Polkupyörän kuljettaminen junassa: Pyöränkuljetuspussi

Vietimme juhannuksen Lieksassa. Matka taittui kätevästi ja ekologisesti junalla Pasilasta Joensuuhun ja sieltä edelleen yhden vaihdon myötä Lieksaan.

Junamatkustamisen kätevyys loppui kuitenkin siihen, että halusin ottaa mukaan polkupyörän.

Polkupyöräpaikkaa piti lähteä tiedustelemaan erikseen aseman lipunmyynnistä. Pyöräilin siis Käpylästä Pasilaan hakemaan junalippuja. Valitettavasti pari päivää ennen matkaa junan kolme pyöräpaikkaa olivat jo varattu, joten näytti siltä, etten saa polkupyörää mukaan.

Ratkaisu löytyi kuitenkin sosiaalisesta mediasta eli Facebookista, jossa harmittelin asiaa. Ystäväni Ville Tuominen ilmoitti, että häneltä liikenisi lainaan polkupyörän kuljetuspussi.

Polkupyörien kuljetus kaukojunissa on tehty Suomessa käsittämättömän hankalaksi.
– Pyöriä voi kuljettaa vain IC-junissa (ei esimerkiksi Pendolinossa)
– Pyöräpaikkoja on vain kolme junaa kohden
– Pyörän kuljetus maksaa 9 euroa riippumatta tehdyn matkan pituudesta
– Pyöräpaikka on ostettava aina etukäteen VR asemien lipunmyynnistä
– IC-junien pyörätelineet, jossa pyörä pitää nostaa pystyyn, ovat epäkäytännöllisiä ja ahtaita

Pyöränkuljetuspussi kuitenkin ratkaisi ongelmat. Käytännössä homma toimi siten, että pyörän renkaat irrotetaan sekä runko ja renkaat pujotetaan isohkoon kuljetuspussiin, jota voi kantaa olalla. Pyörän pakkaaminen kesti asiaa pihalla testatessani noin kolme minuuttia. Lisäksi jouduin irrottamaan lokasuojat. Ruuvit olivat jumissa, mutta onneksi naapurin Kim huomasi touhuni ja lainasi kunnon holkkiavainta, jolla sain myös lokasuojat irti.

Sitten vain matkaan. Pyörän ja omien tavaroiden lisäksi mukana oli lastenistuin, lastenvaunut, vauva ja puoliso sekä pussillinen kestovaippoja ja vauvan vaatteita.

Käytännössä pyöräilin Käpylästä Pasilan asemalle ja suoraan laiturille, laitoin polkupyörän pyöräpussiin, nostin sen junaan vaunujen viereen ja nautin matkasta. Joensuussa vaihdoimme junaa ja Lieksan asemalla sitten vain polkupyörä ulos pussista, renkaat paikalleen ja pyörä oli valmis ajettavaksi. Samalla säästyi pyöränkuljetusmaksukin. Konduktöörit eivät kiinnittäneet polkupyöränkuljetuspussiini ja siellä olevaan pyörään mitään huomiota meno- tai paluumatkalla.

Tässä vielä muutama idea VR:lle polkupyörien kuljettamisen kehittämistä varten:
– Pyöränkuljetus junassa tulisi olla maksutonta siinä, missä vauvan ja lastenvaunujen kuljetuskin on. Hassua, että vauvamme sai kyllä maksuttoman ylimääräisen istuinpaikan, mutta pyörälle tuollaista paikkaa ei löydy.
– Jokaisessa junassa tulisi olla pyörävaunu, jossa on taittopenkit, ja joihin saa ottaa pyörän mukaan.
– Muutaman pyöräpaikan voisi varata etukäteen, mutta suurin osa paikoista tulisi olla vapaita eli pyörän voisi tuoda suoraan junaan ilman etukäteisvarauksia aivan kuten lastenvaunujen osaltakin toimitaan.

Ohessa vinkiksi VR:lle vielä pari kuvaa – toinen kuva on Tanskasta ja toinen Saksasta, jossa myös ystävämme Michaelin taakkapyörä mahtui junaan kätevästi.

3 kommenttia artikkeliin ”Polkupyörän kuljettaminen junassa: Pyöränkuljetuspussi”

  1. Joskus 2000- luvun alussa pyörän sai nakata konduktöörien vaunuun, jossa kulki muukin iso tavara (ainakin vanhoissa pikajunissa). Nykyinen systeemi on todella huono ja VR vielä kehtaa viherpestä itseään milloin milläkin iskulauseilla!

    Vastaa
  2. Saksassakin pyörän saa vain tiettyihin juniin ilman varausta. IC-juniin varaus pitää tehdä ja usein paikat ovatkin niin täynnä, että vaunujen kanssa ei sekaan meinaa mahtua. Lastenvaunuillekin paras paikka on tuo polkupyöräosasto. Mutta siis IC-junissa on tuo yksi vaunun puolikas varattu pyörille, mutta ICE-junissa (vastaava kuin Pendolino) ei vastaavaa tilaa ole.
    Valitettavasti monissa maissa (kokemusta Italia, Puola, Portugali, Espanja) on jopa lastenvaunuilla vaikea mahtua junaan ilman kokoontaittamista.

    Vastaa
  3. Sveitsissä pyörän saa ottaa lähes kaikkiin juniin ja osaan postibusseistakin. Pyörälle pitää ostaa joko matka-, päivä- tai vuosilippu, pyörälaukkuun pakattuna se kulkee ilmaiseksi matkatavarana. Vilkkaina ulkoilupäivinä ainakin Zürichistä lähtevien ja sinne tulevien junien pyöräpaikat ovat aika täysiä mutta en vajaan vuoden aikana nähnyt kenenkään jäävän ajokkinsa kansa laiturille.

    Vastaa

Jätä kommentti

Tänään hyvää ja kevyttä pyörätreeniä vajaa pari tuntia. Eilen tunti hyötypyöräilyä, 1,5 tunnin kuntopiiri ja 1,5 tunnin uintitreeni. Aamuisin tietty venyttelyä ja seitsemän minuutin lihaskuntotreeni. Huomenna sitten juoksua! 

#triathlon @helsinkitriathlon
Tänään oli kiva päättää työviikko Helsingin tanssiopistolla @rauhatati kanssa! 🎉🔥
Tänään Sari Valton vieraana upean Elli Aaltosen kanssa keskustelemassa Yle Radio 1:n ohjelmassa Keskusteluja ihmisyydestä. Pääsimme pohtimaan 101 onnen päivää kirjani pohjalta elämän tarkoitusta, arvoja ja ajankäyttöä. 

”Jos tietäisit kuolevasi kolmen kuukauden päästä, miten käyttäisit viimeiset elonpäiväsi? Tekisitkö muutoksia ajankäyttöösi? Miten erottaa olennainen epäolennaisesta?”

https://areena.yle.fi/podcastit/1-72760580
Jippii! Tänään ilmestyi vihdoin mun uusi kirja 1,5 astetta parempi arki. Teos löytyy ääni- ja ekirjapalveluista sekä toki myös perinteisenä painettuna versiona kirjakaupoista tai kustantajan verkkokaupasta. 

Kirja kuvaa niitä valintoja, joita meidän on ilmastokriisin aikakaudella Suomen kaltaisissa yhteiskunnissa tehtävä. Iloinen uutinen on, että ilmastoystävällinen arki tekee planeetan ohella ennen kaikkea hyvää myös meille itsellemme!

#parempiarki #kirjat #kirjagram @gummeruskustannus
Revontulet! #koli
Ukko-Kolilla! #koli #ukkokoli
Rauhaa ja hyvää uutta vuotta kaikille! 

Mennyt vuosi onkin ollut aikamoinen. Teimme Third Rockissa noin sadalle yritykselle tai organisaatiolle noin 180 projektia. Palkkasimme seitsemän uutta asiantuntijaa ja liikevaihto kasvoi noin 50 % edellisestä vuodesta.

Omassa elämässä vuosi 2024 oli kaikkien aikojen paras liikuntavuosi. Kesäloman aluksi tein omatoimisen triathlonin täysmatkan, jota varten oli harjoiteltu koko alkuvuosi. Loppukesästä tein vielä pari puolimatkaa ja syksyllä 50-vuotissynttäripäivönä 50 km juoksun. Lisäksi vuoden aikana juoksin 12 puolimaratonia. Kuntoilua kertyi yhteensä 840 tuntia, keskimäärin noin 16 tuntia viikossa. 

Alkuvuonna ilmestyi 101 onnen päivää kirja ja joulun alla posti toi kotiin uuden kirjani 1,5 astetta parempi arki, joka ilmestyy heti tammikuun alussa 2025. Uusi ilmastoteos on viides kirjani. 

50-vuotissyntymäpäiväjuhlien järjestämisen sijaan päätin, että käyn seuraavan vuoden ajan joka viikko lounaalla ystävieni kanssa keskustelemaan elämän tarkoituksesta.

Kuntapolitiikan luottamustehtäviä varavaltuutetun lisäksi on ollut HSY:n ja Uudenmaan liiton hallituksissa sekä Uudenmaan liiton maakunnan yhteistyöryhmässä. Lisäksi olen saanut tehdä hiukan vapaaehtoistyötä eläinten oikeuksien puolesta Animalian hallituksessa. Kirsi Vuorisen kanssa olemme tehneet vuoden aikana yhteensä 21 jaksoa kestävyysmuutos-podcastia. 

