Onko hirviä pakko tappaa?

Suomen riistakeskus kerää kommentteja hirvistä ja hirvikannan hoidosta. Kyselyyn voi vastata täällä.

Hirvi on tärkeä osa suomalaista luontoa.

Hirviä tarvitaan luonnon monimuotoisuuden ylläpitäjinä. Hirvien ansiosta suurpetokannat pysyvät elinvoimaisina. Hirvien ansiosta suurpedot eivät tule niin herkästi esimerkiksi ihmisten pihoihin tai syö poroja ja koiria.

Hirvikannan hoidossa pitäisi painottaa suurpetojen ravintotarpeita sekä sitä, että hirvillä on merkitystä joidenkin puu-, sieni-, hyönteis- ja mikrobilajien lisääjänä paikallisesti. Lisäksi hirvet toimivat luonnon tiettyjen puulajien luonnollisena vähentäjänä. Kaikkein tärkeintä olisi turvata hirville ja muille eläimille riittävät ekologiset verkostot.

Hirvien liikenneonnettomuuksia voi vähentää parhaiten vähentämällä autoliikennettä. Myös nopeusrajoitusten paikallinen alentaminen ja ekologisten käytävien/yhteyksien rakentaminen ehkäisee onnettomuuksia.

Hirvenmetsästystä pitäisi säädellä entistä tiukemmin tai lopettaa se kokonaan. Metsästyksen alkamista tulisi vähintäänkin siirtää myöhemmäksi, jotta esimerkiksi metsien virkistyskäyttö (marjastus, sienestys) olisi turvallisempaa.

8 kommenttia artikkeliin ”Onko hirviä pakko tappaa?”

  1. Hirvi on kyllä ainoa riistaeläin, jonka metsästyksen lopettamisella olisi oikeasti ikäviä seurauksia.

    Nykyinen tuhometsätalous on pusikoittanut metsämme hirville loputtomaksi ja yltäkylläiseksi ruokapöydäksi. Tämän seurauksena hirvikantamme on jo nyt moninkertainen verrattuna kantaan, jonka luonnontilaiset metsät voisivat ylläpitää.
    Jos hirvien metsästys lopetettaisi, kasvaisi kanta eksponentiaalisesti muutaman vuoden, kunnes jossain puolen miljoonan paikkeilla romahtaisi totaalisesti kun tehometsätalouden taimikot olisi kaluttu tyhjiin.

    Jos tästä skenaariosta pitäisi löytää jotain hyvää, niin nykyaikainen metsänhoito ja metsäteollisuus romahtaisivat muutamaa vuotta ennen hirvikantaa.

  2. Pari kysymystä heräsi vaatimuksesta hirvenmetsästyksen sääntelyn tiukentamiseksi ja etenkin sääntelyn yhteydestä turvallisuuteen: 1) mitä marjoja on syyskuun 24. alkaen vielä poimittavissa? Ja toisaalta 2) montako sienestäjää on ammuttu hirvenä? Hirvenmetsästyksen edellytyksenä kun on ampumakoekin, joka on kolme vuotta kerrallaan voimassa.

    • Kiitos kommentista! Olisiko syyskuun lopussa vielä puolukoita jäljellä? Yhtään sienestäjää ei ole tietääkseni ammuttu hirvimetsästäjien toimesta.

  3. Vihreän liiton metsästyskortillisena jäsenenä minun on pakko sanoa, että tämänkertainen kannanottosi kuulostaa hölmöltä jopa tällaisen semi-viherpiipertäjän näkökulmasta. Ikinä en hirvimetsällä ole käynyt, mutta kirjoituksessasi ei ole yhtä ainoaa järkevää argumenttia hirvestyksen lopettamisen puolesta. Ymmärrän, että mielestäsi metsästys tai eläimen tappaminen voi olla kategorisesti väärin, mutta ympäristöliikkeen imagolle olisi eduksi, jos edes argumentoitaisiin järkiargumenteilla eikä tällaisilla fiilispohjaisilla huitaisuilla.

    Hieman asian vierestä: Koska suuri osa ihmisistä tulee joka tapauksessa syömään lihaa, soisin ihmisten syövän mieluummin esimerkiksi hirven kaltaista vapaana elänyttä riistaa kuin karsinassaan virunutta sikaa.

  4. Tietysti yhden ihmisen järkiargumentti on toisen tunteellista hempeilyä, mutta näillä argumenteilla voisi saman tien suojella vaikka rottaa: kuuluu luontoon, on pedoille tärkeä ravintoeläin, elättää joitakin kirppuja, rottien aiheuttamia tuhoja voisi vähentää yksinkertaisesti vähentämällä ihmisasutusta ja jättämällä maaseudut rottien mellastettavaksi.

    Kävin kuitenkin vastaamassa hirvikyselyyn, kiitokset linkistä – olisi ilman blogiasi mennyt kokonaan ohi.

  5. Ei kai ole mitään näyttöä olemassa siitä, että runsas hirvikanta vähentäisi poroihin tai peuroihin kohdistuvaa saalistusta. Poro on sudelle aika helppo saalis. Runsas hirvikanta voi mahdollistaa suuren petopopulaation ja lisätä siten poroon ja peuraan kohdistuvaa saalistusta etenkin pirstoutuneessa maisemassa. Koiravahinkojen kohdalla tiedot ovat ristiriitaisia, sillä eri susiyksilöiden ja perhelaumojen välillä voi olla suurta vaihtelua niiden aiheuttamissa koiravahingoissa riippumatta saalistiheydestä. Lisäksi hirvet valitettavasti vähentävät haavan uudistumista myös suojelualueilla. Ja haapahan on monelle eliölle tärkeä avainlaji. Perusteluja hirvimetsästyksen kritiikille ei kannatakaan hakea pelkästään ekologiasta. Loppujen lopuksi olemme muuttaneet maisemaamme niin paljon, että luontaisen kaltaisen luonnon ylläpitäminen vaatii hieman ihmistoimia. Tosin voisimme jättää kaiken luonnontilaan ja omaan huomaansa. Ainakin autoilua on syytä vähentää reippaasti ja metsänkäsittelyn muotoja parantaa!

  6. Tällä hetkellä hirvikanta on aivan liian pieni Suomessa, kun katsotaan, mikä on ekologisesti parasta. Sudet ovat tulleet lähemmäksi ihmisasutusta ja syöneet hirvikoiria (o.t. hirvikoiran säkän tulee olla alle 28 cm lain mukaan). Nyt on sitten päällä kamala susiviha, vaikka metsästäjät ovat itse tämän aiheuttaneet. Hirvenmetsästys tulisi lopettaa joksikin aikaa, jotta kanta kasvaisi ja ruokaa riittäisi niille, jotka sitä eniten tarvitsevat (pedot).

    Itseä henkilökohtaisesti myös ärsyttää se, että näin syksyisin ei uskalla mennä koiran kanssa metsään tai sitten puolukoita tai sieniä poimimaan (kyllä, sieniä on vielä tähän aikaan vuodesta saatavilla), kun metsästäjät ovat kyltittäneet metsätiet varoituskolmioilla.

Kommentointi on suljettu.

Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!