Annukka Berg: Suvaitaan cityvihreitä

Vieraskynäblogissa Annukka Berg. Kirjoitus on alunperin julkaistu kulutus.fi -sivuilla.

Olen taas tänä kesänä törmännyt toistuvasti tilanteeseen, jossa itseni kaltaisia cityvihreitä syytetään marjametsien ja maaseudulla sijaitsevan ”aidon luonnon” välttelystä. Keskustelun juonena on, että todellinen kiinnostus ympäristöä kohtaan voidaan osoittaa vain jokakesäisellä poimintarituaalilla tai hylätyn kyläkoulun remontoinnilla. Muuten ei ole oikeasti kiinnostunut maapallon kohtalosta.

On hämmentävää huomata, miten laajasti cityvihreiksi leimatut, heidän oletetut ajatuksensa ja elämäntapansa, ärsyttävät Suomessa. Ja ihan niin kuin monen muunkin ryhmän kohdalla, stereotypiat kukoistavat rehevinä. Vaikka en itse aio lähteä tänä kesänä mustikkaan, monet vihertävät kaupunkilaiset ystäväni kyllä suuntaavat metsään ämpärit kourassa. Itse asiassa luonnon antimien keräily on tällä hetkellä niin hip ja pop, että on vähän noloa tunnustaa marjastavansa lähinnä Alepan pakastelaatikolla.

Miksi cityvihreä on melkein kirosana, vaikka vihertävät kaupunkilaiset ovat keskimäärin ihan kunnollisia kansalaisia? Oman kokemukseni mukaan monet heistä ovat aktiivisia toimijoita, jotka pyrkivät vaikuttamaan elinympäristönsä viihtyvyyteen. Tutkimustenkin perusteella cityvihreät ovat pitkälle koulutettuja veronmaksajia, jotka tekevät tietoisia kuluttajavalintoja. Onko se nyt niin kamalaa?

Ehkä cityvihreiden suurin synti ei löydykään toiminnasta vaan asenteesta. Lopulta syytösten ytimessä tuntuu nimittäin olevan vihertävien kaupunkilaisten  – kuviteltu  – ylimielisyys ja kaksinaamaisuus. Ja mikäänhän ei ole jantelagenin Suomessa pahempaa kuin se, että luulee olevansa parempi kuin joku muu. Laiska ja tietämätön vastarannan kiiski sen sijaan saa olla, varsinkin jos heikkoutensa tunnustaa.

Ymmärrän, mistä ylimielisyyssyytökset tulevat. Monet tuntemistani vihertävistä kaupunkilaisista ovat ottaneet asioista selvää. Kun heidän kanssaan keskustelee, tulee helposti besserwisseriyden yliajamaksi. Monesti kyse on kuitenkin vain siitä, että toinen on aidosti lukenut läksynsä – ei siis ikävästä asenteesta tai toisen kokemuksen vähättelystä. On oma ongelma, jos itsetunto ei kestä sitä, että toinen tietää enemmän.

Myös kaksinaamaisuus-syytöksessä voi olla kyse erilaisista kulttuureista ja niiden kohtaamattomuudesta. Jollekin marjametsään meno saattaa olla paluuta lapsuuden juurille, hiljentymistä ja  vuorovaikutusta luonnon kanssa. Mutta mitä jos jollekin toiselle samaa roolia toimittaa pyöräily Helsingin keskuspuiston halki? Täytyykö kaikkien hoitaa luontosuhdettaan samalla tavalla? Ja mitä jos jonkun ympäristöhuoli kumpuaa ostarilla vietetyistä tunneista ja siitä syntyneestä ymmärryksestä, että kulutusvirrat ovat tosissaan pielessä tällä pallolla?

Moni on varmasti viime vuosina saanut yliannostuksen suvaitsevaisuuspuheesta ja niistä eri ryhmistä, joita meidän kaikkien pitäisi sietää ja ymmärtää. Kaiken uhalla lisään nyt vielä listaan yhden ryhmän – nuo ärsyttävät cityvihreät. Siedätyshoitoon pätevät samat neuvot kuin muihinkin epäilyttäviin ryhmiin: Hanki itsellesi vaikka yksikin vihertävä kaupunkilainen ystävä. Saatat huomata, että he tarkoittavat hyvää ja osaavat olla ironisia myös itseään kohtaan. Cityvihreisiin kannattaa sopeutua, sillä he ovat tulleet jäädäkseen.

Annukka Berg on ympäristöasioihin erikoistunut tutkija ja toimittaja, joka yrittää olla kiva vihertävä kaupunkilainen vaikka ärsyttääkin monia

6 kommenttia artikkeliin ”Annukka Berg: Suvaitaan cityvihreitä”

  1. Onhan siinä aavistu ”asenteellisuutta”, kun marjanpoimintaa kutsutaan rituaaliksi. 😉 Kun meillä poimitaan normivuotena noin 500 litraa kotimaisia luonnonmarjoja, ei se minusta ole mikään rituaali, vaan ylivoimaisen kestävä ja ekologinen tapa hankkia luonnonmukaista lähiruokaa.

    Mutta asia on juuri niin kuin kirjoitat. Ihmisen luontosuhdetta ei ratkaise asuinpaikka, vaan se, millainen suhde hänellä on luontoon. Maalla asuminen ei luo läheistä (positiivista) luontosuhdetta, jos luonnon tarkkailu tapahtuu pääosin kiikaritähtäimen takaa. Ohueksi se jää myös jos keskittyy lukemaan niitä ”läksyä” kirjasta kerrostaluhuoneistossa.

    Onko muuten huoli ympäristöstä, väestöräjähdyksestä ja ekokatastrofista sama asia kuin luontosuhde?

  2. Annukalle tsemppiä! Olen kohtuus-aktiivina törmännyt vastaavaan syyllistämiseen – ”kolmen tonnin kuukausipalkkaa nauttivat kohtuusihmiset eivät ole kohtuullisia”. Kenellä meistä on mikin palkka (joukossa on runsaasti opiskelijoita ja eläkeläisiä) ja onko 3000 e miinus verot itse asiassa valtava liksa, on kysymys sinällään. Toki sillä elää ”cityssäkin”, kunhan ei tuhlaa.
    Taustalla saattaa olla syyllistäjien itsetunnon pulmat ja yksinäisyydessä kehitellyt mielikuvat, jotka eivät oikein kohtaa realiteettien kanssa.
    Sitä toki toivoisin, että vihreät kunnallispolitiikassa asettuisivat vastustamaan viimeisten commonsien yksityistämistä, se olisi kohtuuden edistämistä se.

  3. Ärsytyksen syyt riippuvat myös siitä, mitä cityvihreä kenellekin tarkoittaa. Maalla asuvan näkökulmasta cityvihreä voi olla juurikin se kirjoituksessa mainittu luonnosta vieraantunut kaupunkilainen, jolle luonnonsuojelu tarkoittaa abstrakteja asioita kuten hiilijalanjälkeä. Kaupunkilaiselle, jolle ympäristöasiat eivät ole tärkeitä, cityvihreä voi olla ärsyttävä syyllistäjä ja besserwisseri. Anarkismiin ja syväekologiaan kallellaan olevien kirjoituksissa cityvihreä taas tuntuu tarkoittavan jonkinlaista kevytvihreää, joka on kyllä valmis muuttamaan kulutustottumuksiaan mutta ei järjestelmää. Tästä näkökulmasta cityvihreät eivät ole pelkästään ärsyttäviä vaan suorastaan vaarallisia, sillä he pitävät yllä harhaluuloa siitä että ekokatastrofista selviämiseen riittäisi elämäntavan pieni hienosäätö ja vihreä kapitalismi.

    Pitäisi siis ensin tietää, mistä puhutaan ja missä kontekstissa, kun puhutaan cityvihreistä.

  4. Ympäristötietoisella ihmisellä ei välttämättä ole varsinaista luontosuhdetta ollenkaan; jos luontosuhde ymmärretään luonnossa liikkumisena, luontotuntemuksena ja luonnosta hyötymisenä; marjastaminen, kalastus ym on tällöin ravinnonhankintaa, joka itse asiassa on lähiruokaa ja ekologista, ei suinkaan mikään rituaali tai jotain mistä pitäisi eettisistä syistä kieltäytyä.

    Cityvihreillä vihreys on usein korvannut uskonnon eikä varsinainen luontosuhde liity asiaan ollenkaan. Onko ”maapallon kohtalosta kiinnostunut” ihminen kiinnostunut myös luonnosta vai onko metsät hänelle vain maapallon tarvitsema hiilinielu ja metsän lajisto tarpeellista biodiversiteettiä. Onko tämä ”enemmän tietäminen” vain esim. Maailman tilan referoimista ja omien ympäristöystävällisten kulutustottumuksien ja ostamisien/ostamatta jättämisien raportoimista. (Tästä voikin sitten miettiä miten citycihreys eroaa joistakin fanaattisista jonkin uskonnon julistajista, jotka myöskin ”tietävät enemmän” ja osaavat kertoa miten muiden tulisi elää oikein jne…). Cityvihreillä juuri kuluttaminen liittyy vahvasti ympäristöystävälliseen elämäntapaan ja tuo marjastamisen pitäminen rituaalina on hyvä esimerkki tästä; marjathan voi myös hankkia sieltä pakastealtaasta (vaikkei se kovin ympäristäystävällistä olekaan). Toinen hyvä esimerkki on älä-osta-mitään- päivä, joita itse olen viettänyt jo lapsuudesta asti useita viikossa ilman numeroa, earth hour- tapahtumasta puhumattakaan. Mökkeillessä tulee tätäkin harrastettua ilman, että tulee tarve raportoida somessa miten on mennyt. 😀

  5. Kiitokset hyvistä kommenteista ja pahoittelut, että reagoin niihin näin hitaasti. Oma some-aika on ollut kortilla, kun meidän lapsukainen on niin pieni ja vikkelä.

    En tarkoittanut vähätellä marjastamista, kun puhuin siitä rituaalina, sillä metsästä voi saada todella huomattaviakin määriä terveellistä ruokaa. Lähinnä viittasin siihen, että jokavuotisella keräilyllä voi olla myös rituaalinen funktio tietynlaista elämäntapaa ja identiteettiä uusintavana tapahtumana. Antropologiaan perehtyneethän varmasti tietävätkin, että kaikenlaiset rituaalit ovat olennainen osa sosiaalista elämää. Samalla monilla vahvoilla rituaaleilla voi olla myös tärkeitä käytännöllisiä merkityksiä. Pekka Raukon 500 litran keräilysaalis on hatunnoston arvoinen! Itsekin haaveilen, että jossakin toisessa elämäntilanteessa pääsen itse samaan. Mutta se on toistaiseksi haavetta vain.

    Hyvä pointti Jannelta se, että olisi ollut syytä määritellä tarkemmin, mitä cityvihreällä tarkoitan. Itse ymmärrän termin viittaavan ympäristöasioista kiinnostuneisiin ja niistä välittäviin kaupunkilaisiin. Mutta kyseessähän on ehkä vähän negatiivissävytteinen leimakirves, jolla iskettäessä tehdään usein muitakin oletuksia leimatuksi tulleesta kohteesta.

    Oli mukavaa lukea Kirstin kokemuksia siitä, miten 3000 e tienaava voidaan mys leimata liian suurituloiseksi kohtuudesta puhumaan. 3000 e lienee kuitenkin nykyään alle suomalaisten keskitulojen. Joka tapauksessa ihminen ei saa aina palkkaansa valita – oli se sitten suuri tai pienempi. Kannattaisin ylipäänsä sellaista, että annettaisiin ihmisten elää myös vähän toisin kuin saarnaavat. Monet elävät kuitenkin rakenteiden paineessa.

