Durbanin ilmastokokous: Ydinkysymykset

Järjestimme tänään ympäristö- ja kehitysjärjestöjen sekä eduskunnan ympäristövaliokunnan kanssa kansanedustajille tilaisuuden koskien kansainvälisiä ilmastoneuvotteluita.

Samassa yhteydessä jaoimme kansanedustajille lyhyen taustamuistion: Durbanin ydinkysymykset: Kioto, päästöleikkaukset ja rahoitus.

Tilaisuuden aluksi esittelin itse päästöleikkauksia koskevat esityksemme.

Ydinkysymykset päästövähennysten suhteen voi tiivistää viiteen kohtaan:

1. Ilmastotiede. Nykyiset eri maiden päästövähennyslupaukset ovat pahasti ristiriidassa ilmastotieteen asettamien vaatimusten kanssa. Kahden asteen tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan paljon enemmän.

2. Vuosi 2015. Maailmanlaajuisesti päästöt pitää saada laskuun jo vuoden 2015 aikana. Aikaa ei ole hukattavaksi. Kööpenhaminan jälkeen on kulunut jo kaksi vuotta. Durbanissa pitää tapahtua konkreettista etenemistä.

3. Oikeudenmukaisuus. Päästövähennykset tulee toteuttaa kehitysmaiden ja teollisuusmaiden välillä oikeudenmukaisesti. Kehitysmaissa päästövähennykset tulee perustua vapaaehtoisuuteen. Teollisuusmaissa on kaikki edellytykset kunnianhimoisille päästövähennyksille.

4. Teollisuusmaissa -40 %. Teollisuusmaissa, kuten Suomessa ja Euroopan unionissa, päästöjä pitää vähentää pelkästään kotimaisin toimin vähintään 40 prosenttia vuoteen 2020 mennessä vuoden 1990 tasoon verrattuna. Haaste on iso, mutta täysin mahdollinen.

5. Seurantamekanismit. Päästövähennyssitoumusten toteutumista varten tarvitaan tehokkaat seuranta- raportointi- ja todentamisjärjestelmät.

Tämän lisäksi on tietysti varmistettava kehitysmaiden riittävä ilmastorahoitus. Rahoituksen pitää olla lisäistä suhteessa kehitysvaroihin.

Vuoteen 2020 mennessä tarvitaan 100 miljardia dollaria vuosittain. Rahoitus voidaan kerätä esimerkiksi verottamalla rahoitusmarkkinoita, ja laiva- ja lentoliikennettä, sekä päästöoikeuksien huutokaupasta ja kansainvälisen veronkierron hillitsemisestä saatavilla tuloilla.

Jyrki Kataisen hallitusohjelmassa ilmastokysymystä sivutaan esimerkiksi seuraavasti:

Hallituksen tavoitteena on tehdä tulevaisuuden Suomesta hiilineutraali yhteiskunta, nostaa Suomi ympäristöteknologian ykkösmaaksi ja kehittää Suomesta maailman ympäristötietoisin kansakunta. […] Kansainvälisessä yhteistyössä YK-tasolla pyritään sitovaan ja vaikuttavaan globaaliin ilmastosopimukseen, jolla ilmaston lämpeneminen voidaan rajoittaa kahteen asteeseen. Suomi tukee EU:n yhteisiä päästö-vähennystavoitteita osana kattavaa kansainvälistä ilmastosopimusta.

Kaikki edellytykset kunnianhimoiselle ilmastopolitiikalle ovat siis olemassa.

Mukana taustamuistiossa olivat Greenpeace, Kehys, Kepa, Kirkon Ulkomaanapu, Luonto-Liitto, Maan ystävät, Suomen luonnonsuojeluliitto, WWF, YK-liitto.

Kiitos Kepan kehityspoliittiselle asiantuntija Tuuli Hakkaraiselle ja eduskunnan ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Martti Korhoselle tilaisuuden järjestämisestä!

2 kommenttia artikkeliin ”Durbanin ilmastokokous: Ydinkysymykset”

  1. Oletko varmasti lukenut viimeisen EIA:n laatiman International Energy Outlookin, jossa arvioidaan tulevaisuutta vuoteen 2035 asti. Tottakai kyseessä
    on ennuste, mutta mikään ei viittaa siihen, että näkemys ei olisi perusteltu. Tuntuu kuin tosiasiat ja ilmastopuheet olisivat eri maailmasta. Jotain realismia olisi
    hyvä olla tavoitteissa, päästöjen pysäyttäminen vuoteen 2015 on täysin mahdotonta. Osa tavoitteista menee fiktion puolelle.

    Tässä muutamia kohtia IEO:sta, mitkään muut arviot eivät juuri poikkea näistä. Maailman energiakulutus kasvaa 53% vuosina 208-2035, ei-OECD-maissa kasvu on 85%. Vuonna 2035 fossiiliset kattavat 80% maailman energian kulutuksesta. Hiilen kulutus kasvaa 50% vuosina 2008-2035. Kiinassa ja Intiassa ydinvoiman määrä kasvaa noin 10% vuodessa koko jakson 2008-2035. Maailman hiilidioksidipäästöt kasvavat 53% vuoteen 2035 mennessä.

  2. Näinpä. On hyvä olla kunnianhimoisia tavoitteita, mutta jossain varmaan tulee vastaan raja kunnianhimon ja fantasian välillä.

    Varsinkin, kun samaan aikaan luultavasti tämänkin blogin isäntä pitää Saksan energiaratkaisua hyvänä. Sehän vain lisääkin päästöjä 300-480 miljoonaa tonnia kymmenessä vuodessa ja raskauttaa Saksan 11 gigawatilla ihkauusia hiilivoimaloita – josta ei muuten tulla pääsemään eroon seuraavaan 40 vuoteen, sanokaa minun sanoneen.

    EU:n hartaudella väännetyn energiansäästödirektiivin odotetaan vähentävän päästöjä samassa ajassa 335 miljoonaa tonnia.

    Kun ympäristön ystävät ovat tälläisiä, niin vihollisia ei enää paljon tarvitakaan. Voi elämä jos Saksassa olisikin päätetty vauhdittaa uusiutuvien tulemista sulkemalla 27 GW hiilivoimatehoa! Taputtaisin karvaisia käsiäni niin että läiske kävisi.

    Tässä on sitten sellainenkin puoli, mitä eri järjestöissä samanhenkisten seurassa päivät pitkät marinoituvien on kokemukseni mukaan hankala hyväksyä, mutta mihin minä olen törmännyt enenevässä määrin. Kun sellainen perusfiksu ihminen, joka ei ehkä ole perehtynyt kaikkiin ilmastokysymyksen nyansseihin eikä välttämättä ole Vihreiden äänestäjä, mutta osaa ynnätä 1+1, tajuaa esimerkiksi nämä tuossa esittämäni luvut, hänen motivaationsa tehdä tälle pikkujutulle nimeltä ilmastonmuutos putoaa monessa tapauksessa ihan silminnähden. Vähän vaikea on siitä syyttää ja vielä vaikeampi motivoida jotain omaa autolla ajamistaan tarkkailemaan, kun milläpä selität, että yksi poliittinen päätös lisäsi sitten justiinsa päästöjä viitisen kertaa koko Suomen päästöjen verran? ”Joo, kyllä tää päästöjen vähentäminen on ihan oikeasti kaikkien mielestä ihan tosi tärkeää.”

    Ihmisillä on sellainen taipumus, että jos sanat sanovat yhtä ja teot toista, niitä sanoja ei enää sitten oikein uskota.

Kommentointi on suljettu.

#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.