Eduskuntavaaleista (17.4.) tuntuu olevan jo ikuisuus vaikka todellisuudessa aikaa on kulunut vain kolme viikkoa. Pyysin kampanjan jälkeen tukiryhmältäni (161 henkilöä) palautetta pieneen kyselyyn. Vastauksia sain yhteensä 36 kpl.
Oheisessa kuvassa on keskiarvot siitä miten eduskuntavaalikampanjani onnistui tukiryhmän mielestä kussakin teemassa (vaihtoehto 1=huonosti – vaihtoehto 5=erinomaisesti):
Tässä lisäksi vielä kampanja tiivistetysti numeroita sekä vapaa arvioni siitä, mikä kampanjassani onnistui, mitä olisi voinut tehdä paremmin ja mitä jatkossa pitäisi ottaa huomioon.
1. Kampanja numeroina:
– Ääniä: 1429 kpl.
– Rahaa käytetty: 15 096,26 euroa, josta lahjoituksia 3 301 euroa ja loput omaa rahaa
– Omaa aikaa käytetty: 517 tuntia
– Tukiryhmässä mukana: 161 henkilöä
– Luukutus: 47 henkilöä jakeli yhteensä 20 083 esitettä + 2 000 kpl suorajakeluna
– Katujakelu: 31 henkilöä jakeli yhteensä 28 600 esitettä
– Haastattelut mediaan: 26 kpl
– Puhetilaisuudet tai paneelikeskustelut: 34 kpl
– Itse järjestetyt tilaisuudet: 3 kpl
– Kirjoituksia/kolumneja: 11 kpl
– Blogikirjoituksia: 90 kpl.
– Blogissa kävijöitä: helmikuu 14 924, maaliskuu 20 301, huhtikuu 36 249, vaalipäivänä 2 598, vaalipäivän jälkeinen päivä 4 128.
– Vaalivideoita katsottu yhteensä 1 722 kertaa.
– Facebook-faneja: 644 kpl
– Twitter seuraajia: 710 kpl
2. Mikä kampanjassa onnistui parhaiten?
– Tukiryhmä oli iso ja porukkaa oli hienosti mukana
– Yleisilme oli onnistunut
– Esite oli hyvä
– Suosittelijat verkkosivuilla vakuuttivat
– Politiikka abc..ö oli onnistunut
– Oman henkilöhistorian/taustan avaaminen sai suosiota
– Katukampanjointi onnistui hyvin
– Vegaaniset kasviskekkerit saivat suosiota
– Blogi ja vieraskynätekstit toimivat
– Soittelu tukiryhmän keräämiseksi onnistui hyvin
– Pyörämainokset
– Hyvä ja positiivinen tekemisen meininki
3. Mitä kampanjassa olisi voinut tehdä paremmin?
– Videot
– Ansaittua mediaa ei saatu (julkistaminen olisi kannattanut olla vielä myöhemmin)
– Tukiryhmän keräämisen ja kampanjan suunnittelun olisi voinut aloittaa jo joulukuun alussa
– Äänekäs kevät -tapahtuma ei tavoittanut uutta yleisöä
– Tukiryhmän työnjakoa olisi kannattanut miettiä enemmän jo soitteluvaiheessa
– Kampanjateemojen nostaminen julkiseen keskusteluun ei onnistunut
4. Mitä kannattaisi jatkossa erityisesti ottaa huomioon?
– Kampanjan suunnittelu 1 kk aiemmin
– HS-mainos ensimmäisenä ennakkoäänestyspäivänä
– Mainokset Luonnonsuojelija- ja Suomen Luonto -lehtiin
– Ratikkamainoksiin vain nimi ja naama
– Esite: Henkilöesittely mukaan
– Videoblogin pitäminen videoiden sijaan
– Suorajakelu luukuttamisen sijaan
– Facebook-mainonnan aloittaminen aiemmin
– Katukampanjan aloittaminen aiemmin
– Katukampanjassa pitäisi olla roll-up, Leo Stranius -takki tai iso banderolli
– Rahoitus: Lahjoita työpäiväsi palkka/vaalitoimitsijan palkka kampanjaan
– Kohderyhmän, katukampanjoinnin ja luukutuksen (paikkojen) vielä tarkempi suunnittelu
– Facebookin fanisuvun ja Twitterin parempi hyödyntäminen
– Verkkosivut selkeämmäksi