Maata pitkin Helsingistä Lofooteille ja takaisin

Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Ohessa tarkemmin päiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista. Pahoittelut pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

Ensimmäinen päivä: Yöjunalla Rovaniemelle ja bussilla Kilpisjärvelle

Saavuimme yöjunalla Pasilasta Rovaniemelle klo 7.20. Kävimme Rovaniemen rautatieaseman kahviossa syömässä aamiaisen. Siitä jatkoimme kävellen Ounasjoen uimarannalle uimaan. Lopuksi kävely Rovaniemen keskustan kautta takaisin Rautatieasemalle ja sieltä bussiin. 

Bussi lähti klo 11.20 ja kulki Kittilän, Levin, Muonion ja Karesuvannon kautta Kilpisjärven retkeilykeskukselle. Muoniossa oli 15 minuutin tauko ja muualla lyhyitä taukoja, jossa oli hyvin mahdollisuus jaloitteluun. Retkeilykeskuksella olimme klo 18.10. 

Illaksi kiipesimme Saanan huipulle. Matka retkeilykeskukselta on vähän yli 4 km huipulle ja samaa reittiä takaisin.

Junaliput ostin VR:n sovelluksesta ja bussiliput Matkahuolto.fi -sivun kautta. Bussimatka oli 427 km ja sen päästöt 70 gCO2e/km/henkilö oletuksella 29,89 kgCO2e/henkilö. Junamatkan päästöt olivat nolla. 

Toinen päivä: Bussilla Tromsaan

Hengailimme päivän Kilpisjärvellä. Kävimme pari kertaa uimassa Kilpisjärvessä. Vesi oli kirkasta ja oli kiva katsella uimalasien kanssa pohjaa. Heinäkuun lopulla veden lämpötila oli vähän yli kymmenasteista. Tilastojen mukaan Kilpisjärven vesi oli Suomen vesistä tuolloin viileintä. 

Alkuillasta matka jatkui Bussilla Kilpisjärveltä Tromsaan. Norjan puolelle siirryttäessä maisema muuttuu henkeäsalpaavan upeaksi. Tässä on myös yksi maatapitkin matkustamisen hienous. Näkee muutoksen ympäristössä. Ensin metsälapista tunturilappiin ja sen jälkeen Norjan vuoristoon ja Jäämeren rannalle. Bussimatkan aikana (2 h 20 min) ei pystynyt kuuntelemaan edes äänikirjaa, kun ylelliset ja ylitsepursuavat maisemat veivät kaiken huomion. 

Tromsassa olimme paikallista aikaa klo 19.30. Aikaero Norjan/Ruotsin ja Suomen välillä on siis tunnin. Heitimme reput keskustassa sijaitsevalle hotellille ja otimme paikallisbussin Telegraftbuktan uimarannalle Tromsan eteläkärkeen. Siellä pääsin elämäni ensimmäistä kertaa pulahtamaan Jäämereen. Pohja oli kivikkoinen, vesi raikkaan viileää (vähän alle kymmenasteista), suolaista ja läpinäkyväää. Ympäröivät maisemat henkeäsalpaavan ylellisiä. 

Bussiliput Kilpisjärveltä Tromsaan ostin Matkahuolto.fi -sivustolta. Tromsan paikallisliikenteen reitit ja liput sai kätevästi hankittua Svipper-sovelluksen kautta. 

Matka oli 161 km ja sen päästöt 70 gCO2e/km/henkilö oletuksella 11,27 kgCO2e/henkilö. 

Kolmas päivä: Bussilla Tromsasta Narvikiin

Kävin aamulla Tromsassa juoksemassa. Juoksin rantoja pitkin Telegraftbuktan rannalle ja sieltä ylös Prestvannetille, joka on järvi keskellä Tromsan saarta. Vähän kuin Töölönlahti Helsingissä, mutta luonnontilaisenpi ja kauniimpi. 

Bussiliput Tromsasta Narvikiin sai ostettua kätevästi Svipper-sovelluksesta. Matka bussilla numero 100 kesti vähän vajaa neljä tuntia. Bussi kulki tätä kirjoittaessa kaksi kertaa päivässä. 

Matka oli 232 km ja sen päästöt 70 gCO2e/km/henkilö oletuksella 16,24 kgCO2e/henkilö. 

Narvikissa kävimme kävelemässä läheisellä vuorella ja ihastelimme metsän läpi kulkevaa vuoristopuroa. Laskettelurinteet valitettavasti pilaavat muuten upeaa maisemaa. Illalla katselimme vielä kun Narvikin Geysir purkautui noin 75 metrin korkeuteen. 

Neljäs päivä: Bussilla Svolvaeriin

Kävin aamulla juoksemassa Narvikin ympäri. Juoksulenkki on aina hyvä tapa tutustua uuteen kaupunkiin ja samalla saa pidettyä huolta kunnosta. Reissussa tulee syötyä yleensä aika huonosti ja vaikka kävelyä tulee paljon, tulee paljon myös istumista eri kulkuneuvoissa (ellei ole matkalla pyörällä). Pyöräily olisi tietysti parempi ja tehokkaampi tapa tutustua uusiin paikkoihin , mutta pyöriä en uskaltanut ottaa reissulle mukaan kun en tiennyt oikein bussien ja junien kuljetusmahdollisuuksista ja mukana oli lapsi, joka ei olisi hätätapauksessa jaksanut välttämättä polkea satojen kilometrien siirtymiä. 

Kävin juoksulenkin yhteydessä mm. sodan muistomerkillä Hålogaland-sillan alla ja Ornesvikan uimarannalla, jossa sijaitsee niin korkean ja huteran oloinen hyppytorni, että en edes uskaltanut kiivetä sinne. 

Aamupalan jälkeen matka jatkui bussilla numero 300 Narvikista Svolvaeriin. Liput sai ostettua kätevästi Reis-sovelluksen kautta. Bussi kulki tätä kirjoittaessa kaksi kertaa päivässä ja matka kesti noin neljä tuntia. 

Matka oli 220 km ja sen päästöt 70 gCO2e/km/henkilö oletuksella 15,40 kgCO2e/henkilö. 

Iltapäivällä Svolvaerissa tapasimme omaa vastaavaa reissua tekevän puolison ja 11-vuotiaan lapsemme. Kävimme yhdessä syömässä, jätimme lapset majapaikkaan lepäilemään ja kiipesimme Tjeldbergtindenin huipulle. Ylhäällä henkeäsalpaavat näkymät saivat ensimmäistä kertaa tuntemaan todella rajua korkeanpaikan pelkoa, kun joka puolelta avautui valtavat pudotukset. 

Illalla kävimme vielä järjestetyllä veneretkellä katsomassa kotkia ja Trollfjordin lahtea. Mereen, vuonoihin, saaristoon ja vuoriin pääsi turustumaan ihan eri tavalla veneen kyydistä. 

Vaikka kyseessä olikin erikseen mainostettu ympäristöystävällinen hybridialus eli vene, joka toimi osin sähköllä, ajettiin sillä siirtymät aika kovaa dieselvetoisesti. Tiedustelin laivan kulutusta ja laivan kippari tiesi kertoa, että kulutus on täysillä ajettaessa noin 90 litraa dieseliä tunnissa. Kun dieselin CO2-päästöt ovat noin 2,7 kgCO2e per litra, laiva kulki dieselillä noin kaksi tuntia ja matkustajia oli kyydissä 21, aiheutti tuo veneretki omalta osaltani noin 23,14 kgCO2e päästöt. Tämä vastaa noin 170 km fossiiliautolla ajoa. 

Viides päivä: Bussilla Svolvaerista takaisin Narvikiin

Aamulla kävin juoksemassa Svolvaerin ympäri ja kävin kiipeämässä Djevelportenin reitin 503 porrasta. Hyvää treeniä. Takaisin alas tullessa jalkani kuitenkin lipsahti, nyrjäytin nilkkani ja kaaduin. Tämä oli hyvä muistutus siitä, että helpoissakin maastoissa kannattaa olla tarkana. 

Lisäksi kävimme aamupäivällä vielä lasten kanssa Linkenin huipulla (helppoa hiekkatietä pitkin) ja pulahdimme uimaan Lille Kongsvatnetiin, joka oli pieni järvi Svolvaerin länsipuolella.

Iltapäivällä matka jatkui takaisin bussilla Narvikiin. Busseja kulki kaksi päivässä ja matka kesti noin neljä tuntia. Liput sai ostettua jälleen kätevästi Reis-sovelluksen kautta. Vaikka iltapäivällä busseja Narvikiin lähti samanaikaisesti kaksi, olivat molemmat viimeistä paikkaa myöden täynnä ja ruuhka sen mukaista. Kannattaa siis olla ajoissa pysäkillä ja mennä linja-autoasemalle, koska matkan varrelta bussiin ei olisi enää mahtunut. 

Bussimatka oli 220 km ja sen päästöt 70 gCO2e/km/henkilö oletuksella 15,40 kgCO2e/henkilö. 

Jalkani (nilkka) kipeytyi aamun kaatumisesta sen verran pahasti, että illan olimme lapsen kanssa Narvikissa hotellihuoneessa ja kävimme samassa kaupungissa olevan puolison kanssa nauttimassa näköalasta ja drinkeistä Narvik Skandikin 16. kerroksen baarissa. 

Kuudes päivä: Junalla Narvikista Luleåån

Aamupäivällä hyppäsimme Narvikista junaan. The Arctic Train eli Ofoten Line kulkee ainakin kerran päivässä Luleån ja Narvikin väliä. Matka kestää noin kahdeksan tuntia ja liput saa ostettua helposti SJ:n sivuilta tai sovelluksesta. Busseihin verrattuna juna on miellyttävä ja maisemat Arctic Trainin varrella jälleen kerran henkeäsalpaavan kauniita. Varsinkin Norjan puolella. 

Maisemien lisäksi alkumatka meni puolison ja toisen lapsen matkasäätämisessä. SJ oli perunut heidän junansa Narvikista Tukholmaan. Näin ollen jouduimme reitittämään hänen matkansa Helsinkiin uudestaan Tromsan kautta. Eli bussilippu Narvikista Tromsaan, sieltä bussi Rovaniemelle josta yöjunalla Pasilaan. Käytännössä siis sama reitti, jota pitkin itse olimme tulleet toiseen suuntaan. 

Meidänkin juna oli melkein pari tuntia myöhässä ja saavuimme Luulajaan vasta kahdeksan aikaan illalla. Kävelimme rautatieasemalta majapaikkaan ja sieltä keskustan läpi edelleen parin kilometrin päässä olevalle Gultzauuddensin uimarannalle. Näin pääsimme junamatkan päälle uimaan Perämereen. 

Ilolla laitoin vielä merkille, että myös vegaaniruokatarjonta parani heti Norjasta Ruotsiin siirryttäessä. 

Seitsemäs päivä: Junalla Haaparantaan ja taksilla Kemiin

Aamulla kävin juoksemassa Luleån ympäri. Perämeren rannat ovat kauniit ja keskusta eläväinen. Lisäksi kävimme lennättämässä lapsen kanssa dronea. Aika monissa paikoissa on laajoja lentokieltoalueita (lentokenttien takia), joten lennättäminen on jäänyt reissun aikana aika vähälle. Onneksi olemme kuitenkin saaneet muutamia kuvia ja videoita eri paikoista. 

Iltapäivällä hyppäsimme junaan ja matkustimme Haaparantaan. Matka kesti aikataulun mukaan vajaa pari tuntia ja liput sai ostettua kätevästi SJ:n verkkosivujen kautta. Juna oli noin puolituntia myöhässä. 

Haaparannan juna-asemalta kävelimme Tornionjoen rantaan ja kävimme uimassa rajajoessa. Matka jatkui kävellen Suomen puolelle, josta otimme taksin Kemiin. Vajaa 30 km matka taittui alle puolessa tunnissa. Päivän päätteeksi hengailimme hetken Kemissä ja hyppäsimme yöjunaan, joka kuljetti meidän Helsinkiin. 

Taksin tilasin Meri-Lapin Taksin kautta. Valitettavasti sähköautotakseja ei ollut tarjolla. Saimme hybriditaksin. Taksi ajoi kuitenkin moottoritietä bensalla  ja vain kaupunkiajossa sähköllä. Matka (27 km) aiheutti 136 gCO2e/km oletuksella kahdella matkustajalla noin 1,87 kgCO2e päästöt per henkilö. 

Paljonko koko matkan päästöt olivat?

Juna- ja bussimatkojen sekä yksittäisen taksimatkan ja veneretken lisäksi matkalla oli hotelliyöpymisiä tai vastaavia Kilpisjärvellä, Tromsassa, Narvikissa ja Luleåssa. Yhteensä viisi yötä ja noin 20 kgCO2e / yö / henkilö -oletuksella yhteensä 100 kg päästöt. 

-Junamatkat: 0 kgCO2e

-Bussimatkat: 88,2 kgCO2e

-Veneretki: 23,14 kgCO2e

-Taksi: 1,87 kgCO2e

-Majoitukset: 100 kgCO2e

Yhteensä: 213,21 kgCO2

Mitään tavaroita tai tuliaisia en matkalta hankkinut. Ruokaa olisin syönyt vastaavan määrän kotonakin, joten näitä päästöjä en laskenut tähän mukaan. Itse asiassa matkan aikana söin paljon vähemmän (noin 500 kcal/päivä) kuin kotona Helsingissä, koska liikuntaa/treeniä tuli niin paljon vähemmän. 

Päästöjen osalta laskennan merkittävimmät epävarmuustekijät liittyvät bussimatkan päästöihin ja hotellien päästöihin. Nämä päästöt on tässä pyritty laskemaan varovaisen yläkanttiin. 

Esimerkiksi edestakainen lento Helsingistä Tromsaan aiheuttaisi päästöjä 415 kgCO2e. Tämä olisi vähentänyt matkasta ehkä yhden hotelliyön (20 kg) ja bussimatkan Rovaniemeltä Kilpisjärven kautta Tromsaan (29,89 kg ja 11,27 kg) eli 61,16 kgCO2e Käytännössä siis lentämällä matkan päästöt olisivat olleet noin 565 kgCO2e vrt 213 kgCO2e. 

Ehkä kiinnostavin havainto ja oppi tästä matkasta on bussimatkailun suuret päästöt. Ruotsissa ja Suomessa junat kulkevat käytännössä päästöttömästi. Jos haluaa mennä Lofooteille, on ilmaston kannalta fiksuinta mennä yöjunalla Kemiin, jatkaa sieltä taksilla Haaparantaan ja hypätä sieltä edelleen Luleån/Bodenin kautta Narvikiin menevään junaan eikä kiertää Tromsan kautta bussilla. 

Lisäksi huomion arvoista on, että esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan kulkevan laivan päästöt ovat vain 21,6 kgCO2e per henkilö. Jos siis haluat mennä Tukholman kautta Lofooteille ilman autoa, on toinen vaihtoehto ottaa laiva Tukholmaan ja sieltä yöjuna Bodeniin, josta pääsee edelleen vaihtamaan Narvikiin menevään junaan. 

On tietysti irvokasta, että osin matkustelun ja ylikulutuksen aiheuttaman ilmastokriisin myötä matkustaminen suuntautuu todennäköisesti yhä enemmän pohjoisen herkkiin luontokohteisiin, jossa kesälämpötilat eivät nouse (vielä) sietämättömän korkeiksi ja näin ollaan osaltaan voimistamassa ilmastokriisiä niin sanotun ”coolcation” -ilmiön myötä. 

Tämänkin yksittäisen matkan päästöt olivat lähes kolmasosa siitä tasosta, johon jokaisen pitäisi vuositasolla päästä tulevina vuosikymmeninä. Ilmaston kannata fiksuinta olisi nauttia lähiluonnosta tai esimerkiksi pyöräetäisyyden päässä olevista kohteista. Haaveena olisi kuitenkin vielä pyöräily Lofooteille. 

Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!