Hollannissa 1.-5.4.2007

Olen viisi päivää Hollannissa arvioimassa maan kestävän kehityksen politiikkaa osana kansainvälistä arviointiryhmää. Jäseniä on mukana Etelä-Afrikasta, Saksasta ja Suomesta. Lisäksi tukenamme on RMNO:n (The Advisory council for research on spatial planning, nature and the environment) konsultteja sekä asiantuntijoita YK:sta, OECD:stä ja EU:n komissiosta. Viikon aikana käymme keskusteluja lukemattomien eri tahojen kanssa. Viimeiset päivät viimeistelemme esityksiä Hollannin hallitukselle kestävän kehityksen seuraaviksi askeliksi.

Sunnuntaina kokousputken aluksi vierailemme Rotterdamissa. Kaupungin pormestarin kutsumina risteilemme huvijahdilla kaupungin edustalla coctail-kutsujen ja illallisen säestämänä. Pääsemme tutustumaan kaupungin kunnianhimoisiin päästävähennystavoitteisiin. Paikalla on myös Hollannin Shellin pääjohtaja sekä Greenpeacen vetäjä esittelemässä omia tavoitteitaan uusiutuvan energiateknologian edistämiseksi ja päästöjen vähentämiseksi. Rotterdamin kaupungin kunnianhimoiset suunnitelmat yllättävät positiivisesti (50 prosentin päästövähennystavoite vuoteen 2020 mennessä). Sen sijaan on huolestuttavaa, että suurin osa tästä päästövähennyksestä aiotaan tehdä hiilen talteenotolla, varastoinnilla ja uusiokäytöllä (CCS).

Maanantaina tapaamme Hollannin uuden ympäristöministerin. Samalla aloitamme työryhmät eri asiakokonaisuuksien ympärillä yhdessä hallinnon, liike-elämän, järjestöjen ja tieteen edustaijen kanssa. On jollain tavalla oireellista, kuinka paljon sosiaali- ja talouskysymyksiä osana kestävää kehitystä halutaan painottaa ympäristökysymysten sijaan. Useat toimijat korostavat, että kestävän kehityksen ympäristöulottuvuuden sijaan olisi tärkeämpää puhua välillä muista ulottuvuuksista. Valitettavasti perinteisen kestävän kehityksen pilarijaon (people, planet, profit/prosperity) yli ei nähdäkseni päästä.

Maanantaina, tiistaina ja keskiviikkona tapaamme hollantilaisia vaikuttajia työskennellen työryhmissä. Iltaisin teemme yhteenvetoa ja valmistelemme työryhmämme esityksiä Hollannille yhdessä konsulttien kanssa. Itseäni ilahduttaa mm. se, että lukemattomat haastateltavat tuovat esille maan kansainvälisen vastuun. Toimijat eivät näe kestävän kehityksen kysymystä vain maan sisäisenä asiana ja menestystekijänä vaan pitävät tärkeänä sitä, että kiinnitetään huomiota siihen, mitä Hollannin toimet kestävän kehityksen näkökulmasta tarkoittavat muualla maailmassa. Olen myös yllättynyt siitä, kuinka vahvasti liike-elämän toimijat ovat halukkaita edistämään kestävän kehityksen politiikkaa samaan aikaan kun useimmat ympäristöjärjestöt ovat kieltäytyneet kokonaan tulemasta paikalle siitä syystä, että pitävät prosessia ajanhukkana. Ehkä Suomessakin järjestöjen pitäisi kävellä ulos kestävän kehityksen toimikunnasta ja pidättäytyä osallistumisesta keke-humppaan.

Keskiviikkona ja torstaina viimeistelemme esityksemme Hollannille kestävän kehityksen toimeenpanemiseksi sekä esittelemme nämä ministeriöiden edustajille. Arviointimme tulee erinomaiseen aikaan. Hollannissa hallitus on juuri vaihtunut ja tällä hetkellä viimeistellään hallitusohjelmaa. Uudet ministerit ovat erittäin halukkaita edistämään kestävää kehitystä. Mielenkiintoista Hollannissa on muuten se, että hallitusohjelma laitetaan nähtäville ja kuultaville sadan päivän ajaksi. Tuona aikana ohjelmaan pyydetään kommentteja eri toimijatahoilta. Ehkäpä Suomessakin ihmisten ja järjestöjen kiinnostus politiikkaan voisi parantua jos hallitus laittaisi hallitusohjelmansa yleisölle kommenteille ennen sen lopullista viimeistelyä.

Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja