Polkupyörän kuljettaminen junassa: Pyöränkuljetuspussi

Vietimme juhannuksen Lieksassa. Matka taittui kätevästi ja ekologisesti junalla Pasilasta Joensuuhun ja sieltä edelleen yhden vaihdon myötä Lieksaan.

Junamatkustamisen kätevyys loppui kuitenkin siihen, että halusin ottaa mukaan polkupyörän.

Polkupyöräpaikkaa piti lähteä tiedustelemaan erikseen aseman lipunmyynnistä. Pyöräilin siis Käpylästä Pasilaan hakemaan junalippuja. Valitettavasti pari päivää ennen matkaa junan kolme pyöräpaikkaa olivat jo varattu, joten näytti siltä, etten saa polkupyörää mukaan.

Ratkaisu löytyi kuitenkin sosiaalisesta mediasta eli Facebookista, jossa harmittelin asiaa. Ystäväni Ville Tuominen ilmoitti, että häneltä liikenisi lainaan polkupyörän kuljetuspussi.

Polkupyörien kuljetus kaukojunissa on tehty Suomessa käsittämättömän hankalaksi.
– Pyöriä voi kuljettaa vain IC-junissa (ei esimerkiksi Pendolinossa)
– Pyöräpaikkoja on vain kolme junaa kohden
– Pyörän kuljetus maksaa 9 euroa riippumatta tehdyn matkan pituudesta
– Pyöräpaikka on ostettava aina etukäteen VR asemien lipunmyynnistä
– IC-junien pyörätelineet, jossa pyörä pitää nostaa pystyyn, ovat epäkäytännöllisiä ja ahtaita

Pyöränkuljetuspussi kuitenkin ratkaisi ongelmat. Käytännössä homma toimi siten, että pyörän renkaat irrotetaan sekä runko ja renkaat pujotetaan isohkoon kuljetuspussiin, jota voi kantaa olalla. Pyörän pakkaaminen kesti asiaa pihalla testatessani noin kolme minuuttia. Lisäksi jouduin irrottamaan lokasuojat. Ruuvit olivat jumissa, mutta onneksi naapurin Kim huomasi touhuni ja lainasi kunnon holkkiavainta, jolla sain myös lokasuojat irti.

Sitten vain matkaan. Pyörän ja omien tavaroiden lisäksi mukana oli lastenistuin, lastenvaunut, vauva ja puoliso sekä pussillinen kestovaippoja ja vauvan vaatteita.

Käytännössä pyöräilin Käpylästä Pasilan asemalle ja suoraan laiturille, laitoin polkupyörän pyöräpussiin, nostin sen junaan vaunujen viereen ja nautin matkasta. Joensuussa vaihdoimme junaa ja Lieksan asemalla sitten vain polkupyörä ulos pussista, renkaat paikalleen ja pyörä oli valmis ajettavaksi. Samalla säästyi pyöränkuljetusmaksukin. Konduktöörit eivät kiinnittäneet polkupyöränkuljetuspussiini ja siellä olevaan pyörään mitään huomiota meno- tai paluumatkalla.

Tässä vielä muutama idea VR:lle polkupyörien kuljettamisen kehittämistä varten:
– Pyöränkuljetus junassa tulisi olla maksutonta siinä, missä vauvan ja lastenvaunujen kuljetuskin on. Hassua, että vauvamme sai kyllä maksuttoman ylimääräisen istuinpaikan, mutta pyörälle tuollaista paikkaa ei löydy.
– Jokaisessa junassa tulisi olla pyörävaunu, jossa on taittopenkit, ja joihin saa ottaa pyörän mukaan.
– Muutaman pyöräpaikan voisi varata etukäteen, mutta suurin osa paikoista tulisi olla vapaita eli pyörän voisi tuoda suoraan junaan ilman etukäteisvarauksia aivan kuten lastenvaunujen osaltakin toimitaan.

Ohessa vinkiksi VR:lle vielä pari kuvaa – toinen kuva on Tanskasta ja toinen Saksasta, jossa myös ystävämme Michaelin taakkapyörä mahtui junaan kätevästi.

3 kommenttia artikkeliin ”Polkupyörän kuljettaminen junassa: Pyöränkuljetuspussi”

  1. Joskus 2000- luvun alussa pyörän sai nakata konduktöörien vaunuun, jossa kulki muukin iso tavara (ainakin vanhoissa pikajunissa). Nykyinen systeemi on todella huono ja VR vielä kehtaa viherpestä itseään milloin milläkin iskulauseilla!

  2. Saksassakin pyörän saa vain tiettyihin juniin ilman varausta. IC-juniin varaus pitää tehdä ja usein paikat ovatkin niin täynnä, että vaunujen kanssa ei sekaan meinaa mahtua. Lastenvaunuillekin paras paikka on tuo polkupyöräosasto. Mutta siis IC-junissa on tuo yksi vaunun puolikas varattu pyörille, mutta ICE-junissa (vastaava kuin Pendolino) ei vastaavaa tilaa ole.
    Valitettavasti monissa maissa (kokemusta Italia, Puola, Portugali, Espanja) on jopa lastenvaunuilla vaikea mahtua junaan ilman kokoontaittamista.

  3. Sveitsissä pyörän saa ottaa lähes kaikkiin juniin ja osaan postibusseistakin. Pyörälle pitää ostaa joko matka-, päivä- tai vuosilippu, pyörälaukkuun pakattuna se kulkee ilmaiseksi matkatavarana. Vilkkaina ulkoilupäivinä ainakin Zürichistä lähtevien ja sinne tulevien junien pyöräpaikat ovat aika täysiä mutta en vajaan vuoden aikana nähnyt kenenkään jäävän ajokkinsa kansa laiturille.

Kommentointi on suljettu.

Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!
Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.