Keskiviikko 10.9.2008 – Poliisi ja kuluttajamuotti

Suomen luonnonsuojeluliiton etusivulle kirjoittamani kolumnin hallituksen budjettiesityksestä löytyy tästä: http://www.sll.fi/kolumni/.

Vietin päivän Tampereen Hervannassa. Osallistuin poliisien toimintaympäristön arviointiseminaariin. Oma puheenvuoroni käsitteli yhteiskunnallisia liikkeitä ja talonvaltauksia. Yllättävän moni poliisijohdosta oli itse käynyt vallatussa talossa.

Itselläni oli mahdollisuus kuunnella pari päivillä pidettyä mielenkiintoista esitelmää. Helsingin yliopiston viestinnän laitoksen tutkija Liina Puustinen on tehnyt erittäin mielenkiintoisen väitöskirjan (Kuluttajamuotti – Kuluttajuuden tuottamisesta mainonnan instituutioissa, https://oa.doria.fi/handle/10024/36405).

Puustisen mukaan kulttuurin läpimainonnallistuminen näkyy esimerkiksi siinä, että myös kolmannen sektorin toimijat käyttävät jatkuvasti hyväkseen mainosalan ammattilaisten osaamista. Puustinen luokittelee (epävirallisesti) kuluttajat seuraaviin luokkiin: rationaalinen kuluttaja, kuningaskuluttaja, pakeneva kuluttaja, oikukas kuluttaja, itseään toteuttava kuluttaja ja manipuloitava kuluttaja.

Alkuillasta kommentoin City-lehden tulevaa juttua kevytaktivismista ja poseerasin kuvaajan edessä Pasilan juna-asemalla.

Jätä kommentti