Polkupyörän kuljettaminen junassa: Pyöränkuljetuspussi

Vietimme juhannuksen Lieksassa. Matka taittui kätevästi ja ekologisesti junalla Pasilasta Joensuuhun ja sieltä edelleen yhden vaihdon myötä Lieksaan.

Junamatkustamisen kätevyys loppui kuitenkin siihen, että halusin ottaa mukaan polkupyörän.

Polkupyöräpaikkaa piti lähteä tiedustelemaan erikseen aseman lipunmyynnistä. Pyöräilin siis Käpylästä Pasilaan hakemaan junalippuja. Valitettavasti pari päivää ennen matkaa junan kolme pyöräpaikkaa olivat jo varattu, joten näytti siltä, etten saa polkupyörää mukaan.

Ratkaisu löytyi kuitenkin sosiaalisesta mediasta eli Facebookista, jossa harmittelin asiaa. Ystäväni Ville Tuominen ilmoitti, että häneltä liikenisi lainaan polkupyörän kuljetuspussi.

Polkupyörien kuljetus kaukojunissa on tehty Suomessa käsittämättömän hankalaksi.
– Pyöriä voi kuljettaa vain IC-junissa (ei esimerkiksi Pendolinossa)
– Pyöräpaikkoja on vain kolme junaa kohden
– Pyörän kuljetus maksaa 9 euroa riippumatta tehdyn matkan pituudesta
– Pyöräpaikka on ostettava aina etukäteen VR asemien lipunmyynnistä
– IC-junien pyörätelineet, jossa pyörä pitää nostaa pystyyn, ovat epäkäytännöllisiä ja ahtaita

Pyöränkuljetuspussi kuitenkin ratkaisi ongelmat. Käytännössä homma toimi siten, että pyörän renkaat irrotetaan sekä runko ja renkaat pujotetaan isohkoon kuljetuspussiin, jota voi kantaa olalla. Pyörän pakkaaminen kesti asiaa pihalla testatessani noin kolme minuuttia. Lisäksi jouduin irrottamaan lokasuojat. Ruuvit olivat jumissa, mutta onneksi naapurin Kim huomasi touhuni ja lainasi kunnon holkkiavainta, jolla sain myös lokasuojat irti.

Sitten vain matkaan. Pyörän ja omien tavaroiden lisäksi mukana oli lastenistuin, lastenvaunut, vauva ja puoliso sekä pussillinen kestovaippoja ja vauvan vaatteita.

Käytännössä pyöräilin Käpylästä Pasilan asemalle ja suoraan laiturille, laitoin polkupyörän pyöräpussiin, nostin sen junaan vaunujen viereen ja nautin matkasta. Joensuussa vaihdoimme junaa ja Lieksan asemalla sitten vain polkupyörä ulos pussista, renkaat paikalleen ja pyörä oli valmis ajettavaksi. Samalla säästyi pyöränkuljetusmaksukin. Konduktöörit eivät kiinnittäneet polkupyöränkuljetuspussiini ja siellä olevaan pyörään mitään huomiota meno- tai paluumatkalla.

Tässä vielä muutama idea VR:lle polkupyörien kuljettamisen kehittämistä varten:
– Pyöränkuljetus junassa tulisi olla maksutonta siinä, missä vauvan ja lastenvaunujen kuljetuskin on. Hassua, että vauvamme sai kyllä maksuttoman ylimääräisen istuinpaikan, mutta pyörälle tuollaista paikkaa ei löydy.
– Jokaisessa junassa tulisi olla pyörävaunu, jossa on taittopenkit, ja joihin saa ottaa pyörän mukaan.
– Muutaman pyöräpaikan voisi varata etukäteen, mutta suurin osa paikoista tulisi olla vapaita eli pyörän voisi tuoda suoraan junaan ilman etukäteisvarauksia aivan kuten lastenvaunujen osaltakin toimitaan.

Ohessa vinkiksi VR:lle vielä pari kuvaa – toinen kuva on Tanskasta ja toinen Saksasta, jossa myös ystävämme Michaelin taakkapyörä mahtui junaan kätevästi.

3 kommenttia artikkeliin ”Polkupyörän kuljettaminen junassa: Pyöränkuljetuspussi”

  1. Joskus 2000- luvun alussa pyörän sai nakata konduktöörien vaunuun, jossa kulki muukin iso tavara (ainakin vanhoissa pikajunissa). Nykyinen systeemi on todella huono ja VR vielä kehtaa viherpestä itseään milloin milläkin iskulauseilla!

