Poliittista pyöräilyä: Roihuvuoren koulun korjaus ja Malmin uusi asuinalue

Roihuvuoren kouluKaupunginvaltuusto kokoontuu kevätkauden viimeiseen istuntoon juhannusviikon keskiviikkona 19.6. klo 16 alkaen.

Esityslistalla on mm. päätös Roihuvuoden ala-asteen perusparannusta sekä asemakaavamuutos Malmille.

Kävin aamulla 14.6. tutustumassa Roihuvuoren kouluun ja Malmin alueeseen pyörälenkin yhteydessä.

Pyöräily on hyvä tapa tutustua alueisiin, joista on tekemässä päätöksiä. Samassa yhteydessä voi myös pohtia ja kypsytellä omia näkökulmia asioihin.

Ohessa raportti aamun pyörälenkin pohdinnoista.

Roihuvuoren ala-asteen koulu on kiireellisen perusparannuksen tarpeessa. Kaupunginhallituksen käsittelyssä esitettiin kuitenkin, että Roihuvuoren koulu pitäisi purkaa ja tilalle rakentaa uusi. Ehdotus purkamisesta hävisi niukasti äänin 8-7.

Koulun purkamista on perusteltu esimerkiksi sillä, että rakennus on huonossa kunnossa ja tontti kannattaisi kaavoittaa asunnoiksi. Uusi koulu ei maksaisi merkittävästi enempää kuin vanhan kunnostaminen. Uusi koulu voisi olla tilojen kannalta nykyaikaiseen opetukseen soveltuvampi.

Roihuvuoren koulu kannattaa kuitenkin peruskorjata nähdäkseni seuraavista syistä:

– Alueen lasten kannalta olisi tärkeää, että koulu saataisiin kuntoon nopeasti eivätkä oppilaat joutuisi kauemmaksi sijoitettuun kouluun.
– Korjaus on taloudellisesti edullisempi kuin vanhan purkaminen ja uuden rakentaminen.
– Aarno Ruusuvuoren suunnittelema koulu on luokiteltu kaupunkisuunnitteluviraston ja kaupunginmuseon toimesta ylimpään arvoluokkaan.
– Nykyinen koulu tullaan mitä ilmeisemmin suojelemaan, jolloin purkaminen ei tule kyseeseen.
– Rakentamisen ilmastovaikutuksia koskevan tutkimuksen mukaan uudisrakentamisen on todettu tuottavan enemmän päästöjä kuin vanhan rakennuskannan korjaaminen tuottaa.

Käytännössä purkaminen siis tuskin on edes mahdollista, koska koulurakennus tulisi suojella. Näin putoaa pohja siltä, että alue voitaisiin ottaa muuhun käyttöön.

Kaupunginvaltuuston hyväksymän strategian mukaan Kaupungin oman asuntokannan peruskorjaustoiminnassa pyritään tavoitteellisesti C-energialuokkaan. Toivon ja oletan, että tämä tulisi koskemaan myös Roihuvuoren koulun peruskorjausta.

Samalla pyörälenkillä kävin myös Malmilla, Tullivuorentiellä, jonka asemakaavan muutoksesta kaupunginvaltuusto on myös päättämässä tulevassa kokouksessa.  Tarkoituksena on rakentaa uusi asuinalue Tullivuorentien eteläpuolelle Longinojan molemmin puolin.

Longinojan niittyalue on kokonaisuudessaan linnustollisesti arvokasta aluetta. Peruslintulajiston lisäksi alueelta on tavattu luhta- ja viitakerttunen, satakieli, kuovi, pensastasku, pikkulepinkäinen, kottarainen, tikli, hemppo, peltosirkku ja nokkavarpunen. Lisäksi Longinoja on kalastollisesti arvokas taimenpuro. Uomalla ja rannalla on merkitystä myös ekologisena käytävänä, puroeliöiden elinympäristönä sekä leviämis- ja liikkumisväylänä.

Olen itse asunut lapsena ihan lähistöllä, joten alue on sikäli tuttu ja rakas entuudestaankin. Niittyalueella olen tehnyt tuttavuutta fasaaneihin sekä kastellut kenkäni ja housuni Longinojassa.

Alueen koko on 10,1 ha ja uusia asukkaita paikalle tulee noin 600-700. Longinojan molemmille puolille on jätetty yhteensä noin 70 metriä leveä virkistysalue. Tästä huolimatta tärkeä niittyalue toki pienenee ja luontoarvoja menetetään. Teemana alueen asuntorakentamisessa on kuitenkin ekologisuus sekä energiatehokkuus. Hyvä näin!

Kaupunginvaltuuston hyväksymän strategian mukaan kaupungin luovuttamalle asuntotontille rakennettaessa edellytetään A-luokan energiatehokkuusvaatimusta sekä pyritään kohti nollaenergiarakentamista. Toivottavasti näin tapahtuu myös Malmilla.

Ohessa vielä kuva aamun pyöräretkestä eli Malmin alueesta, johon uusi asuinalue tulee:

Malmi Tullivuorentie

2 kommenttia artikkeliin ”Poliittista pyöräilyä: Roihuvuoren koulun korjaus ja Malmin uusi asuinalue”

  1. Olen ymmärtänyt, että Roihuvuoren ala-asteen koulu ei ole ns. homerakennus, vaan peruskunnoltaan ”terve”. 60-luvulla rakennettuna siinä on puutteensa mm. ilmanvaihdon suhteen, mutta korjattavissa, kun vain ammattitaitoa löytyy! kannatan koulun korjaamista mainitsemillasi perusteilla.

  2. Kun rakennetaan vesistöjen rantoja, niin olisi mukava jos jotenkin otettaisiin huomioon sade- ja sulamisvesien kulku siten, että niille jäisi aikaa imeytyä ennen vesistöön joutumista. 70 metriä on aika vähän ja jos ihmiset kulkevat paljon rannoilla, niin maa tallautuu kovaksi ja vesi valuu nopeasti puroon aiheuttaen tarpeettoman suuria korkeusvaihteluita.Toisin sanoen pihojen pitäisi jäädä mahdollisimman vettäimeviksi, eli ei laajaa betonikivitystä tai asfaltointia, ja ihmisten kulku tulisi rajata julkisella alueella poluille. Tällaiset pihoja koskevat kaavamääräykset lienevät mahdottomia ja koettaisiin varmaan taas kiusanteoksi. Ei tuo niittykään kyllä ole nyt mikään taimenpuron kirkastaja muulloin kuin kesällä. Toivottavasti uudet asukkaat ottavat huolekseen puron terveyden ja eivät omin toimin lisää rasitusta. Onhan se aika komeaa, kun oman talon vieressä merestä tulleet puuhailevat lemmentöissään. Viimeisissä koekalastuksissahan taimenen poikia oli suhteellisen älyttömästi ja puro on merkittävä esimerkki siitä, että ihminen voi myös palauttaa luontoa toimimaan kuten luonto toimii, ja jättää sitten vastuun luontokappaleille. Turhan harvoin mennään tuohon suuntaan.

    Itse Vantaanjokihan on pahoin kaivinkonein pilattu ja joessa mäti usein tukehtuu sateiden tai sulamisvesien tuodessa liikaa tavaraa kerralla, kun pellot ja muut alueet kuivatetaan suoraan jokeen. Osittain tämän takia istutettu lohikanta ei ole saaanut samanlaista luonnonlisääntymistä aikaan kuin fiksut taimenet, jotka nousevat usein noihin sivupuroihin päävirrasta, jotka usein ovat metsäisemmillä rannoilla varustettuja. Toki jätevesipäästöt suurin uhka lohellekin, ja onkin kiinnostavaa nähdä, jos lohenkin lisääntyminen onnistuisi paremmin kun esimerkiksi Riihimäellä valmistuu puhdistamon parannus. Paljonhan näitä Vantaanjoen rantojakin rakennetaan, kuten tuolla Pitkäkosken kulmilla jatkossa, ja onkin tärkeää aina muistaa veden pääsy imeytymään, eikä enää ojia tai suoria putkia jokeen. Aidosti luonnonlisääntymisellä toimiva lohijoki keskellä pääkaupunkiseutua on aika monen unelma, mutta valta sen synnyttämiseen on vahvasti kuntapäättäjillä, kun päätetään esimerkiksi maankäytöstä ja vedenpuhdistamoista. Uuden jätteenpolttolaitoksen kuonankin suhteen on kai uhka, että alue jolla sitä käsiteltäisiin on yhteydessä Vantaanjoen vesistöön. Talkoilla voidaan parantaa itse lisääntymisalueita, mutta jos kunnat pilaavat veden, niin tuo työ ei ole kovin palkitsevaa.

    http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/234400-jatevoimalan-kuonankasittely-voi-aiheuttaa-paastoja-vantaanjokeen

    Pientaloissa on se ikävä puoli, että yleensä autoja on pihat täynnä ja niiden takia menee sitten asfaltin alle asukasmäärään nähden suhteeton ala. Muutenhan ne onkin sitten helpompi saada halutessaan ekologiseksi, mutta sitten kun muistaa väestöennusteen puoli miljoonaa uutta uusmaalaista muutamassa vuosikymmenessä, niin aika paljon saa maata varata, jos menisi pientaloilla tulevaisuuteen. Vaikka rakennus olisi ekologinen, niin minusta autottomuus, lyhyet välimatkat ja pinta-alan säästö puoltavat Helsingissä tehokkaampaa rakentamista, jos väestöennuste pitää kutinsa. Kauempana sitten ihan vapaasti harvempaa, jos ei puhuta mittavista väkimääristä, mutta tämä taas tarkoittaa sitä, että väestönkasvusta tulisi ohjata mahdollisimman paljon jo rakennetuille alueille, jotta paine rakentaa metsiin vähenisi. Työn syntyessä paljolti sinne missä ihmiset ovat aiheuttanee sen, että väestömäärä lisääntyy ainakin ennustettua vauhtia.

    Sellainenkin olisi hyvä muistaa, että niin sanotut rikkaruohot tuottavat paljon siemeniä linnuille ja on ikävä tapa kaupungilta kaataa rikkaruohot sellaisiltakin paikoilta, jossa ne voisivat kasvaa siten, että nurmikon ajajat pitäisivät leviämisen kurissa, mutta linnut saisivat siemensä. Arabianrannassa on ainakin minusta liiaksikin nurmea ja muuta sitten kuritetaan liiankin kanssa. Tällöin sitten maakin pakkaantuu kovaksi tarpeettoman suurelta alueelta ja maisema on aika tylsä laaja nurmikenttä, vaikka minusta vähenpikin nurmi riittäisi jalkapallokenttien lisäksi, ja lisäksi sitten mieluummin sellaista valoisaa lehtimetsää. Metsää matkiva puisto tuntuisi suuremmalta jo ihmisenkin silmissä, kun sen rajoja ei näkisi, ja tarjoaisi hyvin suunniteltuna tavallaan erilaisia huoneita, siis vähän kuin englantilaisen puutarhan perinteeseen kai kuuluu. Nyt tuollainen avonainen laaja nurmikenttä ei oikein houkuta. Olisi aika jännää, jos jalkapallokenttäkin olisi keskellä vaikka pientä tammimetsää. Harjoittelukenttä tuskin tarvitsee sivuilleen paljoa tilaa. Harva eläin- tai lintulajikaan tykkää noin suuresta avonaisesta aukosta jo petovaarankin takia, ja ei se paljoa mitään tarjoakaan muille kuin laiduntaville hanhille. Kerralla kunnolla suunniteltuna ja perustettuna tuollainen puisto voisi olla hyvinkin halpa kunnossapidoltaan, jos tietty luonnontilaisuus hyväksyttäisiin. Samalla sitten syntyisi tarpeeksi laaja ja mielenkiintoinen alue koko Vanhankaupungin lahden alueelle, jos idän puolella Viikintien ja Itäväylän sisälle ei saisi rakentaa lisää ja Kalasataman rantaan tulisi sitten vähän erikoisempaa lajistoa tarjoava kaupunkimetsä. Talvellahan siellä kai nähtiin kauriitakin, joten olisi valtava sääli, jos tällaista mahdollisuutta säilyttää noin monipuolinen lajisto juoksevaa ja lentävää keskellä pääkaupunkia ei käytetä hyväksi.

    Hienoa, että Longinojan latvaosaa uhannut murskaamo kaatui. Toivottavasti uusi paikka on sitten jossain jo käytössä olevalla alueella, eikä ongelma siirry vain seuraavaan lähimetsään seuraavien harmiksi. Kalasatamassa kai kivenmurskaamo kaatui lähiympäristön pölynpelkoon, mutta minusta olisi tärkeää pitää myös rakentamisen oheistoiminta lähellä, ja jos mahdollista esimerkiksi kastelulla varmistaa pölyämättömyys, niin mieluummin tavaksi tällaisen toiminnan pitäminen rakennusalueella, eikä rekkamatkan päässä.

Kommentointi on suljettu.

Paljonko tekoälyhaku aiheuttaa päästöjä? Googlen mukaan yksi tekstipohjainen tekoälyhaku aiheuttaa noin 0,03 gCO2e päästöt ja vastaavasti yksi ChatGPT-haku aiheuttaa noin 0,04 gCO2e päästöt. Kuvan tuottaminen saattaa kuluttaa jopa 100 kertaa ja viiden sekunnin HD videoklippi lähes 60 000 kertaa enemmän energiaa kuin tekstihaku.

Googlen laskelmasta näyttää kuitenkin puuttuvan mm verkko-operaattorin päästöt, käyttäjän koneen energiankulutus ja erityisen merkittävänä tekijänä tekoälyn koulutukseen käytetty energia. 

Lisäksi on hyvä muistaa, että Googlen ja monien muiden teknologiayhtiöiden alustoilla edelleen jaetaan ilmastonmuutoksen kieltämiseen tai vähättelyyn liittyvää sisältöä ja tarjotaan alustaa fossiiliyhtiöiden mainonnalle. 

Täällä tarkemmin: 
https://leostranius.fi

EDIT: Tässä oleva kuvituskuva on Purkutaidenäyttelystä 2025 Toni Esselin installaatiosta Hostile architecture.
Miksi urheilen niin paljon? Tätä kysymystä olen viime vuosina kysynyt usein itseltäni, kun olen huomannut liikuntamäärieni nousseen yli 15 tuntiin viikossa. Eikö vähempikin riittäisi? Kansalliset liikuntasuositukset kun täyttyisivät jo 2,5 tunnin viikoittaisella liikunnalla. 

Suurin syy suurille treenimäärille on liikunnan tuottama välitön vaikutus hyvinvointiin ja onnellisuuteen sekä siihen, että hyvässä kunnossa jaksaa paremmin tehdä itselle merkityksellisiä asioita. On palkitsevaa kehittää hyviä rutiineja ja tapoja juuri liikunnan kaltaiseen harrastukseen monen muun tekemisen sijaan. Vaikka omia sairastumisia ei tietenkään voi valita tai hallita niin hyvässä kunnossa sairastumisen tai onnettumuuksien riski on tilastollisesti pienempi. Lisäksi olen huomannut, että itselläni on motivoivaa nähdä miten päivittäiset liikuntasuoritukset kasautuvat suureksi kokonaisuudeksi kuukausien, vuosien ja jopa vuosikymmenten myötä. 

Itseäni liikunnassa motivoi välittömän hyvänolon lisäksi erityisesti kertynyt ja kasautuva hyöty. Kun pitää kirjaa päivittäisistä harjoituksista ja liikuntamääristä, huomaa, että esimerkiksi vuosien ja vuosikymmenten myötä niistä kertyy aikamoinen kokonaisuus. Varsinkin loppuvuosi tuntuu itselläni olevan aina vähän ”sadonkorjuujuhlaa” kun erilaiset määrät ja tavoitteet tulevat täyteen. 

Esimerkiksi tätä kirjoittaessa olin juuri käynyt juoksemassa vuoden 10. puolimaratonin. Olen nyt juossut vuoden 2020-jälkeen joka vuosi vähintään tuon 10 puolikasta ja yhteensä 83 puolimaratonia. Vuodesta 2010 lähtien niitä on kertynyt yhteensä 130. Tai tällä hetkellä olen pyöräillyt tänä vuonna yhteensä noin 5700 kilometriä ja vuodesta 2020 lähtien yhteensä 40 161 km eli juuri sopivasti maapallon ympärysmittaa vastaavan matkan. Tieto näistä kasautuvista tunneista, kilometreistä ja juoksukerroista tekee minut onnelliseksi. Se tuottaa hyvää oloa, aikaa ja terveyttä nyt ja tulevaisuudessa. 

