Ekoisi – Osa 5: Pakotetaanko raskaana olevat kulkemaan autolla turhaan?

Olen joutunut useaan otteeseen tilanteeseen, jossa viimeisimmillään raskaana olevalle puolisolleni on lähes väkisin tarjottu autokyytiä siitä syystä, että hän ei varmasti enää tässä vaiheessa jaksa kävellä, pyöräillä tai kulkea julkisilla.

Useimmat haluavat olla tietysti vain kohteliaita ja tukea puolisoani. On hienoa, että ihmiset ovat niin huomaavaisia.

Minusta hyvä tarkoitus kääntyy kuitenkin helposti päälaelleen. Ohessa neljä syytä sille, miksi ajattelen näin.

1. Terveys. Puolisoni jaksaa vieläkin varsin mainiosti liikkua. Esimerkiksi viikonloppuna hurahti 30 kilometrin pyörälenkki. Sitä paitsi raskaanakin on hyvä pitää omasta fyysisestä kunnosta huolta mahdollisuuksien mukaan.

2. Turvallisuus. Yksityisautoilu on tunnetusti yksi kaikkein vaarallisimmista tavoista liikkua. On paljon turvallisempaa tehdä matka kävellen, pyörällä tai joukkoliikenteellä – ympäristöä ajatellen myös tulevien sukupolvien näkökulmasta.

3. Ympäristö. Yksityisautoilu kiihdyttää ilmastonmuutosta ja lisää luonnonvarojen kulutusta sekä aiheuttaa melua.

4. Mukavuus. Raskaana autossa istuminen on tuskin sen mukavampaa kuin pyörän selässä, bussissa, junassa tai ratikassakaan oleminen. Sitä paitsi kaupunkiolosuhteissa lyhyillä matkoilla auto on usein polkupyörääkin hitaampi tapa siirtyä paikasta toiseen.

Mielestäni ei ole siis syytä olettaa, että raskaana olevalle paras tapa liikkua olisi aina lähtökohtaisesti auto. Varsinkin silloin, kun tarjolla on niin paljon parempia vaihtoehtoja.

Autokyyti voi olla monessa tilanteessa todella tarpeen. Silloin voimme pyytää sitä ihan itse tai tilata taksin. Tulevaisuudessa jää nähtäväksi myös se, onko pienen lapsen kanssa mahdollista elää ilman autoa.

Edelliset osat ovat luettavissa täältä:
Osa 1: Äitiyspakkaus vai vanhemmuuspakkaus
Osa 2: Tavaraähky ahdistaa
– Osa 3: Synnytysvalmennus
Osa 4: Lastenhoidon seitsemän periaatetta

16 kommenttia artikkeliin ”Ekoisi – Osa 5: Pakotetaanko raskaana olevat kulkemaan autolla turhaan?”

  1. Pienen lapsen kanssa ei tarvitse autoa Helsingin kantakaupungissa mihinkään. Kokemusta on.

  2. Kahdenkin lapsen kanssa voi hyvin elää ilman autoa, harrastaa ja reissuta. On onnistunut ainakin minulta – sekä pääkaupunkiseudulla että Keski-Suomessa. En ole ikinä omistanut autoa, ja parin vuoden päästä lapset ovat jo aikuisia. Samaisille lapsille olen myös alusta syöttänyt kasvisruokaa. Ja isoja miehiä on näistä kasvanut. Oikein paljon onnea teille matkaan ekovauvan kanssa!

  3. Turvallisuudesta on kommentoitava, että kaiken kaikkiaan pyöräilyn turvallisuus on parantunut huomattavasti viime vuosien aikana. Vuosien 1991-2010 aikana Suomessa 11,7 % liikennekuolemista oli pyöräilijän kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. 2006-2010 liikennekuolemista enää 7 % tapahtui pyöräilijöille. Helsingissä on kuollut 6 pyöräilijää liikenneonnettomuudessa 2000-luvulla.

    Silti hyvin karkeasti ottaen Euroopassa pyöräilijän todennäköisyys kuolla liikenteessä on yhä n. 7-kertainen autoilijaan verrattuna (http://j.mp/mISwNu). Samalla on huomautettava, että vastaavasti jalankulkijalla on 9-kertainen ja moottoripyöräilijällä jopa 18-kertainen riski autoilijaan verrattuna kuolla liikenteessä.

    Lisäksi kaksi muutakin seikkaa on otettava huomioon. Ensinnäkin nämä luvut on laskettu 27 EU-maan keskiarvojen perusteella ja toiseksi luvut saavat autoilun vaikuttamaan turvallisemmalta kuin se todellisuudessa on, koska autolla ajetaan valtavasti enemmän kilometrejä kuin pyörällä, jalan tai moottoripyörällä kuljetaan.

    Eli jos autoa verrattaisiin vaikkapa lentokoneeseen, autolla tapahtuisi kilometriä kohden huomattavasti enemmän onnettomuuksia kuin lentokoneella. SIlti olisi pähkähullua sanoa, että ihmisten pitäisi kulkea lentäen, koska lentäminen on kilometriä kohti laskettuna kaikkein turvallisin tapa liikkua.

    Sama pätee autoon: autoilu on kilometriä kohti laskettuna erityisen kohtalokasta kaupunkiajossa ja kaikkein turvallisinta moottoriteillä. EU-maissa yli puolet (55 %) kuolemaan johtavista onnettomuuksista tapahtuu maanteillä, kolmannes (36 %) kaupungeissa ja 6 % moottoriteillä.

    Pyöräily taas on kaikkein turvallisinta kaupungeissa ja vaarallisinta kaupunkien ulkopuolella. Aivan ehdottomasti vaarallisinta pyöräily olisi moottoriteillä, mutta niillä pyöräily on onneksi kokonaan kiellettyä.

    Pyöräilystä tulee sitä turvallisempaa, mitä paremmin risteysalueet on suunniteltu ja mitä enemmän liikenteessä on pyöräilijöitä mukana. Verrattuna muihin tien käyttäjiin, risteyksissä tapahtuu eniten kuolemantapauksia juuri pyöräilijöille. Alttius risteysonnettomuuksille vähenee kuitenkin huomattavasti pyöräilyn lisääntyessä.

    Aiheesta Kaupunkifillarissa:

    18.5.2011 Pyöräilyn vaaroja ei pidä liiotella
    19.5.2011 Pyöräily on erittäin turvallinen liikennemuoto
    21.7.2011 Pyöräilyn turvallisuus parani alkuvuonna

  4. Kiitos erinomaisesta täydennyksestä Martti!

    Väitteeni pyöräilyn turvallisuuteen perustui vanhoihin tilastoihin (poimittu Auto, terveys ja ympäristö -kirjasta), jossa oli verrattu kuolemantapauksia suhteessa kulkuneuvossa vietettyyn aikaan. Tällöin autossa kuolee 46 ihmistä 100 miljoonaa henkilötuntia kohden kun pyörän osalta kuolemantapauksia tulee 20 kpl.

  5. Henkilötuntia kohti laskemisessa on sama perusongelma kuin henkilökilometreissä: autossa vietetään erittäin paljon erittäin turvallisia tunteja, mutta onnettomuudet tapahtuvat tietyissä olosuhteissa – ylinopeus pimeässä maantien risteysalueella on kaikkein vaarallisin yhdistelmä. Onnettomuuksien todelliset syyt hukkuvat miljoonien ajokilometrien ja ajotuntien joukkoon.

    Kaupunkioloissa pyöräilijöille tapahtuu vakavia onnettomuuksia huomattavasti vähemmän kuin muille liikenneryhmille. Karkeina lukuina kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia (yhteensä 127 kpl) on tapahtunut Helsingissä 2000-luvulla seuraavasti:

    Kävely 45,7 % (58 kpl)
    Henkilöauto 37 % (47 kpl)
    Moottoripyörä 12,6 % (16 kpl)
    Polkupyörä 4,7 % (6 kpl)

  6. Valokuvan henkilöltä puuttuu pyöräilykypärä. Suosittelen kaikille sen käyttöä. Laki taas on sitä mieltä, että se on pakollinen, vaikkei käyttämättömyydestä rangaistakaan. Lapsen saanut ihminen on tärkeä lapselleen, joten omasta turvallisuudesta on pidettävä huolta. Plus että se asennekasvatus alkaa kotoa; vaikea sanoa myöhemmin lapselle että kypärä päähän, jos itse siitä luistaa.

  7. Pyöräilin ekassa raskaudessa äitiysloman alkuun saakka ja toisessa vielä pari viikkoa ennen synnytystä. Hyvin sujui, vaikka molemmat lapset syntyivät talvella 🙂 Toki pitää tällöin olla hyvä pyörä ja laadukkaat nastarenkaat, kypärä jne. Mutta allekirjoitan täysin tuon, että normaali raskaus ei tee ihmistä liikuntakyvyttömäksi.

    • Kiitos taapertaja! Joo. Meilläkin pyöräily ja kävely onnistui sankari-äidiltä ihan synnytyksen alkuun asti. Nyt jännitämme sitä, miten nopeasti synnytyksen jälkeen pääsee taas uudestaan liikkeelle. Rauhallisesti pitää ottaa.

  8. Hienoa, että ootte pyöräilly loppuun asti ja hienoa, että osaatte itte arvioida pyöräilykypärän käyttätarpeenne.

    Turvallisuudesta: Turvallisuus per kuljettu kilometri on oikee mittari, jos tietää, että on menossa paikasta A paikkaan B ja miettii, että pitäskö mennä autolla vai pyörällä.

    Turvallisuus per käytetty aika on oikee mittari, jos miettii, että pitäskö lähtee parin tunnin pyörälenkille vai ajelemaan autolla pariks tunniks.

    Missään nimessä oikee mittari ei oo, että miten paljon jengiä on kuollu mihinkin viimesenä kymmenenä vuotena.

  9. Lapsen kanssa ei tarvitse autoa ainakaan kaupungissa. 2-vuotiaan lapsemme elinaikana olemme kyllä olleet auton kyydissä jokusen kerran (valitettavasti) olleet, mutta mitenkään välttämätöntä se ei olisi ollut. Kerran olemme taksin ottaneet. Asumme 12 kilometrin päässä keskustasta paikassa, johon kulkee vain yksi bussi.

    Kevät-syksy -aikavälillä pyörällä pääsee niin kätevästi liikkumaan lapsen kanssa, että auto jää auttamatta kakkoseksi.

  10. Ja niin vain se vaimo(kin?) turvallisesti pyörällä kulkee ja ilman kypärää!!! Miten se tekee pyöräilystä turvallisempaa, entä autoilu?
    Muuten tosi hyvä juttu!!
    Ja nyt menkää kypäräkaupoille, ette varmaan tulevaisuudessa anna lapsennekaan ajella ilman kypärää? Kuinka moni pyöräilijä menehtyy turhaan kolarissa kypärättömyyden vuoksi!? (en lukenu aikaisempia kommentteja, eli jos tulee tuplana niin anteeksi)

    • Kiitos kommentista Riikka! Meillä molemmilla on toki kypärät ja käytämme niitä aina kun mahdollista. Itselleni ei tulisi mieleenkään pyöräillä ilman kypärää. Kuvassa olemme Joensuussa liikkeellä lainapyörän kanssa. Annukan oli helpompi raskauden loppuvaiheessa liikkua pyörällä kuin kävellen. Tuolloin Joensuussakin olisi toki kannattanut käyttää kypärää.

  11. Kiitos Leo, tämä selvensi väärinkäsitykseni.
    On kiva lukea blogiasi, vaikka itse elän juurikin päinvastoin. Ehkä tätä lukiessaan saa pistoksia omasta elämäntyylistään, hyvällä tavalla!?
    Syksyn jatkoa!

  12. Itse en lähtisi viimeisilläni raskaana olevana urheilemaan 30km:n lenkkejä tai fillaroimaan maha pystyssä MISSÄÄN.
    Liikunta on terveellistä, sitä en kiistä. Mutta järki käteen.

  13. Minäkin tartun tähän vanhaan postaukseen ja myös tuohon autolla liikkumisen turvattomuuteen. Liikun itse paljon pyörällä, ja lennän kyllä yleensä kerran tai kaksi kumoon vuoden aikana, vaikka talvella on nastarenkaat enkä ole mikään kaahari, irtohiekka on yleensä koitunut kohtalokseni. Mitään vakavaa ei ole sattunut, mutta kyllä nämä kaatumiset ovat sellaisia, mitä haluaisin raskaana ollessani todellakin välttää. Autoileville ihmisille kuitenkin tapahtuu tällaisia pikkuonnettomuuksia ymmärtääkseni paljon harvemmin…

Kommentointi on suljettu.

Haluatko olla rikas? Ei kannata hankkia autoa. 

Jos oletetaan, että olisin hankkinut uuden 48 000 euroa (uuden auton keskimääräinen hankintahinta Suomessa) maksavan auton 10 vuoden välein (yhteensä 3 uutta autoa) ja käyttänyt autoiluun vuosittain 6000 euroa, tarkoittaisi se 30 vuoden aikana yhteensä 354 000 euron menoja. Tuolla summalla saa vaikka ihan mukavan asunnon hyvien liikenneyhteyksien päästä. Vaihtoehtoisesti jos auton ja sen käytön sijaan sijoittaisin vastaavan summan kuukausittain 30 vuoden ajan noin kolmen prosentin vuosittaisella tuotto-odotuksella, minulla olisi varallisuutta 570 000 euroa. Auton hankinnnan ja autottomuuden erotus on omassa arjessani tarkoittanut siis noin 924 000 euroa parempaa lopputulosta. 

Toinen tapa tarkastella autoilua on ajankäyttö. Sitä vartenhan auto usein hankintaan, että pääsisi paikasta toiseen mahdollisimman kätevästi/nopeasti ja säästäisi aikaa. Jos ajatellaan, että kuukausipalkkani olisi ollut 30 vuoden aikana keskimäärin 4000 euroa kuukaudessa, niin minun pitäisi tehdä 30 vuoden aikana töitä 88,5 kuukautta tienatakseni rahat autoiluun. Käytännössä 30 vuoden ajan noin 25 % kaikesta työajastani olisi mennyt autoilun kustannuksiin. Kun ei tuhlaa rahojaan autoiluun, voisi saman elintason saavuttaa siis esimerkiksi tekemällä 75-prosenttista työaikaa ja viettää melkein neljäsosan päivistä läheisten kanssa, opiskella uusia tutkintoja tai tehden jotain muuta merkityksellistä, esimerkiksi vapaaehtoistyötä. Eikä tuossa ole tietenkään vielä sitä aikaa mukana, jonka istuu autossa. Jos lisäksi lasketaan, että istuisin autossa keskimäärin tunnin vuorokaudessa, kertyy siitä 30 vuoden aikana melkein 11 000 tuntia (456 vuorokautta), jonka olisi voinut pyöräillä tai kävellä ja näin pitää huolta omasta terveydestään. 

Autosta vapautuvalla ajalla tai rahasummalla ehtii tehdä aika monta vuotta merkityksellisiä asioita ilman painetta taloudellisesta toimeentulosta. Tuolla summalla voi hankkia myös esimerkiksi asunnon sellaisesta paikasta, joka mahdollistaa riippumattomuuden autokeskeisestä elämästä. 

Puhumattakaan niistä ilmasto- ja ympäristöhyödyistä sekä terveyshyödyistä, joita autosta vapaa elämä on minulle tarkoittanut.
Tänään tietokirjavierailu. Vuorossa Ruukki ja Siikajoen lukio. Yritän vakuuttaa lukiolaiset siitä, että 1,5 asteen mukainen ekologinen arki mahdollistaa kaiken sen mielekkään ja mukavan tekemisen, jota ihmiset tyypillisesti tavoittelevat, kun aika ei mene turhan rahan tienaamiseen ja sen tuhlaamiseen vaan omaan hyvinvointiin.

Matkalla kuuntelen Olli Kopakkalan kirjaa Voimaa ja kestävyyttä laiskalle ihmiselle, joka muistuttaa hyvin siitä, että liikunta on yleensä paras lääke kaikkeen. Kuinka paljon itse olisit valmis maksamaan lääkkeestä, joka parantaa eloonjäämisen todennäköisyyttä 50 % seuraavan 10 vuoden aikana? Liikunta ja sen tuoma hyvä olo ja kasvavat voimavarat eivät välttämättä maksa paljon tai vaadi merkittävää luonnonvarojen kulutusta. Hyvä kunto kuitenkin tukee ja mahdollistaa merkityksellistä tekemistä. 

Kerro ihmeessä jos haluat minut puhumaan kirjoistani ja ekologisesta arjesta paikkakuntasi kirjastoon tai koululle. Tulen mielelläni!
HS Teema 5/2025:
”Eniten tehtävää on poliittisessa näyssä ja kyvykkyydessä. Kun luovumme fossiiliriippuvuudesta, saamme paljon paremman maailman.”
Mikä taho on mielestäsi tänä vuonna esimerkillisellä toiminnallaan edistänyt eläinten hyvinvointia ja oikeuksia? Animaliassa jaetaan Pro Animalia palkinto joka vuosi vuoden eläinmyönteisimmälle teolle. Nyt olisi hyvä hetki tehdä ehdotuksia palkinnon saajaksi!

Täällä edellisten vuosien palkitut
https://animalia.fi/pro-ja-anti-animalia/
Oma koti kullan kallis – katu vielä kalliimpi. Elämä ilman kotia vie ihmiseltä paljon. Se voi viedä turvallisuuden tunteen, terveyden, ihmissuhteet ja lopulta uskon tulevaan. Ilman kotia liian moni jää yksin ja putoaa yhteiskunnan ulkopuolelle.

Vuonna 2024 asunnottomien määrä lähti kasvuun pitkään jatkuneen positiivisen kehityksen jälkeen. Viime vuonna yksineläviä asunnottomia oli 3 806, pitkäaikaisasunnottomia 1 010 ja asunnottomia perheitä 110. Myös naisten ja nuorten asunnottomuus lisääntyi.

Minäkin olin aikoinaan koditon ja siksi asia koskettaa. Siirtyminen autettavasta auttajaksi tai auttajasta autettavaksi on joskus pienestä kiinni. Asunnottomien olemassaolo ei ole vain järjestyshäiriö. Älä katso ohi. Siksi toivon että käyt lahjoittamassa Sininauhasäätiön Katu ei ole koti -kampanjaan rahaa. Ei jätetä ketään yksin. Yhdessä olemme enemmän. 

https://oma.sininauhasaatio.fi/fundraisers/leo-stranius

#katueiolekoti @sininauhasaatio #omakotikullankallis❤️
Tiedätkö mikä on Suomen yleisin lintu - ja silti yhteiskunnassamme niin näkymätön? Suomessa teurastetaan noin 82 miljoonaa kipeäksi jalostettua tuntevaa ja kokevaa broileria vuosittain.

Suuri osa suomalaisista pitää broileria enemmän ruokana kuin eläimenä. Eettisyys on suomalaisille tärkeää, mutta se ei näy käytännön valinnoissa, paljastaa Animalian tuore Broileribarometri. 

Lähes kaksi kolmesta (65 prosenttia) suomalaisesta pitää broilerinlihaa tärkeänä osana ruokakulttuuriamme. Silti neljä kymmenestä (43 prosenttia) on sitä mieltä, että broilerin jalostus aiheuttaa eläimille kärsimystä ja siihen pitäisi puuttua.  

Kun suomalaiset tekevät broilerinlihan ostopäätöksiä, kotimaisuus nousee ylivoimaisesti tärkeimmäksi tekijäksi. Neljä kymmenestä (40 prosenttia) pitää sitä ratkaisevana syynä broilerinlihan valintaan. Todellisuudessa broilerinlihan tuotantoketju alkaa ulkomailta.

“Broilerinliha on kaikkea muuta kuin kotimaista. Lähes jokaisen Suomessa kasvatettavan broilerin isovanhemmat ovat kuoriutuneet Skotlannissa ja emot Ruotsissa. Suomeen ne saapuvat untuvikoina Ruotsista”, Animalian Tiina Ollila kertoo. 

Vuosittain 82 miljoonaa kuollutta lintua. Pystymme kyllä paremaan kun vaihtoehtoja on tarjolla vaikka kuinka paljon. 

https://animalia.fi/2025/10/06/broileribarometri-suomalaiset-syovat-broileria-vailla-tunnontuskia/
Hyvää Lihatonta lokakuuta! 

#lihatonlokakuu
Porsaiden kirurginen kastraatio aiheuttaa porsaille useita päiviä kestävää kipua. Hallitus haluaa nyt poistaa kiellon uudesta eläinlaista eläinteollisuuden vaatimuksesta. 

Karjuporsaat kastroidaan, jotta lihaan ei muodostuisi niin kutsuttua karjun hajua, jonka osa kokee epämiellyttävänä. 

Animalia luovutti tänään maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja Ritva Elomaalle vetoomuksen, jossa vaaditaan kiellon säilyttämistä eläinlaissa. Vetoomuksen oli allekirjoittanut 23 441 henkilöä. 

”Tällä hetkellä eläinteollisuus sanelee sen, mitä lakiin kirjoitetaan eläinten hyvinvoinnista. Tätä ei voi hyväksyä. Eläinten hyvinvointilain ei tule palvella eläinteollisuuden voitontavoittelua”, Animalian toiminnanjohtaja Heidi Kivekäs sanoo.
Laskin kesällä triathlon-harrastuksen päästöt! Kirjoitukseni aiheesta julkaistiin nyt myös Helsinki Triathlon -seuran sivuilla. Jee!

Tässä viisi asiaa, mihin triathlonharrastajan ja aika monen muunkin liikuntaa aktiivisesti harrastavan kannattaa ilmastonäkökulmasta kiinnittää huomiota: 

1. Osallistu kisamatkoihin tai treenileireille vain hyvin harkiten, jos lainkaan.

2. Suosi lähialueiden kilpailuja/tapahtumia, kuten HelTri Cupia. Turkuun pääsee junalla ja Tallinnaan lautalla.

3. Tankkaa energiaa ja ravintoa kasvispohjaisesti (kasvispohjainen ruokavalio).

4. Pyöräile harjoituksiin ja harjoituspaikoille tai käytä joukkoliikennettä tai kimppakyytejä.

5. Hanki käytettyjä varusteita ja käytä olemassa olevat varusteet loppuun.

Entä ne päästöt? Itselläni ne ovat noin 716 kgCO2e vuodessa, kun olen pyrkinyt tekemään kaikki mahdolliset ilmastoystävälliset valinnat. Tyypillisen täysmatkan triathlonia harrastavan päästöt saattavat kuitenkin olla lähes kymmenkertaiset eli oman arvioni mukaan 6647 kgCO2e vuodessa. Paljon voi siis omilla valinnoilla vaikuttaa triathlonin-päästöihin.

Seuraavaksi tavoitteenani on laskea lapseni cheerleading-harrastuksen päästöt. 

Koko kirjoitus ja laskelmat täällä: 
https://heltri.fi/triathlonharrastuksen-hiilijalanjalki/

@helsinkitriathlon #triathlon #hiilijalanjälki
Sinilevät kuriin ojitusta vähentämällä! Allekirjoita kansalaisaloite täällä:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/15720

Metsätaloudellinen ojitus aiheuttaa merkittävää haittaa suomalaisille lähteille, puroille, järville, joille ja rannikkovesille. Metsämaaperästä ja soilta irronneet ravinteet, humus ja kiintoaines kulkeutuvat ojitusten kautta vesistöihimme, mikä edistää rehevöitymistä, sinileväkukintoja, umpeenkasvua, liettymistä, vesien tummumista, limoittumista sekä vesien tilan heikkenemistä ylipäätään. Metsäojitusten myötä heikentynyt veden laatu vaikeuttaa ja monin paikoin estää vesistöjen virkistys- ja talouskäyttöä. Se aiheuttaa haittoja myös järvien ja virtavesien kalastolle sekä heikentää monia vesilintukantoja. Suomen ainutlaatuisten vesistöjen pilaantuminen ei ole vain ekologinen tragedia – se on myös kulttuurinen ja taloudellinen menetys. 

Vesistöjemme ongelmat, kärjessä viime vuosina merkittävästi lisääntynyt sinileväongelma ja vesien tummuminen, ovat pääosin seurausta ihmisen tekemistä valinnoista – ja siksi myös ihmisen ratkaistavissa. Metsien taloudellinen hyödyntäminen ei saa tapahtua kaikille tärkeiden vesistöjen ja virkistysmahdollisuuksien kustannuksella. Meillä on velvollisuus huolehtia, että maamme tuhannet siniset vesistöt pysyvät puhtaina ja kansallisen ylpeyden aiheina myös tulevaisuudessa. 

Aloite ei koske muuta ojitusta, kuten teiden tai kiinteistöjen kuivatusojitusta, vaan ainoastaan metsien taloudelliseen hyödyntämiseen tähtäävää ojitusta ja muita vastaavia kuivatustoimenpiteitä. 

@ojitusten_haitat_kuriin #ojitusten_haitat_kuriin
Huh. Olen tehnyt seitsemän minuutin lihaskuntotreenin nyt joka ikinen aamu yhteensä 1050 kertaa peräkkäin. 

Tammikuun alussa vuonna 2020 aloitin tekemään seitsemän minuutin lihaskuntotreeniä joka aamu. Tätä aiemmin olin tehnyt jumpan tyypillisesti muutaman kerran viikossa. 

Ehdin tuolloin tehdä lihaskuntotreenin joka aamu yhteensä 1022 päivää putkeen kunnes 19.10.2022 olin kuumeessa (38,5) ja jumppa jäi tekemättä. 

Tämän jälkeen olen taas jatkanut treenin tekemistä automaattisesti ja säännöllisesti. Vasta nyt havahduin miettimään ja laskemaan kuinka monta päivää on kertynyt sitten lokakuun 2022. Huomasin, että päivittäinen putki onkin jo venynyt uuteen ennätykseen. 

Treeniä on tehty kodin lisäksi mm yöjunan hytissä, hotellihuoneissa, ystävien ja sukulaisten luona sekä mökkien pihoilla ja laitureilla. Pääsääntöisesti treeni on tehty kotona olohuoneessa, kuten tänään. Myös niinä päivinä kun olen juossut puolimaratonin, maratonin tai suorittanut täydenmatkan triathlonin tai meditoinut muuten koko päivän. Välillä energisenä ja välillä vähän väsyneenä. 

Yhdistävä tekijä on se, että treeni on tehty aina joka aamu ja olen siitä erittäin tyytyväinen. Sillä saan aina pienen aktivoinnin, lisäbuustin ja energiaa päivään. Onni on myös se, että matkalle ei ole sattunut vakavia sairastumisia tai loukkaantumisia. Muutenhan tämä ei olisi ollut mahdollista. 

Vuosien myötä tästä treenistä on tullut automaattinen tapa. Sellainen rutiini, jossa aika työskentelee puolestasi eikä sinua vastaan. Tarvitsisi nähdä erityistä vaivaa, jotta osaisin enää jättää treenin tekemättä. Pienellä investoinnilla voi tehdä ajan kanssa suuria asioita.
Seuraa minua Instagramissa