Helsingin ympäristölautakunnan avoin kokous 19.11.2013

Leo Stranius ja hiilinieluYmpäristölautakunta kokoontuu seuraavan tiistaina 19.11. klo 16.15 alkaen.

Kokous on yleisölle ja tiedotusvälineille poikkeuksellisesti avoin. Yleensä lautakuntien kokoukset ovat suljettuja.

Kokouspaikkana on juhlallisesti kaupungintalo kaupunginvaltuuston salissa. Kokous lähetetään suorana myös Helsinki-kanavalla.

Kokouksen esityslista löytyy kokonaisuudessaan oheisen linkin takaa ja alla hiukan avattuna.

Pitäisikö avoimuutta tuoda lisää kaupungin päätöksentekoon? Mitä mahdollisuuksia ja toisaalta ongelmia voi seurata siitä, että lautakunnan kokoukset ovat yleisölle avoimia?

* * *

Esityslista: Ympäristölautakunta 19.11. klo 16.15

YMPÄRISTÖJOHTAJA

1 Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

2 Ilmoitusasiat

Ilmoitusasiat täällä:

http://www.hel.fi/static/public/hela/Ymparistolautakunta/Suomi/Esitys/2013/Ymk_2013-11-19_Ylk_17_El/8BDB06EB-A5CF-454B-8E06-0EAC9785E26A/Ilmoitusasiat.html

3 Ympäristölautakunnan kokousajat keväällä 2014

Ympäristölautakunta päättänee kokoontua kevätkaudella vuonna 2014 tiistaisin 14.1.; 4.2.; 25.2.; 18.3.; 1.4.; 15.4.; 6.5.; 20.5.; 10.6. ja 24.6. klo 16:15 osoitteessa Viikinkaari 2a, 1. krs. kokoushuone Fastholma.

4 Helsingin kaupungin ympäristönsuojelun valvontasuunnitelma 2014

Vuonna 2014 tarkastuksia on tarkoitus tehdä yhteensä 482 kpl. Suunnitelma luettavissa täällä:

http://www.hel.fi/static/public/hela/Ymparistolautakunta/Suomi/Esitys/2013/Ymk_2013-11-19_Ylk_17_El/7AA885D9-8D3F-4DC4-815B-7043814BCBFB/Liite.pdf

5 Helsingin kaupungin ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelma 2013- 2014, päivitys vuodelle 2014

Päivitetty suunnitelma löytyy täältä:

http://www.hel.fi/static/public/hela/Ymparistolautakunta/Suomi/Esitys/2013/Ymk_2013-11-19_Ylk_17_El/444F8522-8649-4B30-A9C9-ACDC6C703C2B/Liite.pdf

YMPÄRISTÖNSUOJELU- JA TUTKIMUSYKSIKKÖ

1 Lausunnon antaminen Herttoniemen korttelin 43257 tontti 1, Reginankuja 3, asemakaavan muutoksesta nro 12234

Kaavamuutoksen tavoitteena on mahdollistaa asuinrakentaminen pitkään rakentamattomana olleelle liike- ja julkisten rakennusten tontille. Tontti on rakentamaton ja tilapäiskäytössä pysäköintikenttänä. Ympäristölautakunta päättänee, että lausunnon asiasta antaa ympäristökeskus.

Tarkemmin täällä:

http://www.hel.fi/static/public/hela/Ymparistolautakunta/Suomi/Esitys/2013/Ymk_2013-11-19_Ylk_17_El/85F07BCF-FCA4-4FF7-A5BF-F4B6C2E6CC37/Lausunnon_antaminen_Herttoniemen_korttelin_43257_t.html

2 Lausunto kaupunkisuunnitteluvirastolle Tapulikaupungin Maatullinpuiston eteläosan asemakaavan muutosehdotuksesta nro 12191

Asemakaavan muutoksen tavoitteena on Tapulikaupungin kerrostalo-alueen ja Tapaninkylän pientaloalueen asuntokannan täydentäminen ja monipuolistaminen lapsiperheille soveltuvalla tiiviillä ja matalalla pientalovaltaisella asuinrakentamisella. Ympäristölautakunta päättänee, ettei sillä ole huomautettavaa asemakaavan muutosehdotuksesta.

Tarkemmin täällä:

http://www.hel.fi/static/public/hela/Ymparistolautakunta/Suomi/Esitys/2013/Ymk_2013-11-19_Ylk_17_El/8B058C07-6008-4E9A-9A4E-3ED1AF0FFCE4/Lausunto_kaupunkisuunnitteluvirastolle_Tapulikaupu.html

3 Palmian Catering-palvelujen hiilijalanjälki -selvitys

Palmian catering-palvelujen hiilijalanjälki oli noin 24 000 tonnia hiilidioksidi-ekvivalenttia. Suuruusluokan hahmottamiseksi voidaan arvioida, että se vastaa noin kuutta prosenttia koko kaupunkiorganisaation suorista kasvihuonepäästöistä tai lähes puolta kaupungin joukkoliikenteen polttoaineiden käytön aiheuttamista ilmastopäästöistä.

Hiilijalanjälkilaskennan mukaan ruokapalvelujen aiheuttamista päästöistä 58 % syntyi ruuan alkutuotannossa, 41 % Catering Pakkalan tuotantolaitoksen ja keittiöiden energian kulutuksesta ja 1 % sisäisistä ruokakuljetuksista. Laskenta tuo esiin, miten erilaisia ilmastovaikutuksia eri ruoka-aineilla on. Lihatuotteiden ilmastovaikutus on tutkimusten mukaan kaikkein suurin, ja tämä näkyy myös tehdyssä laskennassa.  Lihatuotteiden osuus ruuan päästöistä oli selvityksessä noin puolet ja maidon noin kolmannes.

Ympäristölautakunta päättänee merkitä tiedoksi raportin ”Palmia Catering-palvelujen hiilijalanjälki, Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen julkaisuja 16/2013”:  http://www.hel.fi/hel2/ymk/julkaisut/2013/julkaisu_16_13_net.pdf

4 Lausunto valtuustoaloitteesta, joka koskee uusiutuvien energialähteiden sosiaalisen ja ekologisen kestävyyden varmistamista

Ihan hyvä vastaus:

Ympäristölautakunta toteaa, että kestävän kehityksen mukaisten hankintojen kehittäminen koskee uusiutuvia energialähteiden hankinnan lisäksi myös kaikkia muita hankintoja. Osaamishaasteita on erityisesti pitkiä alihankintaketjuja sisältävissä hankinnoissa, joissa tuotteen alkuperä ja ympäristövaikutukset ovat usein hankalasti jäljitettävissä. Näissä tapauksissa kaupungin on hankkijana kuitenkin myös kannettava vastuunsa, mikä tarkoittaa hankintaketjuun perehtymistä tai esimerkiksi hankintasopimusten ehtojen auditointeja. Kaupungilla ei kuitenkaan yleensä ole kovin paljoa resursseja esim. auditointeihin, mutta vaihtoehtoina voisivat olla kaupunkien välinen yhteistyö tai järjestöjen kuten Finnwatchin hyödyntäminen tiedon tuottajina hankinnan ympäristövaikutuksista. Uusiutuvien polttoaineiden lisäksi myös fossiilisten polttoaineiden tuotannon ympäristö- ja sosiaalisia vaikutuksia voisi arvioida tarkemmin esim. juuri järjestöjen kanssa yhteistyössä. Kaupunki voisi myös avoimemmin kertoa, mistä ja kuinka paljon mitäkin polttoainetta tai muita tuotteita hankitaan sekä mitä menetelmiä kestävyyden ja vastuullisuuden toteamiseen käytetään (kriteeristöt, standardit, auditoinnit, järjestöt jne.).

Täällä vielä tarkemmin:

http://www.hel.fi/static/public/hela/Ymparistolautakunta/Suomi/Esitys/2013/Ymk_2013-11-19_Ylk_17_El/F8D90E9E-40C0-4109-B31B-2852DB50B699/Lausunto_valtuustoaloitteesta_joka_koskee_uusiutuv.html

5 Helsingin, Lahden ja Turun vertaisarvio ilmastopolitiikasta ja hulevesien hallinnasta sekä esitys kaupunginhallitukselle tiekartan laatimisesta

Ympäristölautakunta päättänee merkitä tiedoksi raportin ”Helsingin, Lahden ja Turun kaupunkien vertaisarvio ilmastopolitiikasta ja hulevesien hallinnasta” ja päättänee esittää kaupunginhallitukselle, että vertaisarvioinnin tulosten mukaisesti käynnistettäisiin Helsingin kaupungin ilmastonmuutoksen sopeutumisen ja hillinnän tiekartan valmistelu.

Raportti on saatavilla täällä: http://www.hel.fi/hel2/ymk/julkaisut/2013/julkaisu_15_13_net.pdf

6 Lausunto valtuutettu Razmyarin aloitteesta koskien Sipoonkorven kansallispuiston retkeilymahdollisuuksia ja tiedottamisen parantamista

Aloitteessa esitetään tiedotuskeskuksen perustamista yleiskaavassa osoitetun joukkoliikenneaseman läheisyyteen. Laaja tiedotuskeskus on asemakaavatason kysymys, joka tulee ratkaista siinä vaiheessa. Pienempi infopiste on vähintään tarpeellinen ja helposti toteutettavissa, kun joukkoliikenne kansallispuistoon alkaa toimia. Nuuksion ja Sipoonkorven kansallispuistojen hyvä tavoitettavuus joukkoliikenteellä on myös yleiskaavatyössä asetettu tavoite.

Tarkemmin täällä:

http://www.hel.fi/static/public/hela/Ymparistolautakunta/Suomi/Esitys/2013/Ymk_2013-11-19_Ylk_17_El/9E7E852F-1214-4805-ACE9-4F73F6C53931/Lausunto_valtuutettu_Razmyarin_aloitteesta_koskien.html

YMPÄRISTÖVALVONTAYKSIKKÖ

1 Ilmoitusasiat

Ilmoitusasiat täällä:

http://www.hel.fi/static/public/hela/Ymparistolautakunta/Suomi/Esitys/2013/Ymk_2013-11-19_Ylk_17_El/85175568-09D6-44FF-B679-DCB15515D2C6/Ilmoitusasiat.html

2 Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös Helsingin kaupungin rakentamispalvelu Staran ympäristölupahakemuksesta

Ympäristölautakunta päättänee merkitä tiedoksi Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätöksen 27.9.2013, nro 184/2013/1, joka koski Helsingin kaupungin rakentamispalvelu Staran ympäristönsuojelulain 28 §:n mukaista ympäristölupahakemusta vesipitoisten massojen käsittelystä ja välivarastoinnista Kyläsaaren entisen jätevedenpuhdistamon altaissa.

3 Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös Surehand Oy:n ympäristölupa-asiassa

Ympäristölautakunta päättänee merkitä tiedoksi Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätöksen 1.11.2013, No 219/2013/1, ympäristönsuojelulain 35 §:n mukaisesta Surehand Oy:n hakemuksesta, joka koski rakennusjätteiden ja kaupan ja teollisuuden energiakäyttöön soveltuvien jätteidenvastaanottoa ja kierrätystä.

4 Ympäristölautakunnan lausunto Belle Selene Xian valtuustoaloitteesta, joka koskee kaupungin kierrätysprosessien tehostamista

Aloitteessa toivotaan lisää kierrätyspisteitä. Ympäristölautakunta päättänee antaa seuraavan lausunnon:

http://www.hel.fi/static/public/hela/Ymparistolautakunta/Suomi/Esitys/2013/Ymk_2013-11-19_Ylk_17_El/78640FFB-1691-4CD5-9DF4-BE0FD509C57E/Ymparistolautakunnan_lausunto_Belle_Selene_Xian_va.html

YMPÄRISTÖTERVEYSYKSIKKÖ

1 Ilmoitusasiat

Ilmoitusasiat täällä:

http://www.hel.fi/static/public/hela/Ymparistolautakunta/Suomi/Esitys/2013/Ymk_2013-11-19_Ylk_17_El/4A8F3324-8B91-42B0-94C5-03FBD15E12E5/Ilmoitusasiat.html

2 Yleisten uimarantojen hygienia, uimavesiluokitus ja kuluttajaturvallisuus Helsingissä vuonna 2013

Ympäristölautakunta päättänee merkitä tiedoksi raportin Mattila, J ja Rastas, T: Yleisten uimarantojen hygienia, uimavesiluokitus ja kuluttajaturvallisuus Helsingissä vuonna 2013: http://www.hel.fi/hel2/ymk/julkaisut/2013/julkaisu_19_13_net.pdf

Helsingin suuret yleiset uimarannat luokiteltiin erinomaisiksi (7 kpl), hyviksi (4 kpl) ja tyydyttäväksi (1 kpl).

3 Pizzatäytteiden hygieeninen laatu Helsingissä 2012–2013

Ympäristölautakunta päättänee merkitä tiedoksi julkaisun Elina Pahkala ja Janne Viiru: Pizzatäytteiden hygieeninen laatu Helsingissä 2012–2013: http://www.hel.fi/hel2/ymk/julkaisut/2013/julkaisu_18_13_net.pdf

Projektissa otettiin yhteensä 200 näytettä sadasta eri pizzeriasta. Näytteistä 117 oli kypsiä lihatuotteita ja 83 kasviperäisiä elintarvikkeita kuten herkkusieniä tai ananasta. Kaikista tutkituista näytteistä 67 % oli hygieeniseltä laadultaan hyviä, 16 % oli välttäviä ja 17 % huonoja.

PUHEENJOHTAJA

1 Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

YMPÄRISTÖJOHTAJA

6 Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!