Hyvä johtaminen – Osa 2: Palautteen antaminen

Kuva: Wikipedia

Usein vähäinenkin kritiikki on tuhoisaa ihmissuhteille. Varsinkin jos se tulee läheisiltä ihmisiltä tai oman organisaation sisältä, jossa tavoitellaan lähtökohtaisesti samoja asioita. Kriittisen palautteen antamisessa kannattaa olla tarkkana.

Yhden kriittisen huomautuksen aikaansaama vahinko vaatii vastapainokseen viisi yksimielisyyden ja tuen ilmaisua. Parisuhteita tutkineen psykologi John Gottmanin mukaan positiivisen ja negatiivisen kommenttien tulisi olla noin viiden suhde yhteen. Vihamielisyys ja kritiikki ovat haitallisia siitä syystä, että ne saavat aikaan yleensä negatiivisten asioiden ryöpyn ja johtavat negatiiviseen kierteeseen.

Kannattaa kiittää yrittämisestä – ei lahjakkuudesta tai onnistumisesta. Claudia Mueller ja Carol Dweck ovat toteuttaneet (1998) tutkimuksen 10-12 vuotiaiden lasten ylistämisen psykologiasta. Tutkimuksen mukaan lapsen kehityksen kannalta on olennaista kiittää häntä vaivannäöstä ja yrittämisestä lahjakkuuden sijaan. Lahjakkuudesta ja älykkyydestä kehuminen rohkaisee lasta välttämään vaativia tilanteita ja antamaan helpommin periksi. Vaivannäöstä kehuminen rohkaisee lasta venymään ja pitämään pintansa kohdatessaan vaikeuksia. Pieni, mutta sitäkin merkityksellinen ero palautteenannossa, ja toimii ehkä osin myös aikuisiin.

Vaikka kyseessä on herkkä laji, kannattaa palautetta erilaisissa tilanteissa antaa paljon.
Ohessa lista asioista, jotka kannattaa pitää mielessä kun antaa palautetta:

1. Älä arvostele, tuomitse tai valita
2. Anna rehellistä ja vilpitöntä kannustusta
3. Kunnioita toisen mielipiteitä – älä sano ”olet väärässä”
4. Yritä vilpittömästi katsella asioita toisen näkökulmasta
5. Suhtaudu myötätuntoisesti toisen ajatuksiin ja toivomuksiin
6. Aloita kiitoksella ja vilpittömällä arvonannolla
7. Esitä kysymyksiä suoran arvostelun sijaan
8. Anna toisen säilyttää kasvonsa
9. Kuvaa mahdollinen epäkohta tarkasti – älä yleistä
10. Puhu omista virheistäsi ennenkuin arvostelet toista
11. Kiitä vähäisestäkin edistyksestä
12. Anna toiselle hyvä maine ylläpidettäväksi
13. Kannusta ja saa virheen korjaaminen näyttämään helpolta
14. Muista kiittää myös niitä, jotka vähemmän kiitosta ansaitsevat
15. Hymyile
16. Löydä synkimmästäkin asiasta, teosta tai ihmisestä ainakin joku myönteinen puoli
17. Kun näet jonkun tekevän jotain hienoa, niin sano se heti hänelle ääneen
18. Anna palautetta toiminnasta, älä ihmisestä itsestään tai hänen ominaisuuksista

Kirjoitussarjan edelliset osat luettavissa täältä:
Osa 1: Tavoitteet

Jätä kommentti

Close Bitnami banner
Bitnami