Verostoanatomia ja Hill+Knowlton tekivät hiljattain kiinnostavan selvityksen suomalaisten Facebook-sivujen tilasta.
Tutkimusten tulosten perusteella luotiin kuusi teesiä, jotka on hyvä tietää Facebookista.
Vastasin itsekin Luonto-Liiton puolesta kyselyyn. Pistän raportin tulokset tähän tutkimuksen toisen tekijän, Jari Lähdevuoren, luvalla.
Kiinnostavia huomioita!
1. Odota 4 %:n aktiivisuustasoa. Keskimäärin sivuilla aktivoituu neljä prosenttia sen faneista: yksi prosentti kirjoittaa ja kolme prosenttiä ”tykkää”. Eri tyyppisisten sivujen välillä on eroja: esimerkiksi arkiset kuluttajatuotteet aktivoivat 2,7 %, yrityssivut 3,5 % ja urheilusivut 9,75 %.
2. Pöhinä synnyttää pöhinää. Mitä useammin viestit, sitä suuremman osan seuraajistasi aktivoit. Ero päivittäin viestivien ja viikottain viestivien välillä on yli kaksinkertainen.
3. Hyvin suunniteltu ei ole puoliksi tehty. Sisältö- tai viestintäsuunnitelman olemassaololla ei ole vaikutusta tykkääjien määrän tai aktiivisuuden määrään. Tarvitaan tekoja.
4. 10-20-sääntö. Eniten aktiivisuutta Facebook-sivuilla on klo 10 ja klo 20.
5. Miehet ovat miehiä, myös Facebookissa. Miehet ovat vähemmän aktiivisia kuin naiset ja heidän aktiivisuutensa vähenee sitä myöden mitä useampaa asiaa ylläpitäjä yrittää sivulla saavuttaa.
6. Vuorovaikutuksella on hintansa (toivottavasti myös arvonsa). Tuhatta käyttäjää kohden yhdellä työtunnilla sai keskimäärin yhden seinäkirjoituksen, 14 seinäkirjoituksen tykkäystä, kaksi kommenttia ja yhden kommentin tykkäyksen. Mieti tavoitteesi: mikä on Return On Conversation (ROC)?
Koko tutkimus on ladattavissa pdf-muodossa täältä: Suomalaisten Facebook-sivujen tila – Tutkimus markkinoinnista ja viestinnästä Facebookissa
Mitä mieltä itse olet?