Mari Koistinen: Nettikuluttajan harhainen vallantunne

Vieraskynäblogissa Mari Koistinen

Netin myötä kuluttajilla on valtaa enemmän kuin ennen. Kun kahvipöytä laajenee verkkoon, niin kokemukset ja vinkit tuotteista, palveluista ja uutisista liikahtelevat vauhdikkaammin ja laajemmin.

Samalla voimme velvoittaa yritykset kuuntelemaan ja reagoimaan.

Tätä on nyt useampi vuosi kerrottu. Mutta muuttuuko maailma oikeasti tämän vallantunteen ja jakamisen myötä?

Ei välttämättä.

Näin totesi Riku Vassinen jo pari vuotta sitten:

“Se, että kuluttajilla on valta sosiaalisessa mediassa tarkoittaa yleensä sitä, että valitamme asiakaspalvelusta tai otamme herneet nenään täysin merkityksettömästä mainosfilmistä. [- – -] Pikkuasiat saavat netissä monesti kohtuuttoman painoarvon. Enkä tällä tarkoita, etteivät ihmiset puhuisi oikeista asioista. Ne ovat silti vain pikkuasioita.”

Harkitse ennen nettibarrikadeille ryntäämistä

Vassisen ajatusta olen mutustellut viime aikoina monta kertaa. Tuntuu, että mitä erilaisimmissa tilanteissa sännätään vauhdilla nettibarrikadeille ja kannustetaan muut mukaan vaikka firman vastaiseen Facebook-ryhmään, koska joku jossain on tehnyt jotain väärin. Ja kun se kerran on kaverin perustama tai kaverin kaverin, ja maailmassa on aina kuluttaja oikeassa, niin tietysti kimpassa kailotetaan nettiin.

Siis ennen kuin on varsinaisesti edes ehditty tutkailla, että mistä tässä oikeastaan on kyse.

Näin minäkin olen tehnyt.

Toki kannustan jakamaan kuluttajakommentteja ja tietoa yritysten toimintatavoista. Mutta koetan silti olla huumaantumatta kuvitteellisesta, pikkuruisesta nettivallastani. Maailmassa on jopa tärkeämpiäkin asioita kuin se, oliko cappuccinon vaahto mieleistäni.

Kehu myös yritykseen asti – vaikka kasvokkain

Monille meistä tärkeintä on jakaa kokemus kavereille tai tutuille netin kautta. Siksi palautetta ei välttämättä laiteta yritykselle asti.

Lisäksi monen firman palautejärjestelmät ovat kankeita tai toimimattomia: jos palautetta joskus lähettää, niin vastausta ei välttämättä saa koskaan. Kavereilta ja blogin lukijoilta sentään voin saada verkossa kommentteja, vertaistukea ja peukutusta.

Mutta kyllä silti kannattaisi edes yrittää jollain keinolla tiedottaa joskus myös yritystä. Ei lähellekään kaikissa firmoissa etsiskellä nettiin laiteltuja kuluttajakommentteja.

Minä ilahduin aikoinaan baarin kesätyöntekijänä, kun pomo tuli sanomaan, että joku asiakas oli tykännyt hymyilevästä palvelustani. Jos silloin olisi ollut Facebook, niin en olisi koskaan saanut tietää, jos tuo asiakas olisi laittanut päivityksen “Olipa kiva tyttö myymässä kaljaa!”

Jos netti on mielestäsi täynnä oksennuksia, vihapuhetta ja negatiivisia ajatuksia, niin ehkä voit itse vaikuttaa tilanteeseen ja jakaa positiivisia kuluttajakommentteja?

Mari Koistinen on kuluttajaekonomisti, viestinnäntekijä ja nettiaktiivi, joka ylläpitää Kulutusjuhla.fi -sivustoa.

Yksi kommentti artikkeliin ”Mari Koistinen: Nettikuluttajan harhainen vallantunne”

  1. Olen huomannut, että yrityksillä on palautevälineitä, mutta niiden käyttökynnyksiä ja asiakkaan psykologisia motiiveja ei ymmärretä. Palautteenannolle on rakennettu tarpeettomia kynnyksiä ja tilaisuutta vain valittaa ei yleensä anneta.

    Vertaisille avautuminen verkostopalveluissa kerää empatiaa, joka auttaa ärsytyksen purkamisessa. Minun maanantaiketutukseeni auttaa jos saa purnata jostain yhdentekevästä kavereille Facebookissa. Harva asiakaspalvelu pystyy samaan. Päin vastoin, jos asiakaspalvelun automaattivastaukset haisevat copy-pastelta, niin ärsyyntyminen vain kasvaa.

    Monille yrityksille ainoa palautekanava on sähköposti, jonka luonne on kuitenkin kuluttajien kannalta jatkuvassa muutoksessa: Miksi minun pitäisi antaa teille sähköpostiosoitteeni tai nimeni? Ei kuulu teille missä työskentelen tai opiskelen (monille työn/koulun sähköpostiosoite on ainoa).

