Keskiviikko 19.3.2008 – Tuulivoimalat ja lintukuolemat sekä tieliikenteen melu

Tuulivoimaloiden linnustovaikutuksista puhutaan aina silloin tällöin. Verrattuna sähköverkkoon tai muihin rakennuksiin sekä tieliikenteeseen kyseessä on mitätön ongelma. Suomessa sähköverkkoon kuolee vuosittain noin 200 000 lintua ja rakennuksiin (ikkunat) noin 500 000 lintua. Tieliikenne tappaa huikeat 4 300 000 lintua Suomessa joka vuosi! Tuulivoimaloihin Suomessa kuolee noin 100 lintua vuodessa eli 1-1,5 lintua tuulivoimalaa kohden. (SY721 Tuulivoimaloiden linnustovaikutukset: http://www.environment.fi/default.asp?contentid=99318&lan=fi).

Selvityksessä todetaan mm seuraavaa: ”Törmäysriski tuulivoimaloihin on pieni, koska linnut näkevät ja kuulevat ne kaukaa. Väistäminen tapahtuu jo 100-500 metrin etäisyydeltä, myös yöllä. Näillä tekijöillä ei ole merkittävää vaikutusta törmäysten määrään: voimalan koko, teho ja väri sekä voimalan sijainti maa- tai vesialueella.” Sen sijaan pikkulintuja kuolee suhteellisesti vähemmän kuin isoja. ”Törmäyksiä kasvattaa huomattavasti tuulipuiston sähköverkon rakentaminen ilmajohdoiksi tai voimaloiden valaisu yöllä kirkkain valonheittimin.”

Keskiviikkona Uudenmaan ympäristönsuojelupiiri laittoi tiedotteen, jossa vaadimme vanhojen teiden melusuojausten kuntoon saattamista ennen uusien väylien rakentamista. Liikennemelu häiritsee lähes 300 000 ihmistä pääkaupunkiseudulla ja sen ympäristössä. Tiehallinnon omissa arvoissa meluhaitan rahalliseksi arvoksi on laskettu noin 1000 euroa vuodessa melulle altistuvaa henkilöä kohden. Uudellamaalla melun kustannus on siis 300 miljoonaa euroa vuodessa. Siitä huolimatta uusia väylähankkeita ollaan käynnistämässä kuin sieniä sateella: http://www.vn.fi/tiedostot/julkinen/tiedotteet/liikennehankkeet.pdf

Sitten muita alkuviikon menoja ja kuulumisia.

Maanantaina osallistuin taloyhtiön vuosikokoukseen. Oli hiukan järkyttävä seurata sitä, kuinka itsekästä hommaa lähidemokratia on. Kaupungin taholta tulevia tontin vuokrakorotuspaineita vastustetaan, siivous pitäisi kilpailuttaa, jotta saataisiin parempaa palvelua halvemmalla ja remontit pitäisi kohdistua aina omaan taloon, että asunnon hinta nousisi. Onneksi joku on kiinnostunut näistäkin. Ehkä taloyhtiöissä pitäisi kuitenkin ajatella muutakin kuin rahaa.

Taloyhtiön kokouksen jälkeen olimme Kumpulassa Tuulin, Diegon ja Runon luona kylässä ja syömässä. Diego on mestarikokki. Itse pääsin rakentelemaan dublo-legoja runon kanssa. Samalla kävimme Sofiankin luona. Tuuli ja Sofia asuvat sattumalta samassa rapussa vastapäisissä asunnoissa.

Tiistaina osallistuin ympäristöministeriön CCS-direktiivin valmistelua koskevan taustatyöryhmän kokoukseen. Kävimme läpi direktiiviehdotusta artikla kohtaisesti. Keskustelimme mm. vastuukysymyksistä viranomaisten ja toiminnanharjoittajien välillä sekä uusille yli 300 MW voimaloille tulevasta vaatimuksesta selvittää hiilidioksidin talteenottoa ja varata sille asianmukaiset tilat.

Ympäristöministeriöstä poljin Suomen luonnonsuojeluliiton toimistolle kestävien tuotanto ja kulutustapojen valiokunnan kokoukseen. Kokouksen aiheena oli jätepolitiikka. Aiheesta voi lukea vaikka tutkija Erja Heinon kolumnista ”Miksi jätettä hyysätään”: http://www.sll.fi/kolumni/. Kokouksesta jatkoin vielä Toukolaan. Kävimme siellä Tuuli Kaskisen kanssa läpi tulevaisuuspoliittiseen selontekoon liittyvää sidosryhmäseminaaria, jonka SLL on järjestämässä. Jossain vaiheessa iltaa Kaisa ilmestyi paikalle ja valmisti herkullista salaattia.

Keskiviikkona tapasin Helsingin yliopiston kehitysmatutkimuksen laitoksen dosenttia. Keskustelimme tulevasta ilmasto-oikeudenmukaisuushankkeen seminaarista. Tarkoituksena on järjestää intensiivikurssi Helsingin, Tampereen ja Jyväskylän yliopistoissa. Tämän jälkeen jatkoimme Uudenmaan ympäristönsuojelupiirin ympäristötyöryhmän kokouksella, jossa keskustelimme mm. jätekysymyksistä sekä Hangonniemeen suunnitteilla olevien tuulivoimaloiden ympäristövaikutuksista. Ympäristötoimintaryhmän jälkeen pidimme erillisen session vesipuitedirektiivistä. Illan lopuksi oli vielä piirihallituksen kokous.

Yksi kommentti artikkeliin ”Keskiviikko 19.3.2008 – Tuulivoimalat ja lintukuolemat sekä tieliikenteen melu”

  1. Lintukuolemat ja tuulivoima.

    Tuulivoima on sinällään erittäin kannatettava energiamuoto,mutta kuolemaa se aiheuttaa jo ennenkuin se on toiminnassakaan. Salon kaupunkiin/perniöön rakennetaan yhdelle viimeisistä suurista metsäalueistamme yhdentoista yli satametriä korkean turbiinimaston kokonaisuus. Tämä tuulipuisto tulee jo sijainnillaan tuhoamaan yhden eteläisen suomen viimeisistä elinvoimaiososta metson soitimista. Luontoarvoilla ei ole merkitystä kun soiden ja kallioiden rikkomalle metsäalueelle tämä sähköntuotantolaitos rakennetaan. Samaan aikan salon kaupungin asumalähiöiden reunametsiä kunnostetaan METSOprojektin määrärahojen turvin. Tulisi vain tämä maailmanloppu mahdollisimman pian.

Kommentointi on suljettu.

Muistoja 10-vuoden takaa. Oli silloin aika yllättävää ja hämmentävää löytää itsensä taidenäyttelystä. 

Teos: @samilukkarinen
Third Rock täytti tänään 5-vuotta! 

Reilu viisi vuotta sitten keskellä koronapandemiaa aloimme pohtia silloisen T-Media Relations Oy nimen ja brändin uusimista. Lopulta Sari Kuvaja, @harrileinikka @riding_n_butterflywings ja @anurasanen (ja oli mukana varmasti moni muukin) kanssa saatiin valmista ja 18.8.2020 oli kaupparekisteri-ilmoitukset hoidettu, verkkosivu pystyssä sekä tiedote lähdössä asiakkaille. 

Third Rock Finland oli saanut alkunsa. 

Mitä me ollaan sitten viiden vuoden aikana tehty? Katsoin nopeasti, että ollaan toteutettu karkeasti: 

-noin 700 projektia
-palveltu noin 300 asiakasta
-tehty noin neljä miljoonaa euroa liikevaihtoa
-tehty hommia noin 50 henkilötyövuotta

Ja toivottavasti myös onnistuttu vähentämään päästöjä ja luonnonvarojen kulutusta sekä vahvistamaan kiertotaloutta, ihmisoikeuksia ja fiksua liiketoimintaa. 

Monenlaisia maailman muutoksia ja tilanteita on viiden vuoden aikana ehtinyt tapahtua ja monessa liemessä ollaan oltu, kun ollaan kasvettu kolmen henkilön yrityksestä nyt 17 henkilön organisaatioksi.

Tavoitteena on edelleen vauhdittaa organisaatioita haittoja vähentävästä niin kutsutusta ”vastuullisesta liiketoiminnasta” kohti planetaarista liiketoimintaa eli kohti sitä, että organisaatiot edistävät kestävyysmuutosta eivätkä vain minimoi omia haittoja tai pahimmillaan jarruta muutosta. Tässä riittää vielä tehtävää näin ilmastokriisin ja luontokadon aikakaudella. 

Hyvää syntymäpäivää Third Rock! On tämä kyllä ollut ihmeellinen ja elämää muuttava matka kaikkien teidän kanssa, jotka olette tavalla tai toisella olleet vuosien varrella mukana.

Ja mitä kaikkea onkaan vielä luvassa!

#thirdrock #vastuullisuus #planetaarinenliiketoimibta
Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.