Kannattaa valita joukkoliikenne – Espooseen 13,5 km/h.

Liikun pääkaupunkiseudulla ympäri vuoden polkupyörällä. Pyörästä katkesi ketjut ja jouduin turvautumaan Espoon reissulla joukkoliikenteen apuun.

Reittioppaan mukaan parhaimmillaan Käpylästä Espoon Mankkaalle pääsee aamulla parilla vaihdolla noin 45-50 minuutissa. Heti kättelyssä reittioppaan mukaan klo 7.23 pysäkiltä lähtevä bussi nro 57 olikin yllättäen neljä minuuttia etuajassa. Jäin katselemaan perävaloja.

Odottelin noin 15 minuuttia bussia nro 506, jolla pääsin Pikku-Huopalahteen. Reittioppaan mukaan vaihtoaikaa oli neljä minuuttia klo 7.55 lähtevään bussiin nro 213. Bussi 506 oli tietysti juuri tuon verran myöhässä, mutta onneksi oli jatkoyhteyskin. Matka jatkui lyhyen vaihdon jälkeen klo 7.58. Mikäli olisin missannut jatkoyhteyden, olisin saanut odotella seuraavaa bussia (nro 206) noin 25 minuuttia.

Perillä olin lopulta klo 8.20 60 minuutin matkustamisen jälkeen. Pyörätietä pitkin matkaa on 13,5 km ja matka kestää noin 35 minuuttia.

Nettoaikatappiota tuli käytännössä enemmän, koska vietin aamulla erikseen noin 52 minuuttia 10 km juoksulenkillä. Hyvää oli kuitenkin se, että bussimatkalla ehti kirjoitella tämän tekstin ja nauttia elämästä noin muuten.

Kiitos vain HKL ja YTV paskasti hoidetuista poikittaisjoukkoliikenneyhteyksistä. Kuka hullu pääkaupunkiseudulla käyttää joukkoliikennettä jos on mahdollisuus pyöräillä?

5 kommenttia artikkeliin ”Kannattaa valita joukkoliikenne – Espooseen 13,5 km/h.”

  1. Kirjoittelin itsekin männä vuonna aiheen tiimoilta:

    http://keskenerainen.wordpress.com/2007/11/16/periaatteet-vs-kaytanto/

    En minä ihmettele kyllä yhtään yksityisautoilua kehä ykkösen ulkopuolella. Syynä tähän paitsi 60-70 -lukujen kaavoitus, myös Espoon ja Vantaan Helsinkiä vähäisempi tuki joukkoliikenteelle.

    Tämän takia uskallan väittää myös että Metron tulo Etelä-Espooseen voi oikeasti muuttaa julkisen liikenteen käyttötottumuksia – ensimmäinen oikeasti toimiva yhteys… 🙂

  2. Espoon ja Vantaan Helsinkiä vähäisempi tuki…? Absoluuttisesti ehkä, kun väkilukukin on pienempi, mutta mihin Hannu muuten perustat tuon väitteen?

    Alkuperäisestä asiasta olen samaa mieltä. Reittioppaasta huolimatta tuo väli pitää vaan tehdä Kampin kautta, selviää nopeammin ja varmemmin. Näin uskallan sanoa neljän ja puolen vuoden Olari-Käpylä -työmatkailun suomalla varmuudella ;).

  3. Hei

    Kiitos kommenteista! Yksityisautoilun käyttö on aika usein ajallisesti (puhumattakaan ympäristön kannalta) kaikkein heikoin vaihtoehto mihin tahansa mentäessä. Pyörällä tai kävellen/juosten kulkiessa tulee hoidettua päivän liikunta ja joukkoliikenteessä voi ajan käyttää muuten hyödyksi (esim. lukemalla). Sen sijaan autolla kuljettu aika menee melkein väkisin kokonaisuudessaan hukkaan. Autotyömatkojen jälkeen kun pitää sitten erikseen käyttää aikaa kävelyyn, pyöräilyyn, juoksuun, lukemiseen tai muuhun kivaan.

    Riippuu vähän mihin suuntaan Espoota menee. Käpylästä voi hyvin kävellä myös Pasilaan ja jatkaa siitä junalla (+bussilla). Itselläni on kokemusta Vallila/Käpylä – Espoo matkoista viimeisen kuuden vuoden ajalta vaikka kuinka paljon 😉

  4. Helsingistä Espoooseen pääsee hyvin, mutta poikittaisliikenne Espoossa on syvältä. Joten käytän omaa autoa kun pääsen paljon nopeammin. Auton seisottaminen on kallista, joten joudun pitämään autoa muutenkin työni puolesta, joten siksi käytän autoa, koska bussilla liikkuminen tulee kalliiksi versus jos liikkusin bussilla. Helsingissä ei tee autolla mitään, ei ole parkkipaikkoja ja julkinen liikenne on hyvää. Espoossa liikenne on väljää ja omalla autolla liikkuminen on näppärää.

  5. Seurasin Oslon kultaisen liigan yleisurheilukilpailuja ja 5000 metrin juoksua siellä. Voittaja juoksi yhtä nopeasti koko matkan, kuin saman mittainen metromatka kestää itselläni Helsingin keskustaan. Eli kyllä juosten ehtii!

    Hannu Oskala uskoi Espoon metron muuttavan julkisen liikenteen kulkutottumuksia. Valitettavasti kyseessä on niin minimaalisen pieni (ei rahalliselta arvoltaan vaan asemien määrällä mitattuna) ja vanhanaikaisella tekniikalla toteutettava hanke, että sillä ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa julkisen liikenteen käyttötottumuksiin. YVA-selvityksestä on helppo todeta, että mitkään liikenne-ennusteet eivät lupaa metron edes kasvattavan julkisen liikenteen käyttäjämääriä pääkaupunkiseudulla. Kun otetaan vielä huomioon metron asemainfrastruktuurin energiankulutus on koko hankkeen vaikutus todennäköisesti CO2-päästöjen osalta negatiivinen!!!

    Vaikka Leo on näyttänyt erinomaista esimerkkiä ja kertonut pyöräilyn helppoudesta on kaupunkiseudullamme aivan valtava kehittymisen paikka pyöräilyn ja ennen kaikkea kävelyn edistämisessä. Vaihtoehto autoille kun useimmiten on kevyt liikenne. Kauppamatkat tehdään useimmiten autoilla tai kevyellä liikenteellä, vain hyvin harvoin julkisilla. Kaavoitus on avainasemassa.

    Katsokaapa joku päivä ympärillenne ja arvioikaa kuinka suuri osa kaupunkimme pinta-alasta on varattu autoille. Helsingin keskustassa se on 50%. Ja kaikki tämä rajoittaa pääsyämme kävellen paikasta toiseen. Niinpä moni (varsinkin huonompijalkainen) valitsee valitettavasti auton.

Kommentointi on suljettu.

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin