Myrskystä myös jotain hyvää

Tapani-myrsky on aiheuttanut Suomessa paljon aineellista tuhoa ja samalla inhimillistä kärsimystä.

Pelkästään kustannukset vakuutusyhtiöille voivat nousta kymmeniin miljooniin euroihin. Tämän lisäksi ruokaa on mennyt pilalle esimerkiksi kaupoissa ja kotien pakastimissa, liikenne on takkuillut ja vedenjakelussa on ollut häiriöitä. Monien loma on mennyt pilalle.

Olimme itsekin Turussa noin neljä tuntia ilman sähköä. Näinkin lyhyessä ajassa ehti huomata, miten riippuvainen omassa arjessa on sähköstä.

Esimerkiksi valot, vesi, jääkaappi, vessan huuhtelu tai internet eivät toimineet. Pyykkikone jäi jumiin eikä autotallin sähköllä toimiva ovi avautunut. Lämmin aamutee jäi juomatta. Lisäksi junaliikenne Turun ja Helsingin välillä takkuili. Jouduimme vaihtamaan Karjaalla linja-autoon ja sen jälkeen Kirkkonummella paikallisjunaan. Käpylässä kotipihallamme kaatui yksi puu.

Kustannusten ja erilaisten haittojen lisäksi myrskystä on saattanut aiheutua myös jotain hyvää:

– Ihmiset ovat viettäneet enemmän aikaa yhdessä ilman sähköisiä härveleitä.
– Joidenkin kotitalouksien sähkönkulutus on pienentynyt.
– Metsiin on saatu uutta lahopuuta monimuotoisuutta lisäämään.
– Monet ovat havahtuneet huomaamaan, kuinka riippuvaisia olemme keskitetystä sähköntuotannosta.
– Monet ovat saattaneet huomata, että sähkölämmitys ei ole järkevä valinta.

Vaikka yksittäisestä sääilmiöstä on mahdotonta vetää yleistä johtopäätöstä, lienee kuitenkin selvää, että ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen myötä sään ääri-ilmiöt myös Suomessa lisääntyvät.

Tähän kannattaa tavalla tai toisella varautua. Liiallisesta sähköriippuvuudesta on hyvä pyrkiä mahdollisuuksien mukaan eroon esimerkiksi energiansäästöllä ja energiatehokuutta parantamalla sekä panostamalla hajautettuun energiantuotantoon.

4 kommenttia artikkeliin ”Myrskystä myös jotain hyvää”

  1. Sähkökatkot eivät tietääkseni aiheutuneet voimalaitosten vaan siirtolinjojen häiriöistä. Kun energiantuotantoa tullaan hajauttamaan, siirtolinjoja tarvitaan tuotannon vaihteluiden tasaamiseksi enemmän, ei vähemmän. Näin ollen myrskyille alttiita vikaantumispisteitä on enemmän.

    Hajautettu energiantuotanto voi joissain tilanteissa tehdä sähkönsaannista luotettavampaa, esimerkiksi silloin, jos verkko kaatuu siten, että eristyksiin jääneessä osassa on riittävästi tuotantoa kattamaan koko kulutuksen. (Useimmissa hajautetun tuotannon tapauksissa näin ei ole.) Toisaalta, useampi siirtolinja ja tuotannon puolesta epävakaampi verkko tarkoittaa suurempaa todennäköisyyttä sille, että verkko kaatuu esimerkiksi myrskyvaurioiden vuoksi.

    Todennäköisesti hajautettua tuotantoa tullaan tukemaan pienehköillä kaasuturbiineilla. Mukava juttu jos nämä voisivat käyttää biokaasua, mutta sitä ei riitä mitenkään kaikkeen tarvittavaan, ei vaikka energiansäästössä onnistuttaisiin sankarillisesti. Seurauksena tuleekin olemaan fossiilisen maakaasun käytön lisääntyminen. Tällä tulee olemaan varsin ikäviä seurauksia päästötavoitteiden saavuttamisen kannalta. Vaikka esim. WWF ja Greenpeace laskevat edelleen maakaasun hiilitaseen IPCC:n 2007 esittämän arvion perusteella, tuoreempi tutkimus antaa ikävä kyllä vahvoja syitä olettaa, että tässä arviossa metaanipäästöt on arvioitu reilusti alakanttiin ja että maakaasun todellinen ilmastotase on samaa luokkaa kuin kivihiilellä.

  2. Aurinkokeräin ja biokaasu, kumpikin tarvitsevat sähköä. Kiertovesipumppujen, polttimen ja säätöjärjestelmän pyörittämiseen. Ja luulenpa aurinkokeräimen toimivan aika huonosti tällaisessa kelissä, mikä sähkökatkojakin aiheuttaa.

    Täysin sähköstä riippumaton lämmitys on perinteinen tulisija, muita en tiedä.

Kommentointi on suljettu.

#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.