Pitkän aikavälin ilmasto- ja energiastrategian valmistelu käynnistyi – perjantai 25.5.2007

Suomen luonnonsuojeluliiton puheenjohtajat valitaan tulevana viikonloppuna Riihimäellä. Olen ehdolla liittohallituksen puheenjohtajaksi. Aiheeseen liittyvä tietode löytyy osoitteesta:
http://www.sll.fi/tiedotus/tiedotteet/liitto/2007/liittokokoustiedote

Olin koko päivän Jyväskylässä. Kauppa- ja teollisuusministeriö ja ministeri Mauri Pekkarinen olivat kutsuneet eri tahoja pitkän aikavälin ilmasto- ja energiastrategian valmistelun aloitusseminaariin. Pidin tilaisuudessa Suomen luonnonsuojeluliiton edustajana pyydetyn alustuspuheenvuoron. Esityksessäni pyrin korostamaan sitä, että ilmastokysymys koskee yhteiskunnan kaikkia sektoreita. Kyse ei ole vain yksittäisestä vippaskonstista tai jonkin tietyn voimalan rakentamisesta. Toin esille myös kansalaisten käsityksiä ilmastonmuutoksesta sekä ilmastopolitiikan mahdollisuuksia suomalaiselle elinkeinoelämälle. Peräänkuulutin tuulivoiman syöttötariffeja (takuuhintajärjestelmää) sekä vaadin turpeen energiakäytön lopettamista. Suomen tulisi sitoutua pitkän aikavälin päästövähennystavoitteisiin, jossa päästöjä vähennettäisiin asteittain ensin 30 prosenttia vuoteen 2020 mennessä (EU-tavoitteen mukaan) ja sen jälkeen 80 prosenttia vuoteen 2050 mennessä (IPCC suositusten mukaan) vuoden 1990 tasosta.

Pekkarinen piti tilaisuudessa hyvän aloituspuheenvuoron. Valitettavasti keskustelu päivän mittaan keskittyi kuitenkin jälleen kerran Suomen kansallisten etujen ajamiseen. Siinä yhteydessä myös ministerin mielipide pitkän aikavälin kunnianhimoisista tavoitteista oli haihtunut savuna ilmaan. Pekkarinen kysyikin paikallaolijoilta suoraan, että eiköhän oltaisi valmiita hyväksymään se, että Suomi tavoittelisi itselleen selvästi alle 20 prosentin päästövähennystavoitetta EU:n sisäisessä taakanjaossa eli maakohtaisessa allokaatiossa. Suomi pyrkii näin saamaan itselleen mahdollisimman pienen päästövähennystavoitteen vähät välittämättä kansainvälisen ilmastopolitiikan onnistumisesta. Tätä ympäristöjärjestöissä ei olla todellakaan valmiita hyväksymään! Sota on julistettu.

Ympäristöministeriön kansliapäällikkö Sirkka Hautojärvi piti tilaisuudessa hyvän puheenvuoron. Ympäristöministeriön tiedote aiheesta löytyy osoitteesta: http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=235006&lan=fi&clan=fi

Pekkarisen höpinöistä voi saada jotain kuvaa kauppa- ja teollisuusministeriön tiedotteesta osoitteesta:
http://www.ktm.fi/index.phtml?i=2193&s=222

* * *

Illan päätteeksi viimeistelimme vielä mielipidekirjoitusta Helsingin Sanomiin YTV:n pääkaupunkiseudulle suunnittelemasta jätteenpolttolaitoksesta. Viimeistelin myös Uudenmaan ympäristönsuojelupiirin esittelyn viikonlopun liittokokousta varten. Lisäksi sain kutsun mennä puhumaan Helsingin kaupungin tietokeskukseen Suomen ympäristöpolitiikan tilasta ja gradustani (http://tutkielmat.uta.fi/tutkielma.phtml?id=16103).

Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja