Osallistuin ilmasto.orgin jäsenjärjestöille järjestämään työpajaan, jossa pohdittiin, kuinka verkossa voi toimia tehokkaammin sekä käytiin läpi käytännön vinkkejä sosiaalisen median hyödyntämiseen viestinnässä ja vaikuttamistyössä.
Työpajan vetäjänä toimi sosiaaliseen mediaan ja teknologiaan perehtynyt toimittaja ja konsultti Tanja Aitamurto.
Viestintä murroksessa
Media hajaantuu ja ansaintamallit muuttuvat. Verkostot ja erilaiset vaihtoehtoiset viestinnän tavat ovat nousseet perinteisen median rinnalle. Vaihtoehdosta on tullut valtavirtaa. Samaan aikaan huomiosta joudutaan kilpailemaan entistä tiukemmin. Esimerkikisi verkkosivuilla ollaan yhä lyhyemmän aikaa. Kyse on sekunneista.
Kun ympärillä oleva yhteiskunta on muuttunut, täytyy myös järjestöjen viestinnän ja vaikuttamistapojen muuttua. Esimerkiksi tiedotteiden merkitys vähenee. Asia löytyy paremmin vaikka blogeista tai Facebook-sivustoilta. Onkin tärkeää, että sosiaalisen median sovellukset on upotettu myös perinteisille verkkosivuille. Viestinnästä tulee kaksisuuntaista ja tukijoille tulee antaa entistä enemmän tilaa. Toiminnan pitää olla helppoa ja nopeaa. Sen pitää olla myös konkreettista ja vaikuttavaa.
Viisi vinkkiä toimimiseen verkossa ja sosiaalisessa mediassa:
1. Tuo kannattajat ja fanit sekä heidän näkemyksensä näkyvästi esille
2. Hyödynnä joukkoälyn voimaa
3. Käytä mahdollisimman paljon liikkuvaa kuvaa
4. Laita kaikki tuotettu tieto (raakadata) avoimesti saataville
5. Huomioi muuttuvat ansaintamallit (mikrolahjoitusmahdollisuudet)
Tällä hetkellä tärkeimmät sosiaalisen median ja verkkoviestinnän työkalut ovat edelleen Facebook, Twitter, Flickr ja YouTube. Näiden lisäksi on toki liuta muita verkkopalveluita, joita myös kannattaa hyödyntää. Järjestöjen tulee olla siellä, missä ihmiset liikkuvat. Näin voidaan varmistaa oma vaikuttavuus.
Kiitos vielä kerran Tanjalle aivan mahtavasta sessiosta! Suosittelen lämpimästi käyttämään hänen loistavaa asiantuntemustaan.
Yksi kommentti artikkeliin ”Kuinka toimia verkossa ja sosiaalisessa mediassa tehokkaammin?”