Kirjoittelin tästä aiheesta vähän enemmän www.leostranius.fi
Laskin triathlon-harrastuksen päästöt. Itselläni ne ovat noin 716 kgCO2e vuodessa. Tyypillisen täysmatkan triathlonia harrastavan päästöt saattavat olla lähes kymmenkertaiset eli oman arvioni mukaan 6647 kgCO2e vuodessa. 

Mihin tämä suhteutuu? Keskimääräisen suomalaisen koko vuoden aikana aiheuttamat kaikki CO2-päästöt ovat noin 10 tonnia ja omani ovat noin pari tonnia. Kestävä taso, johon kaikkien pitäisi päästä vuoteen 2030 mennessä on noin 2,5 tonnia ja vuoteen 2050 mennessä 0,7 tonnia. 

Suurin osa päästöistä triathlonissa aiheutuu mahdollisiin harjoitusleireihin ja kilpailuihin osallistumisesta sekä harjoittelusta ja siihen vaadittavasta lisäenergiasta (ruuasta). Lisäksi päästöjä tulee tietysti myös harjoituksiin kulkemisesta, harjoittelupaikoista ja varustehankinnoista. Varmasti jotain muitankin osa-alueita on ja kaikkea tuskin tulee tällä pikaselvityksellä huomioiduksi. Jostain on kuitenkin hyvä aloittaa. Olen enemmän kuin kiitollinen kaikista korjauksista ja tarkennuksista näihin laskelmiin. 

Täällä tarkempi laskelma ja suositukset päästöjen vähentämiseksi: https://leostranius.fi

#triathlon @helsinkitriathlon
Muistoja 10-vuoden takaa. Oli silloin aika yllättävää ja hämmentävää löytää itsensä taidenäyttelystä. 

Teos: @samilukkarinen
Third Rock täytti tänään 5-vuotta! 

Reilu viisi vuotta sitten keskellä koronapandemiaa aloimme pohtia silloisen T-Media Relations Oy nimen ja brändin uusimista. Lopulta Sari Kuvaja, @harrileinikka @riding_n_butterflywings ja @anurasanen (ja oli mukana varmasti moni muukin) kanssa saatiin valmista ja 18.8.2020 oli kaupparekisteri-ilmoitukset hoidettu, verkkosivu pystyssä sekä tiedote lähdössä asiakkaille. 

Third Rock Finland oli saanut alkunsa. 

Mitä me ollaan sitten viiden vuoden aikana tehty? Katsoin nopeasti, että ollaan toteutettu karkeasti: 

-noin 700 projektia
-palveltu noin 300 asiakasta
-tehty noin neljä miljoonaa euroa liikevaihtoa
-tehty hommia noin 50 henkilötyövuotta

Ja toivottavasti myös onnistuttu vähentämään päästöjä ja luonnonvarojen kulutusta sekä vahvistamaan kiertotaloutta, ihmisoikeuksia ja fiksua liiketoimintaa. 

Monenlaisia maailman muutoksia ja tilanteita on viiden vuoden aikana ehtinyt tapahtua ja monessa liemessä ollaan oltu, kun ollaan kasvettu kolmen henkilön yrityksestä nyt 17 henkilön organisaatioksi.

Tavoitteena on edelleen vauhdittaa organisaatioita haittoja vähentävästä niin kutsutusta ”vastuullisesta liiketoiminnasta” kohti planetaarista liiketoimintaa eli kohti sitä, että organisaatiot edistävät kestävyysmuutosta eivätkä vain minimoi omia haittoja tai pahimmillaan jarruta muutosta. Tässä riittää vielä tehtävää näin ilmastokriisin ja luontokadon aikakaudella. 

Hyvää syntymäpäivää Third Rock! On tämä kyllä ollut ihmeellinen ja elämää muuttava matka kaikkien teidän kanssa, jotka olette tavalla tai toisella olleet vuosien varrella mukana.

Ja mitä kaikkea onkaan vielä luvassa!

#thirdrock #vastuullisuus #planetaarinenliiketoimibta
Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.