Euroopan parlamentti käsittelee laivojen rikkipäästödirektiiviä. Komissio antoi ehdotuksensa elokuun lopulla.
Kesän ja alkusyksyn mittaan on saatu kuulla teollisuuden valitusta aiheesta. Tänään aamulenkillä ollessani radiouutisissa nostettiin jälleen esiin Elinkeinoelämän keskusliiton kriittinen suhtautuminen päästöjen rajoittamiseen.
Suomen hallituksen mielestä rikkipäästöjen vähentäminen laivaliikenteessä on kannatettava tapana vähentää ympäristö- ja terveyshaittoja kustannustehokkaasti. Hyvä! Ympäristöministeriön tiedotteessa (15.9.2011) todetaan seuraavaa:
”Komission arvion mukaan terveys- ja ympäristöhyödyt ovat 3-12 kertaiset verrattuna muutoksesta aiheutuviin kustannuksiin. Direktiivin arvioidaan estävän 17 000–24 000 ennenaikaista kuolemaa vuodessa EU:n alueella.”
Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) mielestä rikkidirektiivi aiheuttaa kohtuuttomat kustannukset. Tiina Haapasalo kirjoittaa EK:n sivuilla aiheesta seuraavaa:
”Teollisuuden merirahtien hinnat nousisivat Suomessa kerralla 30–50 prosenttia. Tämän hetken öljyn hintatasolla se merkitsisi pysyvää vuosittaista 600 miljoonan euron lisäkustannusta merikuljetuksille.”
Ilmeisesti teollisuus on tähän mennessä saanut ulkoistettua yhteiskunnan maksettavaksi nuo 600 miljoonan euron lisäkulut. Saastuttajan kuuluu maksaa. Ja mielestäni tässä tapauksessa saastuttaja voisi maksaa rikkipäästöistä aiheutetut vahingot jopa takautuvasti.
Satu Hassi on valittu rikkidirektiivin esittelijäksi EU-parlamentissa. Toivottavasti hän saa läpi ympäristön kannalta mahdollisimman tiukan esityksen ja pistää saastuttajat maksamaan.