    Olen myös samaa mieltä Saran kanssa siitä, etteivät luontosuhde ja ympäristökiinnostus/-herätys ole sama asia. Harmillisen usein nämä kuitenkin sotketaan. Ja näin taisin vähän itsekin tuossa yllä tehdä;))

  6. Varmasti monessa asiassa ”cityvihreät” ovat lukeneet läksynsä ja tietävät asioista paljon. Mutta usein törmää myös oikeasti asennevammaan, joka tulee esiin ihmisten lokeroimisena ja pyrkimyksinä alistaa ”väärin” toimivat ihmiset oman ideologiansa mukaiseen elämäntapaan, vaikka sitten käyttäen perusteena uskonnon asemaan nostettuja luontoarvoja, tai kuvitteellisia sellaisia. Usein myös tämä kirjoittajan esiin tuoma tieto ja läksyjen lukeminen on kovin pinnallista, kriittiseen tiedonhankintaan ei ole vaivauduttu. Tietoa kun on nykymaailmassa helppo hankkia korvasyyhyyn, valikoiden tutkimuksia ja tuloksia, jotka tukevat etukäteen valittua mielipidettä, usein silläkin tiedon tasolla kykenee jyräämään tavallisen ihmisen yli hyvin.

    Yhtenä esimerkkinä otan vaikkapa kovan kohun läpikäyneen jätevesiasetuksen ja sitä seuranneen lain. Useimmat vihreät ovat nielleet kritiikittömästi ympäristöministeriön totuutena julistaman väittämän, että haja-asutusalueen jätevesien sisältämästä fosforista ja typestä 50% kulkeutuu vesistöjä rehevöittämään, vaikka asiaan syvällisemmin perehtyneet tietävät, että kyseinen väite on ympäristöministeriön hatusta tempaisema arvio, sitä kun ei ole koskaan edes perusteellisesti tutkittu, mitä tapahtuu talouden jätevesien ravinteille, jotka sakokaivojen jälkeen imeytetään maahan tai lasketaan oman pihan avo-ojaan. Biologiasta kuitenkin tiedetään, että jätevesi ei suinkaan ole myrkkyä, vaan fosforit ja typet ovat luonnon kiertokulussa normaaleja ravinteita, joiden tulisikin palautua hallitusti luontoon. Harva on vaivautunut perehtymään ihan itse biologiaan ja selvittämään, miten vähän vaikkapa fosforia kotitalous tuottaa ja mitä sille tapahtuu ihan biologian perusteiden mukaan, kun se päätyy maaperään mikrobien ja kasvien ravinnoksi. Tuskin moni on selvittänyt ihan itse, montako hehtaaria Suomessa on maata asukasta kohden ja minkä verran ympäröivää maata haja-asutusalueen kiinteistöä kohden.

    Toinen cityvihreiden harhakuva on kuvitelma siitä, että luonnon kannalta olisi suotuisaa tiivis yhdyskuntarakenne. Kaupunkilaisen hiilijalanjälkihän on tutkitusti suurempi tai toisten tutkimusten mukaan saman suuruinen kuin maalaisen, eikä tarvitse kovin suurta perehtyneisyyttä käsittääkseen mistä tämä johtuu.

    Ehkä kaikkein keskeisin syy, miksi cityvihreät keräävät päälleen kriittisyyttä, on nimenomaan heidän uskonnon omainen asenteensa toisia ihmisiä kohtaan, monet heistä katsovat oikeudekseen luontouskontonsa varjolla pakottaa muut ihmiset omaan elämäntapaansa, rajoittaa muiden valinnan vapautta, vaikkapa asuinpaikan valinnan suhteen. Käytännössä tämä johtaa mm. maakuntakaavoituksen avulla tapahtuvaan pakko-ohjaukseen (haja-asutusalueen vapaan rakentamisen rajoittaminen). Argumentit tällaisen toiminnan puolesta ovat enemmän uskonnollisen fanaattisia kuin vapauden ja demokratian mukaisia, etenkin kun tietopohja koostuu etukäteen valittua aatetta tukevien tutkimusten haalimiseen ja lukemiseen.