Kaiken kaikkiaan vuoden aikana kertyi 929 kokousta ja 67 kotimaan matkapäivää. Ei yhtään laiva- tai lentomatkaa. Yhteensä 208 luettua tai kuunneltua kirjaa. Lisäksi lahjoitimme puolison kanssa vuoden aikana 9065 euroa eli noin kahdeksan prosenttia nettotuloistamme hyväntekeväisyyteen. Päivittäiset Duolingo-harjoitukset ruotsin ja espanjan osalta vaihtuivat nuottien harjoittelemiseen. Duolingo-harjoituksen tein jokapäivä ja putki on jatkunut nyt 1688 päivää. 

Kaiken kaikkiaan tämä on ollut henkilökohtaisesti erinomainen vuosi kun ei ole ollut kiire mihinkään ja on saanut tehdä juuri niitä asioita, joita on halunnutkin tehdä. Vuoden vaihteen saan olla Kolilla perheen ja ystävien kanssa.
Kyllä Turussakin osataan tehdä hyvää pyöräkatua!
Hyvää joulua!
Posti toi kotiovelle parhaan joululahjan! Uuden kirjani 1,5 astetta parempi arki - miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi. 

Unboxing-videon kuvasi ja editoi 10-vuotias lapseni. 

#unboxing #parempiarki #kirja @gummeruskustannus
Tietokirjailija ja vaikuttaja Leo Straniuksen 1,5 astetta parempi arki – Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnelliseksi(Gummerus) on konkreettinen opaskirja, joka auttaa valitsemaan viisaammin ja voimaan paremmin. Kirjassaan Stranius havainnollistaa esimerkein, miksi tiivis asuminen, minimalistinen kuluttaminen, vegaaninen ruokavalio ja muut ilmastoystävälliset valinnat eivät merkitse raskasta ja kurjaa elämää, vaan tekevät hyvää meille itsellemme.

Mitä hyötyä on siitä, että omistaa vain vähän tavaraa? Miten tehdä ilmastoystävällinen pikalounas etätyöpäivän keskellä? Miten arvioida oman toiminnan päästöjä ja vaikuttavuutta? Leo Stranius antaa uutuuskirjassaan 1,5 astetta parempi arki välineitä oman hiilijalanjäljen pienentämiseen avaamalla konkreettisia hiililaskelmia arjen eri valinnoista.

”1,5 asteen kanssa linjassa oleva arki on monella tavalla hyvää. Kun elää omien arvojensa mukaan ja tekee itseään suurempia ja planeetan kannalta merkityksellisiä asioita, kasvattaa henkistä hyvinvointiaan ja vahvistaa omaa mielenterveyttään. Näin ei tarvitse elää jatkuvassa ristiriidassa sen kanssa mitä tietää ja mitä tekee”, Stranius kirjoittaa kirjassaan.

Straniuksen mukaan päästötavoitteiden mukainen arki tuo elämään levollisuutta ja onnellisuutta. Myös henkilökohtainen varallisuus kasvaa, kun kuluttaa vähemmän.

”Monet asiat ovat paljon yksinkertaisempia ja helpompia, kun turhat asiat rajautuvat arjesta kokonaan pois häiritsemästä. Ravintolassa ja kaupassa valinnat ovat selkeitä. Lomamatkat ja siirtyminen paikasta toiseen tapahtuvat selkeiden periaatteiden mukaan. Yksinkertaisuus, tehokkuus ja taloudellisuus sekä terveellisyys yhdistyvät kauniilla tavalla hyväksi kokonaisuudeksi”, Stranius kirjoittaa.

”Voisiko 1,5 asteen ilmastoystävällinen arki näyttää yhä useammalle houkuttelevammalta, jos se kehystettäisiin hyveellisyyden ja pyyteettömyyden sijaan oman edun tavoittelulla? Itsekkyydellä. Siitähän tässä kaikessa lopulta on kysymys: siitä, että meillä kaikilla olisi paljon nykyistä parempi elämä.”
Mistä voimaa vastuullisuustyöhön multikriisien aikakaudella? Tietysti työskentelystä planeetan puolesta! Aika hieno loikka ollaan tehty Third Rockissa viimeisen reilun neljän vuoden aikana. 

”Third Rock on muuttunut neljässä vuodessa kolmen ihmisen pienestä ja intohimoisesta vastuullisuuspalveluita tarjoavasta yrityksestä jo 17 asiantuntijan vaikuttavaksi yhteisöksi. Vuoden 2024 aikana olemme palvelleet peräti 96 yritystä tai organisaatiota 156 projektin muodossa.”

https://thirdrock.fi/mista-voimaa-vastuullistyohon-multikriisien-aikakaudella/