Ruuhkamaksut sekä vaisu ilmasto- ja energiastrategia

Liikenne- ja viestintäministeriön tekemä selvitys on osoittanut, että ruuhkamaksut vähentäisivät merkittävästi liikenteen aiheuttamia ympäristöhaittoja ja päästöjä. Liikennemäärät laskisivat, ruuhkat lievenisivät, matka-ajat lyhenisivät, joukkoliikenteen käyttö kasvaisi ja liikenneturvallisuus paranisi. Myös elinkeinoelämä hyötyy ruuhkamaksuista.

Seuraavaksi poliittisten päättäjien on syytä tehdä johtopäätökset ja ottaa ruuhkamaksu käyttöön mahdollisimman pian.

Uudenmaan ympäristönsuojelupiiri: Ruuhkamaksut käyttöön heti.

Iltapäivällä eduskunta kävi palautekeskustelun ilmasto- ja energiastrategiasta talousvaliokunnan lausunnon pohjalta. Jaksoin seurata lähes tyhjässä salissa käytyä keskustelua eduskunnan lehtereiltä pari tuntia, mutta sen jälkeen kisakunto loppui ja livahdin hankkimaan juhannuslukemista.

Ilmastopolitiikan sijaan salissa tehtiin pikemminkin hallitus-oppositiopolitiikkaa. Siitä huolimatta Mia-Petra Kumpula-Natrin pitämä SDP:n ryhmäpuheenvuoro oli erinomainen – samoin Oras Tynkkysen kommentti, jossa kaivattiin demareilta konkretiaa. Myös ympäristöministeri Lehtomäki puolusti Suomen ilmastopolitiikkaa esimerkillisesti. Sen sijaan mölinä turpeesta, ydinvoimasta ja monista muista kysymyksistä muistutti paikoin sirkusta.

Ympäristöjärjestöt: Kansanedustajien vaadittava voimakkaampaa ilmasto- ja energiastrategiaa.

Illalla olin vielä johtamassa puhetta Uudenmaan ympäristönsuojelupiirin viimeisessä hallituksen kokouksessa ennen kesätaukoa. Kokouksen päälle söimme mansikoita ja rupattelimme mukavia.

Jätä kommentti

Close Bitnami banner
Bitnami