    Erityisesti Suomessa olisi tilaa ja edellytyksiä elää sulassa sovussa ja antaa myös toisten elää, myös niiden, jotka haluavat elää eri tavoin kuin itse. Tässä olisi vihreillä opettelemista, luontoarvojen käyttö toisten alistamiseen ja pakottamiseen ei ole sen paremmin perusteltua kuin uskonnon käyttö samaan tarkoitukseen. Harvoin kuulee maalla asuvan esittävän vaatimuksia siitä, miten kaupungissa olevan cityvihreän tai yleensäkään kaupunkilaisen tulisi elää, maalaiset eivät halua puuttua lakeihin ja sääntöihin, jotka koskevat kaupungissa elämistä. Sen sijaan cityvihreät ja jotkut muutkin kaupunkilaiset ovat hyvin kärkkäitä määräilemään maalla asuvien ihmisten elämää ja sekaantumaan siihen. Demokratian perusajatus on kuitenkin se, että ihmisillä on ensisijainen määräysvalta oman elinpiirinsä asioihin. Se, että haluaa kärkkäästi määräillä ja puuttua toisten ihmisten elinpiirin asioihin, osoittaa sekä demokratian että muiden ihmisten halveksuntaa ja itsensä korottamista muiden yläpuolelle.

Kommentointi on suljettu.

Sinilevät kuriin ojitusta vähentämällä! Allekirjoita kansalaisaloite täällä:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/15720

Metsätaloudellinen ojitus aiheuttaa merkittävää haittaa suomalaisille lähteille, puroille, järville, joille ja rannikkovesille. Metsämaaperästä ja soilta irronneet ravinteet, humus ja kiintoaines kulkeutuvat ojitusten kautta vesistöihimme, mikä edistää rehevöitymistä, sinileväkukintoja, umpeenkasvua, liettymistä, vesien tummumista, limoittumista sekä vesien tilan heikkenemistä ylipäätään. Metsäojitusten myötä heikentynyt veden laatu vaikeuttaa ja monin paikoin estää vesistöjen virkistys- ja talouskäyttöä. Se aiheuttaa haittoja myös järvien ja virtavesien kalastolle sekä heikentää monia vesilintukantoja. Suomen ainutlaatuisten vesistöjen pilaantuminen ei ole vain ekologinen tragedia – se on myös kulttuurinen ja taloudellinen menetys. 

Vesistöjemme ongelmat, kärjessä viime vuosina merkittävästi lisääntynyt sinileväongelma ja vesien tummuminen, ovat pääosin seurausta ihmisen tekemistä valinnoista – ja siksi myös ihmisen ratkaistavissa. Metsien taloudellinen hyödyntäminen ei saa tapahtua kaikille tärkeiden vesistöjen ja virkistysmahdollisuuksien kustannuksella. Meillä on velvollisuus huolehtia, että maamme tuhannet siniset vesistöt pysyvät puhtaina ja kansallisen ylpeyden aiheina myös tulevaisuudessa. 

Aloite ei koske muuta ojitusta, kuten teiden tai kiinteistöjen kuivatusojitusta, vaan ainoastaan metsien taloudelliseen hyödyntämiseen tähtäävää ojitusta ja muita vastaavia kuivatustoimenpiteitä. 

@ojitusten_haitat_kuriin #ojitusten_haitat_kuriin
Huh. Olen tehnyt seitsemän minuutin lihaskuntotreenin nyt joka ikinen aamu yhteensä 1050 kertaa peräkkäin. 

Tammikuun alussa vuonna 2020 aloitin tekemään seitsemän minuutin lihaskuntotreeniä joka aamu. Tätä aiemmin olin tehnyt jumpan tyypillisesti muutaman kerran viikossa. 

Ehdin tuolloin tehdä lihaskuntotreenin joka aamu yhteensä 1022 päivää putkeen kunnes 19.10.2022 olin kuumeessa (38,5) ja jumppa jäi tekemättä. 

Tämän jälkeen olen taas jatkanut treenin tekemistä automaattisesti ja säännöllisesti. Vasta nyt havahduin miettimään ja laskemaan kuinka monta päivää on kertynyt sitten lokakuun 2022. Huomasin, että päivittäinen putki onkin jo venynyt uuteen ennätykseen. 

Treeniä on tehty kodin lisäksi mm yöjunan hytissä, hotellihuoneissa, ystävien ja sukulaisten luona sekä mökkien pihoilla ja laitureilla. Pääsääntöisesti treeni on tehty kotona olohuoneessa, kuten tänään. Myös niinä päivinä kun olen juossut puolimaratonin, maratonin tai suorittanut täydenmatkan triathlonin tai meditoinut muuten koko päivän. Välillä energisenä ja välillä vähän väsyneenä. 

Yhdistävä tekijä on se, että treeni on tehty aina joka aamu ja olen siitä erittäin tyytyväinen. Sillä saan aina pienen aktivoinnin, lisäbuustin ja energiaa päivään. Onni on myös se, että matkalle ei ole sattunut vakavia sairastumisia tai loukkaantumisia. Muutenhan tämä ei olisi ollut mahdollista. 

Vuosien myötä tästä treenistä on tullut automaattinen tapa. Sellainen rutiini, jossa aika työskentelee puolestasi eikä sinua vastaan. Tarvitsisi nähdä erityistä vaivaa, jotta osaisin enää jättää treenin tekemättä. Pienellä investoinnilla voi tehdä ajan kanssa suuria asioita.
Voiko kirjoja kuunnella tai lukea liikaa? 

Viime vuonna huomasin, että yllättävän harvassa (tieto)kirjassa, joita kuuntelin oli kovin paljon mitään uutta. Tuntui, että vaikka kuuntelin itselleni vieraasta tai uudesta aiheesta kirjoja, toistivat ne samoja kaavoja, esimerkkejä ja tutkimuksia. Ja sama koski vähän romaanejakin. Juonen käänteet ja draaman kaari kävivät vähän turhan tutuiksi. 

Haluaisin kuitenkin kovasti nauttia hyvästä kirjallisuudesta. Tästä syystä mieleeni tuli ajatus, että tänä vuonna kuuntelen aiempina vuosina erityisen hyviksi kirjoiksi listaamiani kirjoja uudestaan. Kävin siis läpi kaikki kuuntelemani kirjat ja poimin sieltä noin 50 teosta. Keväällä kuuntelin nämä kaikki uudestaan. 

Joukossa on paljon hyviä kirjoja! Sellaisia, joita olen kuunnellut useamminkin kuin kaksi kertaa. Jotkut aiemmin hyviltä kuulostaneet kirjat taas eivät enää olleet yhtään niin mielenkiintoisia kuin ensimmäisellä kerralla. Kirjan sisältö kun luonnollisesti puhuttelee eri tavalla eri hetkissä ja elämäntilanteissa. Jos jotain pitää tämän pohjalta suositella, niin tässä on seitsemän kirjaa, jotka itselläni ovat kestäneet useamman kuuntelukerran ja joita kannattaa kuunnella tai lukea vaikka tämän syksyn aikana (jos et jostain syystä ole jo lukenut/kuunnellut näitä)

-Yuval Noah Harari: 21 oppituntia maailman tilasta
-Rutger Bregman: Hyvän historia
-Rutger Bregman: Moraalinen kunnianhimo
-James Clear: Pura rutiinit atomeiksi
-Hans Rosling: Faktojen maailma
-Malcolm Gladwell: Kuka menestyy ja miksi
-Berthold Gunster: Flip

Ehkä hiukan surullisena huomaan, että tähän listalle ei päässyt yhtään romaania, yhtään kotimaista kirjaa eikä yhtään muita kuin miesten kirjoittamia kirjoja.

Toki näiden lisäksi on paljon paperikirjoja ja klassikoita, jotka ovat kestäneet hyvin aikaa ja joita olen lukenut monta kertaa. Tässä esimerkiksi listaus aiemmin 10 merkityksellisestä kirjasta omassa elämässäni: 

https://leostranius.fi/2022/09/10-merkityksellista-kirjaa-elamani-aikana/
Paljonko tekoälyhaku aiheuttaa päästöjä? Googlen mukaan yksi tekstipohjainen tekoälyhaku aiheuttaa noin 0,03 gCO2e päästöt ja vastaavasti yksi ChatGPT-haku aiheuttaa noin 0,04 gCO2e päästöt. Kuvan tuottaminen saattaa kuluttaa jopa 100 kertaa ja viiden sekunnin HD videoklippi lähes 60 000 kertaa enemmän energiaa kuin tekstihaku.

Googlen laskelmasta näyttää kuitenkin puuttuvan mm verkko-operaattorin päästöt, käyttäjän koneen energiankulutus ja erityisen merkittävänä tekijänä tekoälyn koulutukseen käytetty energia. 

Lisäksi on hyvä muistaa, että Googlen ja monien muiden teknologiayhtiöiden alustoilla edelleen jaetaan ilmastonmuutoksen kieltämiseen tai vähättelyyn liittyvää sisältöä ja tarjotaan alustaa fossiiliyhtiöiden mainonnalle. 

Täällä tarkemmin: 
https://leostranius.fi

EDIT: Tässä oleva kuvituskuva on Purkutaidenäyttelystä 2025 Toni Esselin installaatiosta Hostile architecture.
Miksi urheilen niin paljon? Tätä kysymystä olen viime vuosina kysynyt usein itseltäni, kun olen huomannut liikuntamäärieni nousseen yli 15 tuntiin viikossa. Eikö vähempikin riittäisi? Kansalliset liikuntasuositukset kun täyttyisivät jo 2,5 tunnin viikoittaisella liikunnalla. 

Suurin syy suurille treenimäärille on liikunnan tuottama välitön vaikutus hyvinvointiin ja onnellisuuteen sekä siihen, että hyvässä kunnossa jaksaa paremmin tehdä itselle merkityksellisiä asioita. On palkitsevaa kehittää hyviä rutiineja ja tapoja juuri liikunnan kaltaiseen harrastukseen monen muun tekemisen sijaan. Vaikka omia sairastumisia ei tietenkään voi valita tai hallita niin hyvässä kunnossa sairastumisen tai onnettumuuksien riski on tilastollisesti pienempi. Lisäksi olen huomannut, että itselläni on motivoivaa nähdä miten päivittäiset liikuntasuoritukset kasautuvat suureksi kokonaisuudeksi kuukausien, vuosien ja jopa vuosikymmenten myötä. 

Itseäni liikunnassa motivoi välittömän hyvänolon lisäksi erityisesti kertynyt ja kasautuva hyöty. Kun pitää kirjaa päivittäisistä harjoituksista ja liikuntamääristä, huomaa, että esimerkiksi vuosien ja vuosikymmenten myötä niistä kertyy aikamoinen kokonaisuus. Varsinkin loppuvuosi tuntuu itselläni olevan aina vähän ”sadonkorjuujuhlaa” kun erilaiset määrät ja tavoitteet tulevat täyteen. 

Esimerkiksi tätä kirjoittaessa olin juuri käynyt juoksemassa vuoden 10. puolimaratonin. Olen nyt juossut vuoden 2020-jälkeen joka vuosi vähintään tuon 10 puolikasta ja yhteensä 83 puolimaratonia. Vuodesta 2010 lähtien niitä on kertynyt yhteensä 130. Tai tällä hetkellä olen pyöräillyt tänä vuonna yhteensä noin 5700 kilometriä ja vuodesta 2020 lähtien yhteensä 40 161 km eli juuri sopivasti maapallon ympärysmittaa vastaavan matkan. Tieto näistä kasautuvista tunneista, kilometreistä ja juoksukerroista tekee minut onnelliseksi. Se tuottaa hyvää oloa, aikaa ja terveyttä nyt ja tulevaisuudessa. 

