Olin tiistaina (4.10.2011) Kepan järjestämässä keskustelutilaisuudessa. Otsikkona oli ”järjestöbrändiä rakentamaan”.
Aiheesta alusti mainonnan ja markkinoinnin asiantuntia Anna Moilanen Open Flower -yrityksestä. Anna kiteytti oman esityksensä 20 teesiin.
Lisäksi Anita Lintula esitteli esimerkin vammaisjärjestöjen kehitysyhteistyöstä eli Vammaiskumppanuus-hankkeen.
Ohessa tiivistetysti mielestäni viisi kiinnostavinta huomiota.
1. Imagon rakentamisen sijaan ilmennä identiteettiä. Eli kannattaa olla aito ja radikaalisti avoin. Kannattaa tehdä ja sanoa asioita, jotka itsessään ilmentävät järjestöä. Syvyys ei ole rasite, vaan lahja. Ajatelkaa itse. Ne, joilla on jotain omaa sanottavaa, jokin oma näkökulma maailmaan, voittavat sydämet.
2. Henkilökohtaisuus ja itsensä peliin laittaminen. Ihmiset organisaatioiden ja fasadien takaa on hyvä tuoda esiin. Identiteettiajattelun kautta asia ei vesity vaan vahvistuu. Itseä on turha ottaa liian vakavasti.
3. Kantaaottavuus on suuri mahdollisuus. Bisnesmaailman työkalut voi hyödyntää, mutta niiden säännöillä ei tarvitse pelata. ”Vähän rahaa” on pelkkä tekosyy. Kyse on pikemminkin mahdollisuudesta olla aidompi, rohkeampi, yllätyksellisempi ja rikkoa tabuja.
4. Markkinoinnista kannattaa tehdä taidetta. Visuaalisuus on suuri mahdollisuus.
5. Yhdessä tekeminen. Ihmiset ja erilaiset tahot kannattaa ottaa mukaan. Yhteistyössä on voimaa. Valtaa on turha jättää vain tiedotusvälineille.
Itse kerroin tilaisuudessa esimerkin Luonto-Liiton susityttöjen mielenosoituksesta. Haasteena on usein, miten perinteisestä mielenosoituksesta voi tehdä vähän kiinnostavamman. Tiedotusvälineiden ja yleisön kiinnostuksen varmisti tässä tapauksessa mielenosoituksen aluksi kipakassa joulukuun pakkasessa vartalomaalauksiin sonnustautuneet susitytöt, jotka viuhahtivat susien suojelun puolesta.
Anna taas näytti muutamankin esimerkin onnistuneista viestintäkampanjoista. Alla yksi Barack Obaman kampanjasta poimittu video.