Annukka Berg: Suvaitaan cityvihreitä

Vieraskynäblogissa Annukka Berg. Kirjoitus on alunperin julkaistu kulutus.fi -sivuilla.

Olen taas tänä kesänä törmännyt toistuvasti tilanteeseen, jossa itseni kaltaisia cityvihreitä syytetään marjametsien ja maaseudulla sijaitsevan ”aidon luonnon” välttelystä. Keskustelun juonena on, että todellinen kiinnostus ympäristöä kohtaan voidaan osoittaa vain jokakesäisellä poimintarituaalilla tai hylätyn kyläkoulun remontoinnilla. Muuten ei ole oikeasti kiinnostunut maapallon kohtalosta.

On hämmentävää huomata, miten laajasti cityvihreiksi leimatut, heidän oletetut ajatuksensa ja elämäntapansa, ärsyttävät Suomessa. Ja ihan niin kuin monen muunkin ryhmän kohdalla, stereotypiat kukoistavat rehevinä. Vaikka en itse aio lähteä tänä kesänä mustikkaan, monet vihertävät kaupunkilaiset ystäväni kyllä suuntaavat metsään ämpärit kourassa. Itse asiassa luonnon antimien keräily on tällä hetkellä niin hip ja pop, että on vähän noloa tunnustaa marjastavansa lähinnä Alepan pakastelaatikolla.

Miksi cityvihreä on melkein kirosana, vaikka vihertävät kaupunkilaiset ovat keskimäärin ihan kunnollisia kansalaisia? Oman kokemukseni mukaan monet heistä ovat aktiivisia toimijoita, jotka pyrkivät vaikuttamaan elinympäristönsä viihtyvyyteen. Tutkimustenkin perusteella cityvihreät ovat pitkälle koulutettuja veronmaksajia, jotka tekevät tietoisia kuluttajavalintoja. Onko se nyt niin kamalaa?

Ehkä cityvihreiden suurin synti ei löydykään toiminnasta vaan asenteesta. Lopulta syytösten ytimessä tuntuu nimittäin olevan vihertävien kaupunkilaisten  – kuviteltu  – ylimielisyys ja kaksinaamaisuus. Ja mikäänhän ei ole jantelagenin Suomessa pahempaa kuin se, että luulee olevansa parempi kuin joku muu. Laiska ja tietämätön vastarannan kiiski sen sijaan saa olla, varsinkin jos heikkoutensa tunnustaa.

Ymmärrän, mistä ylimielisyyssyytökset tulevat. Monet tuntemistani vihertävistä kaupunkilaisista ovat ottaneet asioista selvää. Kun heidän kanssaan keskustelee, tulee helposti besserwisseriyden yliajamaksi. Monesti kyse on kuitenkin vain siitä, että toinen on aidosti lukenut läksynsä – ei siis ikävästä asenteesta tai toisen kokemuksen vähättelystä. On oma ongelma, jos itsetunto ei kestä sitä, että toinen tietää enemmän.

Myös kaksinaamaisuus-syytöksessä voi olla kyse erilaisista kulttuureista ja niiden kohtaamattomuudesta. Jollekin marjametsään meno saattaa olla paluuta lapsuuden juurille, hiljentymistä ja  vuorovaikutusta luonnon kanssa. Mutta mitä jos jollekin toiselle samaa roolia toimittaa pyöräily Helsingin keskuspuiston halki? Täytyykö kaikkien hoitaa luontosuhdettaan samalla tavalla? Ja mitä jos jonkun ympäristöhuoli kumpuaa ostarilla vietetyistä tunneista ja siitä syntyneestä ymmärryksestä, että kulutusvirrat ovat tosissaan pielessä tällä pallolla?

Moni on varmasti viime vuosina saanut yliannostuksen suvaitsevaisuuspuheesta ja niistä eri ryhmistä, joita meidän kaikkien pitäisi sietää ja ymmärtää. Kaiken uhalla lisään nyt vielä listaan yhden ryhmän – nuo ärsyttävät cityvihreät. Siedätyshoitoon pätevät samat neuvot kuin muihinkin epäilyttäviin ryhmiin: Hanki itsellesi vaikka yksikin vihertävä kaupunkilainen ystävä. Saatat huomata, että he tarkoittavat hyvää ja osaavat olla ironisia myös itseään kohtaan. Cityvihreisiin kannattaa sopeutua, sillä he ovat tulleet jäädäkseen.

Annukka Berg on ympäristöasioihin erikoistunut tutkija ja toimittaja, joka yrittää olla kiva vihertävä kaupunkilainen vaikka ärsyttääkin monia

6 kommenttia artikkeliin ”Annukka Berg: Suvaitaan cityvihreitä”

  1. Onhan siinä aavistu ”asenteellisuutta”, kun marjanpoimintaa kutsutaan rituaaliksi. 😉 Kun meillä poimitaan normivuotena noin 500 litraa kotimaisia luonnonmarjoja, ei se minusta ole mikään rituaali, vaan ylivoimaisen kestävä ja ekologinen tapa hankkia luonnonmukaista lähiruokaa.

    Mutta asia on juuri niin kuin kirjoitat. Ihmisen luontosuhdetta ei ratkaise asuinpaikka, vaan se, millainen suhde hänellä on luontoon. Maalla asuminen ei luo läheistä (positiivista) luontosuhdetta, jos luonnon tarkkailu tapahtuu pääosin kiikaritähtäimen takaa. Ohueksi se jää myös jos keskittyy lukemaan niitä ”läksyä” kirjasta kerrostaluhuoneistossa.

    Onko muuten huoli ympäristöstä, väestöräjähdyksestä ja ekokatastrofista sama asia kuin luontosuhde?

  2. Annukalle tsemppiä! Olen kohtuus-aktiivina törmännyt vastaavaan syyllistämiseen – ”kolmen tonnin kuukausipalkkaa nauttivat kohtuusihmiset eivät ole kohtuullisia”. Kenellä meistä on mikin palkka (joukossa on runsaasti opiskelijoita ja eläkeläisiä) ja onko 3000 e miinus verot itse asiassa valtava liksa, on kysymys sinällään. Toki sillä elää ”cityssäkin”, kunhan ei tuhlaa.
    Taustalla saattaa olla syyllistäjien itsetunnon pulmat ja yksinäisyydessä kehitellyt mielikuvat, jotka eivät oikein kohtaa realiteettien kanssa.
    Sitä toki toivoisin, että vihreät kunnallispolitiikassa asettuisivat vastustamaan viimeisten commonsien yksityistämistä, se olisi kohtuuden edistämistä se.

  3. Ärsytyksen syyt riippuvat myös siitä, mitä cityvihreä kenellekin tarkoittaa. Maalla asuvan näkökulmasta cityvihreä voi olla juurikin se kirjoituksessa mainittu luonnosta vieraantunut kaupunkilainen, jolle luonnonsuojelu tarkoittaa abstrakteja asioita kuten hiilijalanjälkeä. Kaupunkilaiselle, jolle ympäristöasiat eivät ole tärkeitä, cityvihreä voi olla ärsyttävä syyllistäjä ja besserwisseri. Anarkismiin ja syväekologiaan kallellaan olevien kirjoituksissa cityvihreä taas tuntuu tarkoittavan jonkinlaista kevytvihreää, joka on kyllä valmis muuttamaan kulutustottumuksiaan mutta ei järjestelmää. Tästä näkökulmasta cityvihreät eivät ole pelkästään ärsyttäviä vaan suorastaan vaarallisia, sillä he pitävät yllä harhaluuloa siitä että ekokatastrofista selviämiseen riittäisi elämäntavan pieni hienosäätö ja vihreä kapitalismi.

    Pitäisi siis ensin tietää, mistä puhutaan ja missä kontekstissa, kun puhutaan cityvihreistä.

  4. Ympäristötietoisella ihmisellä ei välttämättä ole varsinaista luontosuhdetta ollenkaan; jos luontosuhde ymmärretään luonnossa liikkumisena, luontotuntemuksena ja luonnosta hyötymisenä; marjastaminen, kalastus ym on tällöin ravinnonhankintaa, joka itse asiassa on lähiruokaa ja ekologista, ei suinkaan mikään rituaali tai jotain mistä pitäisi eettisistä syistä kieltäytyä.

    Cityvihreillä vihreys on usein korvannut uskonnon eikä varsinainen luontosuhde liity asiaan ollenkaan. Onko ”maapallon kohtalosta kiinnostunut” ihminen kiinnostunut myös luonnosta vai onko metsät hänelle vain maapallon tarvitsema hiilinielu ja metsän lajisto tarpeellista biodiversiteettiä. Onko tämä ”enemmän tietäminen” vain esim. Maailman tilan referoimista ja omien ympäristöystävällisten kulutustottumuksien ja ostamisien/ostamatta jättämisien raportoimista. (Tästä voikin sitten miettiä miten citycihreys eroaa joistakin fanaattisista jonkin uskonnon julistajista, jotka myöskin ”tietävät enemmän” ja osaavat kertoa miten muiden tulisi elää oikein jne…). Cityvihreillä juuri kuluttaminen liittyy vahvasti ympäristöystävälliseen elämäntapaan ja tuo marjastamisen pitäminen rituaalina on hyvä esimerkki tästä; marjathan voi myös hankkia sieltä pakastealtaasta (vaikkei se kovin ympäristäystävällistä olekaan). Toinen hyvä esimerkki on älä-osta-mitään- päivä, joita itse olen viettänyt jo lapsuudesta asti useita viikossa ilman numeroa, earth hour- tapahtumasta puhumattakaan. Mökkeillessä tulee tätäkin harrastettua ilman, että tulee tarve raportoida somessa miten on mennyt. 😀

  5. Kiitokset hyvistä kommenteista ja pahoittelut, että reagoin niihin näin hitaasti. Oma some-aika on ollut kortilla, kun meidän lapsukainen on niin pieni ja vikkelä.

    En tarkoittanut vähätellä marjastamista, kun puhuin siitä rituaalina, sillä metsästä voi saada todella huomattaviakin määriä terveellistä ruokaa. Lähinnä viittasin siihen, että jokavuotisella keräilyllä voi olla myös rituaalinen funktio tietynlaista elämäntapaa ja identiteettiä uusintavana tapahtumana. Antropologiaan perehtyneethän varmasti tietävätkin, että kaikenlaiset rituaalit ovat olennainen osa sosiaalista elämää. Samalla monilla vahvoilla rituaaleilla voi olla myös tärkeitä käytännöllisiä merkityksiä. Pekka Raukon 500 litran keräilysaalis on hatunnoston arvoinen! Itsekin haaveilen, että jossakin toisessa elämäntilanteessa pääsen itse samaan. Mutta se on toistaiseksi haavetta vain.

    Hyvä pointti Jannelta se, että olisi ollut syytä määritellä tarkemmin, mitä cityvihreällä tarkoitan. Itse ymmärrän termin viittaavan ympäristöasioista kiinnostuneisiin ja niistä välittäviin kaupunkilaisiin. Mutta kyseessähän on ehkä vähän negatiivissävytteinen leimakirves, jolla iskettäessä tehdään usein muitakin oletuksia leimatuksi tulleesta kohteesta.

    Oli mukavaa lukea Kirstin kokemuksia siitä, miten 3000 e tienaava voidaan mys leimata liian suurituloiseksi kohtuudesta puhumaan. 3000 e lienee kuitenkin nykyään alle suomalaisten keskitulojen. Joka tapauksessa ihminen ei saa aina palkkaansa valita – oli se sitten suuri tai pienempi. Kannattaisin ylipäänsä sellaista, että annettaisiin ihmisten elää myös vähän toisin kuin saarnaavat. Monet elävät kuitenkin rakenteiden paineessa.

    Olen myös samaa mieltä Saran kanssa siitä, etteivät luontosuhde ja ympäristökiinnostus/-herätys ole sama asia. Harmillisen usein nämä kuitenkin sotketaan. Ja näin taisin vähän itsekin tuossa yllä tehdä;))

  6. Varmasti monessa asiassa ”cityvihreät” ovat lukeneet läksynsä ja tietävät asioista paljon. Mutta usein törmää myös oikeasti asennevammaan, joka tulee esiin ihmisten lokeroimisena ja pyrkimyksinä alistaa ”väärin” toimivat ihmiset oman ideologiansa mukaiseen elämäntapaan, vaikka sitten käyttäen perusteena uskonnon asemaan nostettuja luontoarvoja, tai kuvitteellisia sellaisia. Usein myös tämä kirjoittajan esiin tuoma tieto ja läksyjen lukeminen on kovin pinnallista, kriittiseen tiedonhankintaan ei ole vaivauduttu. Tietoa kun on nykymaailmassa helppo hankkia korvasyyhyyn, valikoiden tutkimuksia ja tuloksia, jotka tukevat etukäteen valittua mielipidettä, usein silläkin tiedon tasolla kykenee jyräämään tavallisen ihmisen yli hyvin.

    Yhtenä esimerkkinä otan vaikkapa kovan kohun läpikäyneen jätevesiasetuksen ja sitä seuranneen lain. Useimmat vihreät ovat nielleet kritiikittömästi ympäristöministeriön totuutena julistaman väittämän, että haja-asutusalueen jätevesien sisältämästä fosforista ja typestä 50% kulkeutuu vesistöjä rehevöittämään, vaikka asiaan syvällisemmin perehtyneet tietävät, että kyseinen väite on ympäristöministeriön hatusta tempaisema arvio, sitä kun ei ole koskaan edes perusteellisesti tutkittu, mitä tapahtuu talouden jätevesien ravinteille, jotka sakokaivojen jälkeen imeytetään maahan tai lasketaan oman pihan avo-ojaan. Biologiasta kuitenkin tiedetään, että jätevesi ei suinkaan ole myrkkyä, vaan fosforit ja typet ovat luonnon kiertokulussa normaaleja ravinteita, joiden tulisikin palautua hallitusti luontoon. Harva on vaivautunut perehtymään ihan itse biologiaan ja selvittämään, miten vähän vaikkapa fosforia kotitalous tuottaa ja mitä sille tapahtuu ihan biologian perusteiden mukaan, kun se päätyy maaperään mikrobien ja kasvien ravinnoksi. Tuskin moni on selvittänyt ihan itse, montako hehtaaria Suomessa on maata asukasta kohden ja minkä verran ympäröivää maata haja-asutusalueen kiinteistöä kohden.

    Toinen cityvihreiden harhakuva on kuvitelma siitä, että luonnon kannalta olisi suotuisaa tiivis yhdyskuntarakenne. Kaupunkilaisen hiilijalanjälkihän on tutkitusti suurempi tai toisten tutkimusten mukaan saman suuruinen kuin maalaisen, eikä tarvitse kovin suurta perehtyneisyyttä käsittääkseen mistä tämä johtuu.

    Ehkä kaikkein keskeisin syy, miksi cityvihreät keräävät päälleen kriittisyyttä, on nimenomaan heidän uskonnon omainen asenteensa toisia ihmisiä kohtaan, monet heistä katsovat oikeudekseen luontouskontonsa varjolla pakottaa muut ihmiset omaan elämäntapaansa, rajoittaa muiden valinnan vapautta, vaikkapa asuinpaikan valinnan suhteen. Käytännössä tämä johtaa mm. maakuntakaavoituksen avulla tapahtuvaan pakko-ohjaukseen (haja-asutusalueen vapaan rakentamisen rajoittaminen). Argumentit tällaisen toiminnan puolesta ovat enemmän uskonnollisen fanaattisia kuin vapauden ja demokratian mukaisia, etenkin kun tietopohja koostuu etukäteen valittua aatetta tukevien tutkimusten haalimiseen ja lukemiseen.

