Viikko 13 – 26.-31.3.2007

Viikko on ollut niin intensiivinen, että en ole ehtinyt kirjoittamaan kunnolla edes blogia. Tässä korjaus tilanteeseen. Lyhyen raportin muodossa.

Maanantaina venyi töissä myöhään. Illalla siivosin sähköposteja. Tiistaina matkasin aamupäiväksi Tampereelle jatko-opintoseminaariin. Vuorossa oli keskustelua Panu Kontion tutkimussuunnitelmasta autoriippuvainen yhdyskuntarakenne ja sen vaihtoehdot. Keskustelussa tuli esille muutamia kiinnostavia tilastotietoja. Auton valmistaminen vastaa noin kolmasosaa sen koko elinkaaren ympäristövaikutuksista. Suomen autokannan tiheys (tuhatta asukasta kohden) on Euroopan korkeimpia. Eniten tällä hetkellä kasvaa vapaa-ajan autoliikenne, erityisesti alle 1,5 kilometrin matkat ovat kasvaneet tolkuttomasti. Kesämökkiajelu on vain alle 5 prosenttia kaikesta autolla ajosta.

Tampereelta suuntasin suoraan Budapestiin pariksi päiväksi työmatkalle. Ehdin kuitenkin matkalla lukea läpi ja kommentoida/korjata Elonkehä -lehteen graduni pohjalta tulevaa haastattelua. Lisäksi kävin läpi Suomen luonnonsuojeluliiton ja Uudenmaan ympäristönsuojelupiirin kokousmateriaaleja sekä Espoon ympäristöyhdistyksen lausuntoa eteläisen Espoon yleiskaavaluonnoksesta, johon myös Uudenmaan ympäristönsuojelupiiri osallistui.

Torstaina Suomen luonnonsuojeluliitto julkaisi tiedotteen hallitusneuvotteluja varten. Tiedote ja sen liitteet löytyvät kätevästi täältä. Torstai iltana nautimme elämästä Annukan kanssa tekemällä pitkän kävelyretken. Illan kirjasuositus olkoon Juhana Torkin Puhevalta. Kansalaisjärjestöissä mietitään paljon sanoja ja muotoiluja eli sitä, mitä sanotaan, mutta liian vähän puhetaitoja eli sitä, kuinka joku asia sanotaan.

Perjantaina jouduin viemään pyörän huoltoon löystyneen etuvanteen pinnojen takia. Iltapäivä ja ilta kuluivat Suomen luonnonsuojeluliiton liittohallituksen kokouksessa. Asialistalla oli mm. liiton energia- ja ilmastolinjausten viimeistely ja hyväksyminen, vuoden 2006 toimintakertomus ja tilinpäätös sekä liittokokousasioiden valmistelu. Lisäksi työsuhdeasiat ja viestintästrategia herättivät paljon keskustelua. Kokouksen päätteeksi menimme ravintola Kotoon syömään.

Perjantaina jätimme liiton ja piirin yhteisen lausunnon YTV:n ilmastostrategiasta. Lausunto on luettavissa täältä.

Perjantaina sain myös tietää, että luonnostelemani kansalaisjärjestöjen kestävän kehityksen hankehakemus on saanut Ympäristöministeriöltä avustusta. Mainio juttu! Hankkeen nimi on hienosti: ”Kestävän kehityksen kolmas vuosikymmen – Kansalaisjärjestöjen visioita ekologisesti kestävästä ja oikeudenmukaisesta, yhden maapallon politiikasta.”

Lauantai aamuna nautimme Annukan kanssa parvekkeella auringon paisteessa pitkän aamupalan. Olin koko päivän johtamassa puhetta Uudenmaan ympäristönsuojelupiirin kevätkokouksessa Helsingin Kumpulassa Ilmatieteen laitoksella. Perinteisten kevätkokousasioiden (toimintakertomus ja tilinpäätös) ohella pääsimme valitsemaan tulevia liittokokous- ja liittovaltuustoedustajia Suomen luonnonsuojeluliiton joka kolmas vuosi pidettävään liittokokoukseen. Kokous teki myös julkilausuman pääkaupunkiseudun ilmastopolitiikasta. Lisäksi Ilmatieteen laitoksen varapääjohtaja Mikko Alestalo ja Merentutkimuslaitoksen tiedottaja Riku Lumiaro pitivät kokouksen yhteydessä erinomaiset esitelmät.

Sunnuntaina lähden viikoksi Hollantiin ja Haagiin. Tarkoitus on osallistua Hollannin kestävän kehityksen politiikkaa arvioivan kansainvälisen asiantuntijaryhmän työhön ja haastatteluihin. Palataan asiaan. Sitä odotellessa suosittelen seuraavaa lyhyttä pätkää: Grobal Warming PSA – train

#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.