Lens Politica ja Ecopolis: 15 vuoden kuluessa miljardi kiinalaista elää kaupungeissa

Leo Stranius-Kuva Hanna HeikkiläOheinen kirjoitukseni on julkaistu Lens Politica – Yhteiskunnallisen elokuvan & taiteen festivaalin sivuilla 15.11.2013.

Suosittelen lämpimästi 19.-24.11.2013 pidettäviä festareita ja erityisesti dokumenttielokuvaa Ecopolis!

15 vuoden kuluessa miljardi kiinalaista elää kaupungeissa

Ecopolis on Annakarin Grönroosin ohjaama dokumentti Eero Paloheimon ekokaupunkiprojektista Kiinassa. Samalla se on tarina ympäristöherätyksen saaneesta jättiläisestä, jossa punainen kommunismi on kääntymässä vihreäksi demokratiaksi. Ainakin melkein.

Tosin Paloheimo ei luota demokratiaan. Elämme keskellä ympäristökriisiä ja Paloheimon mukaan ”kriiseissä demokratia on liian hidas”. Siinä missä Euroopassa ekokaupunkihankkeet ovat tyssänneet byrokratiaan, ovat Kiinassa monet projektit lähteneet käyntiin kuukaudessa, Paloheimo hehkuttaa. Aika nopeasti hänelle käy selväksi, että kyllä Kiinassakin hommat saattavat edetä tuskastuttavan hitaasti, jos lainkaan.

Paloheimon projektin ohella dokumentti kuljettaa mukanaan Sky City -hanketta. Rakennus, joka olisi valmistuessaan maailman korkein ja nopeimmin rakennettu pilvenpiirtäjä, jossa myös ympäristöasiat on huomioitu uudella tavalla. Valitettavasti tämäkin megahanke kohtaa omat ongelmansa.

Oikeita ekokaupunkeja ei ole vielä oikein missään. Samalla olemme kuitenkin tilanteessa, jossa kenenkään ei enää pitäisi asua ja elää muuten kuin ekologisesti kestävästi.

Millainen oikea ekokaupunki sitten olisi? Oikeassa ekokaupungissa energia pitäisi tuottaa itse, eikä sen tulisi kuluttaa luonnonvaroja tai saastuttaa. Tämän käsittely jää dokumentissa lopulta valitettavan pinnalliseksi.

Ohessa on kolme kriteeriä ekologisesti kestävälle kaupunginosalle tai kaupungille:

1. Energiaomavaraisuus uusiutuvilla. Lämmitys ja jäähdytys voidaan ottaa esimerkiksi merestä. Myös maalämpöä voi hyödyntää. Sähköä voidaan tuottaa pientuulivoimaloilla ja aurinkopaneeleilla. Biojätteistä voidaan tuottaa biokaasua paikan päällä.

2. Liikenne perustuu kävelyyn, pyöräilyyn ja kiskoihin. Kaupunginosien ja kokonaisten kaupunkien tulisi olla lähes kokonaan autottomia. Autoille varattuja parkkipaikkoja tulisi olla korkeintaan muutamia. Pyöräkaistat tulisi olla jokaisen kadun molemmin puolin. Pyöräilijöille tulisi varata tarpeeksi pysäköinti- ja säilytystilaa katutasossa. Liikkumistarvetta vähennetään sillä, että tarvittavat palvelut ovat lähellä.

3. Rakennukset ovat ekotehokkaita. Lähtökohtana tulisi olla nolla- ja plusenergiatalojen rakentaminen. Rakennusten seiniin ja katoille tulisi asentaa aurinkopaneelit ja pientuulivoimaa. Myös puurakentaminen, viherkattojen hyödyntäminen sekä paikallinen ruuantuotanto voisi olla paljon nykyistä laajempaa.

Ja kyllä täytyy myöntää, että katsojaa ainakin vähän ärsyttää Paloheimon lentomatkailu, autoilu, hienot ravintolat ja kongressisalit, joissa hän projektia pyrkii edistämään.

Toisaalta sinnikkyyden puutteesta Paloheimoa ei voi syyttää. Se, joka ei yritä ja välillä epäonnistu, ei voi koskaan saavuttaa yhtään mitään. Maailman on kuitenkin vääjäämättä menossa siihen suuntaan josta Eero Paloheimo on puhunut jo vuosikymmenet. Toivottavasti tämä ymmärretään pian myös Helsingissä ja Suomessa.

