Vieraskynäblogissa Salla Saarinen
Most giving is 80% emotion and 20 % rational. And the best way to get to someone’s emotions is to tell a story. – Unknown
Meillä on vankkumaton usko siihen, että lahjoittajat saadaan toimimaan parhaiten vetoamalla sekä sydämeen että järkeen.
Kerrot voimakkaan tarinan, jolla imaiset lahjoittajien tunteet mukaan.
Näytät julmat faktat, joiden avulla osoitat kiistämättömän tarpeen rahalle. Samalla vahvistat faktoilla järjestösi uskottavuutta. Ja sitten pyydät lahjoitusta.
Täysin loogista, vai mitä?
Ongelma on vain se, että ihmiset eivät ole loogisia.
Chip ja Dan Heath kertovat kirjassaan ”Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die” Carnagie-Melonissa tehdystä tutkimuksesta, jossa vertailtiin kolmen erilaisen lahjoituspyynnön tehoa:
1) vain tilastoihin perustuvaa pyyntöä,
2) vain tarinaan perustuvaa pyyntöä sekä
3) tarinoiden ja tilastojen yhdistelmään perustuvaa pyyntöä.
Tilastoihin ja lukujen voimaan uskoville tulee varmasti yllätyksenä, että selkeästi parhaan tuloksen toi vain tunteisiin vetoavaan tarinaan perustuva lahjoituspyyntö. Malilaisen nälkiintyneen Rokia-tytön tarina liikutti. Siis pelkkä tarina, eivät kylmät faktat.
Kun todella haluat saada ihmiset toimimaan ja lahjoittamaan, sinun on kosketettava heidän tunteitaan. Vain tunteet motivoivat riittävästi – sinun tehtäväsi on johdattaa ihmiset tekemään hyvää!
Olisiko meillä Suomessa rohkeutta kertoa vain tarinoita lahjoituspyyntöjen perusteluiksi? Uskallammeko kertoo tunteista ja näyttää niiden vallan? Olemmeko keskittyneet liikaa faktoihin ja tilastoihin? Emmekö luota siihen, että tarinamme ovat puhuttelevia ja sellaisia, että ne saavat ihmiset toimimaan?
Osaammeko edes kertoa tunteisiin vetoavia tarinoita?
Tunteisiin vaikuttamisen pitää olla jatkuvaa. Nosta järjestösi viestinnässä esiin ne, joiden puolesta taistelet ja kerro heidän tarinansa. Kerro uhanalaisista tiikereistä, lapsista ilman koulua ja koulukavereita, naisista ilman äänioikeutta – ilman oikeutta olla edes olemassa.
Mieti, minkälaisen tunteen haluat saada ihmisissä aikaan ja mitä haluat heidän tekevän. Parhaimmassa tapauksessa luomasi tunne kantaa varsinaiseen lahjoituspyyntöön asti ja saa rahahanat aukeamaan.
Voittoa tavoittelemattomat ja hyväntekemiseen keskittyneet järjestöt ovat mukana tunnebisneksessä. Nostetaan siis esiin tarinat ja tunteet, muistetaan pyytää ja kiittää. Tehdään yhdessä maailmasta parempi paikka meille kaikille – myös lahjoitusten voimalla!
People will forget what you said. They will forget what you did. But they will never forget how you made them feel. – Maya Angelou
Salla Saarinen Radical Soulista on kouluttaja ja konsultti, joka haluaa nähdä enemmän tunnetta ja tulosta järjestökentällä.
Psst! Tykkää ja jaa Radical Soulin Facebook-sivuilla olevaa kuvaa kesäkuun varainhankintakonferenssista. Arvomme Kansainvälisen naistenpäivän kunniaksi ilmaisen osallistumisen yhdelle onnekkaalle!
https://www.facebook.com/RadicalSoulOy