    Vastaa
  2. Saksassakin pyörän saa vain tiettyihin juniin ilman varausta. IC-juniin varaus pitää tehdä ja usein paikat ovatkin niin täynnä, että vaunujen kanssa ei sekaan meinaa mahtua. Lastenvaunuillekin paras paikka on tuo polkupyöräosasto. Mutta siis IC-junissa on tuo yksi vaunun puolikas varattu pyörille, mutta ICE-junissa (vastaava kuin Pendolino) ei vastaavaa tilaa ole.
    Valitettavasti monissa maissa (kokemusta Italia, Puola, Portugali, Espanja) on jopa lastenvaunuilla vaikea mahtua junaan ilman kokoontaittamista.

    Vastaa
  3. Sveitsissä pyörän saa ottaa lähes kaikkiin juniin ja osaan postibusseistakin. Pyörälle pitää ostaa joko matka-, päivä- tai vuosilippu, pyörälaukkuun pakattuna se kulkee ilmaiseksi matkatavarana. Vilkkaina ulkoilupäivinä ainakin Zürichistä lähtevien ja sinne tulevien junien pyöräpaikat ovat aika täysiä mutta en vajaan vuoden aikana nähnyt kenenkään jäävän ajokkinsa kansa laiturille.

    Vastaa

Jätä kommentti

Perjantai-illan treenit. 1,5 kuntopiiri ja siihen päälle 1,5 tunnin uinti. Kiitos @helsinkitriathlon
Posti toi kotiin tuoreen Luonnonsuojelijan ja sieltähän löytyi viisi vinkkiä 1,5 astetta parempaan arkeen!

#puolitoistaastetta #puolitoistaastettaparempiarki @gummeruskustannus
Ilahduttavaa, että meidän lyhennetyn työviikon kokeilu on herättänyt myös julkista keskustelua! Toivottavasti moni muukin organisaatio lähtee kokeilemaan lyhennettyä työviikkoa täydellä palkalla. 

Olisi tietysti kiinnostavaa kuulla millä muilla tavoin ihmisten hyvinvointia voisi vahvistaa työelämässä.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011002179.html
Viikon takainen juoksutesti tuntui niin kivalta, että tänään piti uteliaisuutta ottaa uudestaan. Kiitos @helsinkitriathlon ja @kirsipaivaniemi 

Ensin tämän päivän ajat ja sulkeissa viikon takaiset ajat. Sykkeet olivat +/- pari lyöntiä samalla tasolla. 

-5 km pk-juoksu 26:44 (27:01)
-2 km vk-juoksu 8:51 (8:29)
-1 km all out 3:54 (3:56)

(Huom. Viikossa kehitystä ei luonnollisesti tapahdu vauhdeissa suuntaan tai toiseen. Lähinnä oli kiva nähdä miten päivän kunto vaikuttaa testituloksiin ja näkyykö eroa kovan ja kevyen treeniviikon päätteeksi. Viikko sitten takana oli siis kevyt viikko ja nyt kova viikko.
Kokeilen joka kuukausi jotain uutta tapaa tai asiaa. 

Viime joulukuussa ystävä vinkkasi, että teen sijaan voi juoda myös pelkkää lämmintä/kuumaa vettä. Näin tehdään paikoin esim Kiinassa ja Itä-Aasian maissa. Päätin kokeilla tätä tammikuun ajan ja huomasin, että toden totta. Eihän sitä teetä tarvitse tässä mihinkään. 

Muutos oli yllättävän helppo, vaikka olen juonut koko aikuisikäni teetä. Tosin ainakin yksi hairahdus kuukauden aikana tapahtui. Vanhasta tottumuksesta otin Yle Radio 1:n lähetyksessä ollessani kupin teetä enkä viitsinyt jättää juomatta. Lisäksi kuukauden aikana tuli juotua ainakin muutaman kerran kuumaa mehua. Kahvia en juo muutenkaan. 

Seuraavaksi kohti helmikuun kokeilua, joka on se, että en pidä puhelinta aamuisin tai iltaisin lainkaan makuuhuoneessa.
Mitä jos viikonloppu todella alkaisi perjantaina? Päätimme kokeilla Third Rockissa lyhennettyä työviikkoa täydellä palkalla puolen vuoden ajan.

Hyvinvointi parani ja tehokkuus kasvoi, mutta hiukan yllättäen kaikkein eniten lyhennetty työviikko on parantanut taloudellista tulosta.

Jatkamme lyhennettyä työviikkoa toistaiseksi, ja kannustamme muitakin kokeilemaan.

Hiukan tarkempaa tietoa kokeilumme taustoista ja tuloksista löytyy verkkosivuiltamme: .
https://thirdrock.fi/mita-tapahtui-kun-paatimme-kokeilla-lyhennettya-tyoviikkoa/
Millaisen työelämän jätämme tuleville sukupolville? ”Nykyisin odotukset ovat työpaikoilla todella kovat, koko ajan pitäisi kyetä kehitykseen ja muutokseen. Tätä kautta määrittelemme ison joukon ihmisiä työelämän ulkopuolelle”, sanovat Työvuorossa-podcastissa asiantuntija Maiju Lehto ja toimitusjohtaja Leo Stranius. 

https://www.rinnekodit.fi/ajankohtaista/uusi-podcast-rakentaa-kestavampaa-tyoelamaa/
Tänään oli ohjelmassa juoksutesti:
-20 min alkuverra
-5 km pk-juoksu (27:01)
-2 km anakynnys (8:29)
-1 km all out (3:56)
-20 min loppuverra
Virallinen kutsu mun kirjajulkkareihin!

Leo Straniuksen 1,5 astetta parempi arki -kirjan julkistustilaisuus

Tervetuloa keskustakirjasto Oodiin kuuntelemaan keskustelua uutuuskirjasta 1,5 astetta parempi arki – Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnelliseksi (Gummerus).

Paikalla teoksesta kertoo kirjan kirjoittanut tietokirjailija, vaikuttaja ja vastuullisuusasiantuntijayrityksen Third Rockin toimitusjohtaja Leo Stranius. Hänen kanssaan ilmastoystävällisemmästä elämästä ja kirjan teemoista keskustelevat D-mat Oy:n toimitusjohtaja ja Ilmastopalapelin kehittäjä Michael Letternmeier, Sitran johtava asiantuntija Sari Laine ja The Activist Agency viestintätoimiston perustajaosakas Niklas Kaskeala. Keskustelun vetää Pauliina Pietilä Gummerukselta. 

Milloin? 7.2. klo 16-17
Missä: Helsingin Keskustakirjasto Oodi, Saarikoski-matto
Tilaisuus on kaikille avoin. Tervetuloa! 
Tapahtuman järjestävät Gummerus ja Leo Stranius.

https://helmet.finna.fi/FeedContent/LinkedEvents?id=helsinki:agkhhiyx4q
Tänään hyvää ja kevyttä pyörätreeniä vajaa pari tuntia. Eilen tunti hyötypyöräilyä, 1,5 tunnin kuntopiiri ja 1,5 tunnin uintitreeni. Aamuisin tietty venyttelyä ja seitsemän minuutin lihaskuntotreeni. Huomenna sitten juoksua! 

#triathlon @helsinkitriathlon
Tänään oli kiva päättää työviikko Helsingin tanssiopistolla @rauhatati kanssa! 🎉🔥
Tänään Sari Valton vieraana upean Elli Aaltosen kanssa keskustelemassa Yle Radio 1:n ohjelmassa Keskusteluja ihmisyydestä. Pääsimme pohtimaan 101 onnen päivää kirjani pohjalta elämän tarkoitusta, arvoja ja ajankäyttöä. 

”Jos tietäisit kuolevasi kolmen kuukauden päästä, miten käyttäisit viimeiset elonpäiväsi? Tekisitkö muutoksia ajankäyttöösi? Miten erottaa olennainen epäolennaisesta?”

https://areena.yle.fi/podcastit/1-72760580
Jippii! Tänään ilmestyi vihdoin mun uusi kirja 1,5 astetta parempi arki. Teos löytyy ääni- ja ekirjapalveluista sekä toki myös perinteisenä painettuna versiona kirjakaupoista tai kustantajan verkkokaupasta. 

Kirja kuvaa niitä valintoja, joita meidän on ilmastokriisin aikakaudella Suomen kaltaisissa yhteiskunnissa tehtävä. Iloinen uutinen on, että ilmastoystävällinen arki tekee planeetan ohella ennen kaikkea hyvää myös meille itsellemme!

#parempiarki #kirjat #kirjagram @gummeruskustannus
Revontulet! #koli
Ukko-Kolilla! #koli #ukkokoli