Kannattaako ilmastonäkökulmasta valita sähköpyörä vai tavallinen pyörä?

Viime vuosina sähköpyörät ovat yleistyneet huimaa vauhtia. Varsinkin tämä on näkynyt työsuhdepyörissä. Esimerkiksi Vapaus Bikes Finland Oy:n tekemässä työsuhdepyöriä koskevassa selvityksessä (https://www.vapaus.io/tyosuhdepyora-tutkimus) peräti 76 % oli valinnut sähköpyörän.

Olennaista pyöräilyn ilmastovaikutuksia arvioitaessa on tietysti huomioida se, millaista liikkumista pyöräily tai sähköpyöräily korvaa vai tuleeko kilometrit (ja niiden päästöt) vain jo olemassaolevan liikkumisen lisäksi/päälle, jolloin päästötkin ovat lisäisiä.

Käytännössä sähköpyörän valmistuksen päästöt ovat noin 150 kgCO2e vrt. tavallisen pyörän valmistuksen päästöt noin 100 kgCO2e (tai vrt. auton valmistuksen päästöt 5000-10 000 kgCO2e). Tuo 50 kilon päästöero sähköpyörän ja perinteisen pyörän valmistuksen päästöissä vastaa noin 333 kilometrin autoilua (150 gCO2e/km päästävällä autolla).

 Sähköpyörää varten tuotetun sähkön päästöt Suomessa Suomen sähköverkossa ladattuna ovat noin gramman CO2e kilometriä kohti eli (esim vrt. se auto 150 gCO2e/km). Pyöräilyn energiantarve (30-50 kcal/km) tarkoittaa, että ruokavaliosta riippuen sen tarvitseman energiatarpeen tyydyttämisen päästöt voivat olla jopa 5-50 gCO2e/km.

Mitä enemmän sähköpyörällä siis käyttää verkkosähköä ja mitä vähemmän kehon tuottamaa energiaa, sen parempi ilmaston kannalta. Itse olen kuitenkin valinnut lihasvoimalla toimivan pyörän ja mahdollisimman ilmastoystävällisen ruokavalion (eli tuon noin 5 gCO2e/km) terveys- ja hyvinvointisyistä ilmaston/päästöjen kustannuksella. 

Kuinka paljon sähköpyörällä tulisi sitten polkea, jotta sen valmistuksen ilmastovaikutukset tulisi kuitattua lihasvoimalla toimivan pyörän valmistukseen verattuna? 

Jos oletetaan, että tavallisen pyörän energiantarpeen tyydyttäminen tarkoittaa noin 25 gCO2e/km ja sähköpyörän sähköntuotannon päästöt Suomessa ovat noin gramman per kilometri, tarkoittaa tämä sitä, että sähköpyörällä pitää ajaa (pelkällä sähköllä ilman lihasvoimaa) vähintään 2083 kilometriä, jotta sähköpyöräily on fiksumpaa kuin lihasvoimapyöräily. Kolmen vuoden käyttöoletuksella siis vähintään 694 km/vuosi. Todellisuudessa sähköpyörälläkin tulee käytettyä lihasvoimaa. Sanotaan vaikka puolet perinteiseen pyörään verrattuna. Tällöin sähköpyörän rajahyöty suhteessa pelkällä lihasvoimalla kulkevaan pyörään verrattuna päästöjen näkökulmasta menee vasta noin 4000 km kohdalle eli 1333 km/vuosi. 

Esimerkiksi alussa mainitun työsuhdepyöräilijöitä koskevan selvityksen mukaan keskimääräinen pyöräiltyjen kilometrien määrä vuonna 2024 oli 1277 km. Samasta selvityksestä löytyy tieto, että Traficomin Henkilöliikennetutkimuksen mukaan suomalaiset pyöräilivät keskimäärin 247 kilometriä vuodessa (vuonna 2021). Vapauden selvityksen mukaan työsuhdepyöräilijöissä, jotka siis ovat selvästi suomalaisia aktiivisempia pyöräilijöitä, sähköpyörän valinneet ajoivat keskimäärin 1119 km, tavallisen pyörän valinneet peräti 1788 km vuodessa.

Jos siis ajat sähköpyörällä enemmän kuin 1333 km/vuosi, kannattaa ilmaston näkökulmasta käyttää sähköpyörää. Muussa tapauksessa kannattaa käyttää perinteistä pelkällä lihasvoimalla toimivaa pyörää. 

PS. 

Oma kysymyksensä on, kannattaako tai tuleeko pyöräilystä aiheutuvan energiankulutuksen (ruoka) päästöjä huomioida tässä lainkaan? Suomalaisista ylipainoisia on lähes 60 % ja olisi tietysti vain hyvä, että ihmiset liikkuisivat ja pyöräilisivät enemmän. Tämä tukee luonnollisesti sitä, että kannattaa valita perinteinen pyörä. Toisaalta, jos pyöräilyn kynnys madaltuu sähköpyörän ansiota ja kilometrejä kertyy vuositasolla esim tuplasti enemmän kuin tavallisella pyörällä, kannattaa tietysti valita edes sähköpyörä.  

Omalta osaltani tilanne on kuitenkin se, että normaalipainoisena olen viimeisen viiden vuoden aikana pyöräillyt noin 35 000 km eli noin 7000 km vuodessa. Käytännössä tämä on tarkoittanut vegaaniruokavaliolla vähintään noin 210 kgCO2e ”lisäpäästöjä” eli noin 42 kgCO2e päästöjä vuodessa. 42 kgCO2e vastaa fossiiliautolla (150gCO2e/km) noin 280 km ajoa eli ei toki kovin paljon. 

Oma viime vuosien keskimääräinen päivittäinen kalorikulutus on ollut noin 3500 kcal/päivä eli päivittäin minulle tulee liikunnasta noin 1500 kcal ylimääräinen kulutus (tässä on pyöräkilometrien lisäksi mukana juoksu, uinti, fysiikkatreenit ja kaikki muut). Tämä taas esim mahdollisimman ilmastoystävällisenllä vegaaniruokavaliolla korvattuna (0,2gCO2e/kcal) vastaa noin 109 kgCO2e päästöjä vuodessa eli noin 730 km fossiiliautolla ajoa.

…mutta tilanne muuttuu ratkaisevasti, jos syötkin sekaruokavaliota. Silloin päästöt kulutettua kcal kohti ovat noin kymmenkertaiset eli mun 7000 km vuosittaisen pyöräilyn osalta päästöt olisivat viiden vuoden ajalta 2,1 tonnia CO2e ja vuodessa 420 kgCO2e. Tämä on jo merkittävä lisäys, jos muistetaan, että kestävä taso on noin 700 kgCO2e, johon kaikkien maailman ihmisten pitäisi mahdollisimman nopeasti vuositasolla päästä.

Laskin triathlon-harrastuksen päästöt. Itselläni ne ovat noin 716 kgCO2e vuodessa. Tyypillisen täysmatkan triathlonia harrastavan päästöt saattavat olla lähes kymmenkertaiset eli oman arvioni mukaan 6647 kgCO2e vuodessa. 

Mihin tämä suhteutuu? Keskimääräisen suomalaisen koko vuoden aikana aiheuttamat kaikki CO2-päästöt ovat noin 10 tonnia ja omani ovat noin pari tonnia. Kestävä taso, johon kaikkien pitäisi päästä vuoteen 2030 mennessä on noin 2,5 tonnia ja vuoteen 2050 mennessä 0,7 tonnia. 

Suurin osa päästöistä triathlonissa aiheutuu mahdollisiin harjoitusleireihin ja kilpailuihin osallistumisesta sekä harjoittelusta ja siihen vaadittavasta lisäenergiasta (ruuasta). Lisäksi päästöjä tulee tietysti myös harjoituksiin kulkemisesta, harjoittelupaikoista ja varustehankinnoista. Varmasti jotain muitankin osa-alueita on ja kaikkea tuskin tulee tällä pikaselvityksellä huomioiduksi. Jostain on kuitenkin hyvä aloittaa. Olen enemmän kuin kiitollinen kaikista korjauksista ja tarkennuksista näihin laskelmiin. 

Täällä tarkempi laskelma ja suositukset päästöjen vähentämiseksi: https://leostranius.fi

#triathlon @helsinkitriathlon
Muistoja 10-vuoden takaa. Oli silloin aika yllättävää ja hämmentävää löytää itsensä taidenäyttelystä. 

Teos: @samilukkarinen
Third Rock täytti tänään 5-vuotta! 

Reilu viisi vuotta sitten keskellä koronapandemiaa aloimme pohtia silloisen T-Media Relations Oy nimen ja brändin uusimista. Lopulta Sari Kuvaja, @harrileinikka @riding_n_butterflywings ja @anurasanen (ja oli mukana varmasti moni muukin) kanssa saatiin valmista ja 18.8.2020 oli kaupparekisteri-ilmoitukset hoidettu, verkkosivu pystyssä sekä tiedote lähdössä asiakkaille. 

Third Rock Finland oli saanut alkunsa. 

Mitä me ollaan sitten viiden vuoden aikana tehty? Katsoin nopeasti, että ollaan toteutettu karkeasti: 

-noin 700 projektia
-palveltu noin 300 asiakasta
-tehty noin neljä miljoonaa euroa liikevaihtoa
-tehty hommia noin 50 henkilötyövuotta

Ja toivottavasti myös onnistuttu vähentämään päästöjä ja luonnonvarojen kulutusta sekä vahvistamaan kiertotaloutta, ihmisoikeuksia ja fiksua liiketoimintaa. 

Monenlaisia maailman muutoksia ja tilanteita on viiden vuoden aikana ehtinyt tapahtua ja monessa liemessä ollaan oltu, kun ollaan kasvettu kolmen henkilön yrityksestä nyt 17 henkilön organisaatioksi.

Tavoitteena on edelleen vauhdittaa organisaatioita haittoja vähentävästä niin kutsutusta ”vastuullisesta liiketoiminnasta” kohti planetaarista liiketoimintaa eli kohti sitä, että organisaatiot edistävät kestävyysmuutosta eivätkä vain minimoi omia haittoja tai pahimmillaan jarruta muutosta. Tässä riittää vielä tehtävää näin ilmastokriisin ja luontokadon aikakaudella. 

Hyvää syntymäpäivää Third Rock! On tämä kyllä ollut ihmeellinen ja elämää muuttava matka kaikkien teidän kanssa, jotka olette tavalla tai toisella olleet vuosien varrella mukana.

Ja mitä kaikkea onkaan vielä luvassa!

#thirdrock #vastuullisuus #planetaarinenliiketoimibta
Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?