Miten voi selvitä joulunalusruuhkasta? – 3+3 vinkkiä tiukkaan työtilanteeseen

Flickr - Image by © Royalty-Free:CorbisIhmisillä on tapana pyrkiä tyhjentämään työpöytä ennen joulua ja kesää.

Tämä aiheuttaa ylimääräistä stressiä. Samaan aikaan pitäisi tehdä lomavalmistelut ja saada maailma valmiiksi siten, että voi lähteä iloisin mielin lomille.

Monet ajautuvat tämän seurauksena sellaiseen tilaan, ettei heitä uskalla lähestyä millään asialla ennen vapaita. Ja usein samat ihmiset ovat vapaiden jälkeen taas yhtä stressaantuneita vapaan aikana kasautuneista uusista hommista.

Miten työ- ja lomapsykoosista voi selvitä? Miten voi vähentää työkuormaa juuri ennen vapaita?

Ohessa on kolme pikavinkkiä lomaruuhkasta selviytymiseen.

Vaikka tänä vuonna tilanne olisi jo lipsunut käsistä ja olisi mahdoton, ehkä hommaa kannattaa kokeilla viimeistään ensi kesänä kun lomallelähtöstressi alkaa taas painaa päälle ja tekee mieli saada työpöytä puhtaaksi. Kaikkea ei todellakaan ole pakko jättää viimeisille päiville.

1 Suunnittele työsi, työskentele suunnitelman mukaan sekä sovi mitä tehdään ja tee mitä sovitaan. Ilman suunnitelmaa hommat tulee tehtyä milloin sattuu, useimmiten viime tingassa. Kannattaa mieluummin sopia yksityiskohtaisesti kuin olettaa. Kun ihmiset oppivat, että sanaasi ja antamaasi aikatauluun voi luottaa, he antavat sinulle mielellään lisää vastuuta ja tehtäviä.

2. Tärkeät asiat kannattaa tehdä silloin, kun niillä ei ole vielä kiire. Näin kiire ja stressi eivät häiritse silloin, kun panokset ovat kaikkein korkeimmat. Ei siis kannata jättää tehtävälistan, sähköpostin tai työpöydän putsausta viimeiselle illalle, kun sen voi hyvin tehdä jo aiemminkin.

3 Kiirehtiminen kiireiseksi tekee. Silloin kun on todella kiire, kannattaa istua alas ja odottaa, että se menee ohi. Kokeile vaikka. Kun tuntuu, että asiat pursuilevat yli, istu alas ja hengittele pari minuuttia. Tai käy vaikka 15 minuutin kävelyllä. Ylipäätään kannattaa lopettaa koko ”kiire” –sanan käyttö. Kyse on pikemminkin siitä, että tilanne ei ole hallussa. Priorisointi ja/tai delegointi ei toimi. Mieti mistä kiireen tunne syntyy, muuta taustalla olevia tekijöitä ja ota tilanne haltuun mieluummin kuin alistut hössötykseen.

Miten asiat sitten voi ottaa haltuun? Hallinnan tunnetta voi lisätä esimerkiksi seuraavasti:

1. Kirjoita mieleesi tulevat asiat heti muistiin. Näin mieli on vapaa vastaanottamaan uusia ajatuksia, ja tärkeät asiat pysyvät tallessa.

2. Siirrä muistiinpanoista ja sähköpostista asiat päivittäin työlistalle. Sähköpostin inbox kannattaa pitää tyhjänä. On turha pitää useita eri työlistoja (esim. muistilaput, sähköpostin inbox tms.) – asiat kannattaa olla yhdessä paikassa, josta ne päätyvät kalenteriin, päivä- ja viikkosuunnitelmiin.

3. Tee päivittäin suunnitelma seuraavalle päivällä ja viikoittain suunnitelma seuraavan viikon tärkeimmistä tehtävistä. Päivittäinen työlista kannattaa pitää lyhyenä. Mikäli päivälistalla on kymmeniä asioita, ylikuormitut, etkä saa tehtyä olennaista. Kannattaa listata vain kaikkein tärkeimmät jutut ja tehdä ne pois heti aamulla herättyäsi.

Stressattuna ja tiukassa tilanteessa meillä on taipumusta syödä huonosti tai jättää esim. lounaat ja liikuntaharrastukset väliin sekä nukkua aivan liian vähän. Toki hetkellisesti näin voi tehdä, mutta pidemmän päälle tämä johtaa ikäviin seurauksiin. Kiire kun ei lopu kiirehtimällä.

Jos haluaa olla tiukassa paikassa tehokas ja terävä, kannattaa varmistaa perusasioiden toimivuus:

– Syö terveellisesti
– Harrasta säännöllisesti liikuntaa
– Nuku riittävästi

Lisäksi kannattaa pyrkiä ajattelemaan positiivisesti, murehtimaan vähemmän ja olemaan kiitollinen, työskentelemään lujemmin ja nauramaan useammin.

Erinomaisen hyvää ja rentouttavaa lomallelähtöä!

Jätä kommentti

Close Bitnami banner
Bitnami