Mari Koistinen: Nettikuluttajan harhainen vallantunne

Vieraskynäblogissa Mari Koistinen

Netin myötä kuluttajilla on valtaa enemmän kuin ennen. Kun kahvipöytä laajenee verkkoon, niin kokemukset ja vinkit tuotteista, palveluista ja uutisista liikahtelevat vauhdikkaammin ja laajemmin.

Samalla voimme velvoittaa yritykset kuuntelemaan ja reagoimaan.

Tätä on nyt useampi vuosi kerrottu. Mutta muuttuuko maailma oikeasti tämän vallantunteen ja jakamisen myötä?

Ei välttämättä.

Näin totesi Riku Vassinen jo pari vuotta sitten:

“Se, että kuluttajilla on valta sosiaalisessa mediassa tarkoittaa yleensä sitä, että valitamme asiakaspalvelusta tai otamme herneet nenään täysin merkityksettömästä mainosfilmistä. [- – -] Pikkuasiat saavat netissä monesti kohtuuttoman painoarvon. Enkä tällä tarkoita, etteivät ihmiset puhuisi oikeista asioista. Ne ovat silti vain pikkuasioita.”

Harkitse ennen nettibarrikadeille ryntäämistä

Vassisen ajatusta olen mutustellut viime aikoina monta kertaa. Tuntuu, että mitä erilaisimmissa tilanteissa sännätään vauhdilla nettibarrikadeille ja kannustetaan muut mukaan vaikka firman vastaiseen Facebook-ryhmään, koska joku jossain on tehnyt jotain väärin. Ja kun se kerran on kaverin perustama tai kaverin kaverin, ja maailmassa on aina kuluttaja oikeassa, niin tietysti kimpassa kailotetaan nettiin.

Siis ennen kuin on varsinaisesti edes ehditty tutkailla, että mistä tässä oikeastaan on kyse.

Näin minäkin olen tehnyt.

Toki kannustan jakamaan kuluttajakommentteja ja tietoa yritysten toimintatavoista. Mutta koetan silti olla huumaantumatta kuvitteellisesta, pikkuruisesta nettivallastani. Maailmassa on jopa tärkeämpiäkin asioita kuin se, oliko cappuccinon vaahto mieleistäni.

Kehu myös yritykseen asti – vaikka kasvokkain

Monille meistä tärkeintä on jakaa kokemus kavereille tai tutuille netin kautta. Siksi palautetta ei välttämättä laiteta yritykselle asti.

Lisäksi monen firman palautejärjestelmät ovat kankeita tai toimimattomia: jos palautetta joskus lähettää, niin vastausta ei välttämättä saa koskaan. Kavereilta ja blogin lukijoilta sentään voin saada verkossa kommentteja, vertaistukea ja peukutusta.

Mutta kyllä silti kannattaisi edes yrittää jollain keinolla tiedottaa joskus myös yritystä. Ei lähellekään kaikissa firmoissa etsiskellä nettiin laiteltuja kuluttajakommentteja.

Minä ilahduin aikoinaan baarin kesätyöntekijänä, kun pomo tuli sanomaan, että joku asiakas oli tykännyt hymyilevästä palvelustani. Jos silloin olisi ollut Facebook, niin en olisi koskaan saanut tietää, jos tuo asiakas olisi laittanut päivityksen “Olipa kiva tyttö myymässä kaljaa!”

Jos netti on mielestäsi täynnä oksennuksia, vihapuhetta ja negatiivisia ajatuksia, niin ehkä voit itse vaikuttaa tilanteeseen ja jakaa positiivisia kuluttajakommentteja?

Mari Koistinen on kuluttajaekonomisti, viestinnäntekijä ja nettiaktiivi, joka ylläpitää Kulutusjuhla.fi -sivustoa.

Yksi kommentti artikkeliin ”Mari Koistinen: Nettikuluttajan harhainen vallantunne”

  1. Olen huomannut, että yrityksillä on palautevälineitä, mutta niiden käyttökynnyksiä ja asiakkaan psykologisia motiiveja ei ymmärretä. Palautteenannolle on rakennettu tarpeettomia kynnyksiä ja tilaisuutta vain valittaa ei yleensä anneta.

    Vertaisille avautuminen verkostopalveluissa kerää empatiaa, joka auttaa ärsytyksen purkamisessa. Minun maanantaiketutukseeni auttaa jos saa purnata jostain yhdentekevästä kavereille Facebookissa. Harva asiakaspalvelu pystyy samaan. Päin vastoin, jos asiakaspalvelun automaattivastaukset haisevat copy-pastelta, niin ärsyyntyminen vain kasvaa.

    Monille yrityksille ainoa palautekanava on sähköposti, jonka luonne on kuitenkin kuluttajien kannalta jatkuvassa muutoksessa: Miksi minun pitäisi antaa teille sähköpostiosoitteeni tai nimeni? Ei kuulu teille missä työskentelen tai opiskelen (monille työn/koulun sähköpostiosoite on ainoa).

    Ja jos sivuilla on palautelomake, niin se on yleensä ”piilotettu” omille sivuilleen – vanha käytäntö, joka nykyverkon ”kommentoi kaikkea” -kulttuurissa tuntuu pakoilulta.

    Asiakkaalta haetaan myös yleensä varsin tarkkaa tuote- ja taustatietoa, mikä on yrityksen kannalta tärkeää, mutta tuntuu asiakkaasta helposti turhauttavalta byrokratialta. Monikenttäinen palautelomake näyttää samalta kuin menisi varvas murtuneena terveyskeskukseen ja ensimmäiseksi pyydetään täyttämään kolmisivuinen yhteystietolomake. Ongelmaa haarukoivien lomakkeiden yleinen ongelma myös on, ettei mikään vaihtoehdoista tunnu sopivan omaan ongelmaan tai tietoa ei vain ole.

    Ja toki kyse on myös valtapelistä. Tekemällä asiasta julkinen, voidaan yritys pakottaa reagoimaan. Tunnustan itse toimineeni usein tällä tavalla jos yrityksen ensimmäiset reaktiot palautteeseeni ovat olleet asiattomia tai välinpitämättömiä.

    Facebook on muuten vääristänyt yritysten positiivisen palautteen keräämistä. Jos haluaisin kiittää, niin siinä minulle riittäisi intiimimpi palautekanava, mutta eikös minut yritetä pakottaa mainoslauseeksi kannustamalla tunnustamaan kiitollisuuteni julkisesti ”tykkäämällä”…

Kommentointi on suljettu.

Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!