Viikonloppu 2.-3.12.2006

Ensimmäinen vapaa viikonloppu pitkiin aikoihin. Tämä tarkoittaa ylipitkiä yöunia ja rauhallista aamupalaa lehtien lukemisen lomassa.

Suomen kuvalehdessä on mainio arvostelu Babel-elokuvasta (http://www.paramountvantage.com/babel/). Vihreän Langan (http://www.vihrealanka.fi/) pääkirjoituksessa peräänkuulutetaan Vihreiltä aktiivisempaa puhetta ilmasto- ja ympäristöasioista. Hyvä. Lisäksi lehdessä haastatellaan eduskuntavaaliehdokkaaksi SKP:n listoilta lähtenyttä Steen1 -räppäriä (http://www.steen1.com/) ja esitellään itsenäisiä suomalaisia, ml. Kaija Hellettä, joka on ollut aikanaan Maan ystävien puheenjohtajana ja toimii tällä hetkellä Suomen luonnonsuojeluliitossa Pirkanmaan luonnonsuojelupiirissä. Viimeisimmässä Time –lehdessä haastatellaan taas Al gorea. Hänen mukaansa kongressin ympäristövaliokunnan republikaani-puheenjohtaja väittää, että ilmastonmuutos on tieteen tuottama suuri huijaus. Oi voi. Syksyllä uudistuneen (http://www.ylioppilaslehti.fi) Ylioppilaslehden parasta-antia on jälleen kerran Empiirisen erotiikan laitoksen kolumni.

Lauantaipäivä kuluu siivotessa. Illalla käymme katsomassa Totoron (http://www.totoro.fi). Elokuvan kuva maailmasta on kaunis ja oikeudenmukainen hauskoine olioineen. Japanilaisen iltamme täydentää illallinen Koto-ravintolassa.

Käymme ostamassa Akateemisesta kirjakaupasta myös Nepalin Lonely Planet -kirjan ja Helsingin Sanomat, jossa on vihdoin julkaistu vieraskynä -kirjoitukseni ”Reppuaktivistien toiminta on spontaania ja epämuodollista”. Laitan tekstin tuohon alle.

Sunnuntaina suunnittelemme Annukan kanssa tulevaa, teemme ruokaa, käymme kävelyllä ja nautimme olosta töitä tehden. Saan vihdoin siivottua ja käytyä läpi pöydälleni kasaantuneet paperit. Oikoluen myös viimeisen kerran maanantaina Nuorisotutkimusverkoston sähköisenä julkaisuna ilmestyvän Smash Asem –artikkelini. Tästä aiheesta kuitenkin lisää lähipäivinä.

* * *

HS vieraskynä 2.12.2006:
Reppuaktivistien toiminta on spontaania ja epämuodollista

Yksittäiset projektit ja kampanjat saattavat saada enemmän huomiota kuin vakiintuneiden yhteiskunnallisten järjestöjen pitkäjänteinen työ, kirjoittaa Leo Stranius.

Kansalaisaktivismista on saatu kuluneen vuoden aikana säännöllisesti näytteitä esimerkiksi vapun 2006 EuroMayDay-mielenosoituksessa, Helsingin makasiinien tapahtumissa, Smash ASEM -mielenosoituksessa ja muissa EU-puheenjohtajuuteen liittyvissä mielenilmauksissa tai vaikkapa Anna Politkovskajan muistotilaisuuksissa. Tapahtumat osoittavat, että kansalaisaktivismin muodot ja sisällöt ovat muuttuneet.

Uudet yhteiskunnalliset liikkeet tuovat julkiseen keskusteluun sellaisia käsitteitä, kulttuurisisältöjä ja vaatimuksia, jotka eivät kuulu kansalaisyhteiskunnan perinteiseen ydinalueeseen. Näitä ovat esimerkiksi prekariaatti, ylikaupallistuneet tilat, globaali oikeudenmukaisuus ja yhtiövallan tai kilpailukyvyn kritiikki, yhteiskunnan kontrollin tiukentumisen vastustaminen sekä vapaan liikkuvuuden, ihmisoikeuksien ja sananvapuden puolustaminen.

Kansalaistoimintaa ovat perinteisesti leimanneet läheinen kytkentä valtioon, yhdistysmuotoisuus, hallinnollinen hierarkkisuus ja sivistyneistön vahva panos. Myös rauhanomaisuus, yksityisomaisuuden kunnioittaminen ja asiallisuus ovat olleet niin sanotuille vanhoille liikkeille tärkeitä.

Uusien liikkeiden ideana näyttää olevan se, että ne puolustavat yksilön toimintamahdollisuuksia yhteiskunnan taholta tulevia valtapyrkimyksiä vastaan. Konfliktit eivät kanavoidu olemassa olevien ryhmien, puolueiden tai yhdistysten kautta, sillä nämä tahot edustavat sitä samaa yhteiskuntaa, johon kapina kohdistuu. Sen sijaan vaikuttaminen yksilöityy.

Mediakeskeisessä huomioyhteiskunnassa tarvitaan vain muutaman ihmisen aktiivinen joukko, joka keksii uuden tavan politisoida jokin tietty kysymys. Yksittäiset projektit ja kampanjat saattavat saada enemmän huomiota kuin vakiintuneiden yhteiskunnallisten järjestöjen pitkäjänteinen ja vaikuttava työ.

Kuitenkin sen sijaan, että kansalaisjärjestöt ja muut yhteiskunnalliset toimijat aina tuomitsisivat radikaaliliikkeen, niillä tulisi olla herkkyyttä havaita merkkejä siitä, mihin suuntaan yhteiskunnalliset jännitteet purkautuvat.

Yksilöllisyyttä painottavassa yhteiskunnassa ei sitouduta yhteen suureen aatteeseen tai yksittäiseen järjestöön, vaan suositaan toimintaa, joka perustuu yksittäisiin kampanjoihin, tempauksiin tai tukitoimintaan. Kansalaistoiminta on yhä enemmän sukkulointia, oman portfolion ja identiteetin rakentamista. Voidaan puhua individualistisesta instant-aktivismista tai reppu- ja jetset-aktivisteista, jotka matkaavat projektista toiseen.

Vaikka projektimuotoisen toiminnan takana saattaa olla pysyvämpää kollektiivista kiinnittymistä, uudelle kansalaisliikehdinnälle on ominaista tunteisiin vetoava toiminta, johon voi sitoutua intensiivisesti vain hetkeksi. Vapaaehtoistoiminnan luonne on muuttunut joustavammaksi ja reflektoivammaksi.

Yksilö- ja projektikeskeisyys tuovat kansalaisliikehdinnälle lukuisia uusia haasteita. Toisaalta keskiössä ovat näyttävät mediaspektaakkelit ja hetkelliset tempaukset. Toisaalta korostuvat asiantuntijuus ja ammattimaisuus.

Kansainvälistymisen ja tekniikan kehittymisen ansiosta yksilöillä on entistä paremmat mahdollisuudet osallistua yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Tämä luo voimakkaita paineita perinteiselle, kollektiiviselle järjestötoiminnalle.

Ensinnäkin ihmisten osallistumista on entistä vaikeampi kiinnittää järjestöjen perusrakenteen ylläpitämiseen, koska aktiivit haluavat tehdä vain itseään kiinnostavia asioita ja projekteja. Toisaalta perinteinen valtionapujärjestelmä on niin järjestökeskeinen, että se mukautuu huonosti ilman järjestötaustaa toimiviin hankkeisiin tai projekteihin.

Paluu entisen kaltaiseen järjestöyhteisöllisyyteen tuskin on enää mahdollista. Järjestöjen ja rakenteiden sijaan nykypäivän vapaa kansalaistoiminta luo epämuodollisia verkostoja ja lyhytaikaisia hankkeita.

Uutta aktiivisuutta ei ole syytä tukahduttaa. Jos osallistumisen perinnettä halutaan Suomessa vastakin vaalia, protesteja ei tule torjua rajoittamalla kansalaisvapauksia. Pikemminkin pitäisi muokata esimerkiksi valtionapujärjestelmää vastaamaan paremmin nykyaikaisen kansalaistoiminnan luonnetta.

LEO STRANIUS
Kirjoittaja on hallintotieteiden maisteri, joka tutkii ympäristöliikkeiden ja -politiikan suhteita.

* * *

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin