella tuotto-odotuksella, minulla olisi varallisuutta 570 000 euroa. Auton hankinnnan ja autottomuuden erotus on omassa arjessani tarkoittanut siis noin 924 000 euroa parempaa lopputulosta. 

Toinen tapa tarkastella autoilua on ajankäyttö. Sitä vartenhan auto usein hankintaan, että pääsisi paikasta toiseen mahdollisimman kätevästi/nopeasti ja säästäisi aikaa. Jos ajatellaan, että kuukausipalkkani olisi ollut 30 vuoden aikana keskimäärin 4000 euroa kuukaudessa, niin minun pitäisi tehdä 30 vuoden aikana töitä 88,5 kuukautta tienatakseni rahat autoiluun. Käytännössä 30 vuoden ajan noin 25 % kaikesta työajastani olisi mennyt autoilun kustannuksiin. Kun ei tuhlaa rahojaan autoiluun, voisi saman elintason saavuttaa siis esimerkiksi tekemällä 75-prosenttista työaikaa ja viettää melkein neljäsosan päivistä läheisten kanssa, opiskella uusia tutkintoja tai tehden jotain muuta merkityksellistä, esimerkiksi vapaaehtoistyötä. Eikä tuossa ole tietenkään vielä sitä aikaa mukana, jonka istuu autossa. Jos lisäksi lasketaan, että istuisin autossa keskimäärin tunnin vuorokaudessa, kertyy siitä 30 vuoden aikana melkein 11 000 tuntia (456 vuorokautta), jonka olisi voinut pyöräillä tai kävellä ja näin pitää huolta omasta terveydestään. 

Autosta vapautuvalla ajalla tai rahasummalla ehtii tehdä aika monta vuotta merkityksellisiä asioita ilman painetta taloudellisesta toimeentulosta. Tuolla summalla voi hankkia myös esimerkiksi asunnon sellaisesta paikasta, joka mahdollistaa riippumattomuuden autokeskeisestä elämästä. 

Puhumattakaan niistä ilmasto- ja ympäristöhyödyistä sekä terveyshyödyistä, joita autosta vapaa elämä on minulle tarkoittanut.
Tänään tietokirjavierailu. Vuorossa Ruukki ja Siikajoen lukio. Yritän vakuuttaa lukiolaiset siitä, että 1,5 asteen mukainen ekologinen arki mahdollistaa kaiken sen mielekkään ja mukavan tekemisen, jota ihmiset tyypillisesti tavoittelevat, kun aika ei mene turhan rahan tienaamiseen ja sen tuhlaamiseen vaan omaan hyvinvointiin.

Matkalla kuuntelen Olli Kopakkalan kirjaa Voimaa ja kestävyyttä laiskalle ihmiselle, joka muistuttaa hyvin siitä, että liikunta on yleensä paras lääke kaikkeen. Kuinka paljon itse olisit valmis maksamaan lääkkeestä, joka parantaa eloonjäämisen todennäköisyyttä 50 % seuraavan 10 vuoden aikana? Liikunta ja sen tuoma hyvä olo ja kasvavat voimavarat eivät välttämättä maksa paljon tai vaadi merkittävää luonnonvarojen kulutusta. Hyvä kunto kuitenkin tukee ja mahdollistaa merkityksellistä tekemistä. 

Kerro ihmeessä jos haluat minut puhumaan kirjoistani ja ekologisesta arjesta paikkakuntasi kirjastoon tai koululle. Tulen mielelläni!
HS Teema 5/2025:
”Eniten tehtävää on poliittisessa näyssä ja kyvykkyydessä. Kun luovumme fossiiliriippuvuudesta, saamme paljon paremman maailman.”
Mikä taho on mielestäsi tänä vuonna esimerkillisellä toiminnallaan edistänyt eläinten hyvinvointia ja oikeuksia? Animaliassa jaetaan Pro Animalia palkinto joka vuosi vuoden eläinmyönteisimmälle teolle. Nyt olisi hyvä hetki tehdä ehdotuksia palkinnon saajaksi!

Täällä edellisten vuosien palkitut
https://animalia.fi/pro-ja-anti-animalia/
Oma koti kullan kallis – katu vielä kalliimpi. Elämä ilman kotia vie ihmiseltä paljon. Se voi viedä turvallisuuden tunteen, terveyden, ihmissuhteet ja lopulta uskon tulevaan. Ilman kotia liian moni jää yksin ja putoaa yhteiskunnan ulkopuolelle.

Vuonna 2024 asunnottomien määrä lähti kasvuun pitkään jatkuneen positiivisen kehityksen jälkeen. Viime vuonna yksineläviä asunnottomia oli 3 806, pitkäaikaisasunnottomia 1 010 ja asunnottomia perheitä 110. Myös naisten ja nuorten asunnottomuus lisääntyi.

Minäkin olin aikoinaan koditon ja siksi asia koskettaa. Siirtyminen autettavasta auttajaksi tai auttajasta autettavaksi on joskus pienestä kiinni. Asunnottomien olemassaolo ei ole vain järjestyshäiriö. Älä katso ohi. Siksi toivon että käyt lahjoittamassa Sininauhasäätiön Katu ei ole koti -kampanjaan rahaa. Ei jätetä ketään yksin. Yhdessä olemme enemmän. 

https://oma.sininauhasaatio.fi/fundraisers/leo-stranius

#katueiolekoti @sininauhasaatio #omakotikullankallis❤️
Tiedätkö mikä on Suomen yleisin lintu - ja silti yhteiskunnassamme niin näkymätön? Suomessa teurastetaan noin 82 miljoonaa kipeäksi jalostettua tuntevaa ja kokevaa broileria vuosittain.

Suuri osa suomalaisista pitää broileria enemmän ruokana kuin eläimenä. Eettisyys on suomalaisille tärkeää, mutta se ei näy käytännön valinnoissa, paljastaa Animalian tuore Broileribarometri. 

Lähes kaksi kolmesta (65 prosenttia) suomalaisesta pitää broilerinlihaa tärkeänä osana ruokakulttuuriamme. Silti neljä kymmenestä (43 prosenttia) on sitä mieltä, että broilerin jalostus aiheuttaa eläimille kärsimystä ja siihen pitäisi puuttua.  

Kun suomalaiset tekevät broilerinlihan ostopäätöksiä, kotimaisuus nousee ylivoimaisesti tärkeimmäksi tekijäksi. Neljä kymmenestä (40 prosenttia) pitää sitä ratkaisevana syynä broilerinlihan valintaan. Todellisuudessa broilerinlihan tuotantoketju alkaa ulkomailta.

“Broilerinliha on kaikkea muuta kuin kotimaista. Lähes jokaisen Suomessa kasvatettavan broilerin isovanhemmat ovat kuoriutuneet Skotlannissa ja emot Ruotsissa. Suomeen ne saapuvat untuvikoina Ruotsista”, Animalian Tiina Ollila kertoo. 

Vuosittain 82 miljoonaa kuollutta lintua. Pystymme kyllä paremaan kun vaihtoehtoja on tarjolla vaikka kuinka paljon. 

https://animalia.fi/2025/10/06/broileribarometri-suomalaiset-syovat-broileria-vailla-tunnontuskia/
Hyvää Lihatonta lokakuuta! 

#lihatonlokakuu
Porsaiden kirurginen kastraatio aiheuttaa porsaille useita päiviä kestävää kipua. Hallitus haluaa nyt poistaa kiellon uudesta eläinlaista eläinteollisuuden vaatimuksesta. 

Karjuporsaat kastroidaan, jotta lihaan ei muodostuisi niin kutsuttua karjun hajua, jonka osa kokee epämiellyttävänä. 

Animalia luovutti tänään maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja Ritva Elomaalle vetoomuksen, jossa vaaditaan kiellon säilyttämistä eläinlaissa. Vetoomuksen oli allekirjoittanut 23 441 henkilöä. 

”Tällä hetkellä eläinteollisuus sanelee sen, mitä lakiin kirjoitetaan eläinten hyvinvoinnista. Tätä ei voi hyväksyä. Eläinten hyvinvointilain ei tule palvella eläinteollisuuden voitontavoittelua”, Animalian toiminnanjohtaja Heidi Kivekäs sanoo.
Laskin kesällä triathlon-harrastuksen päästöt! Kirjoitukseni aiheesta julkaistiin nyt myös Helsinki Triathlon -seuran sivuilla. Jee!

Tässä viisi asiaa, mihin triathlonharrastajan ja aika monen muunkin liikuntaa aktiivisesti harrastavan kannattaa ilmastonäkökulmasta kiinnittää huomiota: 

1. Osallistu kisamatkoihin tai treenileireille vain hyvin harkiten, jos lainkaan.

2. Suosi lähialueiden kilpailuja/tapahtumia, kuten HelTri Cupia. Turkuun pääsee junalla ja Tallinnaan lautalla.

3. Tankkaa energiaa ja ravintoa kasvispohjaisesti (kasvispohjainen ruokavalio).

4. Pyöräile harjoituksiin ja harjoituspaikoille tai käytä joukkoliikennettä tai kimppakyytejä.

5. Hanki käytettyjä varusteita ja käytä olemassa olevat varusteet loppuun.

Entä ne päästöt? Itselläni ne ovat noin 716 kgCO2e vuodessa, kun olen pyrkinyt tekemään kaikki mahdolliset ilmastoystävälliset valinnat. Tyypillisen täysmatkan triathlonia harrastavan päästöt saattavat kuitenkin olla lähes kymmenkertaiset eli oman arvioni mukaan 6647 kgCO2e vuodessa. Paljon voi siis omilla valinnoilla vaikuttaa triathlonin-päästöihin.

Seuraavaksi tavoitteenani on laskea lapseni cheerleading-harrastuksen päästöt. 

Koko kirjoitus ja laskelmat täällä: 
https://heltri.fi/triathlonharrastuksen-hiilijalanjalki/

@helsinkitriathlon #triathlon #hiilijalanjälki
Sinilevät kuriin ojitusta vähentämällä! Allekirjoita kansalaisaloite täällä:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/15720

Metsätaloudellinen ojitus aiheuttaa merkittävää haittaa suomalaisille lähteille, puroille, järville, joille ja rannikkovesille. Metsämaaperästä ja soilta irronneet ravinteet, humus ja kiintoaines kulkeutuvat ojitusten kautta vesistöihimme, mikä edistää rehevöitymistä, sinileväkukintoja, umpeenkasvua, liettymistä, vesien tummumista, limoittumista sekä vesien tilan heikkenemistä ylipäätään. Metsäojitusten myötä heikentynyt veden laatu vaikeuttaa ja monin paikoin estää vesistöjen virkistys- ja talouskäyttöä. Se aiheuttaa haittoja myös järvien ja virtavesien kalastolle sekä heikentää monia vesilintukantoja. Suomen ainutlaatuisten vesistöjen pilaantuminen ei ole vain ekologinen tragedia – se on myös kulttuurinen ja taloudellinen menetys. 

Vesistöjemme ongelmat, kärjessä viime vuosina merkittävästi lisääntynyt sinileväongelma ja vesien tummuminen, ovat pääosin seurausta ihmisen tekemistä valinnoista – ja siksi myös ihmisen ratkaistavissa. Metsien taloudellinen hyödyntäminen ei saa tapahtua kaikille tärkeiden vesistöjen ja virkistysmahdollisuuksien kustannuksella. Meillä on velvollisuus huolehtia, että maamme tuhannet siniset vesistöt pysyvät puhtaina ja kansallisen ylpeyden aiheina myös tulevaisuudessa. 

Aloite ei koske muuta ojitusta, kuten teiden tai kiinteistöjen kuivatusojitusta, vaan ainoastaan metsien taloudelliseen hyödyntämiseen tähtäävää ojitusta ja muita vastaavia kuivatustoimenpiteitä. 

@ojitusten_haitat_kuriin #ojitusten_haitat_kuriin
Huh. Olen tehnyt seitsemän minuutin lihaskuntotreenin nyt joka ikinen aamu yhteensä 1050 kertaa peräkkäin. 

Tammikuun alussa vuonna 2020 aloitin tekemään seitsemän minuutin lihaskuntotreeniä joka aamu. Tätä aiemmin olin tehnyt jumpan tyypillisesti muutaman kerran viikossa. 

Ehdin tuolloin tehdä lihaskuntotreenin joka aamu yhteensä 1022 päivää putkeen kunnes 19.10.2022 olin kuumeessa (38,5) ja jumppa jäi tekemättä. 

Tämän jälkeen olen taas jatkanut treenin tekemistä automaattisesti ja säännöllisesti. Vasta nyt havahduin miettimään ja laskemaan kuinka monta päivää on kertynyt sitten lokakuun 2022. Huomasin, että päivittäinen putki onkin jo venynyt uuteen ennätykseen. 

Treeniä on tehty kodin lisäksi mm yöjunan hytissä, hotellihuoneissa, ystävien ja sukulaisten luona sekä mökkien pihoilla ja laitureilla. Pääsääntöisesti treeni on tehty kotona olohuoneessa, kuten tänään. Myös niinä päivinä kun olen juossut puolimaratonin, maratonin tai suorittanut täydenmatkan triathlonin tai meditoinut muuten koko päivän. Välillä energisenä ja välillä vähän väsyneenä. 

Yhdistävä tekijä on se, että treeni on tehty aina joka aamu ja olen siitä erittäin tyytyväinen. Sillä saan aina pienen aktivoinnin, lisäbuustin ja energiaa päivään. Onni on myös se, että matkalle ei ole sattunut vakavia sairastumisia tai loukkaantumisia. Muutenhan tämä ei olisi ollut mahdollista. 

Vuosien myötä tästä treenistä on tullut automaattinen tapa. Sellainen rutiini, jossa aika työskentelee puolestasi eikä sinua vastaan. Tarvitsisi nähdä erityistä vaivaa, jotta osaisin enää jättää treenin tekemättä. Pienellä investoinnilla voi tehdä ajan kanssa suuria asioita.
Seuraa minua Instagramissa