    Ja jos sivuilla on palautelomake, niin se on yleensä ”piilotettu” omille sivuilleen – vanha käytäntö, joka nykyverkon ”kommentoi kaikkea” -kulttuurissa tuntuu pakoilulta.

    Asiakkaalta haetaan myös yleensä varsin tarkkaa tuote- ja taustatietoa, mikä on yrityksen kannalta tärkeää, mutta tuntuu asiakkaasta helposti turhauttavalta byrokratialta. Monikenttäinen palautelomake näyttää samalta kuin menisi varvas murtuneena terveyskeskukseen ja ensimmäiseksi pyydetään täyttämään kolmisivuinen yhteystietolomake. Ongelmaa haarukoivien lomakkeiden yleinen ongelma myös on, ettei mikään vaihtoehdoista tunnu sopivan omaan ongelmaan tai tietoa ei vain ole.

    Ja toki kyse on myös valtapelistä. Tekemällä asiasta julkinen, voidaan yritys pakottaa reagoimaan. Tunnustan itse toimineeni usein tällä tavalla jos yrityksen ensimmäiset reaktiot palautteeseeni ovat olleet asiattomia tai välinpitämättömiä.

    Facebook on muuten vääristänyt yritysten positiivisen palautteen keräämistä. Jos haluaisin kiittää, niin siinä minulle riittäisi intiimimpi palautekanava, mutta eikös minut yritetä pakottaa mainoslauseeksi kannustamalla tunnustamaan kiitollisuuteni julkisesti ”tykkäämällä”…

    Vastaa

Jätä kommentti

Tänään hyvää ja kevyttä pyörätreeniä vajaa pari tuntia. Eilen tunti hyötypyöräilyä, 1,5 tunnin kuntopiiri ja 1,5 tunnin uintitreeni. Aamuisin tietty venyttelyä ja seitsemän minuutin lihaskuntotreeni. Huomenna sitten juoksua! 

#triathlon @helsinkitriathlon
Tänään oli kiva päättää työviikko Helsingin tanssiopistolla @rauhatati kanssa! 🎉🔥
Tänään Sari Valton vieraana upean Elli Aaltosen kanssa keskustelemassa Yle Radio 1:n ohjelmassa Keskusteluja ihmisyydestä. Pääsimme pohtimaan 101 onnen päivää kirjani pohjalta elämän tarkoitusta, arvoja ja ajankäyttöä. 

”Jos tietäisit kuolevasi kolmen kuukauden päästä, miten käyttäisit viimeiset elonpäiväsi? Tekisitkö muutoksia ajankäyttöösi? Miten erottaa olennainen epäolennaisesta?”

https://areena.yle.fi/podcastit/1-72760580
Jippii! Tänään ilmestyi vihdoin mun uusi kirja 1,5 astetta parempi arki. Teos löytyy ääni- ja ekirjapalveluista sekä toki myös perinteisenä painettuna versiona kirjakaupoista tai kustantajan verkkokaupasta. 

Kirja kuvaa niitä valintoja, joita meidän on ilmastokriisin aikakaudella Suomen kaltaisissa yhteiskunnissa tehtävä. Iloinen uutinen on, että ilmastoystävällinen arki tekee planeetan ohella ennen kaikkea hyvää myös meille itsellemme!

#parempiarki #kirjat #kirjagram @gummeruskustannus
Revontulet! #koli
Ukko-Kolilla! #koli #ukkokoli
Rauhaa ja hyvää uutta vuotta kaikille! 

Mennyt vuosi onkin ollut aikamoinen. Teimme Third Rockissa noin sadalle yritykselle tai organisaatiolle noin 180 projektia. Palkkasimme seitsemän uutta asiantuntijaa ja liikevaihto kasvoi noin 50 % edellisestä vuodesta.

Omassa elämässä vuosi 2024 oli kaikkien aikojen paras liikuntavuosi. Kesäloman aluksi tein omatoimisen triathlonin täysmatkan, jota varten oli harjoiteltu koko alkuvuosi. Loppukesästä tein vielä pari puolimatkaa ja syksyllä 50-vuotissynttäripäivönä 50 km juoksun. Lisäksi vuoden aikana juoksin 12 puolimaratonia. Kuntoilua kertyi yhteensä 840 tuntia, keskimäärin noin 16 tuntia viikossa. 

Alkuvuonna ilmestyi 101 onnen päivää kirja ja joulun alla posti toi kotiin uuden kirjani 1,5 astetta parempi arki, joka ilmestyy heti tammikuun alussa 2025. Uusi ilmastoteos on viides kirjani. 

50-vuotissyntymäpäiväjuhlien järjestämisen sijaan päätin, että käyn seuraavan vuoden ajan joka viikko lounaalla ystävieni kanssa keskustelemaan elämän tarkoituksesta.

Kuntapolitiikan luottamustehtäviä varavaltuutetun lisäksi on ollut HSY:n ja Uudenmaan liiton hallituksissa sekä Uudenmaan liiton maakunnan yhteistyöryhmässä. Lisäksi olen saanut tehdä hiukan vapaaehtoistyötä eläinten oikeuksien puolesta Animalian hallituksessa. Kirsi Vuorisen kanssa olemme tehneet vuoden aikana yhteensä 21 jaksoa kestävyysmuutos-podcastia. 

Kaiken kaikkiaan vuoden aikana kertyi 929 kokousta ja 67 kotimaan matkapäivää. Ei yhtään laiva- tai lentomatkaa. Yhteensä 208 luettua tai kuunneltua kirjaa. Lisäksi lahjoitimme puolison kanssa vuoden aikana 9065 euroa eli noin kahdeksan prosenttia nettotuloistamme hyväntekeväisyyteen. Päivittäiset Duolingo-harjoitukset ruotsin ja espanjan osalta vaihtuivat nuottien harjoittelemiseen. Duolingo-harjoituksen tein jokapäivä ja putki on jatkunut nyt 1688 päivää. 

Kaiken kaikkiaan tämä on ollut henkilökohtaisesti erinomainen vuosi kun ei ole ollut kiire mihinkään ja on saanut tehdä juuri niitä asioita, joita on halunnutkin tehdä. Vuoden vaihteen saan olla Kolilla perheen ja ystävien kanssa.
Kyllä Turussakin osataan tehdä hyvää pyöräkatua!
Hyvää joulua!
Posti toi kotiovelle parhaan joululahjan! Uuden kirjani 1,5 astetta parempi arki - miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi. 

Unboxing-videon kuvasi ja editoi 10-vuotias lapseni. 

#unboxing #parempiarki #kirja @gummeruskustannus
Tietokirjailija ja vaikuttaja Leo Straniuksen 1,5 astetta parempi arki – Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnelliseksi(Gummerus) on konkreettinen opaskirja, joka auttaa valitsemaan viisaammin ja voimaan paremmin. Kirjassaan Stranius havainnollistaa esimerkein, miksi tiivis asuminen, minimalistinen kuluttaminen, vegaaninen ruokavalio ja muut ilmastoystävälliset valinnat eivät merkitse raskasta ja kurjaa elämää, vaan tekevät hyvää meille itsellemme.

Mitä hyötyä on siitä, että omistaa vain vähän tavaraa? Miten tehdä ilmastoystävällinen pikalounas etätyöpäivän keskellä? Miten arvioida oman toiminnan päästöjä ja vaikuttavuutta? Leo Stranius antaa uutuuskirjassaan 1,5 astetta parempi arki välineitä oman hiilijalanjäljen pienentämiseen avaamalla konkreettisia hiililaskelmia arjen eri valinnoista.

”1,5 asteen kanssa linjassa oleva arki on monella tavalla hyvää. Kun elää omien arvojensa mukaan ja tekee itseään suurempia ja planeetan kannalta merkityksellisiä asioita, kasvattaa henkistä hyvinvointiaan ja vahvistaa omaa mielenterveyttään. Näin ei tarvitse elää jatkuvassa ristiriidassa sen kanssa mitä tietää ja mitä tekee”, Stranius kirjoittaa kirjassaan.

Straniuksen mukaan päästötavoitteiden mukainen arki tuo elämään levollisuutta ja onnellisuutta. Myös henkilökohtainen varallisuus kasvaa, kun kuluttaa vähemmän.

”Monet asiat ovat paljon yksinkertaisempia ja helpompia, kun turhat asiat rajautuvat arjesta kokonaan pois häiritsemästä. Ravintolassa ja kaupassa valinnat ovat selkeitä. Lomamatkat ja siirtyminen paikasta toiseen tapahtuvat selkeiden periaatteiden mukaan. Yksinkertaisuus, tehokkuus ja taloudellisuus sekä terveellisyys yhdistyvät kauniilla tavalla hyväksi kokonaisuudeksi”, Stranius kirjoittaa.

”Voisiko 1,5 asteen ilmastoystävällinen arki näyttää yhä useammalle houkuttelevammalta, jos se kehystettäisiin hyveellisyyden ja pyyteettömyyden sijaan oman edun tavoittelulla? Itsekkyydellä. Siitähän tässä kaikessa lopulta on kysymys: siitä, että meillä kaikilla olisi paljon nykyistä parempi elämä.”
Mistä voimaa vastuullisuustyöhön multikriisien aikakaudella? Tietysti työskentelystä planeetan puolesta! Aika hieno loikka ollaan tehty Third Rockissa viimeisen reilun neljän vuoden aikana. 

”Third Rock on muuttunut neljässä vuodessa kolmen ihmisen pienestä ja intohimoisesta vastuullisuuspalveluita tarjoavasta yrityksestä jo 17 asiantuntijan vaikuttavaksi yhteisöksi. Vuoden 2024 aikana olemme palvelleet peräti 96 yritystä tai organisaatiota 156 projektin muodossa.”

https://thirdrock.fi/mista-voimaa-vastuullistyohon-multikriisien-aikakaudella/