    Erityisesti Suomessa olisi tilaa ja edellytyksiä elää sulassa sovussa ja antaa myös toisten elää, myös niiden, jotka haluavat elää eri tavoin kuin itse. Tässä olisi vihreillä opettelemista, luontoarvojen käyttö toisten alistamiseen ja pakottamiseen ei ole sen paremmin perusteltua kuin uskonnon käyttö samaan tarkoitukseen. Harvoin kuulee maalla asuvan esittävän vaatimuksia siitä, miten kaupungissa olevan cityvihreän tai yleensäkään kaupunkilaisen tulisi elää, maalaiset eivät halua puuttua lakeihin ja sääntöihin, jotka koskevat kaupungissa elämistä. Sen sijaan cityvihreät ja jotkut muutkin kaupunkilaiset ovat hyvin kärkkäitä määräilemään maalla asuvien ihmisten elämää ja sekaantumaan siihen. Demokratian perusajatus on kuitenkin se, että ihmisillä on ensisijainen määräysvalta oman elinpiirinsä asioihin. Se, että haluaa kärkkäästi määräillä ja puuttua toisten ihmisten elinpiirin asioihin, osoittaa sekä demokratian että muiden ihmisten halveksuntaa ja itsensä korottamista muiden yläpuolelle.

Kommentointi on suljettu.

Haluatko olla rikas? Ei kannata hankkia autoa. 

Jos oletetaan, että olisin hankkinut uuden 48 000 euroa (uuden auton keskimääräinen hankintahinta Suomessa) maksavan auton 10 vuoden välein (yhteensä 3 uutta autoa) ja käyttänyt autoiluun vuosittain 6000 euroa, tarkoittaisi se 30 vuoden aikana yhteensä 354 000 euron menoja. Tuolla summalla saa vaikka ihan mukavan asunnon hyvien liikenneyhteyksien päästä. Vaihtoehtoisesti jos auton ja sen käytön sijaan sijoittaisin vastaavan summan kuukausittain 30 vuoden ajan noin kolmen prosentin vuosittaisella tuotto-odotuksella, minulla olisi varallisuutta 570 000 euroa. Auton hankinnnan ja autottomuuden erotus on omassa arjessani tarkoittanut siis noin 924 000 euroa parempaa lopputulosta. 

Toinen tapa tarkastella autoilua on ajankäyttö. Sitä vartenhan auto usein hankintaan, että pääsisi paikasta toiseen mahdollisimman kätevästi/nopeasti ja säästäisi aikaa. Jos ajatellaan, että kuukausipalkkani olisi ollut 30 vuoden aikana keskimäärin 4000 euroa kuukaudessa, niin minun pitäisi tehdä 30 vuoden aikana töitä 88,5 kuukautta tienatakseni rahat autoiluun. Käytännössä 30 vuoden ajan noin 25 % kaikesta työajastani olisi mennyt autoilun kustannuksiin. Kun ei tuhlaa rahojaan autoiluun, voisi saman elintason saavuttaa siis esimerkiksi tekemällä 75-prosenttista työaikaa ja viettää melkein neljäsosan päivistä läheisten kanssa, opiskella uusia tutkintoja tai tehden jotain muuta merkityksellistä, esimerkiksi vapaaehtoistyötä. Eikä tuossa ole tietenkään vielä sitä aikaa mukana, jonka istuu autossa. Jos lisäksi lasketaan, että istuisin autossa keskimäärin tunnin vuorokaudessa, kertyy siitä 30 vuoden aikana melkein 11 000 tuntia (456 vuorokautta), jonka olisi voinut pyöräillä tai kävellä ja näin pitää huolta omasta terveydestään. 

Autosta vapautuvalla ajalla tai rahasummalla ehtii tehdä aika monta vuotta merkityksellisiä asioita ilman painetta taloudellisesta toimeentulosta. Tuolla summalla voi hankkia myös esimerkiksi asunnon sellaisesta paikasta, joka mahdollistaa riippumattomuuden autokeskeisestä elämästä. 

Puhumattakaan niistä ilmasto- ja ympäristöhyödyistä sekä terveyshyödyistä, joita autosta vapaa elämä on minulle tarkoittanut.
Tänään tietokirjavierailu. Vuorossa Ruukki ja Siikajoen lukio. Yritän vakuuttaa lukiolaiset siitä, että 1,5 asteen mukainen ekologinen arki mahdollistaa kaiken sen mielekkään ja mukavan tekemisen, jota ihmiset tyypillisesti tavoittelevat, kun aika ei mene turhan rahan tienaamiseen ja sen tuhlaamiseen vaan omaan hyvinvointiin.

Matkalla kuuntelen Olli Kopakkalan kirjaa Voimaa ja kestävyyttä laiskalle ihmiselle, joka muistuttaa hyvin siitä, että liikunta on yleensä paras lääke kaikkeen. Kuinka paljon itse olisit valmis maksamaan lääkkeestä, joka parantaa eloonjäämisen todennäköisyyttä 50 % seuraavan 10 vuoden aikana? Liikunta ja sen tuoma hyvä olo ja kasvavat voimavarat eivät välttämättä maksa paljon tai vaadi merkittävää luonnonvarojen kulutusta. Hyvä kunto kuitenkin tukee ja mahdollistaa merkityksellistä tekemistä. 

Kerro ihmeessä jos haluat minut puhumaan kirjoistani ja ekologisesta arjesta paikkakuntasi kirjastoon tai koululle. Tulen mielelläni!
HS Teema 5/2025:
”Eniten tehtävää on poliittisessa näyssä ja kyvykkyydessä. Kun luovumme fossiiliriippuvuudesta, saamme paljon paremman maailman.”
Mikä taho on mielestäsi tänä vuonna esimerkillisellä toiminnallaan edistänyt eläinten hyvinvointia ja oikeuksia? Animaliassa jaetaan Pro Animalia palkinto joka vuosi vuoden eläinmyönteisimmälle teolle. Nyt olisi hyvä hetki tehdä ehdotuksia palkinnon saajaksi!

Täällä edellisten vuosien palkitut
https://animalia.fi/pro-ja-anti-animalia/
Oma koti kullan kallis – katu vielä kalliimpi. Elämä ilman kotia vie ihmiseltä paljon. Se voi viedä turvallisuuden tunteen, terveyden, ihmissuhteet ja lopulta uskon tulevaan. Ilman kotia liian moni jää yksin ja putoaa yhteiskunnan ulkopuolelle.

Vuonna 2024 asunnottomien määrä lähti kasvuun pitkään jatkuneen positiivisen kehityksen jälkeen. Viime vuonna yksineläviä asunnottomia oli 3 806, pitkäaikaisasunnottomia 1 010 ja asunnottomia perheitä 110. Myös naisten ja nuorten asunnottomuus lisääntyi.

Minäkin olin aikoinaan koditon ja siksi asia koskettaa. Siirtyminen autettavasta auttajaksi tai auttajasta autettavaksi on joskus pienestä kiinni. Asunnottomien olemassaolo ei ole vain järjestyshäiriö. Älä katso ohi. Siksi toivon että käyt lahjoittamassa Sininauhasäätiön Katu ei ole koti -kampanjaan rahaa. Ei jätetä ketään yksin. Yhdessä olemme enemmän. 

https://oma.sininauhasaatio.fi/fundraisers/leo-stranius

#katueiolekoti @sininauhasaatio #omakotikullankallis❤️
Tiedätkö mikä on Suomen yleisin lintu - ja silti yhteiskunnassamme niin näkymätön? Suomessa teurastetaan noin 82 miljoonaa kipeäksi jalostettua tuntevaa ja kokevaa broileria vuosittain.

Suuri osa suomalaisista pitää broileria enemmän ruokana kuin eläimenä. Eettisyys on suomalaisille tärkeää, mutta se ei näy käytännön valinnoissa, paljastaa Animalian tuore Broileribarometri. 

Lähes kaksi kolmesta (65 prosenttia) suomalaisesta pitää broilerinlihaa tärkeänä osana ruokakulttuuriamme. Silti neljä kymmenestä (43 prosenttia) on sitä mieltä, että broilerin jalostus aiheuttaa eläimille kärsimystä ja siihen pitäisi puuttua.  

Kun suomalaiset tekevät broilerinlihan ostopäätöksiä, kotimaisuus nousee ylivoimaisesti tärkeimmäksi tekijäksi. Neljä kymmenestä (40 prosenttia) pitää sitä ratkaisevana syynä broilerinlihan valintaan. Todellisuudessa broilerinlihan tuotantoketju alkaa ulkomailta.

“Broilerinliha on kaikkea muuta kuin kotimaista. Lähes jokaisen Suomessa kasvatettavan broilerin isovanhemmat ovat kuoriutuneet Skotlannissa ja emot Ruotsissa. Suomeen ne saapuvat untuvikoina Ruotsista”, Animalian Tiina Ollila kertoo. 

Vuosittain 82 miljoonaa kuollutta lintua. Pystymme kyllä paremaan kun vaihtoehtoja on tarjolla vaikka kuinka paljon. 

https://animalia.fi/2025/10/06/broileribarometri-suomalaiset-syovat-broileria-vailla-tunnontuskia/
Hyvää Lihatonta lokakuuta! 

#lihatonlokakuu
Porsaiden kirurginen kastraatio aiheuttaa porsaille useita päiviä kestävää kipua. Hallitus haluaa nyt poistaa kiellon uudesta eläinlaista eläinteollisuuden vaatimuksesta. 

Karjuporsaat kastroidaan, jotta lihaan ei muodostuisi niin kutsuttua karjun hajua, jonka osa kokee epämiellyttävänä. 

Animalia luovutti tänään maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja Ritva Elomaalle vetoomuksen, jossa vaaditaan kiellon säilyttämistä eläinlaissa. Vetoomuksen oli allekirjoittanut 23 441 henkilöä. 

”Tällä hetkellä eläinteollisuus sanelee sen, mitä lakiin kirjoitetaan eläinten hyvinvoinnista. Tätä ei voi hyväksyä. Eläinten hyvinvointilain ei tule palvella eläinteollisuuden voitontavoittelua”, Animalian toiminnanjohtaja Heidi Kivekäs sanoo.
Laskin kesällä triathlon-harrastuksen päästöt! Kirjoitukseni aiheesta julkaistiin nyt myös Helsinki Triathlon -seuran sivuilla. Jee!

Tässä viisi asiaa, mihin triathlonharrastajan ja aika monen muunkin liikuntaa aktiivisesti harrastavan kannattaa ilmastonäkökulmasta kiinnittää huomiota: 

1. Osallistu kisamatkoihin tai treenileireille vain hyvin harkiten, jos lainkaan.

2. Suosi lähialueiden kilpailuja/tapahtumia, kuten HelTri Cupia. Turkuun pääsee junalla ja Tallinnaan lautalla.

3. Tankkaa energiaa ja ravintoa kasvispohjaisesti (kasvispohjainen ruokavalio).

4. Pyöräile harjoituksiin ja harjoituspaikoille tai käytä joukkoliikennettä tai kimppakyytejä.

5. Hanki käytettyjä varusteita ja käytä olemassa olevat varusteet loppuun.

Entä ne päästöt? Itselläni ne ovat noin 716 kgCO2e vuodessa, kun olen pyrkinyt tekemään kaikki mahdolliset ilmastoystävälliset valinnat. Tyypillisen täysmatkan triathlonia harrastavan päästöt saattavat kuitenkin olla lähes kymmenkertaiset eli oman arvioni mukaan 6647 kgCO2e vuodessa. Paljon voi siis omilla valinnoilla vaikuttaa triathlonin-päästöihin.

Seuraavaksi tavoitteenani on laskea lapseni cheerleading-harrastuksen päästöt. 

Koko kirjoitus ja laskelmat täällä: 
https://heltri.fi/triathlonharrastuksen-hiilijalanjalki/

@helsinkitriathlon #triathlon #hiilijalanjälki
Sinilevät kuriin ojitusta vähentämällä! Allekirjoita kansalaisaloite täällä:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/15720

Metsätaloudellinen ojitus aiheuttaa merkittävää haittaa suomalaisille lähteille, puroille, järville, joille ja rannikkovesille. Metsämaaperästä ja soilta irronneet ravinteet, humus ja kiintoaines kulkeutuvat ojitusten kautta vesistöihimme, mikä edistää rehevöitymistä, sinileväkukintoja, umpeenkasvua, liettymistä, vesien tummumista, limoittumista sekä vesien tilan heikkenemistä ylipäätään. Metsäojitusten myötä heikentynyt veden laatu vaikeuttaa ja monin paikoin estää vesistöjen virkistys- ja talouskäyttöä. Se aiheuttaa haittoja myös järvien ja virtavesien kalastolle sekä heikentää monia vesilintukantoja. Suomen ainutlaatuisten vesistöjen pilaantuminen ei ole vain ekologinen tragedia – se on myös kulttuurinen ja taloudellinen menetys. 

Vesistöjemme ongelmat, kärjessä viime vuosina merkittävästi lisääntynyt sinileväongelma ja vesien tummuminen, ovat pääosin seurausta ihmisen tekemistä valinnoista – ja siksi myös ihmisen ratkaistavissa. Metsien taloudellinen hyödyntäminen ei saa tapahtua kaikille tärkeiden vesistöjen ja virkistysmahdollisuuksien kustannuksella. Meillä on velvollisuus huolehtia, että maamme tuhannet siniset vesistöt pysyvät puhtaina ja kansallisen ylpeyden aiheina myös tulevaisuudessa. 

Aloite ei koske muuta ojitusta, kuten teiden tai kiinteistöjen kuivatusojitusta, vaan ainoastaan metsien taloudelliseen hyödyntämiseen tähtäävää ojitusta ja muita vastaavia kuivatustoimenpiteitä. 

@ojitusten_haitat_kuriin #ojitusten_haitat_kuriin
Huh. Olen tehnyt seitsemän minuutin lihaskuntotreenin nyt joka ikinen aamu yhteensä 1050 kertaa peräkkäin. 

Tammikuun alussa vuonna 2020 aloitin tekemään seitsemän minuutin lihaskuntotreeniä joka aamu. Tätä aiemmin olin tehnyt jumpan tyypillisesti muutaman kerran viikossa. 

Ehdin tuolloin tehdä lihaskuntotreenin joka aamu yhteensä 1022 päivää putkeen kunnes 19.10.2022 olin kuumeessa (38,5) ja jumppa jäi tekemättä. 

Tämän jälkeen olen taas jatkanut treenin tekemistä automaattisesti ja säännöllisesti. Vasta nyt havahduin miettimään ja laskemaan kuinka monta päivää on kertynyt sitten lokakuun 2022. Huomasin, että päivittäinen putki onkin jo venynyt uuteen ennätykseen. 

Treeniä on tehty kodin lisäksi mm yöjunan hytissä, hotellihuoneissa, ystävien ja sukulaisten luona sekä mökkien pihoilla ja laitureilla. Pääsääntöisesti treeni on tehty kotona olohuoneessa, kuten tänään. Myös niinä päivinä kun olen juossut puolimaratonin, maratonin tai suorittanut täydenmatkan triathlonin tai meditoinut muuten koko päivän. Välillä energisenä ja välillä vähän väsyneenä. 

Yhdistävä tekijä on se, että treeni on tehty aina joka aamu ja olen siitä erittäin tyytyväinen. Sillä saan aina pienen aktivoinnin, lisäbuustin ja energiaa päivään. Onni on myös se, että matkalle ei ole sattunut vakavia sairastumisia tai loukkaantumisia. Muutenhan tämä ei olisi ollut mahdollista. 

Vuosien myötä tästä treenistä on tullut automaattinen tapa. Sellainen rutiini, jossa aika työskentelee puolestasi eikä sinua vastaan. Tarvitsisi nähdä erityistä vaivaa, jotta osaisin enää jättää treenin tekemättä. Pienellä investoinnilla voi tehdä ajan kanssa suuria asioita.
Seuraa minua Instagramissa