Kala- ja eläinsuojeluasiat ympäristöministeriöön

Ville Niinistö ja Jari KoskinenHelsingin Sanomat julkaisi (2.4.) kirjoituksen, joka osoitti maa- ja metsätalousministeriön sivuuttavan tutkimustiedot esimerkiksi metsälaissa, lohikiintiöissä ja suurpetojen metsästysluvissa.

Aiemmin ministeriössä ei ole tiedetty tai haluttu tietää esimerkiksi lajien uhanalaisuustietoja (“Mikä tämä Punainen kirja on ja mihin ne väitteet perustuvat”).

Edelleen maa- ja metsätalousministeriö niitti kyseenalaista mainetta, kun otsikoihin nousi tieto, että näyttelijä Jasper Pääkköstä oli yritetty hiljentää ministeriön tapaamisessa koskien kalastuskiintiökritiikkiä.

Ympäristöministeri Ville Niinistö ehti tuoreeltaan kommentoimaan asiaa ja vaati kalastusasioiden siirtämistä ympäristöministeriöön.

Olen samaa mieltä ministeri Niinistön kanssa. Itse asiassa ympäristöministeriöön pitäisi maa- ja metsätalousministeriöstä siirtää moni muukin asia.

Seuraavat toiminnot tulisi mielestäni siirtää maa- ja metsätalousministeriöstä ympäristöministeriöön:

– Retkeilyalueiden hallinto, virkistyskalastus ja metsästysasiat
– Eläinten terveys ja hyvinvointi
– Ilmastonmuutokseen sopeutuminen
– Vesihuolto ja tulvasuojelu
– Luonnonvarayksikkö

Samalla herää kysymys, pitäisikö maa- ja metsätalousministeriö pilkkoa kokonaan osaksi muita ministeriöitä. Esimerkiksi metsätalouden ja maanviljelyn voi hyvin nähdä myös osana elinkeinoministeriön toimialaa.

Toki rakennemuutos voi johtaa ojasta allikkoon, mikäli ympäristöministeriöstä alkaa muotoutua MTK:n aikanaan esittämä Venäjän malli eli ”luonnonvaraministeriö”, jossa ympäristöministeriö sulautettaisiin maa- ja metsätalousministeriöön. Tuolloin luonnonsuojeluintressit saattaisivat jäädä pahasti elinkeinopolitiikan ja luonnon taloudellisen hyödyntämisen jalkoihin.

Tällä hetkellä ongelmana kuitenkin on, että samalla ministeriöllä (maa- ja metsätalousministeriö) on kaksoisrooli sekä käyttää luonnonvaroja ja eläimiä taloudellisesti hyväksi että vastata niiden suojelusta.

Suomeen tarvitaan vahva ympäristöhallinto ja ympäristöministeriö.

Yksi kommentti artikkeliin ”Kala- ja eläinsuojeluasiat ympäristöministeriöön”

  1. Metsä- ja maatalousammattilaisten koulutukseen tarvittaisin myös raikasta ilmaa, eikä lisää yritysten ohjailua. Nyt on vuosikymmeniä maatalouden tuottajia koulutettu katsomaan sopiva lannoitemäärä Kemiran pussinkyljestä, nyt toki muun firman kiitos Pekkarisen, ja metsäpuolella hakkaamaan avohakkuina, kun se on hioutunut yrityksille tehokkaimmaksi tavaksi toimia. Samalla kun pellot saavat yhä liikaa typpeä, niin maajussin lompsa kevenee turhaan. Ikävää, että yritykset, jotka myyvät lannoitteita, ovat päässeet jo koulutusvaiheessa vaikuttamaan oman tuotteensa myyntiin. Vuosikausia maajussien lompsat keventyneet ja vesistöt rehevöityneet, mutta satomäärät olisivat pysyneet samoina ilman rahan hukkaamista ja luonnon pilaamista. Nyt sitten uhkaa jo fosforipula,

Kommentointi on suljettu.

Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja