Kuluttajuuden myytti

Luin Kuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirjan (2008) Kulutuksen politiikat arjen muovaajana. Kirja on ladattavissa pdf-tiedostona täältä.

Teos ei sinällään tarjonnut mitään uutta. Mielenkiintoisin osa löytyi lopun puheenvuoroista. Mika Panzarin viimeinen artikkeli ”Kuluttajuuden myytti politiikassa” palautti mieleen muutaman perusasian, joka kulutuskeskustelussa kannattaisi muistaa. Varsinkin silloin kun väitetään, että kuluttajat tarvitsevat lisää tietoa, jotta osaavat vaatia parempia (esimerkksi ympäristöystävällisempiä) tuotteita tai että jokaisen ihmisen pienillä teoilla on merkitystä.

Uskomus kuluttajan vaikutusmahdollisuuksista pitää sisällään usein ajatuksen rationaalisesta kuluttajasta, joka toimii itsenäisesti ja johdonmukaisesti oman hyötynsä maksimoiden. Vihreän kuluttajuuden noustessa nämä ihmiset alkavat toimia myös ympäristön kannalta järkevästi. Panzarin mukaan ei ole kuitenkaan mitenkään selvää, että arjen rutiineissa tieto johtaisi toimintaan. Ajatus, että ihmiset tekisivät harkittuja valintoja asenteiden ja tietojen mukaan on pikemminkin harhainen.

Panzarin mukaan markkinatutkimuksissa käy ilmi, että omia investointipäätöksiä vahvistava tutkimustieto otetaan yleensä kiitollisena vastaan, mutta vastakkaiseen tietoon suhtaudutaan välinpitämättömästi tai kiistäen. Tehtyjä linjauksia ei haluta muuttaa. Ihmiset pikemminkin ajautuvat markkinoilla kuin tekevät aktiivisia valintoja.

Lisäksi pitäisi muistaa, että arjen ympäristöä eniten kuormittavat päätökset tehdään esimerkiksi yhdyskuntarakenteen ja liikenteen osalta enemmän kollektiivien tasolla kuin yksilöiden toimesta. Sama koskee tietysti myös jätehuoltoa tai energiankulutusta. Toki yhtä harhainen on kuva ulkoa ohjautuvasta kuluttajasta, joka toimii tunteiden ja brändien vallassa osana tiedostamatonta massaa.

Panzarin mukaan ajankäyttötutkimukset kertovat, että ihmisten muutokset kuluttamisessa ovat hyvin hitaita. Muutoshaluttomuus ja -kyvyttömyys leimaavat kulutusyhteiskuntaa enemmän kuin jatkuva muutos. Huomio pitäisi siis kiinnittää asenteista toimintaa ohjaaviin rutiineihin ja ihmisen käyttäytymisen tarkkailuun.

* * *

Kuningaskuluttajan avuksi tarvitaan rohkeita kokeiluja. Kuluttajatiedon lisäämisen sijaan tulisi keskittyä konkreettisiin hankkeisiin, jotka vaikuttavat ja muuttavat arjen rutiineja. Näitä voivat olla vaikka ravintoloiden tupakointikielto, hiilineutraalit kunnat, koulujen kasvisruokapäivä, ruuhkamaksut tai henkilökohtaiset päästökiintiöt.

Kokeilujen myötä ihmiset huomaavat muutosten edut ja haitat valistusta paremmin. Konkreettisten hankkeiden myötä ihmisten on mahdollista hahmottaa, mitä kyseinen muutos omassa elämässä tarkoittaa. Lisäksi kokeilut edistävät laajempaa kansalaiskeskustelua. Varsinkin silloin kun niiden pysyvyydestä voi äänestää Tukholman ruuhkamaksukokeilun tapaan.

3 kommenttia artikkeliin ”Kuluttajuuden myytti”

  1. Olipa mainio kirjoitus.

    Mielenkiintoinen lisävaikeus on tietty se, että yksilöä ei voida komentaa muuttamaan elämäänsä, vaan muutoksista on aina neuvoteltava.

    Jos neuvotteluun löydettäisiin jonkinlainen toimiva ”kaava”, joka saisi ihmiset mieltämään muutokseen sisältyvät myönteiset puolet kielteisiä puolia arvokkaammiksi – kuten vaikka juuri mainitsemasi ravintoloiden tupakointikielto, tai itse esimerkkinä usein käyttämäni helsinkiläisten rockklubien yhteispäätös aikaistaa soittoaikojaan – enemmistö ihmisistä todennäköisesti kannattaisi muutoksia, koska kokisi sekä hyötyvänsä niistä suoraan että mieltäisi ne epäsuorasti kannatettaviksi.

    Olisikin tärkeää miettiä, miten neuvotteluja käydään. Pelkkä muutosten myönteisten puolten listaaminen kun ei usein riitä, kuten keskustelut ilmastonmuutoksesta, ruuhkamaksuista jne. selkeästi osoittavat ja jonka Pantzar ja sinä toitte hyvin esille. Kielteisistä puolista puhuminen puolestaan koetaan usein pelotteluksi ja ideologiseksi käännyttämiseksi – mikä luonnollisesti vain lisää vastustusta entisestään.

    Erinomainen esimerkki onnistuneesta neuvottelusta on – banaaliudestaan huolimatta – Obaman presidentinvaalikampanja. Demokraattinen prosessi sai enemmistön ihmisistä äänestämään muutoksen puolesta, tulevaisuuden epämääräisyydestä huolimatta. Mikä oli menestyksen avain? Karisma tietty, mutta myös äärimmäisen selkeä artikulaatio. Eikä vain puheretoriikka, vaan jo ”The Audacity of Hope -teoksessa artikuloitu poliittinen ohjelma, jota johdonmukaisesti avattiin koko ajan yhä laajemmalle yleisölle.

Kommentointi on suljettu.

Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!