Leo Stranius
Kirjoittaja on Luonto-Liiton toiminnanjohtaja (hoitovapaalla) ja Helsingin kaupunginvaltuutettu

2 kommenttia artikkeliin ”Lens Politica ja Ecopolis: 15 vuoden kuluessa miljardi kiinalaista elää kaupungeissa”

  1. Tämä demokratian hitaus on ihan totta, mutta ne päätökset kuitenkin tehdään sen suojissa ja viranomaiset pistävät ne päätökset käytäntöön, vaikka niistä olisi eri mieltä. Tämän takia ihmettelen miksi demokratian hitauteen turhautuneilla on välttämätön pakko käyttää omaa asemaansa siihen, että yrittävät viedä kannatuksen niiltä, jotka koittavat kuitenkin sen kaiken hitauden keskellä viedä asioita eteenpäin. Tarkoitan nyt nimenomaan Paloheimon kaltaisia henkilöitä, joilla on sitä asemaa ja joita kuunnellaan enemmän kuin montaa muuta. Ja jotka varmasti tietävät, ettei ilman kannatusta siinä demokratiassa nopeuteta yhtään mitään. Hidaskin muutos tulee pitää käynnissä ja miettiä sitten tapoja nopeuttaa sitä, eikä torpata koko hommaa. Kritiikki on sitten eri homma perusteltuna, ja siinä voisi itse kukin tietysti yrittää pysyä riman päällä.

    Jos vaikka ajattelee kuinka paljon hehtaareja on suojeltu Haaviston ja Niinistön ministerikausina, niin ei se hidaskaan demokratia ole aivan turhaa ollut. Väittäisin, että jos vihreät eivät olisi hallituksessa tavallaan persujen tilalla, niin suojelualueita ei tämä hallitus synnyttäisi. Nyt vielä saimaannieriäkin sai suojelun viimeisillä hetkillä. Näissä ympäristöasioissa on se uniikki luonne, että kun jokin alue tuhotaan tai laji katoaa, niin niitä ei tuoda takaisin sillä, että väännetään joku sopimusteksti uusiksi. Eläkeikää voi veivata teoriassa poliittisten muutosten mukana, mutta sukupuuttoon kadonnutta lajia ei voi paperille sopimalla enää palauttaa tai ostaa kaupasta. Juuri tämän takia olisi ihan kiva, jos se vihreiden gallup-kannatus näkyisi myös vaaleissa. Jopa Suomessa lajit ovat sukupuuton partaalla, mutta sitten ei jakseta edes piirtää numeroa lappuun. Hyödyttäisi monen lajin aktivistejakin, jos poliittinen päätöksenteko tukisi toimintaa.

    On myös totta, että oma esimerkki nostaa viestin uskottavuutta hurjasti ja ainakin poliitikon on turha vaatia sellaista, mihin itse ei ole valmis menemään. Suurperheellisen on hivenen vaikeaa kritisoida uskottavasti väestöräjähdystä, tai lentolomailijan ilmastonmuutokseen kohdistuvia toimia. Koskelaa peliin!

    Mitä kaupungin elämään tulee, niin miten olisi, jos kasvissyöjät unohtaisivat ne soijat sun muut proteiinin lähteenä ja menisivät vaikka onkimaan mustapäätokkoja pois Kolera-altaasta, ja käyttäisivät perkeet kompostin vahvikkeena, jolla taas sitten kasvattaisi kasviksia. Tällä yritän havainnoida sitä, että minusta on parempi verottaa kestävää tai vieraslajin kantaa toimivasta ekosysteemistä, kuin tuhota kokonaista monipuolista ja kirjavaa ekosysteemiä vain viljellääkseen yhtä ainoaa kasvia. Kumpi on suurempi murha – viedä elintila ja tappaa sitä kautta epäsuorasti, vai verottaa muutama syödäkseen, mutta jättää ekosysteemi toimivaksi ja laji jatkamaan? Ennen sitä peltoa siinä on kuitenkin ollut se luonnon tila. Väestöä tulee lisää maailmaan pyytämättäkin, ja ei olisi varaa kaikille kaataa sitä metsää pelloksi.

    Kaupungin periaatteet tuossa varmaan tulikin kattavasti. Tämä tila ongelma tuosta tulee taas mieleen, kun en vain pääse ajatuksesta, että jos luonnolta vie tilan, niin on aika turha puhua ekosta. Jos taas pitää mahdollisimman paljon alueita luonnontilaisena, niin luonnon luulisi kiittävän. Itse koitan nähdä jalanjäljen kaikessa ja taitaa olla niin, että saastunut luonto vielä nähdään, mutta rakentamisen alle kadonnutta ei.

  2. Toivottavasti miljoona kiinalaista ei tule elämään nykyisenkaltaisissa kaupungeissa, muusta biosfääristä ”eristetyissä” kivierämaissa, vain ihmisen häkittämiseen tarkoitetuissa.. Olisi korkea aika tajuta antaa ihmisen tärvelemättömän luonnon elää jokaisessa mahdollisessa raossa: katujen keskellä, talojen välissä, seinillä ja katoilla. Julkisen liikenteen väylät (yksityisautot saavat ihan kohta mennä – Kiinassakin!) voisivat kiertää ulkopuolelta usean korttelin rykelmiä, joiden sisällä hoivattaisiin yrttimaita, omenapuita ja marjapensaita. Onko jokin järjellinen syy peittää asfaltin alle joka neliösentti taajamien maa-alasta, nekin, joita ei tarvita autojen lepuutusalustoiksi?

Kommentointi on suljettu.

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin