Viikkopäiväkirja 41 (11.-17.10.2010)

Maanantaina kävin aamulla juoksemassa ja venyttelin. Lauantain maratonin jälkeen juoksu sujui leppoisasti ja teki todella hyvää. Aamupäivällä tein selvitystä verkkovaikuttamiseen liittyen. Iltapäivällä vedin Luonto-Liiton toimistokokousta ja tapasin Sharewoodin Harri Jylhää. Alkuillaksi suuntasin Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan ympäristösuojelupiirin opiskelijailtaan, jossa kävin lyhyesti läpi ympäristöalan opiskelijoille Uudenmaan ympäristö- ja luonnonsuojeluhaasteita. Kirjoitukseni ilmastopolitiikkaan liittyen julkaistiin CO2-raportti.fi -sivulla: ”En muistanut, että Suomen ilmastopolitiikka on näin masentavaa”.

Tiistaina istuin aamupäivän opetusministeriön järjestämässä järjestöpäivässä. Tilaisuudessa juhlittiin mm. pian eläkkeelle siirtyvää nuorisoyksikön johtajaa Olli Saarelaa. Pikaisen yliopistolla nautitun lounaan jälkeen pyöräilin Kauniaisiin Humanistisen ammattikorkeakoulun kulttuuriradikalismipäivään puhumaan siitä, voiko ympäristöjärjestö olla radikaali. Kauniaisista hyppäsin Vihtiin menevään bussiin, jossa olin puhumassa vielä ilmastopolitiikasta ”kylät ja ilmastonmuutos” -tilaisuudessa. Opin tilaisuudessa Sitran Eeva Hellströmiltä, että etätyön sijaan pitäisi puhua lähityöstä.

Keskiviikkona istuin aamupäivän Kestävän kehityksen toimikunnan kokouksessa. Ympäristöjärjestöt ovat pitkään toimineet sen puolesta, että Suomi, Euroopan unioni ja teollisuusmaat sitoutuisivat vähintään 40 prosentin päästövähennyksiin vuoteen 2020 mennessä. Valitettavasti tässä on epäonnistuttu surkeasti. Kokouksessa puhunut Uudenkaupungin kaupunginjohtaja on saavuttanut paljon enemmän. Uusikaupunki on sitoutunut 85 prosentin päästövähennyksiin vuoteen 2020 mennessä. Säätytalolta pyöräilin Luonto-Liiton toimiston ja budjettikeskusteluiden kautta Vantaalle kauppakeskus Jumboon MetropoliAreena-tilaisuuteen, jossa olin puhumassa liikennepolitiikasta. Kirjoittelin aiemmin aiheesta tänne: Viihtyisä metropoli olisi vapaa autopakosta. Pääkaupunkiseudulle tarvittaisiin maksuton joukkoliikenne. Rahat tähän saataisin ruuhkamaksuista, joka on tehokkain yksittäinen keino liikenteen haittojen vähentämiseksi.

Torstaina istuin koko päivän Luonto-Liiton toimistolla käyden läpi posteja ja papereita. Kirjoittelin muutamia työsopimuksia, valmistelin syysvaltuuston ja hallituksen kokousta sekä toimintasuunnitelmaa vuodelle 2011. Iltapäivällä pidimme lisäksi puhelinpalaverin Luonto-Liiton puheenjohtajiston kanssa tulevan hallituksen kokouksen esityslistasta. Rentouttava ja mukava päivä.

Perjantaina kävin aamulla juoksemassa ja vietin kokousvapaata päivää Luonto-Liiton toimistolla. Päivä sujahti toimintasuunnitelmaa ja yhdeksän kuukauden toimintakertomusta valmistellessa. Illaksi matkustimme Annukan kanssa Tampereelle viettämään 48 tunnin nonstoplomaa.

Viikonloppuna nautimme Annukan kanssa Tampereen tarjonnasta. Kävimme syömässä Gopalissa, istumassa alkuiltaa ravintola Kahvilla sekä kävelemässä Pyynikillä. Lisäksi teimme noin 15 minuutin seinääntuijotusharjoituksen, lueskelimme lehtiä ja kirjoja sekä keskustelimme menneestä ja tulevasta. Sunnuntaina kävimme juoksemassa ja palasimme Helsinkiin. Siivosin sekä valmistauduin tulevan viikon esityksiin ja kirjoitushommiin.

Viikon aikana kävin juoksemassa 3 kertaa  (yhteensä 28 km) ja pyöräilin 115 km. Työtunteja ja yhteiskunnallista vapaaehtoistyötä kertyi viikon aikana yhteensä 70,5 tuntia.

Viikon osalta olen kiitollinen hyvistä seminaareista/keskustelutilaisuuksista, joissa olen saanut olla mukana. Olen myös kiitollinen viettämästämme ajasta ja hyvistä keskusteluista Annukan kanssa. Erityisen kiitollinen olen siitä, että viikonlopun aikana sain kiteytettyä Q3:n tulokset ja Q4:n tavoitteet sekä tehtyä katsauksen vuoden 2011 tuleviin juttuihin. Lisäksi olen kiitollinen, että Luonto-Liiton toimintasuunnitelma ja budjetti vuodelle 2011 alkavat olemaan kasassa.

Viikon aikana olen oppinut, että etätyön sijaan kuvaavampaa on puhua lähityöstä. Olen oppinut, että joskus kannattaa kokeilla esityksen pitämistä kokonaan käänteisessä järjestyksessä alusta loppuun. Olen myös oppinut, että omien Facebook-päivitysten suhteen pitäisi olla selväsanainen, koska osa ihmisistä lukee noita päivityksiä niin pikaisesti. Lisäksi olen oppinut omista arvoistani, elämänkatsomuksesta ja Zen-buddhalaisuudesta.

Tulevan viikon aikana pohdimme järjestöjen Cancunin ilmastokokoukseen liittyvää vaikuttamistyötä, olen pitämässä aamunavausta Viikin Norssissa Itämerestä, puhumassa omasta blogistani blogipaneelikeskustelussa ja osallistun ympäristötietoisuutta käsittelevään työpajaan Säätytalolla. Viikonloppuna on edessä vielä Luonto-Liiton hallituksen kokous, esitys kansainvälisestä ilmastopolitiikasta Ilmari-koulutuksessa ja ystävien muutto yläkertaan.

#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.