Eveliina Lundqvist: Salainen päiväkirja eläintiloilta

Salainen päiväkirja eläintiloilta Eveliina Lundqvist”Ensimmäinen tunne oli häveliäisyys. Sellainen, joka tulee tilanteessa, kun pitäisi tehdä jotain sopimatonta. Seisoin ison eläimen edessä. Tai oikeastaan sen rintojen. Ja minun oli määrä pestä ne. Kajota jonkun yksityisalueelle, mihin tunsin ettei minulla olisi lupaa eikä oikeastaan haluakaan. Siinä se seisoi suoraan minun nenäni edessä, utareet pullottaen maidosta.”

.

Näin alkaa Eveliina Lundqvistin kirja Salainen päiväkirja eläintiloilta (Into, 2014).

Kirja perustuu Lundqvistin päiväkirjamerkintöihin, joita hän on tehnyt opiskellessaan eläintenhoitajaksi. Opintojen myötä hän suoritti harjoittelujaksoja eläintiloilla, kuten navetoissa, sikaloissa ja broilerihallissa. Yhteensä Eveliina vieraili tai työskenteli opintojensa myötä noin 20 eläintilalla.

Käyttikö Eveliina eläintilallisten luottamusta väärin kirjoittamalla harjoittelusta päiväkirjamerkintöjä ja julkaisemalla ne? Tätä kysyi kirjan julkaisutilaisuudessa MTK:n Leena Suojala.

Eveliinan vastaus oli selvä. Eläimet eivät pysty puhumaan omasta puolestaan. Tästä syystä on tärkeää, että edes joku tuo eläintilojen arjen päivänvaloon.

Risto Isomäki piti Eveliina Lundqvistin kirjaa tärkeänä avauksena. Isomäen mukaan kirjan julkaisun jälkeen on hyvin vaikea olla uskomatta, ettei myös Suomessa eläintuotantoon liity sellaisia kuvioita, joita ei voi pitää muuna kuin eläinrääkkäyksenä.

Myös eläinsuojeluasiamies Sari Salminen piti hyvänä, että kirja tuo esille eläintilojen arkea.

Vastaavasti Suomen Sikayrittäjien puheenjohtaja Martin Ylikännö huudahdi, että ainahan sitä voi asettaa erilaisia hyvinvointimääräyksiä, mutta kun kyse on liiketoiminnasta.

Niinpä. Siinähän se ongelma onkin. Nähdäänkö eläimellä jonkinlaista yksilöarvoa vai pelkkä taloudellinen välinearvo.  

”Kuinka kauan se lintu saisi vielä kitua, joka makasi kyljellään siivet omituisessa asennossa? Entä se, jonka pää oli vinossa ja kyljellään? Entä ne lukuisat, jotka eivät jaksaneet edes reagoida, kun nostin ne ilmaan? Tai ne, jotka yrittivät päästä yhdellä jalalla eteenpäin? Kun isäntä oli lähtenyt, menin ensimmäiseen osastoon vakaana aikomuksenani tappaa kituvat. Näin kanan silmät ja ehdin ajatella. Suljin oven. En vain pystynyt. Menin hallista suoraan uimahalliin. Halusin pestä kaiken hajun pois. Muistan varmaan loppuelämäni, miltä haisee kuollut, mätänevä kana.”

Kiitos Eveliina Lundqvist, että toit esille sen millaista arki suomalaisilla eläintiloilla tänä päivänä on!

2 kommenttia artikkeliin ”Eveliina Lundqvist: Salainen päiväkirja eläintiloilta”

  1. Joissakin julkisuudessa esitetyissä tuottajien kommenteissa Lundqvistia on syytetty siitä, että hän on väärinkäyttänyt luottamusta tehdessään muistiinpanoja ja julkaistessaan kirjan harjoittelusta. Tämäkö siis on ongelma, että asioista kerrotaan?

    Minä nostan hattua sille, että ongelmat otetaan esille. Samalla tavalla kiitän myös vanhusten tai sairaiden hoitajia, jotka ovat avoimesti kertoneet ongelmista. Eläinten kohdalla tämä on sikäli vieläkin tärkeämpää, ettei eläimillä ole muita puolestapuhujia. Eläimet eivät osaa puhua puolestaan.

    Sekö ei sitten tuottajien mukaan ole luottamuksen väärinkäyttöä, jos tiloilla toimitaan vastoin eläinsuojelulakia tai vastoin hyvinvointitukien ehtoja? Sekö ei ole luottamuksen väärinkäyttöä, jos tilannetta kaunistellaan tarkastavalle eläinlääkärille?

    Vika näyttää aina olevan muissa. Tilalliset kauhistelevat kerrostalossa pidettävää koiraa, jota ulkoilutetaan vain muutaman kerran päivässä. Kaupunkilaiset kauhistelevat eläinten oloja tiloilla. Tosin on sanottava, että se kaupunkilaiskoira sentään saanee hellää hoivaa ja pääsee edes välillä ulos. Ja jopa yksiössä sillä on enemmän liikkumistilaa kuin sioilla tai lehmillä.

    Ihmiset ovat erilaisia. Tämä pätee myös tilallisiin. Väärinkäytöksiä tapahtuu varmasti aina. Julkisuuteen tulleiden (Lundqvistin ja muiden) tietojen perusteella eläinten oikeuksia kuitenkin loukataan tehotuotannossa aivan liian systemaattisesti. Kyseessä eivät näytä olevan vain yksittäistapaukset.

    Vika lienee rakenteissa. Tehotuotanto on (lähes) mahdotonta eläinten oikeuksia kunnioittaen. Kun eläimiä on paljon (esim. 100 000 broileria), jokaisen yksilön hyvinvointia on mahdoton tarkkailla tai edes yrittää mahdollistaa. Tuottajat vetoavatkin siihen, ettei eläinten oloja voi parantaa, koska se tulee markkinataloudessa liian kalliiksi.

    Koko systeemi vaatii siis uudistusta. Eläimiä ei voi ongelmitta tuottaa samalla tavalla massatuotantona kuin autoja tai kännyköitä!

  2. Kun sain kirjan käsiini niin ajattelin että luempa tuosta nyt pari sivua…yllätys yllätys ahmaisin kirjan kokonaan samana päivänä,yksinkertaisesti en vain voinut lopettaa lukemista.
    Karua,totuuden mukaista ja ajatuksia herättävää teksitiä jossa silmät avautuvat nykyhetkeen.On helppo tuudittautua ajatukseen että jauheliha on vain jauhelihaa lähi marketin lihatiskillä sen enempää ajattelematta.
    Mutta lihan ”takana” on olento,tunteva,kokeva olento kuten kirjassa hienosti tulee ilmi.
    Kiitän Eveliinaa syvästi kirjasta joka saa ajattelemaan,toivon että kirja saavuttaa paatuneimmatkin ihmiset ja saa heidät miettimään elämää lihatiskiä pidemmälle kananmuna hyllystä puhumattakkaan.
    Kaikin puolin mahtava teos! Kiitos <3

Kommentointi on suljettu.

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin