Li Andersson: Kamppailu kohtuullistamisesta

Vieraskynäblogissa Li Andersson

Vasemmistoliiton keväällä julkaistussa ympäristöohjelmassa oli perinteisten aiheiden, kuten ruoan, energian, monimuotoisuuden ja liikenteen, lisäksi osio työstä.

Työ on yhtä keskeinen tekijä arjessa kuin syöminen, liikkuminen tai asuminen. Se vaikuttaa ihmisten hyvinvointiin ja tyytyväisyyteen ja on yhteiskunnallisten tuotantosuhteiden ytimessä.

Uudistuvalle, punavihreäksi itsensä määrittävälle vasemmistolle työ on edelleen yksi tärkeimmistä aiheista.

Työ ja vaatimus työajan lyhentämisestä ovat luonnollinen osa vasemmiston ympäristöpolitiikkaa.

Työn tuottavuus on viime vuosikymmenten aikana jatkanut kasvuaan, mutta tuotto on ohjattu ensisijaisesti voittojen kasvattamiseen. Samalla ihmiset kokevat, että työmarkkinat ovat koventuneet. Silpputyömarkkinoiden synnyn myötä työn saanti on entistä epävarmempaa ja harva tuntee oikeuksiaan työntekijänä. Kelan mukaan nuorten sairauspoissaolot ja työkyvyttömyys masennuksen vuoksi ovat lisääntyneet 2000-luvulla.

Ihmisillä on oikeus riittävään toimeentuloon ja vähempään stressiin. Ohjaamalla tuottavuuden kasvu työn jakamiseen ja työajan lyhentämiseen, voimme parantaa ihmisten työssä jaksamista ja hyvinvointia. Kuuden tunnin työpäivä yhdistettynä riittävään vähimmäispalkkaan, toimivaan sosiaaliturvajärjestelmään ja perustuloon, lisäisi ihmisten vapaa-aikaa ja itsemääräämisoikeutta. Lyhyempi työviikko auttaisi murtamaan kierteen,  jossa ihmiset joutuvat paiskimaan töitä turvataakseen toimeentulonsa, jota kuluttamalla he koettavat saavuttaa uraputkessa menetettyä hyvinvointia.

Työharjoitteluiden, vuokratyön ja itsensä työllistävien maailmassa ei saa unohtaa, että järjestäytymisen ja työtaisteluiden aika ei ole ohi. Niin vasemmistoliiton kuin Vihreidenkin tulee esittää ne rohkeat avaukset, joita vaikenevan ay-liikkeen suusta ei kuulu. Edistämällä ay-liikkeen uudistusta puolueet voivat myös vahvistaa järjestäytyneen ammattiyhdistysliikkeen roolia poliittisena voimana, edunvalvonnan lisäksi.

Työ on ollut yhteiskunnallisten kamppailujen kohteena läpi historian. Järjestäytymisen ja työtaisteluiden tuloksina meillä on nykyinen kahdeksantuntinen työpäivä ja viisipäiväinen työviikko, lomineen ja nykyisine työehtoineen. Tänään nämä kamppailut pitäisi käydä oravanpyörän vauhdin hidastamisesta ja resurssien oikeudenmukaisemmasta jaosta resurssien kasvattamisen sijaan.

Li Andersson on Vasemmistonuorten puheenjohtaja. Li on ollut ehdolla kunnallisvaaleissa  2008 sekä eduskuntavaaleissa 2011 Vasemmistoliiton listalla. Hän on toiminut monta vuotta Vasemmistonuorissa, paikallisissa autonomisissa ryhmissä ja kansalaisliikkeissä Turussa. Nettisivut osoitteessa liandersson.net

4 kommenttia artikkeliin ”Li Andersson: Kamppailu kohtuullistamisesta”

  1. Hyvä teksti!

    Yksi tapa lisätä ihmisten omaehtoisuutta (tai itsemääräämisoikeutta) olisi tarjota työpaikalla ja kunnissa suorempia vaikuttamisen muotoja. Esimerkiksi Chicagossa toteutettu osallistuvan budjetoinnin kokeilu olisi hyvä esimerkki siitä, kuinka saataisiin lisättyä päätöksentekovaltaa ruohonjuuritasolle.

    http://www.policyinnovations.org/ideas/innovations/data/000166

    Työpaikoilla voitaisiin jakaa työtehtävät tasapainotetusti niin, että ikävät ja raskaat työtehtävät jakautuisivat tasaisemmin. Tämä mahdollistaisi myös demokraattisemman päätöksenteon ja järjestäytymisen, sillä työntekijät olisivat tasavertaisemmassa asemassa.

    Lisää työn tasapainottamisen ideasta: http://parecon.fi/tasapainotetut-tyokokonaisuudet

    Kaipaisin vasemmistolta perusteellista pureutumista palkitsemisperiaatteisiin. Nykyisellään tulospalkkaus on yleisesti Suomessa käytetty peruste mm. räjähtävästi kasvaville johtajapalkkioille ja -kannustimille. Kuten on hyvin tiedossa, nykyisellään palkkaus perustuu merkittävästi myös yhteiskunnalliseen asemaan, sosiaalisiin verkostoihin, koulutustasoon, oman viiteryhmän neuvotteluvoimaan (ammattiliitot ym.), omiin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin ja myös onneen. Kaiken tämän lisäksi tuottavuus tai tulokset ovat erittäin hankalia mitattavia.

    Ainoa asia, johon ihminen voi täysin itse vaikuttaa, on vaivannäkö. Eli kuinka monta tuntia tekee, kuinka ahkerasti ja kuinka ikäväksi koetuissa töissä.

    Vaihtoehtoisesta palkitsemisesta: http://parecon.fi/palkitseminen

  2. Kiitokset Leolle linkistä, ja Liille loistavasta kirjoituksesta! On ilo huomata, että ympäristöliikekin on valmis antamaan tilaa keskustelulle työstä ja yhteiskunnallisista suhteista. On kuitenkin selkeä tosiasia, että yhteiskuntamme syvimmät rakenteet vaikuttavat myös siihen, kuinka suhtaudumme luontoon ja luonnonresursseihin. Kapitalistisessa yhteiskunnassa on tietynlainen yhteiskunnan rakenne, joka ohjaa palkitsemiskäytännöillään tietynlaiseen toimintaan.

    Jaakko Stenhäll kommentoi blogissaan vasemmiston vaatimuksia nähden niiden olevan osittain ristiriidassa ympäristötavoitteiden kanssa. Näin toki voi olla, mutta näin ei tarvitse olla. Voimme ottaa ympäristön asettamat reunaehdot huomioon ilman, että periaattellisesti tarvitsee olla työväen aseman parantamista vastaan.

    Minusta Joona-Hermannin kommentit (niin Leon kuin Jaakon blogissa) olivat myös virkistävää luettavaa. Meidän on hyvä yrittää muodostaa holistinen (kokonaisvaltainen) visio siitä, minkälainen on hyvä yhteiskunta, ja sitten toimia sen eteen – vaikkakin pieni taistelu kerrallaan. Muodostaessamme visiota voimme jopa unohtaa tiettyjä ” välttämättömiä reunaehtoja”, kuten kapitalismin tai kapitalistisen kilpailun.

    Joona-Hermannin laittamat linkit ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka tosiaan voisimme järjestää yhteiskunnallisen tuotannon monilta osin eri periaattein. Esimerkiksi Jaakko Stenhäll asetti blogitekstissään reunaehdoiksi talouden ”nollasummapelin”, työvoiman kilpailun markkinoilla, tuottavuuden mittaamisen (tämäkin tapahtuu ilmeisesti markkinoilla), näin muutaman mainitakseni.

    (En halua sanoa, että taustaoletukset ovat ”vääriä”, mutta niiden olemassaolo määrittää pitkälti keskustelun suunnan.)

    Sivumennen haluan myös kommentoida, etten usko, että ”vasemmisto” olisi täysin yhtenäinen sen suhteen, haluaako se vakituisia työsuhteita, tai olisiko se yhdenmukainen käsityksessään rahasta ja taloudesta.

    Monet ympäristöliikkeen liepeillä toimivat tahot ymmärrettävästi haluavat edistää palveluiden tuotantoa tavaratuotannon sijaan. Uudenlainen talous voidaan nähdä samalla myös tapana jakaa työtä: ihmisen toimeliaisuudesta tuotaisiin suurempi osuus talouden (markkinoiden) piiriin ja tätä kautta epäsuorasti parannettaisiin vapaa-ajan laatua (ei tarvitsisi siivota, korjata pyörää jne., kun joku muu tekee sen). Vaikka näin (oletettavasti) välttyisimme luonnonresurssien tuhlaamiselta, toisivat palvelualojen matalapalkkatöiden luominen takaisin luokkayhteiskunnan, jonka poistaminen oli monen mielestä eräs hyvinvointivaltion merkittävistä saavutuksista. Talous ei myöskään välttämättä palveluyhteiskunnan myötä sinällään kasva, suurempi osa ihmisten tekemästä työstä vaan pääsisi talouden (BKT:n) mittareiden piiriin.

    Käytännön politiikassa voisimme lyhyellä aikavälillä siirtyä keynesiläiseen raha- ja finanssipoliittiseen malliin, jonka mukanaantuoma talouskasvu ja nouseva kulutustaso tarvitsisivat vastapainokseen luonnon kannalta tärkeitä veroja: globaaleja ympäristöveroja, tiukennusta rikkaiden verotukseen ja finanssimarkkinoiden spekulaatiota hillitsevää varainsiirtoveroa, sekä voimakkaan ympäristölainsäädännön tarvittavalla valvonnalla ja rahoituksella.

    Haluan kuitenkin painottaa, että sen sijaan, että keskittyisimme pohtimaan sitä, tulisiko työntekijöiden saada palkankorotuksia ympäristön kustannuksella vai ei, voisimme myös pohtia, kuinka voimme muodostaa tasa-arvoisen yhteiskunnan, joka on tehokas, joka jakaa työn ja työn palkinnot oikeudenmukaisesti, ja joka ottaa luonnon kantokyvyn huomioon – mielummin antaen luonnolle jopa suuremman arvon kuin raaka-ainevaraston tai maapallon keuhkojen arvon.

    Loppujen lopuksi kysymys siitä, mihin kaikkeen työläiset tarvitsevat tai käyttävät palkankorotuksensa, riippuu pitkälti talouden rakenteesta, kansainvälisestä työnjaosta, kuluttajien sosiaalisesta ympäristöstä, työntekijöiden tuotanto-olosuhteista, tavaroiden ja raaka-aineiden suhteellisista hinnoista sekä kulutus- ja tuotantorakenteista. Nämä kaikki ovat puolestaan yhteydessä myös kulutuksen ympäristöhaittoihin, kuten koko taloudellisen järjestelmän rakenteisiin ja lainalaisuuksiin.

    Ympäristön kannalta kapitalismissa on (negatiivisessa mielessä) merkittävää ”tehokkuuden” ja ulkoisvaikutusten käsitteet, joihin ympäristönäkökulmasta käsin tulisi puuttua syvemmin ja kriittisemmin.

    On ymmärrettävää, että vasemmiston tavoitteet tuntuvat välillä ristiriitaiselta. On myös välttämätöntä, että jatkuvan kasvun ja nousevan kulutustason mukana meidän tulee keskittyä myös muihin yhteiskuntapoliittisiin tavoitteisiin kuin talouskasvuun, ja vasemmiston on otettava se huomioon kaikessa toiminnassaan. Vihreäthän ovat edelläkävijöitä vaihtoehtoisen politiikan mittarin esilletuomisessa, ei ainoastaan ympäristökysymysten esilletuojana ja luonnon arvon prijorisoijana, vaan myös HDI-indeksin esilletuomisen myötä.

    Viime kädessä meidän on kuitenkin pyrittävä kohti holistista mallia, joka ottaa kokonaisvaltaisesti tavoitteeksi yhteiskunnan, joka olisi mahdollisimman vapaa, tasa-arvoinen ja demokraattinen kaikille kansalaisilleen – luonnon arvoa unohtamatta. Joona-Hermannin mainitsema Parecon vaikuttaa minusta loistavalta avaukselta tähän suuntaan, ainakin taloudellisen järjestelmän osalta.

Kommentointi on suljettu.

Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!