Risto Isomäki: Tämän ajan tärkeimmät asiat

Vieraskynäblogissa Risto Isomäki

Suomalainen poliittinen keskustelu pyörii pienien ja arkipäiväisten asioiden ympärillä. Pieni korotus eläkkeisiin, maitolitran hinta, prosentin muutos verotuksessa, 20 euroa pois jostakin tietystä tuesta, 18 euron korotus johonkin tiettyyn maksuun.

Pienet asiat ovat tärkeitä, koska ihmisten arki ja elämä muodostuvat niistä. Poliitikkojen täytyy olla kiinnostuneita myös pienistä asioista.

On kuitenkin ongelmallista, jos lukuisat liian pienet asiat vievät kaiken poliittisen keskustelutilan ja muodostavat viidakon, joka vaikeuttaa suurempien kysymyksien hahmottamista. Sillä politiikassa tarvitaan myös suhteellisuuden tajua. Kaikki asiat eivät ole yhtä oleellisia.

Sosiaalisten kysymysten puolella kaksi ongelmaa on todennäköisesti ylitse muiden. Kaksikymmentä vuotta sitten Suomella oli yksi maailman parhaista terveydenhuoltojärjestelmistä. Nyt terveydenhuoltomme on Länsi-Euroopan huonoimpia. Sen keskelle syntyy koko ajan lisää huonosti toimivia aukkoja. Hammashuoltoon, tuki- ja liikuntaelinsairauksien alueelle, erilaisten sairauksien ennaltaehkäisyyn…

Samaan aikaan yhä suurempi osa kaikista valtion toteuttamista tulonsiirroista hyödyttää yhä suoremmin keskiluokkaa eikä köyhiä ihmisiä. Miksi on niin vaikea tehdä mitään terveydenhuollon murenemiselle ja syvenevälle köyhyydelle? Olisiko ongelma, ainakin osin, kaikissa niissä kuuluisissa lillukanvarsissa?

Pitkän päälle vielä paljon ongelmallisempaa on kuitenkin se, että suuret ympäristöongelmat ovat viime aikoina jääneet taas pahasti paitsioon poliittisissa keskusteluissa. Huolimatta Fukushiman onnettomuudesta, huolimatta siitä että viime vuosi löi Grönlannissa kaikki entiset sulamisennätykset. Huolimatta siitä että kolmannes Amazonasista on juuri muuttunut, ainakin väliaikaisesti, tärkeästä hiilinielusta suureksi hiilipäästöjen lähteeksi.

Ilmasto- ja energiakysymykset eivät vielä häiritse arkeamme merkittävästi. Mutta jos tällaisiin ongelmiin ei reagoida ajoissa, me ajaudumme pian tilanteeseen, jossa ne hallitsevat koko elämäämme ja jättävät vain hyvin vähän tilaa millekään muulle.

Käsistä karkaava ilmaston lämpeneminen voi sotkea maailmantalouden tuhannella eri tavalla, sillä rakentamamme järjestelmät ovat kaikki hyvin hauraita. Jos Grönlannin sulaminen jatkuu nykyisellä vauhdilla, omat talvemme saattavat väliaikaisesti viiletä merkittävästi jäävuorien nielemän lämmön ja Golf-virran pohjoisen haaran hyytymisen takia.

Jos emme kehitä ajoissa vaihtoehtoja öljylle ja maakaasulle, niiden hinta räjähtää pian niin korkealle, että talous alkaa sahata yhä hurjempaa tahtia ylös ja alas fossiilisten polttoaineiden hintojen mukana.

Toisaalta jos haluamme korvata nykyistä isomman osan öljystä ja maakaasusta ydinsähköllä, joudumme siirtymään nykyisistä ydinvoimaloista jonkinlaisiin hyötöreaktoreihin. Tämä saattaisi ajan mittaan synnyttää maailmaan kymmeniä uusia ydinasevaltioita, sillä hyötöreaktorien polttoaineet soveltuvat sellaisenaan ydinaseiden rakentamiseen.

Uusiutuvat energiamuodot ja energiatehokkuuden kasvattaminen ovat edelleen monille suhteellisen etäisiä asioita. Ne ovat kuitenkin lähes varmasti oman aikamme kaikkein tärkeimmät asiat.

Risto Isomäki on tieteis- ja tietokirjailija

2 kommenttia artikkeliin ”Risto Isomäki: Tämän ajan tärkeimmät asiat”

  1. Ilmastonmuutos meni ”pois muodista”, eikä siitä vaalitenteissä juuri puhuta. Politiikan on ilmeisen vaikea muutenkin hallita mitään, mikä vaatii yhtä vaalikautta pidempää määrätietoista toimintaa. Asiat polkevat paikoillaan, vaikka pitäsi jo mennä vauhdilla eteenpäin.

    ”hyötöreaktorien polttoaineet soveltuvat sellaisenaan ydinaseiden rakentamiseen”

    IFR-projektin johtaja Charles Till sanoo tähän:

    ”Yes. Well, it doesn’t. As simply as that.”

    Kumpaa uskoa, kirjailija Isomäkeä, vai ydinfyysikko Tilliä, jonka haastattelu täällä:

    http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/reaction/interviews/till.html

    Mielelläni kuulisin myös Isomäen mielipiteen sulasuolareaktorista:

    http://wp.me/pbZwh-K0

    Toriumia käyttävä hyötöreaktori. Passiivisesti turvallinen, ei tarvitse natriumia, eikä siinä synny plutoniumia.

    Toriumia syntyy sivutuotteena muussa kaivostoiminnassa määrä, jolla sähköistäsi koko maailman. Jätettä syntyy nykyistä vähemmän, ja sen loppusijoitusajaksi riittää 300 vuotta nykyisen tuhansien vuosien sijasta.

    Lisäksi haluaisin kuulla perustelun, millä tavalla fossiilisista polttoaineista luopuminen olisi helpompaa jos yksi potentiaalinen fossiiliton energiamuoto jätetään pois sen sijaan, että niitä käytettäisiin kaikkia? Esim. maailman johtava ilmastotutkija James Hansen on sitä mieltä, että ydinvoima tulisi pitää mukana ja kehittää myös ihan siltä varalta, jos uusiutuvat eivät pystykään korvaamaan fossiilisia.

Kommentointi on suljettu.

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin