Arktis on jätettävä rauhaan öljynporaukselta. Piste.

Leo Stranius-Kuva Hanna HeikkiläOheinen kirjoitukseni on julkaistu Tekniikka & Talous -lehden Energia-blogissa 16.10.2013.

Arktis on jätettävä rauhaan öljynporaukselta. Piste.

Euroopan ympäristökeskus (EEA) julkaisi 9.10.2013 raportin Kioton päästövähennystavoitteiden ja EU:n vuoden 2020 ilmasto- ja energiatavoitteiden toteutumisesta.

Kasvihuonekaasupäästöt ovat vähentyneet vuoden 1990 tasosta vuoteen 2012 mennessä 18 prosenttia. EU on siis jo nyt hyvin lähellä vuoden 2020 päästövähennystavoitettaan. Myös uusiutuvan energian käyttöönotto on lisääntynyt tavoitteiden mukaisesti. Tällä hetkellä noin 13 prosenttia energian loppukulutuksesta tuotetaan EU:ssa uusiutuvilla energialähteillä.

Kioton pöytäkirjassa EU sitoutui vähentämään päästöjä kahdeksan prosenttia vuoden 1990 tasosta vuosien 2008-2012 aikana. EEA:n mukaan päästöt olivat tuona aikana keskimäärin 12,2 prosenttia vuoden 1990 tasoa alhaisemmat.

Mahdottomasta tuli mahdollista

Kioton pöytäkirjaa ratifioitaessa ja EU:n 2020 päästövähennystavoitteista keskusteltaessa kuului monesta suunnasta kritiikkiä. Mahdotonta, ei tule koskaan toteutumaan, sanottiin. Tuhoamme teollisuuden kilpailukyvyn ja ajamme itsemme perikatoon, peloteltiin. No näin ei lopulta käynyt. Nyt kun muutos on lähtenyt käyntiin, saavutamme tavoitteet reilusti ja etuajassa.

Positiivista kehitystä on tapahtunut myös Suomessa. Tilastokeskuksen mukaan maamme kasvihuonekaasupäästöt olivat vuonna 2012 alhaisimmalla tasolla sitten vuoden 1990. Ennakkotietojen mukaan vuoden 2012 kokonaispäästöt olivat 61,4 miljoonaa hiilidioksiditonnia vastaava määrä (t CO2-ekv.). Lasku johtui Tilastokeskuksen mukaan erityisesti hiilen ja turpeen kulutuksen vähenemisestä sekä sähkön nettotuonnin kasvusta.

Edelleen päästöt ovat laskeneet myös Helsingissä. Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) keräämän tiedon mukaan Vuoteen 1990 verrattuna kokonaispäästöt ovat vähentyneet Helsingissä peräti 18 prosenttia – vaikka väestö on samaan aikaan kasvanut lähes 20 prosenttia yli 100 000 asukkaalla. Toisaalta muualla pääkaupunkiseudulla kehitys ei ole ollut yhtä suotuisaa. Esimerkiksi Vantaalla päästöt ovat kasvaneet 23 prosenttia, Espoossa 35 prosenttia ja Kauniaisissa 42 prosenttia vuodesta 1990 vuoteen 2012 mennessä.

Onko tilanne hallussa? Voimmeko huokaista helpotuksesta? Päästöjen vähentäminen on sittenkin mahdollista.

Tavoitteiden saavuttaminen ei riitä alkuunkaan

Syyskuun lopussa julkaistu Hallitustenvälisen ilmastopaneelin (IPCC) yhteenvetoraportti muuttaa hetkellisen helpotuksen kuristavaksi kauhuksi. Ilmastonmuutoksen näkökulmasta ongelma on siinä, että nyt asetetut tavoitteet ovat riittämättömiä. Ei riitä, että ne saavutetaan, pitää tehdä paljon enemmän.

Maailmanlaajuisesti ilmakehän kasvihuonekaasupitoisuus on kasvanut nopeammin kuin on osattu ennakoita, ilmakehä ja meret ovat lämmenneet, jäätiköt sulaneet, merenpinta noussut ja sään ääri-ilmiöt lisääntyneet.

Tilanne on pelottava. Mikäli päästöjä ei saada nopeaan laskuun, menetetään mahdollisuus pitää lämpeneminen alle kahdessa asteessa. Tätä taas pidetään kriittisenä rajana sille, että yhteiskunnilla on vielä mahdollisuus selvitä muutoksista.

Euroopassa, Suomessa ja maailmalla on paljon inspiroivia esimerkkejä päästövähennystoimista. Tästä huolimatta suuri kuva näyttää menevän vain huonompaan suuntaan.

Fossiiliset polttoainevarat väärissä käsissä

Eikä ongelmana ole se, että öljy tai fossiiliset polttoaineet uhkaisivat loppua. Ongelma on se, että niitä on aivan liikaa jo nyt yhtiöiden hallussa. Meidän täytyy siis käytännössä löytää keinoja, joilla estämme öljy- ja energiayhtiöitä käyttämästä nykyisiä omistuksessaan olevia fossiilisia polttoainevarantoja.

Pelkkä päästökauppajärjestelmä ei tähän yksin riitä. Päästöoikeuksia on nimittäin jaettu aivan liikaa ja maksutta. Tarvitaan entistä tiukempia muita toimia. Näitä voivat olla esimerkiksi EU:n sitova energiansäästötavoite, hiilivero ja ja -tullit sekä tehokkaammat tuet uusiutuville energialähteille. Samalla EU:n ja Suomen tulee tarkistaa omia päästövähennystavoitteitaan vuosille 2020 ja 2030.

Tämä kaikki tarkoittaa myös esimerkiksi sitä, että ilmaston lämpenemisen myötä sulava Arktis on jätettävä rauhaan öljynporaukselta. Piste.

Leo Stranius on Luonto-Liiton toiminnanjohtaja (hoitovapaalla) ja ympäristöbloggaaja. Hänen ajatuksiaan voi seurata osoitteesta www.leostranius.fi

Yksi kommentti artikkeliin ”Arktis on jätettävä rauhaan öljynporaukselta. Piste.”

  1. Hienoa. Täytyy olla selvät rajat joihin pitää pyrkiä. Näissä bio-, viher- ja uusiutuviksi leimatuissa on joukossa sellaista, joka ei minusta mitään näistä ole, mutta jos ei fossiilisia ota alkajaisiksi paletista pois, niin turha ihmetellä edellä mainittujen ominaisuuksia. Ei jätteiden käyttökään ole kestävää, jos ensin pitää tuottaa jotakin kestämättömästi, jotta syntyisi tarpeeksi sitä jätettä.

    Nyt lienee nähty, että ne tahot jotka Suomessa ovat politiikan sisäpiirissä ajaneet ydinvoimaa vastauksena ilmastonmuutokseen, eivät ole asiassa tosissaan – niin halukkaita ovat hyötymään Arktiksenkin öljystä ja kaasusta, ja jatkamaan samalla yhteiskunnan riippuvuutta niistä suoraan, ja talouden kautta epäsuorasti. Oikeastaan pelottavan vähän on löytynyt ymmärrystä Saarelankaan viestille eri puolueista. Eipä noita nykyisiä ydinvoimahankkeita ole edes oikein ajateltu korvaamaan vanhaa, vaan voisi sanoa niiden vain lisäävän uusia teollisia päästölähteitä maahan, mereen ja ilmaan.

    Ekosysteemit kaatuvat nyt jo, joten olisi syytä muistaa, että ei tarvitse odottaa ilmastonmuutoksen kiihtymistä, vaan nykymeno tuhoaa ne jo nyt. Maailma on vain niin erinäköinen, jos yrittää nähdä katoavan metsän puilta. Nyt olisikin minusta viimeinen hetki yrittää poistua tältä polulta. Moni ei sisäistä sitäkään, että vaikka ilmastonmuutoksesta puhuttaessa yritetään havannoida asiaa tietyin vuosiluvuin, niin muutoshan ei pysähdy niihin, vaan pikemminkin kiihtyy ja tuottaa itsessään jo uusia ongelmia, joille ihmiskunta ei edes kaikessa viisaudesaan pysty tekemään mitään.

    Itse lähden siitä, että jos toiminta on ekologisesti kestämätöntä, niin ei ole väliä tehdäänkö sitä lihas-, tuuli- vai ydinvoimalla – sitä ei silloin pidä tehdä. Kun joka vuosi on vähemmän jäljellä sitä ekologiaa, niin kukaan ei voi puhua vielä mistään kestävästä. Tässä syntyykin tämä ongelma, joka tulee vastaan aina vihreillä uusiutuvien kanssa – eli jos elämäntapa ei muutu pois teollisesta, niin mistään ei tule tarpeeksi aidosti kestävää polttoainetta tai sähköntuotantoa. Nyt kulutus laskee, mutta jos talous ei muutu yhä vähemmän energiaa vaativaksi, niin kulutuksen lasku ei jatku sinne tasolle, jossa tarvittava energia tuotetaan kestävästi. Ja kun talous sakkaa, niin päättäjiksi valikoituvat ne, jotka eivät ympäristöstä tai ilmastosta välitä.

    Pitäisikin yrittää nostaa nykyisen toiminnan rahallista arvoa, jotta ei tarvittaisi lisää määrää, vaan olemassa olevalla saataisiin talous pyörimään ja päättäjiksi pääsisivät nekin, jotka välittäisivät ympäristöstä ja ilmastosta. Tulisi suorittaa nopea rakennemuutos kohti laajaa palvelukulttuuria, jotta äänestäjillä olisi töitä, koska vain turvattu toimeentulo mahdollistaa äänestäjän ajattelevan muutakin kuin omaa napaa, toki poislukien poikkeukset. Itse en näe muuta mahdollisuutta miten edustuksellisella demokratialla voitaisiin saada muutosta ympäristö- ja ilmastokysymyksiin. Ja jos eduskunnassa ja eu:ssa ei ole korvapareja, jotka haluaisivat kuunnella mitä asiaa saareloilla on, niin mikään ei käänny oikeasti parempaan.

    Kai se täytyy nyt myöntää, että maailma ei muutu, jos päättäjät eivät muutu. Protestoida voi toki tältäkin puolelta, mutta siitä kun menee pidemmälle, niin kummasti alkavat sinivuokot kukkimaan, oli sitten talvi tai kesä. Suunta pitää pitää kohti kestävää, mutta pitää ottaa huomioon, että sinne ei pääse vaatimalla asioita, joita ei kukaan saa aikaan yhdessä yössä, eikä varsinkaan ilman poliittista enemmistöä asiansa takana. Näiden näkyvien muutoksentekijöiden pitää vain todistaa joka päivä, että muutos on käynnissä ja sitä potkitaan koko ajan eteenpäin, ja samalla on yritettävä vähentää rasitusta ympäristölle jokaisella päätöksellä. Hidastaminenkin on arvostettavaa, jos aitoon ekologiseen kestävyyteen ei ole sillä hetkellä poliittista mahdollisuutta. Muut voivat sitten muuttaa omaa elämää ja antaa muuten taustatukea näkymättömissä.

    Minusta olisi tärkeää kaikkien huomata, että jos kaupunki yhä rakennetaan kuluttamaan tarpeettomasti energiaa ja resursseja, niin mitään dramaattista käännettä ei tapahdu. Henkilöliikenne on saatava pois henkilöautoilta, ruokaa olisi tuotettava myös ihan kaupungissa ja asumisen kuluttama energiamäärä olisi saatava minimiin. Mieluusti näkisin väen muuttavan jonkinlaiseen ekoelämään jonnekin, mutta ei tämä yhteiskunta irtoa siinä määrin talouden lainalaisuuksista, että riittävän moni pystyisi siitä irtoamaan. Ja mitäpä sitä jo rakennettua purkamaan.

Kommentointi on suljettu.

Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon