Yleiskaavassa turvattava viher- ja luontoarvot

Kaupunginvaltuusto Leo StraniusKaupunginvaltuusto kävi tiistaina 5.5.2014 noin neljän tunnin keskustelun yleiskaavasta.

Yleiskaavaluonnoksen mukainen kaupunkirakenteen tiivistäminen on kannatettavaa.

Se parantaa sekä asumisen että liikkumisen energiatehokkuutta. Kestäviä liikkumistapoja korostava liikennemuotojen hierarkia, joka suosii kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä, tarjoaa hyvän lähtökohdan liikennejärjestelmän kehittämiselle vähäpäästöisempään suuntaan.

Yleiskaavassa on kuitenkin varsinaisen tiivistämisen lisäksi mukana rakentamista virkistysalueille. Ongelman vähentämiseen tulisi kiinnittää kaavan jatkotyössä huomiota.

Nyt viheralueita heikentää paitsi kokonaispinta-alan supistuminen myös niiden pirstoutuminen. Kumpikin tekijä pienentää luonnon monimuotoisuutta, vaikka kaikkein arvokkaimmiksi luokiteltuja luontoalueita säästettäisiin.

Käytin valtuustossa kolme puheenvuoroa. Alla nämä puheenvuoroni kokonaisuudessaan.

Kiitos lähetekeskustelun järjestämisestä kuuluu Yrjö Hakaselle, joka taannoin esitteli aiheesta valtuuston lähetekeskustelua.

* * *

Puheenvuoro 1:

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut

Kukoistava, ketterä ja notkea kaupunkirakenne on huomisen arkea. Mukana pitää olla myös innostusta, ripaus kokeilevaa otetta, joukkoistamista ja pilkettä silmäkulmassa. Jääkiekkotermein Helsingin yleiskaava voisi olla Suomen ilmaveivi. Otetaan siihen vielä mukaan eri toimijoiden inspiroivia yksilösuorituksia, hyvä jengi ja tekemisen meininki sekä luova yleisö, niin sehän on siinä!

On tärkeää, täällä valtuustossa voidaan käydä yleiskaavasta rikastavaa vuorovaikutusta. Kiitos siitä kaikille valtuutetuille.

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut

Kuten ympäristölautakunnan lausunnossa olemme todenneet:

Yleiskaavaluonnoksen mukainen kaupunkirakenteen tiivistäminen on kannatettavaa. Se parantaa sekä asumisen että liikkumisen energiatehokkuutta. Kestäviä liikkumistapoja korostava liikennemuotojen hierarkia, joka suosii kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä, tarjoaa hyvän lähtökohdan liikennejärjestelmän kehittämiselle vähäpäästöisempään suuntaan. Yleiskaavassa on kuitenkin varsinaisen tiivistämisen lisäksi mukana rakentamista virkistysalueille. Ongelman vähentämiseen tulisi kiinnittää kaavan jatkotyössä huomiota.

Osa uusista rakentamisalueista sijoittuu nykyisille viher- ja virkistysalueille. Suunnitelmien mukaan Keskuspuisto kaventuu huomattavasti Hämeenlinnanväylän itäpuolella. Helsingin strategiaohjelman mukainen hyvinvoiva helsinkiläinen tarvitsee eheän viherverkoston sekä riittävät tilavaraukset virkistystoiminoille.

Keskuspuistoon rakentamisesta tulee luopua. Koillinen vihersormi Vartiosaari-Ramsinniemi-Meri-Rastila tulisi säilyttää nykyisellään, sillä se on viherverkoston luontainen yhteys idän suuntaan

Turunväylän bulevardisointiin liittyvä rakentamisalue on liian laaja ulottuessaan Talin virkistysalueille ja Ulvilantien pohjoispuolelle. Munkkivuoren ja Pitäjänmäen väliset ulkoilumetsät tulee säilyttää laajempina sekä paikallisen virkistyskäytön että ekologisten yhteyksien turvaamiseksi. Malminkartanossa Kartanonmetsä tulee suojella ja rakentaminen ohjata keskusta-alueen ja junaradanvarren merkittävään tiivistämiseen, eikä Malminkartanonkaaren ympärille. Malminkartanonhuipulle yhteyden Mätäjoelta luova vihersormi on säilytettävä leveämpänä kuin luonnos esittää.

Natura-alueista suurimmat rakentamispaineet sijoittuvat Vanhankaupunginlahden lintuveden ympäristöön. Näin ollen lisärakentaminen Viikin opetus- ja tutkimustilan alueelle on syytä harkita tarkemmin. Viheraluetta Herttoniemen ja Vanhankaupunginlahden Natura-alueen välillä ei tule nykyisestään kaventaa.

Haltialan peltojen virkistykselle ja linnustolle tärkeä pinta-ala uhkaa supistua Torpparinmäkeen suunnitellussa rakentamisalueen laajennuksessa. Rakentamisen todellinen tarve ja vaikutukset virkistykseen, maisemaan ja luontoon on syytä selvittää perusteellisesti.

Vantaanjokivarsi on nykyisin lähes kokonaisuudessaan rakentamatonta viheraluetta. Kaavaluonnoksessa uudet alueet ulottuvat hyvin lähelle rantaa Pikkukosken pohjoispuolella ja eri suunnilla Kehä I:n siltojen lähistöllä. Lisärakentamisen suunnittelussa tulee ottaa huomioon mm. Helsinkipuiston turvaaminen ja rakentamisen sijoittuminen osittain vesistötulvien riskialueelle.

Melkin pohjoisosaan merkitty, meritäyttöön perustuva rakentamisalue aiheuttaisi hyötyyn nähden suuria muutoksia meriluonnolle. Se tulisi poistaa kaavasta.

Viheraluestrategiassa on tarkasteltu viheralueiden saavutettavuutta. Lähivirkistysalueiden saavutettavuudelle voidaan asettaa tavoitteita, esimerkiksi 300 metrin etäisyys tai enintään 5-10 minuutin kävelymatka.

Tehdään tästä yhdessä hieno ja inspiroiva yleiskaava!

Kiitos!

* * *

Puheenvuoro 2:

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut

Yleiskaavaa valmisteltaessa Elina Moision esittämä periaate kannattaa toistaa vielä kerran ”Maksimoidaan ihmisen ulkona viettämä aika.” Kaarin Taipale sanoi sen myös hyvin: ”Jalankulku on se, millä voi mitata hyvän kaupungin”

Tältä pohjalta yleiskaavan kantava periaate voisi olla myös ”Mummon hyvä kauppamatka”. Se tarkoittaa sitä, että palvelut ovat saavutettavissa sekä liikkuminen voi tapahtua jalan ja esteettömästi.

Pidän ilahduttavana, että Risto Rautava on valmis tarkastelemaan autopaikkanormeja. Näin saadaan lisää tilaa ihmisille ja täydennysrakentamiselle.

Tatu Rauhamäki totesi, että yhtään palautetta ei tule tulevilta Helsinkiläisiltä. Se on totta. Yhtään palautetta ei tule myöskään uhanalaisilta lajeilta tai luontotyypeiltä.

Mielestäni Matti Enroth puhui luontosuhteestamme hyvin. Metsä on meille tärkeä hyvinvoinnin lähde. Kannattaa kuitenkin muistaa, että metsä on monille muillekin kuin ihmisille tärkeä.

Mielestäni ei ole radikaalia vaatia, että muutama prosentti kaupungin pinta-alasta voitaisiin säilyttää suojeltuna tai rakentamattomana. On radikaalia vaatia, että 99 prosenttia kaupungin pinta-alasta pitäisi ottaa ihmiten käyttöön. Se ei ole oikeastaan edes radikaalia vaan lyhytnäköistä itsekkyyttä, jota tulevat sukupolet tuskin katsovat hyvällä.

Tarvitaan vastuuta meiltä päättäjiltä. Vastuuta siitä, että emme tuhoa kaikkia virkistys- ja luontoarvoja.

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut

– Kaupungin viherrakenne, esim. juuri nuo vihersormet, pitäisi ottaa tosissaan kaavoituksessa. Kaikkia viheralueita ei voida säästää, mutta sehän on juuri viheralueverkoston idea, että se riittävän laajuisena vastaisi sekä luonnon että virkistyskäytön tarpeisiin. Pienillä sirpaleviheralueilla rakennuspikselien sisällä kuluminen ja lajiston köyhtyminen lähtevät käsistä. Kaupungilla on jo olemassa konsepti vihersormista, mutta sitä ei oikein tunnuta soveltavan.

– Helsinkipuisto. Vaikka puisto ei nykyisellään mitenkään pysty edustamaan Helsingin viheralueita, niin on se kuitenkin parempi kuin ei mitään. Kun valtuusto ja KSL (viimeksi 2012) ovat lähteneet siitä, että puiston eheydestä huolehditaan, on tempoilevaa kaupunkisuunnittelua kaavoittaa se nyt rakentamiseen.

– Yleiskaavan pikselimuoto on hankala parista näkökulmasta. Se tekee yleiskaavasta vaikealukuisen ja kaupunkilaisten on vaikea osallistua sen valmistelutyöhön. Tämä pitäisi ottaa vakavasti lähidemokratian hengessä. Toinen merkittävä ongelma liittyy korttelitehokkuuden määrittämiseen pikseleillä. Yleiskaavakartta on teoriassa strateginen ja piirretty yleismalkaiseksi. Silti siinä määritettään minimikorttelitehokkuus pikseleille. Tämä tarkoittaa pahimmillaan sitä, että KSV:n kaavoitukseen on enää hyvin vaikea vaikuttaa paikallistasolla. Jos yleiskaavaakarttaa ei ole mahdollista muuttaa paremmaksi, niin tuo minimirajasta luopuminen olisi paikallaan. Silloin kaava olisi aidosti strateginen/yleistasoinen. Outoa tässä yhteydessä on myös, ettei yritysalueilla edellytetä mitään tehokkuutta.

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut

Kaavassa on paljon positiivista. Tiiviimpi rakentaminen on OK, mutta se pitää tasapainottaa kelvollisella viheralueverkostolla. Bulevardisointi on myös hyvä juttu, kunhan se toteutetaan järkevästi. Pääteiden varsiin rakentaminen useissa tapauksissa hyvin perusteltua.

Kiitos!

* * *

Puheenvuoro 3:

Arvoisa puheenjohtaja

Kiitos Seppo Kanerva! Kaikki eivät todellakaan voi liikku polkupyörillä. Eikä niin kukaan ole väittänytkään. Kuten edellisessä puheenvuorossani totesin yleiskaavan lähtökohtana voisi olla Mummon hyvä kauppamatka. Tarkennetaan tätä siten vaikka niin, että mummon hyvä kauppamatka kävelykepeillä tai rollaattorilla.

Kiitos Pentti Arajärvelle lasten oikeuksien puolesta puhumiselle. Nuorisolain mukaan nuoria on kuultava heitä koskevissa asioissa. Olisin halunnut tiedustella, miten tämä on toteutunut tai toteutetaan yleiskaavan valmistelun yhteydessä?

Kaupunginvaltuuston 2012 hyväksymässä kaupungin ympäristöpolitiikassa on asetettu tavoitteeksi hiilineutraali Helsinki vuonna 2050. Tämän tulee olla läpäisevänä näkökulmana yleiskaavatyössä.

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut

Muutamia kysymyksiä

1. Kaupungin strategiaohjelman 2013–2016 mukaan uuden yleiskaavan tavoitteena tulee olla energiatehokas kaupunkirakenne. Miten maankäytön suunnittelussa otetaan huomioon uusiutuvan energian käytön mahdollistaminen ja rakentamisen materiaalivalinnoista aiheutuvat päästöt. Entä miten huomioidaan rakennusten sijoittelun, muodon ja suuntauksen vaikutukset energiankulutukseen?

2. Onko yleiskaavaan merkitty alueita, joilla tähdätään mahdollisimman suureen energiaomavaraisuuteen ja hiilineutraalisuuteen? Entä onko yleiskaavassa esitety merkittävimmät energiatehokkuuden parantamisalueet.

3. Osoitetaanko yleiskaavaluonnoksessa alueita tuulivoimatuotannolle?

4. Miten yleiskaavassa on varauduttu ilmastonmuutoksen sopeutumiseen (esim. hulevedet)?

5. Kuinka paljon yleiskaavassa osoitetaan uusia luonnonsuojelualueita? Montako hehtaaria tai aluetta?

Nyt viheralueita heikentää paitsi kokonaispinta-alan supistuminen myös niiden pirstoutuminen. Kumpikin tekijä pienentää luonnon monimuotoisuutta, vaikka kaikkein arvokkaimmiksi luokiteltuja luontoalueita säästettäisiin.

Kiitos!

* * *

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin