Maata pitkin Helsingistä Lofooteille ja takaisin

Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Ohessa tarkemmin päiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista. Pahoittelut pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

Ensimmäinen päivä: Yöjunalla Rovaniemelle ja bussilla Kilpisjärvelle

Saavuimme yöjunalla Pasilasta Rovaniemelle klo 7.20. Kävimme Rovaniemen rautatieaseman kahviossa syömässä aamiaisen. Siitä jatkoimme kävellen Ounasjoen uimarannalle uimaan. Lopuksi kävely Rovaniemen keskustan kautta takaisin Rautatieasemalle ja sieltä bussiin. 

Bussi lähti klo 11.20 ja kulki Kittilän, Levin, Muonion ja Karesuvannon kautta Kilpisjärven retkeilykeskukselle. Muoniossa oli 15 minuutin tauko ja muualla lyhyitä taukoja, jossa oli hyvin mahdollisuus jaloitteluun. Retkeilykeskuksella olimme klo 18.10. 

Illaksi kiipesimme Saanan huipulle. Matka retkeilykeskukselta on vähän yli 4 km huipulle ja samaa reittiä takaisin.

Junaliput ostin VR:n sovelluksesta ja bussiliput Matkahuolto.fi -sivun kautta. Bussimatka oli 427 km ja sen päästöt 70 gCO2e/km/henkilö oletuksella 29,89 kgCO2e/henkilö. Junamatkan päästöt olivat nolla. 

Toinen päivä: Bussilla Tromsaan

Hengailimme päivän Kilpisjärvellä. Kävimme pari kertaa uimassa Kilpisjärvessä. Vesi oli kirkasta ja oli kiva katsella uimalasien kanssa pohjaa. Heinäkuun lopulla veden lämpötila oli vähän yli kymmenasteista. Tilastojen mukaan Kilpisjärven vesi oli Suomen vesistä tuolloin viileintä. 

Alkuillasta matka jatkui Bussilla Kilpisjärveltä Tromsaan. Norjan puolelle siirryttäessä maisema muuttuu henkeäsalpaavan upeaksi. Tässä on myös yksi maatapitkin matkustamisen hienous. Näkee muutoksen ympäristössä. Ensin metsälapista tunturilappiin ja sen jälkeen Norjan vuoristoon ja Jäämeren rannalle. Bussimatkan aikana (2 h 20 min) ei pystynyt kuuntelemaan edes äänikirjaa, kun ylelliset ja ylitsepursuavat maisemat veivät kaiken huomion. 

Tromsassa olimme paikallista aikaa klo 19.30. Aikaero Norjan/Ruotsin ja Suomen välillä on siis tunnin. Heitimme reput keskustassa sijaitsevalle hotellille ja otimme paikallisbussin Telegraftbuktan uimarannalle Tromsan eteläkärkeen. Siellä pääsin elämäni ensimmäistä kertaa pulahtamaan Jäämereen. Pohja oli kivikkoinen, vesi raikkaan viileää (vähän alle kymmenasteista), suolaista ja läpinäkyväää. Ympäröivät maisemat henkeäsalpaavan ylellisiä. 

Bussiliput Kilpisjärveltä Tromsaan ostin Matkahuolto.fi -sivustolta. Tromsan paikallisliikenteen reitit ja liput sai kätevästi hankittua Svipper-sovelluksen kautta. 

Matka oli 161 km ja sen päästöt 70 gCO2e/km/henkilö oletuksella 11,27 kgCO2e/henkilö. 

Kolmas päivä: Bussilla Tromsasta Narvikiin

Kävin aamulla Tromsassa juoksemassa. Juoksin rantoja pitkin Telegraftbuktan rannalle ja sieltä ylös Prestvannetille, joka on järvi keskellä Tromsan saarta. Vähän kuin Töölönlahti Helsingissä, mutta luonnontilaisenpi ja kauniimpi. 

Bussiliput Tromsasta Narvikiin sai ostettua kätevästi Svipper-sovelluksesta. Matka bussilla numero 100 kesti vähän vajaa neljä tuntia. Bussi kulki tätä kirjoittaessa kaksi kertaa päivässä. 

Matka oli 232 km ja sen päästöt 70 gCO2e/km/henkilö oletuksella 16,24 kgCO2e/henkilö. 

Narvikissa kävimme kävelemässä läheisellä vuorella ja ihastelimme metsän läpi kulkevaa vuoristopuroa. Laskettelurinteet valitettavasti pilaavat muuten upeaa maisemaa. Illalla katselimme vielä kun Narvikin Geysir purkautui noin 75 metrin korkeuteen. 

Neljäs päivä: Bussilla Svolvaeriin

Kävin aamulla juoksemassa Narvikin ympäri. Juoksulenkki on aina hyvä tapa tutustua uuteen kaupunkiin ja samalla saa pidettyä huolta kunnosta. Reissussa tulee syötyä yleensä aika huonosti ja vaikka kävelyä tulee paljon, tulee paljon myös istumista eri kulkuneuvoissa (ellei ole matkalla pyörällä). Pyöräily olisi tietysti parempi ja tehokkaampi tapa tutustua uusiin paikkoihin , mutta pyöriä en uskaltanut ottaa reissulle mukaan kun en tiennyt oikein bussien ja junien kuljetusmahdollisuuksista ja mukana oli lapsi, joka ei olisi hätätapauksessa jaksanut välttämättä polkea satojen kilometrien siirtymiä. 

Kävin juoksulenkin yhteydessä mm. sodan muistomerkillä Hålogaland-sillan alla ja Ornesvikan uimarannalla, jossa sijaitsee niin korkean ja huteran oloinen hyppytorni, että en edes uskaltanut kiivetä sinne. 

Aamupalan jälkeen matka jatkui bussilla numero 300 Narvikista Svolvaeriin. Liput sai ostettua kätevästi Reis-sovelluksen kautta. Bussi kulki tätä kirjoittaessa kaksi kertaa päivässä ja matka kesti noin neljä tuntia. 

Matka oli 220 km ja sen päästöt 70 gCO2e/km/henkilö oletuksella 15,40 kgCO2e/henkilö. 

Iltapäivällä Svolvaerissa tapasimme omaa vastaavaa reissua tekevän puolison ja 11-vuotiaan lapsemme. Kävimme yhdessä syömässä, jätimme lapset majapaikkaan lepäilemään ja kiipesimme Tjeldbergtindenin huipulle. Ylhäällä henkeäsalpaavat näkymät saivat ensimmäistä kertaa tuntemaan todella rajua korkeanpaikan pelkoa, kun joka puolelta avautui valtavat pudotukset. 

Illalla kävimme vielä järjestetyllä veneretkellä katsomassa kotkia ja Trollfjordin lahtea. Mereen, vuonoihin, saaristoon ja vuoriin pääsi turustumaan ihan eri tavalla veneen kyydistä. 

Vaikka kyseessä olikin erikseen mainostettu ympäristöystävällinen hybridialus eli vene, joka toimi osin sähköllä, ajettiin sillä siirtymät aika kovaa dieselvetoisesti. Tiedustelin laivan kulutusta ja laivan kippari tiesi kertoa, että kulutus on täysillä ajettaessa noin 90 litraa dieseliä tunnissa. Kun dieselin CO2-päästöt ovat noin 2,7 kgCO2e per litra, laiva kulki dieselillä noin kaksi tuntia ja matkustajia oli kyydissä 21, aiheutti tuo veneretki omalta osaltani noin 23,14 kgCO2e päästöt. Tämä vastaa noin 170 km fossiiliautolla ajoa. 

Viides päivä: Bussilla Svolvaerista takaisin Narvikiin

Aamulla kävin juoksemassa Svolvaerin ympäri ja kävin kiipeämässä Djevelportenin reitin 503 porrasta. Hyvää treeniä. Takaisin alas tullessa jalkani kuitenkin lipsahti, nyrjäytin nilkkani ja kaaduin. Tämä oli hyvä muistutus siitä, että helpoissakin maastoissa kannattaa olla tarkana. 

Lisäksi kävimme aamupäivällä vielä lasten kanssa Linkenin huipulla (helppoa hiekkatietä pitkin) ja pulahdimme uimaan Lille Kongsvatnetiin, joka oli pieni järvi Svolvaerin länsipuolella.

Iltapäivällä matka jatkui takaisin bussilla Narvikiin. Busseja kulki kaksi päivässä ja matka kesti noin neljä tuntia. Liput sai ostettua jälleen kätevästi Reis-sovelluksen kautta. Vaikka iltapäivällä busseja Narvikiin lähti samanaikaisesti kaksi, olivat molemmat viimeistä paikkaa myöden täynnä ja ruuhka sen mukaista. Kannattaa siis olla ajoissa pysäkillä ja mennä linja-autoasemalle, koska matkan varrelta bussiin ei olisi enää mahtunut. 

Bussimatka oli 220 km ja sen päästöt 70 gCO2e/km/henkilö oletuksella 15,40 kgCO2e/henkilö. 

Jalkani (nilkka) kipeytyi aamun kaatumisesta sen verran pahasti, että illan olimme lapsen kanssa Narvikissa hotellihuoneessa ja kävimme samassa kaupungissa olevan puolison kanssa nauttimassa näköalasta ja drinkeistä Narvik Skandikin 16. kerroksen baarissa. 

Kuudes päivä: Junalla Narvikista Luleåån

Aamupäivällä hyppäsimme Narvikista junaan. The Arctic Train eli Ofoten Line kulkee ainakin kerran päivässä Luleån ja Narvikin väliä. Matka kestää noin kahdeksan tuntia ja liput saa ostettua helposti SJ:n sivuilta tai sovelluksesta. Busseihin verrattuna juna on miellyttävä ja maisemat Arctic Trainin varrella jälleen kerran henkeäsalpaavan kauniita. Varsinkin Norjan puolella. 

Maisemien lisäksi alkumatka meni puolison ja toisen lapsen matkasäätämisessä. SJ oli perunut heidän junansa Narvikista Tukholmaan. Näin ollen jouduimme reitittämään hänen matkansa Helsinkiin uudestaan Tromsan kautta. Eli bussilippu Narvikista Tromsaan, sieltä bussi Rovaniemelle josta yöjunalla Pasilaan. Käytännössä siis sama reitti, jota pitkin itse olimme tulleet toiseen suuntaan. 

Meidänkin juna oli melkein pari tuntia myöhässä ja saavuimme Luulajaan vasta kahdeksan aikaan illalla. Kävelimme rautatieasemalta majapaikkaan ja sieltä keskustan läpi edelleen parin kilometrin päässä olevalle Gultzauuddensin uimarannalle. Näin pääsimme junamatkan päälle uimaan Perämereen. 

Ilolla laitoin vielä merkille, että myös vegaaniruokatarjonta parani heti Norjasta Ruotsiin siirryttäessä. 

Seitsemäs päivä: Junalla Haaparantaan ja taksilla Kemiin

Aamulla kävin juoksemassa Luleån ympäri. Perämeren rannat ovat kauniit ja keskusta eläväinen. Lisäksi kävimme lennättämässä lapsen kanssa dronea. Aika monissa paikoissa on laajoja lentokieltoalueita (lentokenttien takia), joten lennättäminen on jäänyt reissun aikana aika vähälle. Onneksi olemme kuitenkin saaneet muutamia kuvia ja videoita eri paikoista. 

Iltapäivällä hyppäsimme junaan ja matkustimme Haaparantaan. Matka kesti aikataulun mukaan vajaa pari tuntia ja liput sai ostettua kätevästi SJ:n verkkosivujen kautta. Juna oli noin puolituntia myöhässä. 

Haaparannan juna-asemalta kävelimme Tornionjoen rantaan ja kävimme uimassa rajajoessa. Matka jatkui kävellen Suomen puolelle, josta otimme taksin Kemiin. Vajaa 30 km matka taittui alle puolessa tunnissa. Päivän päätteeksi hengailimme hetken Kemissä ja hyppäsimme yöjunaan, joka kuljetti meidän Helsinkiin. 

Taksin tilasin Meri-Lapin Taksin kautta. Valitettavasti sähköautotakseja ei ollut tarjolla. Saimme hybriditaksin. Taksi ajoi kuitenkin moottoritietä bensalla  ja vain kaupunkiajossa sähköllä. Matka (27 km) aiheutti 136 gCO2e/km oletuksella kahdella matkustajalla noin 1,87 kgCO2e päästöt per henkilö. 

Paljonko koko matkan päästöt olivat?

Juna- ja bussimatkojen sekä yksittäisen taksimatkan ja veneretken lisäksi matkalla oli hotelliyöpymisiä tai vastaavia Kilpisjärvellä, Tromsassa, Narvikissa ja Luleåssa. Yhteensä viisi yötä ja noin 20 kgCO2e / yö / henkilö -oletuksella yhteensä 100 kg päästöt. 

-Junamatkat: 0 kgCO2e

-Bussimatkat: 88,2 kgCO2e

-Veneretki: 23,14 kgCO2e

-Taksi: 1,87 kgCO2e

-Majoitukset: 100 kgCO2e

Yhteensä: 213,21 kgCO2

Mitään tavaroita tai tuliaisia en matkalta hankkinut. Ruokaa olisin syönyt vastaavan määrän kotonakin, joten näitä päästöjä en laskenut tähän mukaan. Itse asiassa matkan aikana söin paljon vähemmän (noin 500 kcal/päivä) kuin kotona Helsingissä, koska liikuntaa/treeniä tuli niin paljon vähemmän. 

Päästöjen osalta laskennan merkittävimmät epävarmuustekijät liittyvät bussimatkan päästöihin ja hotellien päästöihin. Nämä päästöt on tässä pyritty laskemaan varovaisen yläkanttiin. 

Esimerkiksi edestakainen lento Helsingistä Tromsaan aiheuttaisi päästöjä 415 kgCO2e. Tämä olisi vähentänyt matkasta ehkä yhden hotelliyön (20 kg) ja bussimatkan Rovaniemeltä Kilpisjärven kautta Tromsaan (29,89 kg ja 11,27 kg) eli 61,16 kgCO2e Käytännössä siis lentämällä matkan päästöt olisivat olleet noin 565 kgCO2e vrt 213 kgCO2e. 

Ehkä kiinnostavin havainto ja oppi tästä matkasta on bussimatkailun suuret päästöt. Ruotsissa ja Suomessa junat kulkevat käytännössä päästöttömästi. Jos haluaa mennä Lofooteille, on ilmaston kannalta fiksuinta mennä yöjunalla Kemiin, jatkaa sieltä taksilla Haaparantaan ja hypätä sieltä edelleen Luleån/Bodenin kautta Narvikiin menevään junaan eikä kiertää Tromsan kautta bussilla. 

Lisäksi huomion arvoista on, että esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan kulkevan laivan päästöt ovat vain 21,6 kgCO2e per henkilö. Jos siis haluat mennä Tukholman kautta Lofooteille ilman autoa, on toinen vaihtoehto ottaa laiva Tukholmaan ja sieltä yöjuna Bodeniin, josta pääsee edelleen vaihtamaan Narvikiin menevään junaan. 

On tietysti irvokasta, että osin matkustelun ja ylikulutuksen aiheuttaman ilmastokriisin myötä matkustaminen suuntautuu todennäköisesti yhä enemmän pohjoisen herkkiin luontokohteisiin, jossa kesälämpötilat eivät nouse (vielä) sietämättömän korkeiksi ja näin ollaan osaltaan voimistamassa ilmastokriisiä niin sanotun ”coolcation” -ilmiön myötä. 

Tämänkin yksittäisen matkan päästöt olivat lähes kolmasosa siitä tasosta, johon jokaisen pitäisi vuositasolla päästä tulevina vuosikymmeninä. Ilmaston kannata fiksuinta olisi nauttia lähiluonnosta tai esimerkiksi pyöräetäisyyden päässä olevista kohteista. Haaveena olisi kuitenkin vielä pyöräily Lofooteille. 

Kuinka pitkään tätä voidaan pitää hyväksyttävänä toimintana? Kuinka pitkään ajattelit vielä itse syödä broileria? 

Suomessa lähes neljä miljoonaa broileria hylätään teurastamoissa vuosittain, eli ne eivät päädy ihmisravinnoksi. Syitä hylkäykseen ovat muun muassa erilaiset ihotulehdukset, kuten paiseet, sekä murtumat.

Kaikkiaan Ruokaviraston tilastojen mukaan viime vuoden aikana teurastamoille tuotiin lähes 82 miljoonaa broileria ja niiden emoa.

https://animalia.fi/2025/11/19/miljoonat-broilerit-ovat-niin-sairaita-etta-ne-eivat-kelpaa-ruuaksi/
Haluatko olla rikas? Ei kannata hankkia autoa. 

Jos oletetaan, että olisin hankkinut uuden 48 000 euroa (uuden auton keskimääräinen hankintahinta Suomessa) maksavan auton 10 vuoden välein (yhteensä 3 uutta autoa) ja käyttänyt autoiluun vuosittain 6000 euroa, tarkoittaisi se 30 vuoden aikana yhteensä 354 000 euron menoja. Tuolla summalla saa vaikka ihan mukavan asunnon hyvien liikenneyhteyksien päästä. Vaihtoehtoisesti jos auton ja sen käytön sijaan sijoittaisin vastaavan summan kuukausittain 30 vuoden ajan noin kolmen prosentin vuosittaisella tuotto-odotuksella, minulla olisi varallisuutta 570 000 euroa. Auton hankinnnan ja autottomuuden erotus on omassa arjessani tarkoittanut siis noin 924 000 euroa parempaa lopputulosta. 

Toinen tapa tarkastella autoilua on ajankäyttö. Sitä vartenhan auto usein hankintaan, että pääsisi paikasta toiseen mahdollisimman kätevästi/nopeasti ja säästäisi aikaa. Jos ajatellaan, että kuukausipalkkani olisi ollut 30 vuoden aikana keskimäärin 4000 euroa kuukaudessa, niin minun pitäisi tehdä 30 vuoden aikana töitä 88,5 kuukautta tienatakseni rahat autoiluun. Käytännössä 30 vuoden ajan noin 25 % kaikesta työajastani olisi mennyt autoilun kustannuksiin. Kun ei tuhlaa rahojaan autoiluun, voisi saman elintason saavuttaa siis esimerkiksi tekemällä 75-prosenttista työaikaa ja viettää melkein neljäsosan päivistä läheisten kanssa, opiskella uusia tutkintoja tai tehden jotain muuta merkityksellistä, esimerkiksi vapaaehtoistyötä. Eikä tuossa ole tietenkään vielä sitä aikaa mukana, jonka istuu autossa. Jos lisäksi lasketaan, että istuisin autossa keskimäärin tunnin vuorokaudessa, kertyy siitä 30 vuoden aikana melkein 11 000 tuntia (456 vuorokautta), jonka olisi voinut pyöräillä tai kävellä ja näin pitää huolta omasta terveydestään. 

Autosta vapautuvalla ajalla tai rahasummalla ehtii tehdä aika monta vuotta merkityksellisiä asioita ilman painetta taloudellisesta toimeentulosta. Tuolla summalla voi hankkia myös esimerkiksi asunnon sellaisesta paikasta, joka mahdollistaa riippumattomuuden autokeskeisestä elämästä. 

Puhumattakaan niistä ilmasto- ja ympäristöhyödyistä sekä terveyshyödyistä, joita autosta vapaa elämä on minulle tarkoittanut.
Tänään tietokirjavierailu. Vuorossa Ruukki ja Siikajoen lukio. Yritän vakuuttaa lukiolaiset siitä, että 1,5 asteen mukainen ekologinen arki mahdollistaa kaiken sen mielekkään ja mukavan tekemisen, jota ihmiset tyypillisesti tavoittelevat, kun aika ei mene turhan rahan tienaamiseen ja sen tuhlaamiseen vaan omaan hyvinvointiin.

Matkalla kuuntelen Olli Kopakkalan kirjaa Voimaa ja kestävyyttä laiskalle ihmiselle, joka muistuttaa hyvin siitä, että liikunta on yleensä paras lääke kaikkeen. Kuinka paljon itse olisit valmis maksamaan lääkkeestä, joka parantaa eloonjäämisen todennäköisyyttä 50 % seuraavan 10 vuoden aikana? Liikunta ja sen tuoma hyvä olo ja kasvavat voimavarat eivät välttämättä maksa paljon tai vaadi merkittävää luonnonvarojen kulutusta. Hyvä kunto kuitenkin tukee ja mahdollistaa merkityksellistä tekemistä. 

Kerro ihmeessä jos haluat minut puhumaan kirjoistani ja ekologisesta arjesta paikkakuntasi kirjastoon tai koululle. Tulen mielelläni!
HS Teema 5/2025:
”Eniten tehtävää on poliittisessa näyssä ja kyvykkyydessä. Kun luovumme fossiiliriippuvuudesta, saamme paljon paremman maailman.”
Mikä taho on mielestäsi tänä vuonna esimerkillisellä toiminnallaan edistänyt eläinten hyvinvointia ja oikeuksia? Animaliassa jaetaan Pro Animalia palkinto joka vuosi vuoden eläinmyönteisimmälle teolle. Nyt olisi hyvä hetki tehdä ehdotuksia palkinnon saajaksi!

Täällä edellisten vuosien palkitut
https://animalia.fi/pro-ja-anti-animalia/
Oma koti kullan kallis – katu vielä kalliimpi. Elämä ilman kotia vie ihmiseltä paljon. Se voi viedä turvallisuuden tunteen, terveyden, ihmissuhteet ja lopulta uskon tulevaan. Ilman kotia liian moni jää yksin ja putoaa yhteiskunnan ulkopuolelle.

Vuonna 2024 asunnottomien määrä lähti kasvuun pitkään jatkuneen positiivisen kehityksen jälkeen. Viime vuonna yksineläviä asunnottomia oli 3 806, pitkäaikaisasunnottomia 1 010 ja asunnottomia perheitä 110. Myös naisten ja nuorten asunnottomuus lisääntyi.

Minäkin olin aikoinaan koditon ja siksi asia koskettaa. Siirtyminen autettavasta auttajaksi tai auttajasta autettavaksi on joskus pienestä kiinni. Asunnottomien olemassaolo ei ole vain järjestyshäiriö. Älä katso ohi. Siksi toivon että käyt lahjoittamassa Sininauhasäätiön Katu ei ole koti -kampanjaan rahaa. Ei jätetä ketään yksin. Yhdessä olemme enemmän. 

https://oma.sininauhasaatio.fi/fundraisers/leo-stranius

#katueiolekoti @sininauhasaatio #omakotikullankallis❤️
Tiedätkö mikä on Suomen yleisin lintu - ja silti yhteiskunnassamme niin näkymätön? Suomessa teurastetaan noin 82 miljoonaa kipeäksi jalostettua tuntevaa ja kokevaa broileria vuosittain.

Suuri osa suomalaisista pitää broileria enemmän ruokana kuin eläimenä. Eettisyys on suomalaisille tärkeää, mutta se ei näy käytännön valinnoissa, paljastaa Animalian tuore Broileribarometri. 

Lähes kaksi kolmesta (65 prosenttia) suomalaisesta pitää broilerinlihaa tärkeänä osana ruokakulttuuriamme. Silti neljä kymmenestä (43 prosenttia) on sitä mieltä, että broilerin jalostus aiheuttaa eläimille kärsimystä ja siihen pitäisi puuttua.  

Kun suomalaiset tekevät broilerinlihan ostopäätöksiä, kotimaisuus nousee ylivoimaisesti tärkeimmäksi tekijäksi. Neljä kymmenestä (40 prosenttia) pitää sitä ratkaisevana syynä broilerinlihan valintaan. Todellisuudessa broilerinlihan tuotantoketju alkaa ulkomailta.

“Broilerinliha on kaikkea muuta kuin kotimaista. Lähes jokaisen Suomessa kasvatettavan broilerin isovanhemmat ovat kuoriutuneet Skotlannissa ja emot Ruotsissa. Suomeen ne saapuvat untuvikoina Ruotsista”, Animalian Tiina Ollila kertoo. 

Vuosittain 82 miljoonaa kuollutta lintua. Pystymme kyllä paremaan kun vaihtoehtoja on tarjolla vaikka kuinka paljon. 

https://animalia.fi/2025/10/06/broileribarometri-suomalaiset-syovat-broileria-vailla-tunnontuskia/
Hyvää Lihatonta lokakuuta! 

#lihatonlokakuu
Porsaiden kirurginen kastraatio aiheuttaa porsaille useita päiviä kestävää kipua. Hallitus haluaa nyt poistaa kiellon uudesta eläinlaista eläinteollisuuden vaatimuksesta. 

Karjuporsaat kastroidaan, jotta lihaan ei muodostuisi niin kutsuttua karjun hajua, jonka osa kokee epämiellyttävänä. 

Animalia luovutti tänään maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja Ritva Elomaalle vetoomuksen, jossa vaaditaan kiellon säilyttämistä eläinlaissa. Vetoomuksen oli allekirjoittanut 23 441 henkilöä. 

”Tällä hetkellä eläinteollisuus sanelee sen, mitä lakiin kirjoitetaan eläinten hyvinvoinnista. Tätä ei voi hyväksyä. Eläinten hyvinvointilain ei tule palvella eläinteollisuuden voitontavoittelua”, Animalian toiminnanjohtaja Heidi Kivekäs sanoo.
Laskin kesällä triathlon-harrastuksen päästöt! Kirjoitukseni aiheesta julkaistiin nyt myös Helsinki Triathlon -seuran sivuilla. Jee!

Tässä viisi asiaa, mihin triathlonharrastajan ja aika monen muunkin liikuntaa aktiivisesti harrastavan kannattaa ilmastonäkökulmasta kiinnittää huomiota: 

1. Osallistu kisamatkoihin tai treenileireille vain hyvin harkiten, jos lainkaan.

2. Suosi lähialueiden kilpailuja/tapahtumia, kuten HelTri Cupia. Turkuun pääsee junalla ja Tallinnaan lautalla.

3. Tankkaa energiaa ja ravintoa kasvispohjaisesti (kasvispohjainen ruokavalio).

4. Pyöräile harjoituksiin ja harjoituspaikoille tai käytä joukkoliikennettä tai kimppakyytejä.

5. Hanki käytettyjä varusteita ja käytä olemassa olevat varusteet loppuun.

Entä ne päästöt? Itselläni ne ovat noin 716 kgCO2e vuodessa, kun olen pyrkinyt tekemään kaikki mahdolliset ilmastoystävälliset valinnat. Tyypillisen täysmatkan triathlonia harrastavan päästöt saattavat kuitenkin olla lähes kymmenkertaiset eli oman arvioni mukaan 6647 kgCO2e vuodessa. Paljon voi siis omilla valinnoilla vaikuttaa triathlonin-päästöihin.

Seuraavaksi tavoitteenani on laskea lapseni cheerleading-harrastuksen päästöt. 

Koko kirjoitus ja laskelmat täällä: 
https://heltri.fi/triathlonharrastuksen-hiilijalanjalki/

@helsinkitriathlon #triathlon #hiilijalanjälki
Sinilevät kuriin ojitusta vähentämällä! Allekirjoita kansalaisaloite täällä:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/15720

Metsätaloudellinen ojitus aiheuttaa merkittävää haittaa suomalaisille lähteille, puroille, järville, joille ja rannikkovesille. Metsämaaperästä ja soilta irronneet ravinteet, humus ja kiintoaines kulkeutuvat ojitusten kautta vesistöihimme, mikä edistää rehevöitymistä, sinileväkukintoja, umpeenkasvua, liettymistä, vesien tummumista, limoittumista sekä vesien tilan heikkenemistä ylipäätään. Metsäojitusten myötä heikentynyt veden laatu vaikeuttaa ja monin paikoin estää vesistöjen virkistys- ja talouskäyttöä. Se aiheuttaa haittoja myös järvien ja virtavesien kalastolle sekä heikentää monia vesilintukantoja. Suomen ainutlaatuisten vesistöjen pilaantuminen ei ole vain ekologinen tragedia – se on myös kulttuurinen ja taloudellinen menetys. 

Vesistöjemme ongelmat, kärjessä viime vuosina merkittävästi lisääntynyt sinileväongelma ja vesien tummuminen, ovat pääosin seurausta ihmisen tekemistä valinnoista – ja siksi myös ihmisen ratkaistavissa. Metsien taloudellinen hyödyntäminen ei saa tapahtua kaikille tärkeiden vesistöjen ja virkistysmahdollisuuksien kustannuksella. Meillä on velvollisuus huolehtia, että maamme tuhannet siniset vesistöt pysyvät puhtaina ja kansallisen ylpeyden aiheina myös tulevaisuudessa. 

Aloite ei koske muuta ojitusta, kuten teiden tai kiinteistöjen kuivatusojitusta, vaan ainoastaan metsien taloudelliseen hyödyntämiseen tähtäävää ojitusta ja muita vastaavia kuivatustoimenpiteitä. 

@ojitusten_haitat_kuriin #ojitusten_haitat_kuriin
Seuraa minua Instagramissa