Pauliina Seppälä: Lapset ja vanhemmat läsnäolokouluun

Vieraskynäblogissa Pauliina Seppälä

”Toimiva tapa kehittää terveitä reaktioita kaoottiseen maailmaan ympärillämme – ja sisällämme.”

Näin kirjoittaa mindfulness-harjoittelusta psykologi, terapeutti, lasten ja nuorten mindfulness-harjoittelun asiantuntija Chris Willard ensimmäisellä sivullaan kirjassaan Child’s Mind. Mindfulness Practises to Help Our Children Be More Focused, Calm, and Relaxed.

Kyllä, kiitos. Juuri tätä minä etsin. Äitinä ja ihmisenä. Perheeni ei ole mitenkään erityisen ongelmallinen, on vain lapsi jota en osaa rauhoittaa ja aikuiset jotka ovat ajatuksissaan ja reagoivat selkäytimisestään, mutta juuri siitä on kyse: meidän aikamme on stressaava.

Kenellä meistä ei ole tarkkaavaisuushäiriöitä? Kuka meistä ei tarvitse terveitä reagoimistaitoja kaoottiseen maailman ympärillämme ja sisällämme? Videopelit, mainokset, rooliodotukset, koulupaineet, statuskilpailu, viihde, sosiaalinen netti ja ilmaston lämpiäminen. Miten me voimme rauhoittua ja toimia parhaimmalla mahdollisella tavalla kaikesta tästä huolimatta?

Mindfulness on perustavanlaatuinen lähestymistapa ihmisenä olemiseen. Se perustuu buddhalaiseen filosofiaan, joka on tarkka tutkielma ihmismielen tavasta luoda itselleen kärsimystä lähtemällä tunteiden ja ahdistavien ajatusten kierteeseen, sekä tavasta lievittää tätä kärsimystä. Ratkaisuna on kehittää taitoa olla läsnä nykyhetkessä ja hyväksyä se mitä siinä on. Nyt länsimainen lääketiede ja psykologia ovat havainneet, että harjoittelu todella vähentää stressiä ja lisää hyvinvointia. Se myös lisää myötätuntoisuutta. Isossa-Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Hollannissa on jo mindfulnessia käyttäviä kouluja ja päiväkoteja. Tulokset ovat hyviä.

Minulle mindfulness on myös tärkeä vanhemmuuden malli. Se on pyrkimystä olla aidosti läsnä tilanteissa, sen sijaan että antaisi selkäydinreagoimisen ja tunteiden viedä.  Valmista kasvatuskaavaa ei ole. Jokainen tilanne, jokainen lapsi ja jokainen vanhempi ovat omanlaisiaan. Tämä on vaikeaa. Hyvät uutiset ovat, että läsnäolossa tulee koko ajan paremmaksi. Se on henkistä kasvua.

Koska suomalaiset lapset ja nuoret tarvitsevat myös sellaisia taitoja, joita PISA ei mittaa, kutsuimme äitikollega Johanna Waldenin kanssa psykologi Chris Willardin Suomeen. Hän pitää työpajan vanhemmille, opettajille, terapeuteille ja muille lasten ja nuorten kanssa toimiville lauantaina ja sunnuntaina 4.-5. helmikuuta Balderin salissa Helsingissä. Liput 80 ja 70 euroa. Tervetuloa! Lisätietoja täällä: www.valpastyynimieli.com

Pauliina Seppälä on epätoivoisen onnellinen perheenäiti ja kriittisidealistinen yhteiskunnallinen vaikuttaja, jonka mielestä meidän on liityttävä joukkoihin ja rakennettava paras mahdollinen maailma projekti kerrallaan.

Yksi kommentti artikkeliin ”Pauliina Seppälä: Lapset ja vanhemmat läsnäolokouluun”

Jätä kommentti

Close Bitnami banner
Bitnami