Kirjoittelin tästä aiheesta vähän enemmän www.leostranius.fi
Laskin triathlon-harrastuksen päästöt. Itselläni ne ovat noin 716 kgCO2e vuodessa. Tyypillisen täysmatkan triathlonia harrastavan päästöt saattavat olla lähes kymmenkertaiset eli oman arvioni mukaan 6647 kgCO2e vuodessa. 

Mihin tämä suhteutuu? Keskimääräisen suomalaisen koko vuoden aikana aiheuttamat kaikki CO2-päästöt ovat noin 10 tonnia ja omani ovat noin pari tonnia. Kestävä taso, johon kaikkien pitäisi päästä vuoteen 2030 mennessä on noin 2,5 tonnia ja vuoteen 2050 mennessä 0,7 tonnia. 

Suurin osa päästöistä triathlonissa aiheutuu mahdollisiin harjoitusleireihin ja kilpailuihin osallistumisesta sekä harjoittelusta ja siihen vaadittavasta lisäenergiasta (ruuasta). Lisäksi päästöjä tulee tietysti myös harjoituksiin kulkemisesta, harjoittelupaikoista ja varustehankinnoista. Varmasti jotain muitankin osa-alueita on ja kaikkea tuskin tulee tällä pikaselvityksellä huomioiduksi. Jostain on kuitenkin hyvä aloittaa. Olen enemmän kuin kiitollinen kaikista korjauksista ja tarkennuksista näihin laskelmiin. 

Täällä tarkempi laskelma ja suositukset päästöjen vähentämiseksi: https://leostranius.fi

#triathlon @helsinkitriathlon
Muistoja 10-vuoden takaa. Oli silloin aika yllättävää ja hämmentävää löytää itsensä taidenäyttelystä. 

Teos: @samilukkarinen
Third Rock täytti tänään 5-vuotta! 

Reilu viisi vuotta sitten keskellä koronapandemiaa aloimme pohtia silloisen T-Media Relations Oy nimen ja brändin uusimista. Lopulta Sari Kuvaja, @harrileinikka @riding_n_butterflywings ja @anurasanen (ja oli mukana varmasti moni muukin) kanssa saatiin valmista ja 18.8.2020 oli kaupparekisteri-ilmoitukset hoidettu, verkkosivu pystyssä sekä tiedote lähdössä asiakkaille. 

Third Rock Finland oli saanut alkunsa. 

Mitä me ollaan sitten viiden vuoden aikana tehty? Katsoin nopeasti, että ollaan toteutettu karkeasti: 

-noin 700 projektia
-palveltu noin 300 asiakasta
-tehty noin neljä miljoonaa euroa liikevaihtoa
-tehty hommia noin 50 henkilötyövuotta

Ja toivottavasti myös onnistuttu vähentämään päästöjä ja luonnonvarojen kulutusta sekä vahvistamaan kiertotaloutta, ihmisoikeuksia ja fiksua liiketoimintaa. 

Monenlaisia maailman muutoksia ja tilanteita on viiden vuoden aikana ehtinyt tapahtua ja monessa liemessä ollaan oltu, kun ollaan kasvettu kolmen henkilön yrityksestä nyt 17 henkilön organisaatioksi.

Tavoitteena on edelleen vauhdittaa organisaatioita haittoja vähentävästä niin kutsutusta ”vastuullisesta liiketoiminnasta” kohti planetaarista liiketoimintaa eli kohti sitä, että organisaatiot edistävät kestävyysmuutosta eivätkä vain minimoi omia haittoja tai pahimmillaan jarruta muutosta. Tässä riittää vielä tehtävää näin ilmastokriisin ja luontokadon aikakaudella. 

Hyvää syntymäpäivää Third Rock! On tämä kyllä ollut ihmeellinen ja elämää muuttava matka kaikkien teidän kanssa, jotka olette tavalla tai toisella olleet vuosien varrella mukana.

Ja mitä kaikkea onkaan vielä luvassa!

#thirdrock #vastuullisuus #planetaarinenliiketoimibta
Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Seuraa minua Instagramissa